A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Környezetpedagógia

Bevezetés a környezeti nevelés és oktatás pedagógiai és társadalmi kérdéseibe

Szerző
Lektor
Budapest
Kiadó: Nemzeti Tankönyvkiadó Rt.
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 251 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-19-3376-8
Megjegyzés: Tankönyvi szám: 42556. Fekete-fehér ábrákkal illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

"A szeruú ,imlűkűmal eredményeként olyan kézikönyv született, amely jól használható ahazai felsőoktatásban, különös tekintettel a tanárképzésre és a tanártovábbképzésre. A kötet sajátossága, hogy a környezeti nevelést többséle szemszögből próbálja megvilágítani, így ökofilozófiai, környezetszociológiai, környezetpszichológiai, és környezetpedagógiai oldalról... Ezzel a céllal azt kívánja elérni, hogy a környezeti nevelés területét komplexen közelítse meg, hangsúlyt adva a társadalmi aspektusoknak, hogy a természettudományok oldalára billent egyensúlyt megpróbálja visszaállítani. Ezzel hozzájárul a környezeti nevelés összetett kapcsolatrendszerének teljesebb bemutatásához.
A kötet tartalmának elrendezése a kitűzött célhoz igazodik. A bevezetést követő fejezetekben az ember természeti, technikai, társadalmi környezetének lényegét próbálja bemutatni.Ez rendkívül fontos, hiszen ma, amikor a hazai környezeti nevelés paradigmaváltásáról beszélünk, látnunk kell, hogy a környezetvédelem... Tovább

Fülszöveg

"A szeruú ,imlűkűmal eredményeként olyan kézikönyv született, amely jól használható ahazai felsőoktatásban, különös tekintettel a tanárképzésre és a tanártovábbképzésre. A kötet sajátossága, hogy a környezeti nevelést többséle szemszögből próbálja megvilágítani, így ökofilozófiai, környezetszociológiai, környezetpszichológiai, és környezetpedagógiai oldalról... Ezzel a céllal azt kívánja elérni, hogy a környezeti nevelés területét komplexen közelítse meg, hangsúlyt adva a társadalmi aspektusoknak, hogy a természettudományok oldalára billent egyensúlyt megpróbálja visszaállítani. Ezzel hozzájárul a környezeti nevelés összetett kapcsolatrendszerének teljesebb bemutatásához.
A kötet tartalmának elrendezése a kitűzött célhoz igazodik. A bevezetést követő fejezetekben az ember természeti, technikai, társadalmi környezetének lényegét próbálja bemutatni.Ez rendkívül fontos, hiszen ma, amikor a hazai környezeti nevelés paradigmaváltásáról beszélünk, látnunk kell, hogy a környezetvédelem önmagában nem képes megoldani a problémákat, ui. a környezeti, társadalmi és gazdasági igényeknek harmóniában kell lenniük...
Általánosságban elmondható, hogy a könyv alkalmas mind a természettudományos, mind a humán felkészültségű pedagógusjelöltek, illetve gyakorló pedagógusok, de akár más szakemberek környezetpedagógiai ismereteinek bővítésére. Vissza

