A beállítást mentettük, naponta értesítjük a beérkező friss kiadványokról
A beállítást mentettük, naponta értesítjük a beérkező friss kiadványokról
Fülszöveg
Az oktatástechnika, oktatástechnológia tárgykörében napjainkig is számos tanulmány és könyv született a magyar pedagógiai szakirodalomban. A felgyorsult technikai fejlődés, a változó iskola és a pedagógusképzés megújulása azonban folyamatosan újabb és újabb munkákat igényel. Ennek az igénynek kívántak eleget tenni szerzőink: Karlovitz János, az ELTE és a PPKE, valamint Karlovitz János Tibor, a Kodolányi János Főiskola oktatója. Szerzőink neve elsősorban a tankönyvelméleti szakirodalomból lehet ismert olvasóink számára, például a Tankönyvekről mindenkinek, vagy a Tankönyv: elmélet és gyakorlat című könyvek, illetve az évente megjelenő Tanulást, tanítást segítő kiadványok jegyzéke révén. Jelen munkájuk nemcsak az eddigi eredmények felhasználásával készült, jól tanítható tanárképzési tankönyv, hanem helyenként merészen új látásmódot is felvillantó „vitairat" is, amelynek kiadása méltán nyert támogatást az OM Felsőoktatási Pályázati Iroda révén. A könyv szemléletét a történeti...
Tovább
Fülszöveg
Az oktatástechnika, oktatástechnológia tárgykörében napjainkig is számos tanulmány és könyv született a magyar pedagógiai szakirodalomban. A felgyorsult technikai fejlődés, a változó iskola és a pedagógusképzés megújulása azonban folyamatosan újabb és újabb munkákat igényel. Ennek az igénynek kívántak eleget tenni szerzőink: Karlovitz János, az ELTE és a PPKE, valamint Karlovitz János Tibor, a Kodolányi János Főiskola oktatója. Szerzőink neve elsősorban a tankönyvelméleti szakirodalomból lehet ismert olvasóink számára, például a Tankönyvekről mindenkinek, vagy a Tankönyv: elmélet és gyakorlat című könyvek, illetve az évente megjelenő Tanulást, tanítást segítő kiadványok jegyzéke révén. Jelen munkájuk nemcsak az eddigi eredmények felhasználásával készült, jól tanítható tanárképzési tankönyv, hanem helyenként merészen új látásmódot is felvillantó „vitairat" is, amelynek kiadása méltán nyert támogatást az OM Felsőoktatási Pályázati Iroda révén. A könyv szemléletét a történeti összefüggések feltárásán és a rendszerszemléletű megközelítésen túl az újdonságok felmutatása jellemzi. Ilyen például a számítógép-használat tanári-tanítói felhasználásának lehetősége, a tanulók és tanárok által közösen elkészíthető honlapokhoz nyújtott módszertani ajánlások, a korszerű és minőségi multimédia-használat és a digitális tananyagfejlesztés, valamint mindezek értékelése. Könyvünket elsősorban a pedagógusképzés és az oktatástechnológiával kapcsolatos pedagógus-továbbképzések résztvevői, oktatói és hallgatói részére ajánljuk, de haszonnal forgathatja szinte minden iskolában dolgozó pedagógus, illetve iskolán kívüli oktatásban tevékenykedő kolléga is.
Vissza
Tartalom
ELŐSZÓ 5
1. ALAPFOGALMAK, ALAPVISZONYOK 10
1.1. Az oktatástechnológia definíciói, értelmezése 10
1.2. További fontos fogalmak 15
1.3 Az oktatástechnológia forrásvidéke, eredői 18
1.3.1. A modern technika robbanásszerű fejlődése 19
1.3.2. A programozás, a programozott oktatás 19
1.3.3. Neveléstörténeti gyökerek 20
1.3.4. A reformpedagógia hozadéka 21
1.4. Alapviszonyok 23
1.4.1. Az oktatástechnológia a tudományok rendszerében 23
1.4.2. Célok, feladatok, módszerek és taneszközök rendszere 24
1.4.3. A tanulók és az oktatástechnika 24
1.4.4. A pedagógusok és a szülők viszonyulása az oktatástechnológiai eszközökhöz 25
2. TANESZKÖZ-TÖRTÉNETI HÁTTÉRRAJZ 28
2.1. Elvi kérdések 28
2.2. Évezredek taneszközös emlékeiből 29
2.2.1. Ókori, középkori emlékek 29
2.2.2. A könyvnyomtatás hatása a 16-17. században 31
2.2.3. Találmányok, taneszközgyűjtemények a 18-19. században 33
2.2.4. Iskolai gyűjtemények a 18. században 34
2.2.5. Céltudatos taneszközfejlesztés a 19. században 35
2.3. Az oktatástechnológia születése a 20. században 38
2.3.1. Mozaikkép a század első feléről 38
2.3.2. A 20. század második felének oktatástechnikai fejlődése 41
2.4. Hogyan tovább a 21. évszázad küszöbén? 49
3. TANESZKÖZCSOPORTOK 53
3.1. A taneszközcsoportok kategorizálása 53
3.2. Taneszköz-generációk 58
3.3. Iskolafokozatok, iskolatípusok és tantárgyak szerinti felosztás 62
3.3.1. Óvodások és kisiskolások taneszközei 62
3.3.2. Az általános iskola felső tagozata és a középiskola közismereti tantárgyai számára készült taneszközök 63
3.3.3. A gyógypedagógia taneszközei 67
3.3.4. A szakoktatás és szakképzés taneszközei 69
3.3.5. A felsőoktatás eszközvilágából 70
3.4. Eszközismeret, eszközválasztás 71
4. A HAGYOMÁNYOS TANESZKÖZÖK 75
4.1. Természetes tárgyak, eszközök, anyagok 75
4.2. A valóságos tárgyak, jelenségek másai: képek, rajzok, makettek 76
4.2.1. Makettek, metszetek, modellek 76
4.2.2. Fényképek 78
4.2.3. A táblai kép és szöveg (táblakép), tanulói rajzok 79
4.3. Nyomtatott taneszközök: könyvek, tankönyvek, faliképek, térképek. 82
4.3.1. Képek, faliképek, festmények 82
4.3.2. Könyvek ábrákkal 83
4.3.3. Térképek, atlaszok 83
4.4. Tankönyvek 83
4.5. A készség- és képességfejlesztés eszközei 90
4.6. Könyvtárismeret, könyvtárhasználat 92
5. AZ AUDIO-VIZUÁLIS ESZKÖZÖK 97
5.1. Auditív taneszközök 98
5.1.1. Magnetofon 98
5.1.2. Lemezjátszó 100
5.1.3. CD-, MP3-, DVD-lejátszó 101
5.1.4. Az iskolai rádióstúdió pedagógiai haszna 103
5.2. Vizuális taneszközök 104
5.2.1. Írásvetítő 104
5.2.2. Diavetítő 107
5.2.3. Episzkóp, epidiaszkóp 109
5.2.4. Flip chart tábla 110
5.2.5. Fénymásolás, sokszorosítás technika 111
5.2.6. Fényképezés 114
5.3. Audiovizuális eszközök 118
5.3.1. Televízió 118
5.3.2. Képrögzítés videokamerával 119
5.3.3. Képrögzítés és filmlejátszás videómagnóval 122
5.3.4. Iskolai videostúdió 124
6. A SZÁMÍTÓGÉP 127
6.1. A számítógép összetétele, hardverkomponensei 129
6.2. Számítógépes programok, vagyis a szoftverkomponensek 132
6.2.1. A leggyakrabban használt operációs rendszerek 133
6.2.2. Alkalmazói szoftverek 135
6.3. Számítógéppel készített tanulói dolgozatok értékelése 138
7. A VILÁGHÁLÓ (INTERNET) 140
7.1. Csatlakozási feltételek 140
7.2. Internet: „információs szupersztráda" 143
7.3. Oktatási web-helyek 146
7.4. Kommunikáció: e-mail, chat 147
7.5. Honlapépítés 150
7.5.1. Vezérlőelemek 153
7.5.2. Karakterformázó eszközök 153
7.5.3. Szóközök, tabulátorok, új sorok, bekezdések 153
7.5.4. Listák ! 154
7.5.5. Táblázatok 154
7.5.6. Képek, kapcsolati elemek 154
7.5.7. Frame-ek 155
7.5.8. Interaktív betétek 156
7.5.9. HTML-dokumentumok utasításkészlete 156
7.6. Saját (iskolai, osztály)- honlap építésének kezdetei 159
8. MULTIMÉDIA ÉS DIGITÁLIS TANANYAGFEJLESZTÉS 162
8.1. Néhány multimédiás fejlesztés áttekintő bemutatása 164
8.2. Digitális tananyagfejlesztés 166
8.2.1. Fejlesztési előkészületek 167
8.2.2. Multimédia-tananyagok fejlesztése 168
8.2.3. Gyakorlati tanácsok 172
8.2.4. Elvárások a multimédia-fejlesztő rendszerekkel szemben 173
8.3. Digitális tananyagfejlesztés 175
8.3.1. Követelmények a digitális tananyagfejlesztéssel szemben 177
8.3.2. Digitális tananyagfejlesztés prezentációkészítővel 179
8.3.3. A digitális tananyagfejlesztés eredménye az interneten 182
8.3.4. Digitális tananyagfejlesztés a távoktatásban 183
8.4. Elektronizált szaktanterem 186
8.5. Iskolai médiatárak 187
9. A PEDAGÓGIAI HATÁSMECHANIZMUS TÉNYEZŐI 189
9.1. Különféle tényezők együtthatása, rendszere 189
9.2. Az objektív körülmények, infrastruktúra 193
9.2.1. Iskolaépület, tantermi fölszerelés, berendezés 193
9.2.2. Az iskola rendje 195
9.3. A pedagógus koordináló szerepe 196
9.3.1. A pedagógus beszéde 198
9.3.2. Metakommunikációs kísérőjelenségek 199
9.3.3. A pedagógus eszközhasználata 200
9.4. Néhány törvényszerűség 201
10. PRAKTIKUM 204
10.1. Iskolai felszerelési minimumjegyzék 204
10.2. Funkcionális taneszközjegyzék 204
10.3. Országos Pedagógiai Könyvtár és Múzeum 205
10.4. A HunDidac Szövetség 205
10.5. Tájékozódás, önképzés, továbbképzés 206
SZAKIRODALOM 209
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.
Google, Facebook, Apple, Microsoft fiókkal való belépés/regisztráció eseténautomatikusan elfogadja az Általános Szerződési Feltételeket.
Elfelejtett jelszó
Kérjük, adja meg azonosítóját, és a hozzá tartozó email címet, hogy jelszavát elküldhessük Önnek!
A *-gal jelölt mezők kitöltése kötelező!
Azonosító név/E-mail cím* Azonosító és e-mail cím megegyező
E-mail cím*
(2009 március óta a regisztrált ügyfelek azonosító neve megegyezik az email címmel)
Ha az azonosítóját sem tudja megadni, kérjük, hívja az ügyfélszolgálati vonalat:
+36-62-452-833
×
1
2
3
Regisztráció
×
Regisztráció
Regisztrációja sikeresen megtörtént.
Megadott e-mail címére megerősítő e-mailt küldtünk. Ahhoz, hogy a regisztrációja véglegesedjen, és le tudja adni rendeléseit, kérjük, kattintson a levélben található linkre. A megerősítő link a kiküldéstől számított 48 óráig érvényes, ezután a regisztrációs adatok törlésre kerülnek.
Kérjük, jelölje meg az érdeklődési körébe tartozó témaköröket!
Mehet
×
Regisztráció
Az ön által megjelölt témakörök:
Temakor_1
Beállíthatja, hogy emailben értesítőt kapjon az újonnan beérkezett példányokról a bejelölt témaköröknek megfelelően.
Beállított értesítőit belépés után bármikor módosíthatja az Értesítő menüpont alatt:
létrehozhat új témaköri értesítőt
inaktiválhatja értesítőjét, ha éppen nem kíván a megadott témában értesítőt kapni
törölheti véglegesen az adott értesítőjét
szerkesztheti jelenlegi értesítőjét, ha még részletesebben szeretné megadni mi érdekli.
Az Ön választása alapján naponta vagy 3 naponta kap tőlünk emailt a beállított értesítőjéről.