Előszó
A korszerű iskola elsőrendű feladatai között tartjuk számon a tanulók önálló ismeretszerzésre való felkészítését, a folyamatos művelődés igényének felkeltését, s a szükséges, folyamatosan változó ismeretek megszerzése leggazdaságosabb módszereinek elsajátítását. Mindez alapfeltétele annak, hogy önművelésre képes felnőtt váljék a tanulóból, aki a mindenkori gazdasági, társadalmi igényekhez alkalmazkodva tudja majd termelési,közéleti és családi feladatait ellátni.
Az iskola e funkciója megváltozott szemléletet, módszereket és gyakorlatot kíván a mindennapi nevelő-oktató munkában. Az enciklopédikus, verbális tudást fel kell váltsa a problémaérzékeny, kreatív, a körülményekhez folytonosan alkalmazkodó problémamegoldó tudás, amelynek alapja a naprakész informáltság. Az iskola feladata megismertetni a tanulókkal az információk megszerzésének forrásait, azokat a módszereket, melyek a leggyorsabban juttatnak el a kívánt ismerethez, s az ismeretek megszerzésének módját készség szintjére kell fejlesztenie.
Az ismeretek megszerzésének alapvető forrásai az írott dokumentumok, melyek elsődleges, mindenki által hozzáférhető gyűjtőhelyei a könyvtárak. Ebből következik, hogy a tanulókat meg kell ismertetni a könyvek és a könyvtárak használatával a tanórán és a tanórán kívül is.
Az önálló ismeretszerzésre épülő órák a dokumentumok tanulók által történő önálló használatát igénylik, a pedagógus a megfelelő irodalom kézbeadásával irányítja az új ismeret megszerzését, melynek közös értelmezése, feldolgozása és alkotó alkalmazása eredményében hatékonyabb az eddigi módszereknél. A könyv és a könyvtár rendszeres használata kialakítja a tanulókban a tanórákon és az iskolán kívüli folyamatos művelődés szokásrendszerét is.
Az új módszerek bevezetése feltételezi, hogy a pedagógusok ismerjék ezeket, s azonosuljanak célravezető előnyeivel. A több könyvű oktatáson alapuló tanóra megtervezése munkaigényesebb, alaposabb, következetesebb, logikailag körülhatároltabb munkát kíván. A felkészülés alapja a tanulók tudásszintjének, érdeklődésének megfelelő szak- és szépirodalom ismerete, a pedagógus könyv- és könyvtárhasználatban való jártassága, folyamatos és jó munkakapcsolata az iskolai, ill. a közművelődési könyvtárakkal.
A pedagógus szemlélete, jelenlegi ilyen irányú felkészültsége, könyves könyvtárhasználati ismeretei, a könyvtári háttér, s sok esetben a könyvtárosok felkészültsége sem felel meg a korszerű szemlélet és módszerek gyakorlatban való realizálásának. Szükségesek a jelenleginél korszerűbb tartalmú továbbképzések, gyakorlati bemutatók szervezése, jobb könyvtári állomány és szolgáltatások kialakítása, s oktatási segédanyagok készítése az új módszerek gyorsabb és szélesebbkörű elterjesztéséhez.
Vissza