Tartalom

Bevezetés9
Az ember természeti, technikai, társadalmi környezete13
"Szentháromság" az ökofilozófiában: ökológia-természet-környezet13
Rendszerszemlélet18
Technikai fejlődés és a társadalom22
Műszaki-technikai rendszerek és folyamatok22
A technikai fejlődés modellje, hatótényezői25
Technológia és informatika, technológia és biológiai működés28
Környezet és gazdaság kapcsolatáról dióhéjban31
A jólét és mutatói, avagy az önámítás indikátorai31
A környezet-gazdaságtan elvei vázlatosan33
Tárgykultúra, technikai környezet37
Épített környezet-urbnizáció és környezet37
Tárgyak, belső terek40
Összefoglalás43
Fontosabb foglmak43
Felhasznált és ajánlott irodalom44
Kérdések, feladatok45
Veszélyek és remények. Környezetszociológiai vázlatok47
A civilizáció nyolc halálos bűne47
Globális problémákról érintőlegesen51
Technikafélelem-ökoterror54
Tapasztalatvesztés-szakértelem55
A kockázattársadalom56
Az "elkábelesített" társadalom57
A kapitalizmus szelleme (elméleti alapok)60
A zöld társadalomról érintőlegesen62
A fenntartható fejlődés elmélete és kritikája64
Ökológiai utópiák-dimenziók-körfolyamatok64
A fenntartható fejlődés elvei67
Az ökológiai lábnyomat68
Harmonikus fejlődés, fenntartható társadalom, fenntartható fogyasztás. A fenntartható fejlődés elmélete és kritikája70
Magyarország és a fenntartható fejlődés73
Egy környezetszociológiai vizsgálat és eredményei75
A vizsgálat fontosabb eredményei az egyszerű kiértékelés alapján76
Részletek a korrelációs összefüggések bemutatásából78
Összefoglalás81
Fontosabb fogalmak81
Felhasznált és ajánlott irodalom82
Kérdések, feladatok83
Interakciók ökológiája. Környezetpszichológiai vázlatok85
Bevezetés a proxemikába85
Különböző terek és érzékelésük85
Távolságtartás és -szabályozás90
Egyéni és társas szükségletek93
Kultúra-környezet szerepek98
A viselkedés szabványa: az érték102
Léptékek: érték-attitűd-vélemény102
Értékválság vagy valami más104
Összefoglalás106
Fontosabb fogalmak107
Felhasznált és ajánlott irodalom108
Kérdések, feladatok108
Környezetpedagógiai vázlatok111
A remény pedagógiája, avagy stratégia a környezeti nevelésért111
A környezeti nevelés-oktatás elméleti alapjai115
A környezetpedagógia rendszertani helye, kapcsolatai, elvi alapjai115
Környezeti nevelés-környezeti szocializáció131
Célok és követelmények a környezeti nevelésben137
A műveltségi területek közös követelményei a Nemzeti alaptantervben138
A környezeti nevelést segítő új szemléletek, nézetek140
A tervezés és a tantervfejlesztés elméleti alapjai147
"Tantervzöldesítés", avagy fejezetek a környezeti nevelés oktatási tartamaiból, módszertani kérdéseiből156
A környezeti oktatás helyzetének és történetének vázlatos áttekintése156
Tartalmi és módszertani vázlatok159
Tanterv-zöldesítési tervezet a középiskolában168
Környezeti-természeti nevelés a SÜNI Klubban171
"Természetvédelmi iskola" a Fertő-Hanság Nemzeti Parkban173
A projektmódszer lényege177
Mit tehet a felsőoktatás a környezeti nevelés területén?179
Helyzetkép itthon és külföldön179
Lehetőségek a felsőoktatásban181
Környezetvédelem és szakképzés. A "környezetipar" szakmái184
Ahogy elkezdődött184
A fejlesztés187
Erdőpedagógiai vázlatok (Erdőpedagógia-erdészetpolitika)190
Az erdővel szemben támasztott társadalmi igények191
Képzési lehetőségek az erdőben192
Erdőpedagógia-egy újabb fogalom194
Az erdőpedagógia erdészetpolitikai vonatkozásai195
Erdőpedagógiai kiegészítések a svájci erdészetpolitika fejlesztésében197
Az erdőpedagógia a kutatás és az oktatás területén199
A környezetbarát iskola, avagy a "bezöldüllt pedellus"200
A fenntartható fejlődés pedagógiája203
A fenntarthatóság pedagógiájának nevelés- és ökofilozófiai elméleti háttere203
A fenntartható fogyasztás és pedagógiai kérdései210
Oktatástechnológia a környezeti nevelésben és oktatásban211
A technológiák integrálódása, fogalmak átértékelődése211
Interaktív multimédia és használata a környezeti nevelésben214
Hálózati tanulás217
Néhány téma internetelérhetősége221
Összefoglalás222
Fontosabb fogalmak223
Felhasznált és ajánlott irodalom223
Kérdések és feladatok226
Fogalmak és magyarázatok227
Mellékletek239
Szakmai Képesítési Követelmények239
A Környezetpedagógia szak céljai, tartalmi területei244
Környezetvédelmi témájú linkek246
A Nemzeti Környezeti Nevelési Stratégia Felsőoktatás fejezetéből: Javaslatok251

Dr. Lükő István

Dr. Lükő István műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Dr. Lükő István könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem