Bevezetés | 9 |
Az ember természeti, technikai, társadalmi környezete | 13 |
"Szentháromság" az ökofilozófiában: ökológia-természet-környezet | 13 |
Rendszerszemlélet | 18 |
Technikai fejlődés és a társadalom | 22 |
Műszaki-technikai rendszerek és folyamatok | 22 |
A technikai fejlődés modellje, hatótényezői | 25 |
Technológia és informatika, technológia és biológiai működés | 28 |
Környezet és gazdaság kapcsolatáról dióhéjban | 31 |
A jólét és mutatói, avagy az önámítás indikátorai | 31 |
A környezet-gazdaságtan elvei vázlatosan | 33 |
Tárgykultúra, technikai környezet | 37 |
Épített környezet-urbnizáció és környezet | 37 |
Tárgyak, belső terek | 40 |
Összefoglalás | 43 |
Fontosabb foglmak | 43 |
Felhasznált és ajánlott irodalom | 44 |
Kérdések, feladatok | 45 |
Veszélyek és remények. Környezetszociológiai vázlatok | 47 |
A civilizáció nyolc halálos bűne | 47 |
Globális problémákról érintőlegesen | 51 |
Technikafélelem-ökoterror | 54 |
Tapasztalatvesztés-szakértelem | 55 |
A kockázattársadalom | 56 |
Az "elkábelesített" társadalom | 57 |
A kapitalizmus szelleme (elméleti alapok) | 60 |
A zöld társadalomról érintőlegesen | 62 |
A fenntartható fejlődés elmélete és kritikája | 64 |
Ökológiai utópiák-dimenziók-körfolyamatok | 64 |
A fenntartható fejlődés elvei | 67 |
Az ökológiai lábnyomat | 68 |
Harmonikus fejlődés, fenntartható társadalom, fenntartható fogyasztás. A fenntartható fejlődés elmélete és kritikája | 70 |
Magyarország és a fenntartható fejlődés | 73 |
Egy környezetszociológiai vizsgálat és eredményei | 75 |
A vizsgálat fontosabb eredményei az egyszerű kiértékelés alapján | 76 |
Részletek a korrelációs összefüggések bemutatásából | 78 |
Összefoglalás | 81 |
Fontosabb fogalmak | 81 |
Felhasznált és ajánlott irodalom | 82 |
Kérdések, feladatok | 83 |
Interakciók ökológiája. Környezetpszichológiai vázlatok | 85 |
Bevezetés a proxemikába | 85 |
Különböző terek és érzékelésük | 85 |
Távolságtartás és -szabályozás | 90 |
Egyéni és társas szükségletek | 93 |
Kultúra-környezet szerepek | 98 |
A viselkedés szabványa: az érték | 102 |
Léptékek: érték-attitűd-vélemény | 102 |
Értékválság vagy valami más | 104 |
Összefoglalás | 106 |
Fontosabb fogalmak | 107 |
Felhasznált és ajánlott irodalom | 108 |
Kérdések, feladatok | 108 |
Környezetpedagógiai vázlatok | 111 |
A remény pedagógiája, avagy stratégia a környezeti nevelésért | 111 |
A környezeti nevelés-oktatás elméleti alapjai | 115 |
A környezetpedagógia rendszertani helye, kapcsolatai, elvi alapjai | 115 |
Környezeti nevelés-környezeti szocializáció | 131 |
Célok és követelmények a környezeti nevelésben | 137 |
A műveltségi területek közös követelményei a Nemzeti alaptantervben | 138 |
A környezeti nevelést segítő új szemléletek, nézetek | 140 |
A tervezés és a tantervfejlesztés elméleti alapjai | 147 |
"Tantervzöldesítés", avagy fejezetek a környezeti nevelés oktatási tartamaiból, módszertani kérdéseiből | 156 |
A környezeti oktatás helyzetének és történetének vázlatos áttekintése | 156 |
Tartalmi és módszertani vázlatok | 159 |
Tanterv-zöldesítési tervezet a középiskolában | 168 |
Környezeti-természeti nevelés a SÜNI Klubban | 171 |
"Természetvédelmi iskola" a Fertő-Hanság Nemzeti Parkban | 173 |
A projektmódszer lényege | 177 |
Mit tehet a felsőoktatás a környezeti nevelés területén? | 179 |
Helyzetkép itthon és külföldön | 179 |
Lehetőségek a felsőoktatásban | 181 |
Környezetvédelem és szakképzés. A "környezetipar" szakmái | 184 |
Ahogy elkezdődött | 184 |
A fejlesztés | 187 |
Erdőpedagógiai vázlatok (Erdőpedagógia-erdészetpolitika) | 190 |
Az erdővel szemben támasztott társadalmi igények | 191 |
Képzési lehetőségek az erdőben | 192 |
Erdőpedagógia-egy újabb fogalom | 194 |
Az erdőpedagógia erdészetpolitikai vonatkozásai | 195 |
Erdőpedagógiai kiegészítések a svájci erdészetpolitika fejlesztésében | 197 |
Az erdőpedagógia a kutatás és az oktatás területén | 199 |
A környezetbarát iskola, avagy a "bezöldüllt pedellus" | 200 |
A fenntartható fejlődés pedagógiája | 203 |
A fenntarthatóság pedagógiájának nevelés- és ökofilozófiai elméleti háttere | 203 |
A fenntartható fogyasztás és pedagógiai kérdései | 210 |
Oktatástechnológia a környezeti nevelésben és oktatásban | 211 |
A technológiák integrálódása, fogalmak átértékelődése | 211 |
Interaktív multimédia és használata a környezeti nevelésben | 214 |
Hálózati tanulás | 217 |
Néhány téma internetelérhetősége | 221 |
Összefoglalás | 222 |
Fontosabb fogalmak | 223 |
Felhasznált és ajánlott irodalom | 223 |
Kérdések és feladatok | 226 |
Fogalmak és magyarázatok | 227 |
Mellékletek | 239 |
Szakmai Képesítési Követelmények | 239 |
A Környezetpedagógia szak céljai, tartalmi területei | 244 |
Környezetvédelmi témájú linkek | 246 |
A Nemzeti Környezeti Nevelési Stratégia Felsőoktatás fejezetéből: Javaslatok | 251 |