1.062.611

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Kézilabda

Sportiskolai módszertani segédkönyv

Szerző
Lektor
Budapest
Kiadó: Kulturális Minisztérium Kiadói Főigazgatóság
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Tűzött kötés
Oldalszám: 203 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 14 cm
ISBN:
Megjegyzés: Megjelent 500 példányban.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Sportági utánpótlás-nevelésünk egyik alapvető problémája, sporttudományának és gyakorlatának egyik legizgalmasabb és legtöbbet vitatott kérdése a kiválasztás. Megoldásával világszerte foglalkoznak... Tovább

Előszó

Sportági utánpótlás-nevelésünk egyik alapvető problémája, sporttudományának és gyakorlatának egyik legizgalmasabb és legtöbbet vitatott kérdése a kiválasztás. Megoldásával világszerte foglalkoznak tudományos intézetek és gyakorló edzők a mindennapos tevékenységük során. Mégis talán e kérdésről tudunk ma is a legkevesebbet. A probléma kutatása közben kapott részeredmények is rengeteget lendítenek a konzervatív nézetek talajáról való elrugaszkodásban. Ma ugyanis nem, vagy csak szoros kivétellel lehet "született" tehetséggel találkozni, aki máról holnapra minden sportbéli jártasság és alapképzés nélkül nemzetközi szinten mért csúcsteljesítmény elérésére képes. Az emberi teljesítőképesség határán teljesítő sport nem nélkülözheti a nagy teljesítményekre képes egyedek tudatos, tervszerű felkutatását és kiképzését. A kiválasztás, de már e kérdéssel való foglalkozás jelentősége éppen abban áll, hogy minden törekvése arra irányul, hogy az egyedek minél fiatalabb életkorában megtalálja azokat a mutatókat, amelyek megbízhatóan előre jelzik a későbbi életkor fejlettségének a színvonalát. A kiválasztás lényege a tehetségek felkutatása. Ezzel kapcsolatban ma már egyre inkább kezd kikristályosodni az a vélemény, hogy a tehetség az egyén meghatározott sajátosságainak az összessége, vagyis sokféle kedvező feltétel valamely tevékenység végrehajtásához. A marxista tehetségelmélet hangsúlyozza, hogy a tehetség veleszületett anatómiai, fiziológiai tulajdonság - együttest és kedvező pszichikai feltételsort jelent, amelynek birtokában optimális fejlődésre, kiváló teljesítményekre számíthat az egyén. A tehetség azonban nem jelenti egymagában a nagy teljesítmények elérésének a lehetőségét. Vissza

Tartalom

I. A KÉZILABDÁZÁSRA TÖRTÉNŐ KIVÁLASZTÁS ALAPELVEI.......7
Bevezető...................................................9
A. A kiválasztás tudományos kritériumai ......................11
1. Öröklődési tényezők és a környezet kölcsönhatása ........11
2. Biológiai életkor......................................13
B. A kiválasztás kezdeti szakaszai ...........................17
II. FIATAL KÉZILABDÁZÓK FELKÉSZÍTÉSÉNEK ALAPELVEI ..........23
A felkészítés általános problémái..........................25
1. Életkori sajátosságok.....................................27
2. A gyermek mozgásos képességeinek a fejlődése.............36
3. A mozgásos teljesítőképesség összetevői.....................41
4. Energiaellátás..........................................52
5. A sporttevékenység hatására végbemenő változások..........61
6. A terhelés alapelvei .....................................65
7. Fizikai képességek fejlesztése..............................72
8. Mozgástanulás...........................................88
III. FIATAL KÉZILABDÁZÓK TANTERV ALAPJÁN TÖRTÉNŐ FELKÉSZÍTÉSÉNEK MÓDSZERTANA ...............................97
1. A felkészülés szakaszai ..................................99
2. Feladatok a felkészítés szakaszaiban .......................100
- Előalapozás szakaszában...........................100
- Általános alapozás szakaszában.....................101
- Speciális alapozás szakaszában..................103
- Speciális edzés szakaszában .......................105
3. A képzés általános elvei.................................106
4. Kiemelt képzési feladatok évfolyamonként.................108
5. A fiatal kézilabdázók edzése................110
IV. ÚTMUTATÓ A TANTERVI ANYAG FELDOLGOZÁSÁHOZ...............113
I. évfolyam ............................................115
1. Képességfejlesztés..........................................................................115
a/ Általános képességfejlesztés..................................................115
b/ Speciális képességfejlesztés..................................................117
2. Sportági ismeretanyag oktatása..................................................119
Technika..........................................................................................120
Taktika..........................................................................................131
II. évfolyam ........................................................................................140
1. Képességfejlesztés.........................................................140
a/ Általános képességfejlesztés..................................................140
b/ Speciális képességfejlesztés..................................................141
2. Sportági ismeretanyag oktatása .................................................142
Technika ........................................................................................142
Taktika.......................................................143
III. évfolyam ..........................................................................................148
1. Képességfejlesztés..........................................................................148
2. Sportági ismeretanyag oktatása.............................148
Taktika, technika..........................................................................150
IV. évfolyam ...........................................................................154
Felkészítési időszakok........................................................................154
11 Képességfejlesztés......................................................156
2. A képességfejlesztés, a technikai és a taktikai képzés
komplex módon történő jelentkezése....................156
V. PRÓBÁK AZ OKTATÁS EREDMÉNYESSÉGÉNEK MÉRÉSÉRE .............165
1. Testsúly és testmagasság mérése.............167
2. 30 és 60 m sikfutás állórajttal, időre..............................................167
3. 400 m-es sikfutás időre .................................................168
4. 4x15 m futás tárgyérintéssel, időre.........................169
5. 4x15 m futás labdavezetéssel, tárgykerüléssel, időre..........170
6. Kettős-háromszög futás ....................................172
7. Sulypontemelkedés mérése..................................173
8. Speciális állóképességi próba...............................174
9. Hanyatfekvésben medicinlabda dobás páros kézzel............175
10. Kézilabda dobás távolságra, helyből jobb, ill. balkézzel.....176
11. Falra adogatás 4 m távolságból ............................176
12. Cooper-próba ............................................176
13. Kapuralövés földről felvett labdával, 5 célra................177
VI. TELJESÍTMÉNYSZINT TÁBLÁZATOK ..........................181
Pontszám táblázatok a teljesítmény értékelésére.................183
1. Magasság ...............................................187
2. A/ 30 m-es síkfutás.......................................188
2. B/ 60 m-es síkfutás.......................................189
' 3 . 400 m-es síkfutás.........................................190
4. 4x15 m futás tárgyérintéssel, irányváltoztatással, időre.......191
5. 4x15 m futás labdavezetéssel, tárgykerüléssel, időre..........192
6. Kettősháromszög futás időre................................193
7. Sulypontemelkedés ........................................194
8. Speciális gyorsasági állóképességi próba .....................195
9. Hanyatfekvésben medicinlabda dobás páros kézzel............196
10. A/ Kézi labdadobás távolságra, helyből, dobó kézzel .........197
10. B/ Kézilabda dobás távolságra, helyből, nem dobó kézzel ....198
11. Falra adogatás 4 m távolságról.............................199
12. Cooper-próba.............................................200
13. Kapuralövés földről felvett labdával 5 célra.................200
VII. FELHASZNÁLT ÉS JAVASOLT IRODALOM.........................201
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem