A beállítást mentettük, naponta értesítjük a beérkező friss kiadványokról
A beállítást mentettük, naponta értesítjük a beérkező friss kiadványokról
Előszó
Ez a tantervi útmutató azoknak a tanároknak készült, akik majd bevezetik a 10-14 éves korosztály számára a környezeti nevelést. A tantervet úgy állítottuk össze, hogy rugalmas keretet biztosítson a...
Tovább
Előszó
Ez a tantervi útmutató azoknak a tanároknak készült, akik majd bevezetik a 10-14 éves korosztály számára a környezeti nevelést. A tantervet úgy állítottuk össze, hogy rugalmas keretet biztosítson a legkülönfélébb környezettel kapcsolatos elképzelések és tevékenységek számára. Az a célunk, hogy a tanulókat képessé tegyük arra, hogy önálló elképzelések alapján birkózzanak meg a környezetvédelem feladataival. Minden tanárt arra bátorítunk, hogy tantervünket diákjainak igényei szerint dolgozza át, módosítsa, illetve egyeztesse a többi tantárggyal.
Fontosnak tartjuk a tanár-diák és a diák-diák együttműködés kialakítását. Előnyösnek tartjuk az olyan tevékenységeket, melyek során a tanulók osztálytermükből kilépve szélesebb környezetükben tevékenykednek. Arra bátorítjuk a tanárokat, hogy más iskolákkal, közösségekkel és országokkal is építsenek ki kapcsolatokat, hogy megoszthassák egymással ismereteiket, problémáikat, és kölcsönös érdeklődésüket.
Noha a környezeti nevelési tanterv önmagában is kerek egész, mely számos különböző témával és tevékenységgel szolgál, mi mégis arra bátorítjuk a tanárokat, hogy maguk is bővítsék saját óravázlataikkal, ismereteikkel, háttérinformációkkal, és keressenek további módokat a szülőkkel és a nagyobb közösségekkel való együttműködésre. A fennálló kulturális különbségek miatt ajánlatos olyan változtatásokat is végrehajtani, melyek a tantervet alkalmasabbá teszik az adott országban, az adott kulturális környezetben való felhasználásra.
A tananyag háttér-információkat is tartalmaz, melyek révén a tanár kellő biztonsággal mozoghat az adott témakörben.
Vissza
Tartalom
BEVEZETÉS A TANÁROK SZÁMÁRA
Első fejezet: Hogyan használjuk a tantervet.................................................................1
Második fejezet: Bevezetés a környezetvédelmi oktatásba......................................13
Harmadik fejezet: Környezetvédelmi oktatás - lépések előre.......................................19
ELSŐ RÉSZ - JÉGTÖRŐK
1. Környezetvédelmi bingó...........................................................................25
2. Tanulói filozófiák és válaszok.....................................................................27
3. Rólad.....................................................................................................28
4. Gondolataim.............................................................................................29
5. Az én világom/A mi világunk.........................................................31
6. Egység - közösség................................................................................33
MÁSODIK RÉSZ - KÖZÖSSÉG ÉS EGYSÉG: A KÖRNYEZETVÉDELMI OKTATÁS
FILOZÓFIÁJA
1. A környezetvédelmi oktatás filozófiájának megértése...............................37
2. A természet felfedezése.......................................................................43
3. Egy hely, ahol jól érzem magam.................................................45
4. Az én napom...........................................................................47
5. A mi környékünk..........................................................................51
6. A közösségi szellem kialakítása - I. rész...............................................53
7. A közösségi szellem kialakítása - II. rész..................................................55
8. Az ember hatása a természeti közösségekre......................................................57
9. Az én közösségem: múlt-jelen-jövő.........................................................59
10. A természet iránti felelősség kinyilvánítása.........................................63
HARMADIK RÉSZ - TETTEINK ÉS KÖRNYEZETÜNK - MIT TEHETÜNK
1. Környezetvédelmi felmérés...................................69
2. Otthonom felfedezése........................................................................73
3. Otthoni hulladék....................................................................................... 75
4. Áramfogyasztás otthon................................................................................ 77
5. Vízfogyasztás otthon...................................................................................79
6. A házikert................................................................................................. 83
7. Vita a környezetvédelemről..........................................................................87
8. Környezet és jog - I. rész
A környezetvédelemmel kapcsolatos alapfogalmak és kifejezések jelentése....... 97
9. Környezet és jog - II. rész
Az emberi viselkedés és a környezet............................................................105
10. Környezet és jog - III. rész
Környezet, jog és felelősség.......................................................................... 111
11. Újrafelhasználás, újrahasznosítás és hulladék minimalizálás........................ 121
NEGYEDIK RÉSZ - A KÖRNYEZETSZENNYEZÉSSEL KAPCSOLATOS ISMERETEK:
TUDOMÁNYOS ALAPOK DÖNTÉSEINK MEGHOZÁSÁHOZ
1. A környezetszennyezés fogalma.................................................................... 129
2. Levegőszennyezés........................................................................... 131
3. Zajártalom................................................................................................135
4. A víz körforgása és a savas eső..................................................................139
5. Talajvíz................................................................................................ 145
6. Vízszennyezés..........................................................................................151
7. Tengerparti ökológiai rendszerek.................................................................161
8. Ólommérgezés.................................................................................171
9. A veszélyeztetett állatfajok védelme.............................................................175
10. Sugárzás..................................................................................................181
11. A gyomirtók és a tápláléklánc....................................................................191
12. Az erdők szerepe és az erdőpusztulás következményei..................................195
13. Sokszínűség - az élet sója..........................................................................209
14. Az akvárium, mint az ökológiai rendszer modellje....................................... 219
ÖTÖDIK RÉSZ - BEAVATKOZÁS
1. Politikai cselekvés - levélírás a környezetvédelem érdekében.......................... 227
2. Mit tehetünk - kampány a környezetért.......................................................237
3. Az iskola és környéke tisztaságának megőrzése.............................................. 241
4. Menekültek, életük és környezetük.............................................................. 243
5. Környezet és háború...................................................................................247
6. Az ökológiai szervezetek fejlődése
(Esettanulmány az ökológiai szervezetekről Macedóniában)........................... 257
7. Beavatkozás...................................... ....................................................271
8. Rajzverseny............................................................................................... 275
9. A város, mint ökológiai rendszer................................................................. 277
10. A jövő városa........................................................................................... 279
11. A Föld napjának megünneplése................................................................. 283
12. Mit tehetsz?.............................................................................................. 291
13. Apa és Anya, ti is segítsetek!......................................................................295
14. Globális környezetvédelmi vetélkedő.......................................................... 297
Google, Facebook, Apple, Microsoft fiókkal való belépés/regisztráció eseténautomatikusan elfogadja az Általános Szerződési Feltételeket.
Elfelejtett jelszó
Kérjük, adja meg azonosítóját, és a hozzá tartozó email címet, hogy jelszavát elküldhessük Önnek!
A *-gal jelölt mezők kitöltése kötelező!
Azonosító név/E-mail cím* Azonosító és e-mail cím megegyező
E-mail cím*
(2009 március óta a regisztrált ügyfelek azonosító neve megegyezik az email címmel)
Ha az azonosítóját sem tudja megadni, kérjük, hívja az ügyfélszolgálati vonalat:
+36-62-452-833
×
1
2
3
Regisztráció
×
Regisztráció
Regisztrációja sikeresen megtörtént.
Megadott e-mail címére megerősítő e-mailt küldtünk. Ahhoz, hogy a regisztrációja véglegesedjen, és le tudja adni rendeléseit, kérjük, kattintson a levélben található linkre. A megerősítő link a kiküldéstől számított 48 óráig érvényes, ezután a regisztrációs adatok törlésre kerülnek.
Kérjük, jelölje meg az érdeklődési körébe tartozó témaköröket!
Mehet
×
Regisztráció
Az ön által megjelölt témakörök:
Temakor_1
Beállíthatja, hogy emailben értesítőt kapjon az újonnan beérkezett példányokról a bejelölt témaköröknek megfelelően.
Beállított értesítőit belépés után bármikor módosíthatja az Értesítő menüpont alatt:
létrehozhat új témaköri értesítőt
inaktiválhatja értesítőjét, ha éppen nem kíván a megadott témában értesítőt kapni
törölheti véglegesen az adott értesítőjét
szerkesztheti jelenlegi értesítőjét, ha még részletesebben szeretné megadni mi érdekli.
Az Ön választása alapján naponta vagy 3 naponta kap tőlünk emailt a beállított értesítőjéről.