Bevezetés | 5 |
A kultúra lényege | 5 |
A kultúra fázisai | 10 |
A kultúrfejlődés tempója | 17 |
Európa kultúrmissziója | 19 |
Európai szellem | 41 |
A kultúra gazdasági alapjai | 75 |
Kultúra és technika. - Ember és gép | 82 |
A kultúra bölcsője: a nagyváros. - A kultúra hordozója: a városi ember | 125 |
Európa túlnépesedése és tömegnyomora | 141 |
Az állam | 160 |
A család | 165 |
A nemi élet és az erotika szerepe a jelenkori emberi társadalomban | 176 |
A természetes és kozmetizált ember | 176 |
Testi kultúra | 178 |
Szépségápolás | 206 |
A szépítés művészete | 213 |
A divat lélektana és élettana | 226 |
Korunk asszonyának erkölcsi típusa | 253 |
Vita sexualis | 288 |
Szerelem és szexualitás | 288 |
A házasság | 328 |
Szerelem és házasság Amerikában | 388 |
A házasságtörés az életben és a törvénykönyvben | 393 |
A szabadszerelem | 417 |
A viszony | 427 |
A flört | 438 |
Orgiák | 446 |
Utóhang | 468 |
Képjegyzék | |
Színes képek | |
A barna Vénusz: Josephine Baker | |
Revüstar. A "Paris-Plaisirs" c. revüfolyóirat címlapja | 16 |
Lane: "The Midnight Follies" londoni éjszakai mulatóhely | 67 |
Putz: Fülledt napok. (Festmény) | 112 |
Schoff: Fürdőző | 160 |
Lorenzi: Modern asszonytípus. (Aqarell) | 208 |
Reznicek: Hitvesi gyengédség | 272 |
Foxler és Tamara, táncospár | 304 |
Lunoy: Kokott. (Festmény) | 352 |
Vértes: Négertánc. (Színes litográfia) | 384 |
Szadurska: Két asszony. (Színes litográfia) | 416 |
Grassel: Morfinista nő. (Festmény) | 448 |
Mélynyomatok | |
Masareel Ferenc: A tőzsde. (Fametszet) | 32 |
Degas: Két kokott. (Festmény) | 49 |
A. Guilaume: A páholyban. (Festmény) | 80 |
Munch: Lányakt. (Festmény) | 96 |
Josephine Baker. (Fénykép) | 128 |
Labocetta: Teljes vitorlával (Aquarell) | 144 |
Corinth: A harisnyakötő. (Festmény) | 176 |
Ideális hátakt. (Fénykép) | 192 |
Iwa Wanja filmszínésznő. (Fénykép) | 224 |
Gyertyafény mellett. (Fénykép) | 240 |
Ábrándozás. (Fénykép) | 288 |
La Jana. (Fénykép) | 320 |
Greta Nissen. (Fénykép) | 336 |
August Renoir: Fürdőző. (Fénykép) | 368 |
Ilona Karolewna táncosnő. (Fénykép) | 400 |
Táncjelenet. (Fénykép) | 432 |
Szövegillusztrációk | |
Hermann: A filozófus és az élet. (Rézkarc) | 5 |
Pennel: Homesteadi acélművek. (Rézkarc) | 7 |
Janssen: Gépek rabszolgái. (Rézkarc) | 8 |
Janssen: A munkahelyen. (Rézkarc) | 8 |
Sinogli: Gépkorszak. (Fényképkompozició) | 9 |
Grosz: Toilette közben. (Festmény) | 11 |
Van Döngen: A 20. század Vénusza. Mrs. Forester-Argar arcképe. (Festmény) | 13 |
Toulous-Lautrec: Lulu. (Litográfia) | 15 |
Willette: Az Idő és a Pillanat. (Rajz) | 17 |
Toulous-Lantrec: A nő, mint szelidítő. (Litográfia) | 19 |
Morisset: Kávéházi terrasz a párisi Boulevard Clichyn. (Festmény) | 21 |
Pavis: Jövendőbeli sztárok. (Aquarell) | 23 |
Strang: Élet és Halál. (Rézkarc) | 25 |
Mitschke-Collande: Nő dönti el a harcot | 27 |
Steinlen: Forradalom. (Litográfia) | 29 |
Kampf: Jótékonyság. (Festmény) | 30 |
Grosz: Idebenn és odakünn. (Festmény) | 31 |
Meunier: Ipari munkás. (Plasztika) | 33 |
1926-os párisi revükosztüm. (Fénykép) | 35 |
Modern táncsztárok jelmezgazdagsága. (Fénykép) | 37 |
Janssen: Szénkereső szegények a hamuhegyen. (Rézkarc) | 38 |
Ruppert: Wall-Street, NewYork. (Rézkarc) | 39 |
Ruppert: Fifth Avenue, NewYork. (Rézkarc) | 41 |
Grosz: Ahonnan az osztalék jön | 43 |
Grosz: És ahova megy. (Rajz) | 43 |
Grosz: A birtoklás varangyai. (Rajz) | 45 |
Grosz: Vállalkozói kezdeményezés. (Rajz) | 47 |
Philipp: Merengés. (Rézkarc) | 49 |
Von Szadurszka: Kokottok. (Litográfia) | 51 |
Faivre: Álmodozás. (Festmény) | 53 |
Kley: Westfáliai szénbánya. (Aquarell) | 55 |
Shannon: Egy csésze tea. (Rézkarc) | 57 |
Janssen: Zugó kerekek mellett. (Rézkarc) | 59 |
Schnackenberg: Az artistanők öltőzőjében. (Aquarell) | 61 |
Zádor: Gőzkalapács. (Rézkarc) | 63 |
Zádor: Kazánkovácsok. (Rézkarc) | 65 |
Zádor: Acélöntés. (Rézkarc) | 67 |
Ensor: A halál és a tömeg. (Rézkarc) | 69 |
Hermann: Az ifjuság teljében. (Rézkarc) | 71 |
Woelfle: Szerelmes pár. (Litográfia) | 73 |
Foujita: Pihenő nő. (Festmény) | 75 |
Foujita: Asszonyok. (Festmény) | 77 |
Rieth: Az asszony és a bolond. (Festmény) | 79 |
Nägele: Revüjelenet. (Festmény) | 79 |
Hofer: Éjjeli lokál. (Festmény) | 81 |
A kősivatag. Repülőgépfelvétel NewYorkról | 83 |
A tőke nemzetközisége. (Tendenciózus ábrázolás) | 85 |
A munka nemzetközisége. (Tendenciózus ábrázolás) | 85 |
Manhattan, a Brooklin-hídról nézve. (Fénykép) | 87 |
Pennell: Gazométer. (Litográfia) | 89 |
Manhattan felhőkarcolói. (Fénykép) | 90 |
Buppert: NewYork. A tőzsde. (Rézkarc) | 91 |
Coszmann: Az agitátor. (Festmény) | 92 |
Sorine: Amerikai nagyiparos. (Festmény) | 93 |
Yvon: Párisi látkép. (Rajz) | 94 |
Pennell: Edgar Thomson acélművek. (Rézkarc) | 95 |
Rönnebeck: A newyorki Wallstreet. (Litográfia) | 96 |
Pennell: NewYork a Brooklyn-hídról nézve. (Rézkarc) | 97 |
Klein: A Budoárban. (Festmény) | 99 |
Pennell: Az AEG-Berlin üzletháza. (Litográfia) | 101 |
Pennell: Nagyvárosi ipartelep (Litográfia) | 102 |
Cormon: Kovácsok. (Festmény) | 103 |
Guenther: A rádiókezelő. (Festmény) | 104 |
Steinlen: A nagybirtokos. (Tendenciózus litográfia) | 105 |
Laseaux: Kohók. (Festmény) | 107 |
Wiertz: A 19. század civilizációja. (Festmény) | 109 |
Dogas: A vasalónők. (Festmény) | 111 |
Seurat: A modell. (Festmény) | 113 |
Alleaume: A szivárvány-zuhany. (Festmény) | 115 |
Renoir: Fürdő utáni pihenő. (Festmény) | 116 |
Thöny: A gyermek utáni sikoly. (Rajz) | 117 |
Forain: Scéne de moeurs. (Litográfia) | 119 |
