1.061.259

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Környezetismeret I.

Tanítói kézikönyv/Általános iskola 1-3. osztály

Szerző
Budapest
Kiadó: Tankönyvkiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 315 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 14 cm
ISBN: 963-17-9315-X
Megjegyzés: Fekete-fehér ábrákkal illusztrált. A könyv tankönyvi száma: 83083/I.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Az 1978-ban bevezetésre került környezetismeret tantervben a természeti környezetről szóló tananyag tartalmi és metodikai szempontból lényegesen megváltozott. Tudományos igényűvé vált a fizika, a... Tovább

Előszó

Az 1978-ban bevezetésre került környezetismeret tantervben a természeti környezetről szóló tananyag tartalmi és metodikai szempontból lényegesen megváltozott. Tudományos igényűvé vált a fizika, a kémia, a földrajz és a biológia megalapozása. Ugyanakkor a természettudományok kutatómódszerei is beépültek a tantervbe (a közvetlen megfigyelés, a mérés, a kísérletezés). A természettudományok korai életkorban való bevezetése lehetővé tette az érdeklődések, attitűdök fejlesztését - a magatartás alakítását. A tananyag feldolgozásának egyik fontos feltétele az, hogy az említett diszciplinák tantervben szereplő fogalomkészletét alaposan értsék, ismerjék a pedagógusok.
Ez a kézikönyv - a gyakorlati útmutatásokat tartalmazó II. kötetet megelőzően - az 1-3. osztály tanítója számára szükségesnek vélt szakismereteket összegezi, rendszerezi, ún. háttéranyagot ad. Ugyanakkor óvjuk a tanítókat az egyoldalú, ismeretközpontú szemlélettől. Számukra fontos annak felismerése, hogy miközben az ismeretanyag bő választékát tárják a gyermekek elé, ezeket a megismerési módszerek gyakorlóterületeként kell felfogniuk, nem emlékezeti anyagként, amelyet el kell sajátíttatniuk. Vegyék figyelembe, hogy az érési folyamat során a tudás több éves távlatban alakul ki, s még a felső tagozatban sem tanulják a gyerekek úgy és azt, ahogyan e kötet a szakismereteket tárgyalja. Vissza

Tartalom

Bevezetés3
A természeti környzetről5
A környezetismeret és a természettudományok (Kecskés Andrásné)7
Fizika (dr. Zátonyi Sándor)9
Fizikai ismeretek a környezetismeret tanításában9
Fizikai alapfogalmak és módszerek10
Tárgy, test, anyag, jelenség10
Megfigyelés, kísérlet11
Mérés12
Szilárd, folyékony és légnemű anyagok16
Mechanikai kölcsönhatások18
Termikus kölcsönhatás31
Energia
Fényjelenségek46
Elektromos áram49
Kémia (Kecskés Andrásné)52
A környezetismeret és a kémia52
Kémiai fogalmak az 1-3 osztályban53
Az anyagok közvetlenül megfigyelhető tulajdonságai55
A halmazállapot55
A szín60
Külső megjelenés, alak62
A szag63
Anyagok64
A levegő64
A víz66
Tápanyagok71
Építőanyagok74
Tüzelőanyagok76
Kölcsönhatások77
A kémiai kölcsönhatás77
Az oldódás78
Az égés80
Közömbösítés82
Kísérletezzünk!83
A kísérletek problémaköre87
A kísérletek leírása89
Biológia (Kovács István)103
A biológiai ismeretek rendszere az általános iskolában103
A biológiai szemléltetés kérdései104
Az élő szemléltetés105
Az akvárium készítése107
Szemléltetés képekkel111
Életjelenségek111
Anyagcsere112
Növekedés és fejlődés113
Mozgás114
Ingerlékenység114
Szaporodás115
Halál115
Növények115
A virágos növények szervei116
A növények életfolyamata120
A növények csoportosítása122
Állatok127
Az állatok szervrendszerei128
Az állatok csoportosítása131
Az ember147
Az érzékszervek148
Az emberi élet szakaszai150
Az elsősegélynyújtás152
A természet és az ember (Dr. Vizy Istvánné)155
A természet, a természet és az ember kapcsolata155
Néhány környezetbiológiai alapfogalom és összefüggés158
Földrajz (Dr. Ormainé Jónás Ilona)166
Földrajzi ismeretek a környezetismeret 1-3. osztályos tananyagában166
Természetföldrajzi ismeretek167
A felszíni formák167
A légkör földrajza172
A víz földrajza187
A folyóvíz és a szél felszínformáló munkája193
A talaj197
Gazdaságföldrajzi ismeretek200
A mezőgazdaság201
Az ipar205
A közlekedés és szállítás207
A kereskedelem209
A települések210
A társadalmi környezetről215
Társadalomismeret (Dr. Bíró Ferencné)217
A társadalomismereti tananyag jellege, módszerei217
A társadalomismereti blokk komplex jellege220
Az állampolgári nevelés - politikai nevelés221
Az állampolgári nevelés - munkára nevelés221
Az állampolgári nevelés - hazafiságra nevelés226
Az iskola és az otthon227
Az óvoda227
Család, nevelés, iskoláztatás229
Az iskola mint a társadalom intézménye237
Lakóhelyismeret238
A főváros történetéből239
A termelés és a közlekedés252
A "Foglalkozások" témakör253
Az élelmiszertermelés története255
A közlekedés, szállítás265
Tájékozódás az időben272
Az idő mérése272
Építészet (Pálmai János)277
Miért építünk?277
Építészeti tervezés278
Építőanyagok280
Épületszerkezetek281
Építéstechnológia287
Településtervezés289
Fogalomalkotásról291
A gyermekek fogalomalkotásának és -fejlesztésének sajátosságai (Dr. Havas Péter)293
A fogalom293
A fogalmak és a tanulás296
A fogalmak és az érzelmek308
Az Iskolatelevízió környezetismereti műsorai311
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem