1.062.515

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Neveléslélektani vizsgálatok

Szerző
Lektor
Budapest
Kiadó: Tankönyvkiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Könyvkötői vászonkötés
Oldalszám: 635 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-179-747-3
Megjegyzés: Tankönyvi szám: 44 532.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Tartalom

Bevezetés13
Útmutató a vizsgálatok elvégzéséhez15
Irodalom17
Az iskola
Az óvoda, az iskola és a társadalom21
Az óvoda és az iskola szociológiája I.26
Az óvoda és az iskola szociológiája II.28
Az iskola élete I. (térszervezés)30
Az iskola élete II. (tevékenységek)33
Az iskolai tevékenységek fontossága és kedveltsége36
Az iskola hagyományai38
Ki hiányzik?39
Hátrányos helyzetű gyerekek41
Pótló foglalkozás, javító vizsga, bukás42
Veszélyeztetett gyerekek43
Az iskola elhagyása44
Irodalom46
Nevelési terv - tanterv - tankönyv49
A család és az óvoda kapcsolata Az óvodai nevelés programjában (ÓNP)51
Az iskola és az óvoda kapcsolata az ÓNP-ben52
Gyermekideál az ÓNP-ben53
Játékosság az ÓNP-ben53
Oktatási követelmények az ÓNP-ben54
Az óvodai oktatás pszichológiai elvei az ÓNP-ben55
Az életkori sajátosságok az ÓNP-ben56
Az egyéni sajátosságok figyelembevétele az ÓNP-ben57
Az óvodai élet légköre, nevelési stílus az ÓNP-ben57
Az iskola társadalmi kapcsolatai az általános iskolai nevelés és oktatás tervében58
Pszichikus képességek az ÁINOT-ben59
A társas kapcsolatok fejlesztése az ÁINOT-ben60
A fejlődés elvének érvényesülése az ÁINOT-ben61
Életkori sajátosságok az ÁINOT-ben62
Az egyéni sajátosságok figyelembevétele az ÁINOT-ben62
Oktatási követelmények az ÁINOT-ben63
Oktatási módszerek az ÁINOT-ben64
A pedagógusszerep az ÁINOT-ben65
A tankönyv I.66
A tankönyv II.66
Az olvasókönyv67
Kérdések a tankönyvben69
Feladatok a tankönyvben és a munkafüzetben69
Illusztrációk a tankönyvben70
Irodalom72
Az iskola és a család74
Milyennek látják a szülők gyermekeiket?77
A család elvárásai78
A szülők viszonya saját nevelési stratégiájukhoz79
A gyerekek véleménye a szülők nevelési módszereiről80
Szülők az iskoláról81
A szülői értekezlet82
A családlátogatás84
Milyen pedagógiai problémák érdeklik a szülőket?85
Milyennek látják a pedagógusok a szülőket?86
Irodalom89
Az iskola és a pedagógus91
Milyen a pedagóguspálya?93
Hogyan lettem pedagógus?96
Miért lettem pedagógus?98
Felkészülés a pályára100
Első év a pedagóguspályán102
A pedagógusok életmódja103
A pedagógusok életkörülményei104
Mivel foglalkozik a pedagógus?106
Mivel foglalkozik az igazgató?107
A pedagógusmunka tárgyi feltételei108
A pedagógusmunka személyi feltételei109
Milyen az ideális nevelőtestület?111
Milyen az ideális igazgató?112
A nevelőtestület113
Az igazgató116
Az osztályfőnök118
Az intézményes nevelés célja és az iskola társadalmi szerepe120
A pedagógusok társadalmi helyzete122
Az önállóság és a reformokhoz való viszony124
Nézetek a gyermek fejlődését befolyásoló tényezőkről125
Nézetek a tanításról126
Nézetek a nevelésről129
Nézetek a fegyelemről és a nevelési konfliktusról131
Hogyan képezik tovább magukat a pedagógusok?133
Irodalom
A pedagógus
A pedagógus és a gyerekek141
Milyen az ideális pedagógus? (A tanulók szerin)146
Milyenek a pedagógusok (A tanulók szerint)148