Masereel: Társadalmi típusok. (Fametszetek) | 121 |
Zille: Berlini utcai jelenet. (Litográfia) | 122 |
Jossot: Karikatura | 122 |
Steinlen: Civilizáció | 123 |
Heiden: Ájtatossági idő az Üdvhadseregben. (Festmény) | 125 |
Steinlen: A tőkepénzes. (Litográfia) | 127 |
Guillaume: Előkelő társaság estélyén. (Festmény) | 129 |
Guillaume: Modern zene. (Festmény) | 131 |
Amerikai filmszínésznők pihenés közben | 133 |
v. Kaulbach: Főuri hölgy arcképe. (Festmény) | 135 |
Kivégzés. (Aquarell) | 137 |
Bukovac: Reggeli toilette. (Festmény) | 138 |
Pisztey: Proletárnő anyai örömei. (Litográfia) | 139 |
Willette: Csintalan társaság a Boulevardon. (Falfestmény) | 141 |
Corinth: Perseus és Andromeda. (Festmény) | 143 |
van Dongen: A szfinx. (Festmény) | 145 |
Léandre: Termékenység. (Rézkarc) | 147 |
Pascin: Esztétika. (Rajz) | 149 |
Marias-Milton:Olvasó, lámpafényben. (Festmény) | 151 |
Bernad: Emberi roncsok. (Rézkarc) | 153 |
Bonnard: Fürdőző. (Festmény) | 155 |
Kley: Bál után. (Rajz) | 157 |
Falguiére: Cleo de Mérode, a táncosnő. (Portrészobor) | 159 |
Mattis: A tollaskalap. (Festmény) | 161 |
Amerikai nő. (Festmény) | 163 |
van Dongen: Modern női típus. Miss Edmee Davies. (Festmény) | 163 |
Métivel: Az 1900. előtti női szépségideál karikaturája. (Rajz) | 165 |
Bonnard: Tükör előtt. (Festmény) | 167 |
Heibemann: Táncszünet a Bal-paré-n. (Rajz) | 169 |
Reznicek: Elegáns társaság a lóversenytéren. (Rajz) | 171 |
De Fiori: Angol nő. (Plasztika) | 173 |
Bonnard: Fiatal nő öltözködés közben. (Festmény) | 175 |
A fűződivat karikaturája | 176 |
Gibson-görl. (Rajz) | 177 |
Wallée: Modern nő reggeli gyakorlata. (Rajz) | 179 |
van Dongen: Modern leánytípusok. (Festmény) | 181 |
Egy táncgörlcsapat hajlékonysági mutatványai. (Fénykép) | 183 |
van Dongen: Edmonde Guy táncosnő. (Festmény) | 185 |
Masson: Flóra. (Festmény) | 185 |
A sportoló nő ideális megjelenése. (Fénykép) | 187 |
Venus Americana. (Fénykép) | 189 |
De Fiori: Amerikai nő. (Plasztika) | 191 |
Miss America. (Fénykép) | 192 |
Schoff: Üdvhadseregbeli leány. (Rézkarc) | 192 |
Caputo: Angol nő. (Festmény) | 193 |
van Dongen: Három asszony. (Festmény) | 195 |
Le Rallic: A szép fiu. (Rajz) | 197 |
Bonnard: Öltözködés közben. (Festmény) | 199 |
Reggeli masszázs. (Fénykép) | 201 |
Pipázó moziszínésznő | 203 |
Paul: Divatháboru. (Rajz) | 205 |
Guillaume: Siető hölgy. (Festmény) | 207 |
Amerikai szépség. (Mary Astor filmszínésznő). (Fénykép) | 209 |
Leányaktcsoport. (Fayence) | 211 |
Sportkidolgozottságnélküli szép növésű test. (Fénykép) | 211 |
Olasz asszonyszépség. (Matchabelli hercegnő arcképe). (Fénykép) | 213 |
Dorothy Revier a toalettasztalnál. (Fénykép) | 215 |
Szépségápolási reklám | 216 |
Szépségápolási reklám | 217 |
Párisi nő. (Fénykép) | 219 |
Zalioek: A véglet. (Festmény) | 221 |
Bonnotte: Intim jelenet | 222 |
Bonnotte: Pezsgő mellett. (Rajz) | 223 |
Guillaume: A bubifej. (Festmény) | 225 |
Mac Cown: Festmény | 227 |
Aranyparóka. Báró Königswarter-Grünvor Hansé arcképe. (Fénykép) | 229 |
A szoknyanadrág. Fénykép | 230 |
A párisi Boulevard des Champs Elysées előkelő közönsége 1900. körül. (Fénykép) | 231 |
Egy amerikai fűzőgyár hirdetésének cimkéje | 232 |
Az elférfiasodott divat. (Karikatura) | 232 |
Modern nőtipus. (Reklámkép) | 233 |
A rövid ruhaviselet amerikai karikaturája | 233 |
Bauer: Georgette. (Rézkarc) | 234 |
Bauer: Ninette. (Rézkarc) | 234 |
Guillaume: Párisi nő öltözködés közben. (Festmény) | 235 |
Az elegáns hölgy fehérneműje. (Mary Parker filmszinésznő). (Fénykép) | 237 |
Guillaume: Cipőüzletben. (Festmény) | 238 |
Dudovich: A fűző korából. (Rajz) | 239 |
Egy amerikai fűzőgyár hirdetésének cimkéje | 240 |
Áttetsző luxusfehérnemű. (Reklámkép) | 240 |
Kisebb igazítás. (Rajz) | 241 |
Lily Damita filmszínésznő társasági ruhában. (Fénykép) | 243 |
Oulié: Karikatura | 244 |
Ehrenberger: Az utolsó üveg. (Aquarell) | 245 |
Dary Holm filmdiva nagy dekolletéje | 247 |
Pyjama és inganadrág. (Reklámkép) | 248 |
Guillaume: A csomó. (Festmény) | 249 |
v. Reznicek: Nagyvilági hölgy reggeli öltözködése. (Festmény) | 250 |
Tasquoi: Előkelő társaság a lóversenypályán. (Festmény) | 251 |
NewYorki aranyifjuság a Ritz-Carltonban. (Rajz) | 253 |
Oulié: Karikatura | 254 |
Zmurko: Leda. (Festmény) | 255 |
Grundmann: Tauentzin-girl. (Rajz) | 257 |
Sportleány. (Aktfénykép) | 258 |
Carrére: Bál után. (Festmény) | 258 |
Modern párisi nő. (Fénykép) | 259 |
Rieth: Félvilági tipus. (Aquarell) | 261 |
Vértes: Bois de Boulogne-ban. (Litográfia) | 262 |
Vértes: A hajművész. (Litográfia) | 262 |
Dupo: Milyen a párisi midinette és milyennek képzelik az amerikaiak. (Rajzok) | 263 |
Paris: Hajsza a dollár után. (Aquarell) | 265 |
Philipp: Portrétanulmány. (Rézkarc) | 267 |
Fascistaleány fekete ingben. (Fénykép) | 269 |
Párisi revükép 1927-ből. (Fénykép) | 271 |
Dorothy Mackail, amerikai filmszínésznő. (Fénykép) | 273 |
Blix: Harc a női választójogért. (Karikatura) | 274 |
Métivel: Egy párisi szórakozóhely falragasza. (Rajz) | 275 |
Wilm: Meglesett fürdőző. (Rézkarc) | 276 |
de Monvel: Az arisztokrata. (Festmény) | 277 |
Maillot: Hátakt. (Litográfia) | 279 |
De Feure: Egy francia fűzőkészítő-cég falragasza | 280 |
Lucette: Demoulins mint apacslány. (Fénykép) | 281 |
Gold-digger. (Gilda Gray). (Fénykép) | 282 |
Toulouse-Lautrec: Eros vanné. (Litográfia) | 283 |
Schmidt: Viharos szerelem. (Litográfia) | 284 |
Ensor: A kéj. (Rézkarc) | 285 |
Vértes Marcel: Farsang | 287 |
Götze: Felkelés közben | 288 |
Reznicek: Nagyvilági hölgy reggeli fürdője. (Aquarell) | 289 |
Matisse: Fürdő után. (Festmény) | 290 |
A pipereasztal előtt. (Fénykép) | 291 |
Götze: Félszűzek. (Rézkarcok) | 292 |
Fiatal párisi nő. (Fénykép) | 293 |
Grundmann: Az elszakadt ingnadrág. (Rajz) | 294 |
Kokoschka: Szerelmespár | 295 |
Párisi kokott-típus. (Fénykép) | 296 |
Legrand: Erőszak | 297 |
Fehér feketén. (Fénykép) | 298 |
Fortuna szükségben. (Litográfia) | 299 |
Peterson. Tavasz ébredése. (Rajz) | 300 |
Extázis. (Aktfénykép) | 301 |
Iwa Wanja filmszínésznő | 302 |
Spiro: Konzultáció. (Festmény) | 303 |
Togorés: Pihenő asszonyok. (Festmény) | 304 |
Modern női fehérnemű. (Reklámkép) | 305 |
Az ingnadrág. (Reklámkép) | 307 |
Ruppert: A nő és férfi kizsákmányolója. Egy francia regény címlapja | 309 |
Willette: Az akasztott Pierot | 310 |
Olasz képeslevelezőlap | 310 |
Munch: Borozó pár | 311 |
Steinlen: Szerelem az uccán. (Litográfia) | 313 |
A Revü du Moulin Rouge címlapja | 315 |
Baluschek: Szerelem a külvárosi villamosban. (Festmény) | 316 |
A Paris Beautés című párisi folyóirat címlapja | 317 |
Laborde: Meztelen leány | 319 |
Krogh: Karosszékben. (Festmény) | 321 |
Meggyőző bizonyítékok. (Szatirikus rajz) | 322 |
Meid: Szerelmes pár. (Rézkarc) | 322 |
Matisse: A csíkos székben. (Festmény) | 323 |
Geiger: A házasság ketrecében. (Rézkarc) | 325 |
Wagner: Öltözködés közben. (Rézkarc) | 327 |
Usalba: Szűk divatruha hasított szoknyával. (Rajz) | 329 |
Lucia Rosenfeld, a Haller revü szólistája. (Fénykép) | 331 |
Bonnard: A megsérült kéz. (Festmény) | 333 |
Colleen Moore, amerikai filmszínésznő. (Fénykép) | 335 |
Kirsta: Félakt. (Festmény) | 337 |
Amerikai szépség. Virgina de Corbin, filmszínésznő. (Fénykép) | 339 |
Divat a karcsuság. (Rajz) | 341 |
Amerikai szépség. Doris Kennyon filmszínésznő. (Fénykép) | 343 |
Neglizsében. (Fénykép) | 345 |
Amerikai szépség: Clara Bow filmszínésznő. (Fénykép) | 347 |
A hölgyek modern alsóöltözéke. (Reklámkép) | 349 |
Lorenzi: Asszonytípus. (Aquarell) | 349 |
Amerikai nők. (Rajz) | 351 |
Stivers: Hollywoodi élet. (Rajz) | 353 |
Munch: Festmény | 355 |
Guillaume: Flirt. (Festmény) | 357 |
Modern akt. (Fénykép) | 359 |
Geiger: Házasságtörés. (Rézkarc) | 361 |
Guillaume: Kedvező alkalom. (Festmény) | 363 |
Siggel: Félrelépések. (Rajzok) | 365 |
Couderc: Kis ajándékok erősítik a barátságot. (Rajz) | 367 |
Guillaume: Házasság vására. (Festmény) | 369 |
Masereel: Táncoló szerelmespár. (Fametszet) | 371 |
Sirius: Az agglegény álma. (Rajz) | 373 |
Besnard: Fürdő utáni erősítő. (Festmény) | 375 |
Amerikai szépség. Norma Talmadge filmszínésznő. (Fénykép) | 377 |
A Jolly című angol folyóirat címlapja | 379 |
Amerikai szépség: Mathrin Mc Guire filmszínésznő. (Fénykép) | 384 |
A Judge című amerikai folyóirat címlapja. (Fénykép) | 683 |
Oppi: Fekvő asszony. (Festmény) | 385 |
Schulz: Szatirikus rajz | 386 |
Blix: Szatirikus rajz | 386 |
A Theatre c. amerikai folyóirat címlapja | 387 |
A Screenland c. amerikai folyóirat címlapja | 389 |
Munch: Az ágy szélén. (Festmény) | 391 |
Pechstein: Leánykaakt. (Festmény) | 393 |
Martini: A szerető | 393 |
Besnard: Erőszak. (Rézkarc) | 395 |
Reznicek: Találkán. (Aquarell) | 397 |
Geiger: Erőszak. (Rézkarc) | 398 |
Beardsley: Ex-libris vázlat | 399 |
Ruppert: La cacassiere. (Rajz) | 401 |
Nägele: Asszonyketrec. (Festmény) | 403 |
Steiner: Háromféle szerelem. (Litográfia) | 404 |
Schoff: Szerelmes párok. (Rézkarc) | 404 |
Lavery: A modell öltözködése. (Festmény) | 405 |
Heilemann: Berlini éjszakai kávéház. (Rajz) | 407 |
Ehrenberger: Reggel ötig... (Aquarell) | 409 |
Toulouse-Lautrec: A barát. (Festmény) | 411 |
László: Szerelmi oktatás. (Litográfia) | 412 |
László: Asztali öröm. (Litográfia) | 413 |
Radiguet: A Le Rire párisi folyóirat címlapja 1989-ból | 415 |
Groszmann: Napfényben. (Litográfia) | 416 |
Pascin: Szatirikus rajz | 417 |
A Montmartre c. francia folyóirat címlapja | 419 |
Kubinyi: Erna. (Rézkarc) | 421 |
Schnackenberg: Meglepett pár. (Aquarell) | 422 |
Togorés: Szerelmespár a strandon. (Festmény) | 423 |
A szépség tükre. (Fénykép) | 425 |
Mlle Smolinskája a Folie Bergére-ből. (Fénykép) | 426 |
Uzsorás és kurtizán. Stefan Zweig Volpone c. darabjából. (Fénykép) | 426 |
Alkoholrazzia egy előkelő newyorki társaságban. (Rajz) | 427 |
Guillaume: Páholyban. (Festmény) | 429 |
Legraud: Fleur de lit | 431 |
Modern női elegáncia a párisi opera előcsarnokában. (Fénykép) | 433 |
A Die Freude c. folyóirat címképe | 435 |
A Lachendes Leben című folyóirat címképe | 437 |
George: Éjszaki élet Londonban. (Rajz) | 439 |
Coltelli Plaichinger: Nagyvilági élet. (Rézkarc) | 441 |
Guillaume: A dohányzóban. (Festmény) | 441 |
Mlle Marcelle: (Fénykép) | 443 |
Corabeuf: Odaadás. (Festmény) | 445 |
Schnackenberg: A bár kis nője. (Aquarell) | 447 |
Klemm: Orgia. (Rézkarc) | 449 |
Pascin: Depravált társaság. (Rajz) | 451 |
Vértes. Táncoló párok. (Litográfia) | 452 |
Grigoriew: Félvilági nőtípusok. (Litográfia) | 453 |
Ehrenberger: Modern Circe. (Rajz) | 455 |
Munch: Utána... (Festmény) | 457 |
Test és szerelmi kultuszról szóló modern folyóiratok címlapjai | 459 |
Francia képeslevezőlap | 461 |
Pechstein: Táncosnő. (Festmény) | 463 |
Az egykori dessou-k pikantériája. (Fénykép) | 465 |
Georges: A Gigolo-k. (Rajz) | 467 |
Leányakt. (Traumbühne Schertel). (Fénykép) | 468 |
Leányakt. (Traumbühne Schertel). (Fénykép) | 469 |
Leányakt. (Traumbühne Schertel). (Fénykép) | 470 |
Ujj kisasszony, a táncosnő | 471 |
Baluschek: Berlini szórakozóhely | 473 |