Korszerű módszerek a pedagógustovábbképzési foglalkozásokon
Szerző
Szerkesztő
Lektor
Budapest
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
Előszó
Azoknak szól ez a tanulmány, akik értő művelői a pedagógiának és legalább
ilyen módon kívánják ismerni a pedagógusok továbbképzésének tartalmi és
módszertani kérdéseit is. És mert Önökhöz...
Tovább
Előszó
Azoknak szól ez a tanulmány, akik értő művelői a pedagógiának és legalább
ilyen módon kívánják ismerni a pedagógusok továbbképzésének tartalmi és
módszertani kérdéseit is. És mert Önökhöz szól, munkaközösség-vezetőkhöz,
szaktanácsadókhoz és a továbbképzés egyéb hivatásos szakembereihez, egyszerre
vállalkozik a címben jelöltek ismertetésére és egy kicsit propagálására is.
Egy ilyen tanulmány csak keretet adhat, nem vállalhatja fel az eljárások
részletes elemzését: külön dolgozatot érdemelne pl. a vita-vitavezetés, az
irányított egyéni tanulás vagy akár a feladatlapok szerkesztése. Vállalni
kell tehát a vázlatos ismertetés minden veszélyét, a helyenkénti aránytalanságot,
azt is, hogy a szerző hol "előlép" a sorok közül, hol pedig háttérben marad.
Nem tagadom, ez a "szubjektív lüktetés" jelzi is néhány eljárással kapcsolatos
elfogultságomat. Máshol meg azért nem tartottam szükségesnek a kommentálást,
mert jól ismert, hagyományos eljárásokról van szó.
Vissza
Tartalom
1. Bevezetés helyett ....................................................................................... 3
2. A továbbképzésről általában ......................................................................... 5
Milyen a jó továbbképzés? .................................................................................... 5
Kiknek szól a továbbképzés? .................................................................................13
3. A továbbképzés didaktikába ..........................................................................19
Eszközök és módszerek..........................................................................................19
A módszerek csoportosítása....................................................................................30
4. Tanfolyamokra, munkaközösségi foglalkozásokra ajánlott módszerek ..................... 33
Közlő módszerek /előadás, bemutatás/ .................................................................... 37
Párbeszédes módszerek /magyarázat, beszélgetés, konzultáció/.................................. 38
Vitamódszerek /vita, konferencia, méhkas, szeminárium, ötletzápor/ ........................... 40
Csoportos megfigyelések /bemutató foglalkozás, intézménylátogatások, tapasztalatcsere/.....47
Szimulációs módszerek /feleletválasztás, esetjáték, szerepjáték/...................................52
5. Csoportfejlesztésre ajánlott módszerek ............................................................. 75
Csoportmódszerek /esetmegbeszélés, szociodráma, T-csoport, önismereti csoport,
strukturált szociálpszichológiai játékok/......................................................................75
6. Videós pedagógiai gyakorlatok /képességfejlesztő tréning/...................................87
7. Az irányított egyéni munka módszerei ...............................................................91
Tanulást segítő módszerek /feladatlap, teszt, kiselőadás, megfigyelés, dokumentumelemzés,
programozott tanulás/...............................................................................................91
Ellenőrző módszerek /teszt, vizsga, kollokvium, dolgozat, feladatmegoldás, pályamunka,
kérdőív/.................................................................................................................. 95
8. Feladatminták.................................................................................................. 99
/a feldolgozás sorrendjében/
Feladatlapok, munkalapok, feleletválásztásos döntési játékok, esetjátékok, szerepjátékok,
esetmegbeszélés alapjául szolgáló példák
Ajánlott irodalom ..................................................................................................... 135