Bevezetés és áttekintés | 9 |
A környezetpolitika stratégiai kérdései | |
Kerekes Sándor: A hazai termékdíjtörvény a közösségi döntések tükrében | 15 |
A lobbizás hatása a közösségi döntésekre | 15 |
Az 1995. évi LVI. törvény | 18 |
A termékdíjtörvény és a lobbiérdekek | 21 |
A hulladékgazdálkodási feladat megoldása és a kibocsátási jogok pacának megteremtése | 24 |
Kiss Károly: Környezetvédelmi adóreformok Nyugat-Európában és Magyarországon | 31 |
Fleischer Tamás - Magyar Emőke - Tomábcz Endre - Zsikla György: A Széchenyi-terv autópálya-fejlesztési programjának környezeti hatásvizsgálata | 39 |
A stratégiai hatásvizsgálat | 39 |
Kutatási célok | 41 |
Az értékrend meghatározása | 43 |
A hálózat egészének értékelése | 44 |
Forgalom és helyettesíthetőség | 48 |
Gazdasági értékelés | 51 |
Szlávik János: A helyi szint és a kisrégiók szerepe a fenntarthatóságban | 55 |
A környezeti döntések társadalmi háttere | |
Bela Görgyi - Kelemen Ágnes - Pataki György: Társadalmi részvétel a környezetpolitikai döntéshozatalban | 65 |
Valkó László: A fogyasztói magatartás befolyásolásának lehetséges eszközei és módszerei | 73 |
Kohlheb Norbert - Pataki György: A környezetvédelmi felügyelősége szerepe a környezetpolitikában | 81 |
Munkaszervezéssel kapcsolatos konfliktusok és javaslatok | 83 |
Jogi szabályozásal kapcsolatos problémák, javaslatok | 85 |
Sheer Márta - Tombácz Endre - Beliczay Erzsébet: A szuburbanizációs környezeti konfliktusok feloldásának lehetőségei | 89 |
Az érem két oldala - Tinnye, a falu és Piliscsaba, a "Boldog Liget?" | 93 |
Szabályozás és eszköztár | |
Burger Ferenc - Rabóczki Laura - Szabó Sándor: Az önkéntes környezetvédelmi megállapodások alkalmazásának előkészítése | 101 |
Tombácz Endre - Marossy Zoltán: Az IPPC-direktíva alkalmazásának problémai az Európai Unióban | 107 |
Fucskó József - Kelemen Áganes - Bela Györgyi - Kis András: A forgalmazható zöldbizonyítvány és alternatívái | 115 |
A forgalmazható zöldbizonyítvány mint piaci eszköz | 116 |
A forgalmazható zöldbizonyítvány-rendszer működési mechanizmusa | 116 |
A forgalmazható zöldbizonyítvány jellege | 119 |
Következtetések | 125 |
Harangozó Gábor: A "Felelős gondoskodás" program mint önkéntes iparági környezetvédelmi kezdeményezés a vegyiparban | 129 |
Adók és támogatások | |
Bela Györgyi - Fucskó József - Kajner Péter - Marossy Zoltán: A környezetterhelési díjak bevezetéséről | 137 |
A díjrendszer és kialakításának legfontosabb állomásai | 138 |
A környezetterhelési díjak hatékonyságának kérdései | 139 |
A díjrendszer bevezetésének gazdasági terhei és monetáris környezeti hasznai | 141 |
A környezetpolitika feladatai és hatékony eszközkömbinációi | 143 |
Burger Ferenc: Hulladékgazdálkodási célok és a betét- , valamint a letéti díjas szabályozás lehetőségei, korlátai | 149 |
Kiss Károly: Energiaadók az Európai Unióban. Környezetgazdasági elemzés | 157 |
Kiss Károly: Támogatások az OECD-országokban és az Európai Unióban - környezetgazdasági érékelés | 165 |
Területfejlesztés és önkormányzatok | |
Biacs Rita: Az Európai Unió Strukturális Alapok és a környezetvédelmi értékelések rendszere | 175 |
Rákosi Judit - Koskovics Éva: Az önkormányzatok környezetvédelmi tevékenységének finanszírozása | 183 |
Vízminőség - védelem, az egészséges ivóvíz biztosítása | 184 |
Szennyvízelvezetés, -tisztítás | 184 |
Települési hulladékgazdálkodás | 185 |
Egyedi szennyvízelhelyezés | 187 |
Finanszírozási szükségletek és a fizetőképesség értékelése | 188 |
Az önkormányzatok szerepe | 191 |
Kerekes Sándor: Állami szerepvállalás a környezetvédelmi infrastruktúra fejlesztésében. Jóléti hatások | 193 |
A környezeti föderalizmus és az Európai Unió szabályozási gyakorlata | 193 |
Az EU-csatlakozás hatása a hazai környezeti infrastruktúra-fejlesztésekre, a fejlesztések jóléti következményei | 195 |
A környezeti infrastruktúra-fejlesztések - a vízi közművek esete | 196 |
A közműfejlesztések hatékonysága és jóléti következményei | 201 |
A hulladékgazdálkodási infrastruktúra-fejlesztések kudarcai, a kívánatos döntési dimenziók | 203 |
Szabó Sándor: Módszertan az önkormányzatok környzezetvédelmi teljesítményének mérésére | 213 |
Vállalati környezeti menedzsment | |
Csutora Mária: A környezetvédelmi projektek pénzügyi elemzésének módszertana | 221 |
A szokásos megtérülési elemzések buktatói | 223 |
Nehezen számszerűsíthető költségek | 224 |
Az "elsüllyedt költségek" kezelése és veszélyei | 226 |
A gazdasági feltételek változásának hatása a környezetvédelmi projektek megtérülésére | 227 |
Kovács Eszter: Vállalati környezeti jelentések elemzése a nemzetközi tapasztalatok tükrében | 229 |
Kálmán Edina: Környezetvédelmi együttműködés az ellátási láncok mentén | 237 |
Harkai Attila - Matolay Réka - Pataki György - Szántó Fichárd - Zilahy Gyula: Vállalati környezeti menedzsment Magyarországon - az empirikus kutatások eredményei és tapasztalatai | 255 |
A környezeti menedzsment kutatásának céljai, jellegzetességei | 257 |
A kutatások eredményeinek összevetése | 258 |
Ajánlások a környezetpolitikának | 259 |
Ajánlások a vállalati vezetőknek | 260 |
Ajánlások kutatókanak | 261 |
Tisztább termelés | |
Tanyi Anita - Zilahy Gyula: A tisztább termelést korlátozó szervezeti tényezők | 267 |
Zilahy Gyula: A tisztább termeléstől az ipari ökológiáig - irányzatok a vállalati környezetvédelemben | 275 |
Borsos Beáta: Az ökodesign szerepe a vállalati környezetvédelemben | 281 |
Fonyó Zsolt - Szépvölgyi János - Harangozó Gábor: A megelőző környezetvédelmi szemlélet térnyerése a hazai vegyiparban | 289 |
Fehér Péter - Móricz Péter - Németh Patrícia: Számítástechnikai hulladékok megelőzése és kezelése | 295 |
A kötet szerzői | 305 |