Fülszöveg
iLL
ii I'
Ez a könyv egy négy kötetből álló sorozat utolsó, negyedik része. A jelenlegi feladatgyűjtemény közreadásával a cserélten ejthető magánhangzópá-rok auditív /hallási/ és motoros /kiejtésben/ differenciálásához kívánunk gyakorlóanyagot nyújtani.
A kötetben szereplő szó- és mondatanyagot elsősorban a kiejtésjavítás szempontjai szerint válogattuk, azonban törekedtünk arra is, hogy egyéb nyelvi teljesítmények, mint a szókincsaktivizálás, mondatalkotás, kifejezőkészség fejlesztésére is alkalmas legyen.
Fontosnak tartottuk, hogy a gyakorlattípusaival segítsük az olvasás-írás tanulását megalapozó készségek - mint a hangsorbontás és építés, a formafelismerés és megkülönböztetés, alak-háttér differenciálás - fejlődését is.
Az összefüggések felismerésére és megfogalmazására ösztönző feladatlapok a gondolkodás aktivizálását célozzák.
A könyv grafikája színezhető ábrákkal készült, hogy a gyermekek számára általában örömet jelentő színezéssel oldjuk a gyakorlás olykor nehéz,...
Tovább
Fülszöveg
iLL
ii I'
Ez a könyv egy négy kötetből álló sorozat utolsó, negyedik része. A jelenlegi feladatgyűjtemény közreadásával a cserélten ejthető magánhangzópá-rok auditív /hallási/ és motoros /kiejtésben/ differenciálásához kívánunk gyakorlóanyagot nyújtani.
A kötetben szereplő szó- és mondatanyagot elsősorban a kiejtésjavítás szempontjai szerint válogattuk, azonban törekedtünk arra is, hogy egyéb nyelvi teljesítmények, mint a szókincsaktivizálás, mondatalkotás, kifejezőkészség fejlesztésére is alkalmas legyen.
Fontosnak tartottuk, hogy a gyakorlattípusaival segítsük az olvasás-írás tanulását megalapozó készségek - mint a hangsorbontás és építés, a formafelismerés és megkülönböztetés, alak-háttér differenciálás - fejlődését is.
Az összefüggések felismerésére és megfogalmazására ösztönző feladatlapok a gondolkodás aktivizálását célozzák.
A könyv grafikája színezhető ábrákkal készült, hogy a gyermekek számára általában örömet jelentő színezéssel oldjuk a gyakorlás olykor nehéz, fárasztó folyamatát és közben finomodjon, ügyesedjen ceruzafogásuk, kézmozgásuk. A következőkben adunk néhány ötletet arra, hogy a feladatlapos megoldásokat hogyan lehet játékossá, vagy egy kis plusz munkával "játékká" varázsolni.
Felvágva a lapokat, játszhatunk a beszédhangokat jelölő hívóképekkel soralkotást. Ilyenkor a felnőtt ejtse az adott hangzópár két tagját egyesével bármilyen sorrendben, a gyermek pedig az elhangzásnak megfelelően állítsa sorba a hívóképeket.
Újabb gyakorlási lehetőséget kínál a hívóképekkel történő emlékező játék. Ebben az esetben 2-3 tagú hangsort mondunk és arra kérjük a gyermeket, hogy hallgassa meg mind a három hangzót és csak utána rakja ki a megfelelő hívóképsort. Figyeljen a sorrendre is!
Játszhatunk csoportosító játékot is, a hívóképek köré gyűjtve a megfelelő hangzót tartalmazó tárgyképeket.
A felsorolt játékok közben ne feleljtsük el a legfontosabb szempontot: a hallási /auditív/ előkészítés szakaszában - amikor a gyermek még nem tanulta meg a hangzó tiszta kiejtését, de arra már képes, hogy hallás útján felismerje, elkülönítse azt - a gyermek ne nevezze meg a képeket, hanem csak hallgassa meg azok nevét és úgy döntse el, hogy melyik hangzót hallotta.
Javasoljuk, hogy a feladatlapokon kezdetben játszunk kis színes korongokkal vagy gombokkal. Ezeknek előnye abban rejlik, hogy nem hagynak nyomot és szükség esetén a gyakorlás megismételhető. A színes ceruzákkal történő jelölés kizárja az újbóli felhasználhatóságot. Az automatizálás szakaszában a feladatlapokat felvágva és felragasztva azokból sokféle játék készíthető pl: memori, kártya, dominó, dobókockás társasjáték, logopédiai egyeztető lottó stb. Segítségükkel szórakoztató játék keretében gyakorolhatjuk a célzott szakszerűséggel válogatott beszédanyagot. Számítunk a gyermekkel foglalkozó felnőtt "játszótárs" kreativitására.
Ajánljuk azoknak a logopédusoknak, iskolában, óvodában dolgozó pedagógusoknak és szülőknek egyaránt, akik kedvet éreznek ahhoz, hogy közös gyakorlással elősegítsék gyermekeik beszédének gyorsabb javulását.
Vissza