A pedagógiai munka jellemzői a tanulók szerint151
A tanítás jellemzői a tanulók szerint154
Bizalmi személy-e a pedagógus?155
Közös tevékenység a pedagógussal156
A pedagógus kedveltségének szerepe nevelési eljárásainak megítélésében157
Milyen az ideális pedagógus? (A pedagógusok szerint)159
Milyenek a pedagógusok? (A pedagógusok szerint)161
A tanulók visszajelentő viselkedésének hatása a tanítás sikerének megítélésére164
Milyennek látják a pedagógusokat a szülők?165
Milyennek látják a pedagógusokat a pszichológusok?166
Az osztály jellemzői167
Milyen az ideális gyerek? (A pedagógusok szerint)169
Az óvodások jellemzői170
A gyerekek jellemzése I.172
A gyerkek jellemzése II.174
A gyerekek jellemzése III.178
Kísérleti személyiséglap182
Mi befolyásolja a jellemzést?193
A pedagógus tevékenysége197
Hogyan szólítjuk a gyerekeket?203
A pedagógus-gyerek kapcsolat kölcsönössége204
Kontaktus a pedagógus és a gyerekek között206
A pedagógus és a gyerekek verbális aktivitása207
A tanítás kommunikációs stílusa208
Az aktivitás ösztönzése209
Az önállóság ösztönzése210
A kreativitás ösztönzése211
Játékosság és humor212
Milyen érzelmek kísérik a pedagógus tevékenységét?213
Milyen metakommunikatív és szociális technikákat alkalmaz a pedagógus?215
A nevelői magatartás dimenziói216
A pedagógus vezetői magatartásának változói217
A pedagógus munkája - problémamegoldó tevékenység219
Irányítási stílus a játékban221
A direkt és az indirekt irányítás222
Az integratív és a dominatív irányítás225
A demokratikus, az autokratikus és a laissez faire irányítás I.226
A demokratikus, az autokratikus és a laissez faire irányítás II.228
A kognitív stílus és az irányítási mód230
Nevelési konfliktushelyzetek232
Irodalom235
A közösség
A közösség és tevékenysége245
A közösségi eszmény248
Új gyerek érkezik250
Közösségek a gyerek életében253
Az osztályközösség254
A "mi" tudat254
A közösségi megbízatás255
A közösségi tevékenység motívumai257
A közösségi feladatok vállalásának motívumai a pedagógus szerint260
Együttműködés feladathelyzetben261
Csoportmunka263
Kooperáció vagy verseny?264
Értékrend és kapcsolatok a közösségben267
A közösség értékrendje273
A közösség iránti beállítódás277
A társas-közösségi tulajdonságok jellemzői a pedagógus szerint280
Erkölcsi beállítódás282
A csoport társas szerkezete283
Az interperszonális kapcsolatok percepciója286
A társas hatékonyság megítélése287
A szociometriai pozíciót befolyásoló tényezők290
Irodalom292
Beilleszkedési nehézségek299
A magatartási zavarok gyakorisága és jellemzői304
Nehezen nevelhető tanulók közösségi tevékenysége306
Játék és közös feladatvégzés307
Társas kapcsolatok309
A kedvezőtlen szociometriai pozíció megváltoztatása310
Tevékenység az órán312
Hogyan hatnak a különböző fegyelmezési formák?313
Néhány személyiségjellemző315
A pedagógusok véleménye a nehezen nevelhetőség okairól318
A pedagógusok véleménye a nehezen nevelhetőség megoldási módjairól319
Irodalom
Érzelmi-motivációs tényezők
A motiváció327
Hogyan motivál a pedagógus?332
Hogyan hat a pedagógus motiváló eljárása?333
A motivált magatartás335
A tanulás motívumai I.337
A tanulás motívumai II.339
A tanulás iránti attitűd340
A tantárgy iránti érdeklődés342
A tantárgy iránti attitűd345
Szeretnek-e a gyerekek iskolába járni?346
Mi segíti elő a tanulás iránti pozitív viszony kialakulását? (A pedagógusok és a tanulók szerint)350
Irodalom351
Értékelés - önértékelés354
Hogyan értékel a pedagógus?360
Hogyan hat az elismerés és a jutalmazás?362
Hogyan hat az elmarasztalás és a büntetés?363
A dicséret hatása a feladatvégzésre365
Mire irányul az értékelés - a feladatra vagy a gyerekre?366
Hogyan ítélik meg a gyerekek jutalmazott és büntetett társukat?368
A büntető és nem büntető tanárok tanulóinak vélekedése a helytelen iskolai magatartásról369
Milyen ellenőrzési formákat kedvelnek a tanulók?370
Vélemények az osztályozásról (a tanulók)371
Vélemények az osztályozásról (a pedagógusok)372
Vélemények az osztályozásról (a szülők)373
Szubjektív-e az osztályozás?374
Az osztályozás nélküli értékelés hatása376
Értékelések viszonya I. (a pedagógus és az osztály)377
Értékelések viszonya II. (a pedagógus és a tanuló)378
Énkép - énideál379
Énkép a "tettek mezején"381
Énkép - szociális kép383
Irodalom385
A tanulás
A megismerési folyamatok fejlődése és fejlesztése391
Az elsajátítási folyamat néhány jellemzője402
Gondolkodási műveletek404
Fogalmak és tananyagstruktúra405
Milyenek a feladatok?408
A tanulóképesség410
Milyen cselekvéseket végeznek a gyerekek az órán?411
Közlési módszerek412
Hogyan hat a tananyag sűrítése és bővítése a tanulásra?413
A szöveg tagolása414
Hogyan tanulnak a gyerekek a tankönyvből?415
Hogyan befolyásolja a tanulást a tanítás sebessége?416
A tananyagba iktatott kérdések418
A tanári magyarázat419
A pedagógus kérdései420
A gyerekek kérdései422
Az oktatási módszerek kedveltsége a pedagógusok és a tanulók szerint424
Hogyan ösztönzi a pedagógus az iskolán kívüli tanulást?425
Irodalom427
Problémafelvető oktatás - problémamegoldó tanulás434
Feladat vagy probléma?439
Problémahelyzetek I.441
Problémahelyzetek II.442
Problémaszituáció az órán446
A gyermekek viszonya a problémaszituációhoz447
Kreativitás a játékban449
Mi lenne, ha...?450
A kreativitás fejlesztése I.451
A kreativitás fejlesztése II.452
A kreativitás fejlesztése III.453
Irodalom456
Tanulási nehézségek460
Viselkedéses tünetek472
A tanulási nehézségek oki hátterének felderítése474
A figyelem jellemzői476
A munkatempó jellemzői478
Írászavarok479
Alak és háttér megkülönböztetése változó körülmények között480
Alak- és formaállandóság481
A térészlelés és a térirányok felfogása483
Az auditív - hallott - információ felfogása és feldolgozása486
A vizuális és auditív információk felfogása és átfordítása488
A mozgáskoordináció fejlettsége489
Irodalom
A pályaválasztás
A pályairányítás és a pályaválasztás iskolai előkészítése497
Első program502
Második program510
Harmadik program518
Pályaválasztási tájékozódó kérdőív I.520
Munkamódra vonatkozó megfigyelési szempontgyűjtemény526
Pályaválasztási kérdőív II.539
Pályaválasztási kérdőív III.548
Feladatlapok (1-4.)554
'Tíz év múlva'564
Az önismeret tudatosságának vizsgálata566
Érdeklődésvizsgálat569
A tanulók pályaválasztási-továbbtanulási célból készítendő jellemzésének szempontjai582
Irodalom585
Rövidítések588
Szakkifejezések magyarul589
Tárgymutató595
Névmutató605
A fotókat készítették617
Angol nyelvű tartalomjegyzék619
Orosz nyelvű tartalomjegyzék628
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem