Előszó
A környezeti problémák sokasodásával ma már minden fórumon, mindenki elismeri, hogy a környezeti nevelés a közoktatás egyik kiemelt feladata. Ahhoz, hogy az iskolákban valóban magas szintű, igényes...
Tovább
Előszó
A környezeti problémák sokasodásával ma már minden fórumon, mindenki elismeri, hogy a környezeti nevelés a közoktatás egyik kiemelt feladata. Ahhoz, hogy az iskolákban valóban magas szintű, igényes környezeti nevelés folyjon, elkötelezett, lelkes és jól képzett pedagógusokra is szükség van.
A kilencvenes évek első felében kezdődött főiskolai szinten, majd a tanárképző egyetemeken is az általános iskola felső tagozatában és a középiskolai osztályokban környezettant/környezetvédelmet stb. tanító szaktanárok képzése. A szak elnevezése és az oktatott anyag tartalma szinte felsőoktatási intézményeként különböző. Az Eötvös Loránd Tudományegyetem Természettudományi Karán 1997 szeptemberében indult az első környezettan tanár szakos évfolyam. Az ELTE Trefort Ágoston Gyakorlóiskola természettudományi munkacsoportjának tanárai kapták a megbízást arra, hogy a környezettan szakmódszertan tantárgyat oktassák, valamint hogy kidolgozzák a tanárjelöltek komplex iskolai gyakorlatát. Megbízásunk egyetemi szakmai előzménye az volt, hogy éveken keresztül „Középiskolai környezeti nevelés" címmel speciális kollégiumot tartottunk a negyed- és ötödéves hallgatóknak.
A Közoktatási törvény, a Nemzeti Alaptanterv és a Kerettanterv is hangsúlyozza a környezeti nevelés fontosságát az iskolákban, de minden tanuló számára kötelező, önálló tantárgyként történő oktatását nem írja elő. Természetesen minden iskolának megvan a lehetősége, hogy helyi tantervében kialakítson ilyen tantárgyat. Nagy előrelépést jelent, hogy az iskoláknak ki kell dolgozniuk a pedagógiai programjuk részeként környezeti nevelési koncepciójukat.
A szakmódszertan előadások és gyakorlati órák anyagának összeállításánál az egyik legfontosabb kérdés az volt számunkra, hogy milyen feladatok várják majd a hallgatókat mint környezettan szakos tanárokat. A kérdés megválaszolásában támaszkodtunk saját több mint tíz éves iskolai tapasztalatainkra, valamint a hatályos jogszabályokra, előírásokra.
Összegezve elmondhatjuk, hogy a környezettan szakmódszertan keretében a következő főbb szakmai és pedagógiai feladatok megoldásához kell útmutatást, segítséget, javaslatot adnunk a hallgatóknak:
- Környezeti témájú szakórák (iskolában és iskolán kívül), szakköri foglalkozások stb. tartása.
- Tanórán kívüli iskolai környezeti nevelési programok (pl.: akciók, versenyek, jeles napok stb.) szervezése.
- Táborok, erdei iskolák stb. szervezése.
Vissza