Előszó
A 2000. év felé közeledve hazánk számára többszörösen mérföldkő az ezredforduló. Azon túl, hogy egy új évezred veszi kezdetét, az Európai Unióba való integrálódásunk is realitássá válik, ami a környezetvédelem területén is új kihívásokat jelent. A piacgazdaság térhódításával a környezeti problémákat is meg kell oldanunk, új típusú szemléletmódot kell kialakítani. Kezünkbe kell venni sorsunk irányítását, amely a gondolkodó, tetteiért felelősséget vállaló ember számára kötelező, hiszen tevékenységének hatásai a jövő generációinak életfeltételeit is befolyásolja.
Globális problémákkal kell megbirkóznunk (pl.: a népesség növekedésének lassítása, élelmezési problémák, beszűkülő vízkészletek, szennyezett környezet, éghajlat destabilizáció, nyersanyagok és energiahordozók kimerülése), melyek megoldása területén a politikusok világméretű összefogásával érhetünk el eredményeket, de ennél talán sokkal fontosabb az egyén, az egyes ember gondolkodásmódja és fogyasztói viselkedése.
Napjainkban a piac domináns szerepű, így ha nő a kereslet a környezetbarát termékek iránt, akkor máris tettünk valamit a környezet állapotának további romlása ellen.
A jelen tananyag elsődleges célja a szemléletformálás, a környezettudatos, a környezet állapotáért felelősséget érző, a potenciális szennyezést megelőző, illetve minimálisra csökkentő gondolkodásmód kialakítása. Frederic Vester szavait idézve: „egy vállalat van, amely 4 milliárd éve működik, melynek neve természet...". A fenntartható fejlődés elve arra törekszik, hogy ez a lehető legkisebb mértékben kerüljön veszélybe. Hitünk szerint ez a jegyzet is ezt szolgálja, reményeink szerint pedig hozzájárul a fenti célkitűzések megvalósításához.
A tananyag három részre tagolható. A globális problémák tárgyalásával kezdődik megfogalmazva ezen folyamatok lényeges jellemzőit, kialakulásuk gyökereit, és azokat a társadalmi-gazdasági feltételeket, amelyek szükségesek a megoldásukhoz. A második rész az egyes környezeti elemeket tárgyalja (levegő, víz és termőtalaj) kiemelve az ezeket veszélyeztető antropogén eredetű hatásokat és néhány lehetőséget elemezve a megoldások tekintetében. Kiemelkedő jelentősége miatt a hulladékok problémáját külön tárgyaljuk, hiszen a hulladékinvázió az egyik jelentős civilizációs jelenség. A harmadik rész a szűkebben vett környezetgazdaságtan, mely az externáliák elméletét, a környezeti szabályozás gyakorlati megoldási alternatíváit és a fenntartható fejlődés követelményeit tárgyalja.
A rendelkezésre álló terjedelmi korlátok miatt nem volt mód minden összefüggés részletes elemzésére, továbbá a problémák szerteágazó jellege sem tette ezt lehetővé. Célunk elsősorban az érdeklődés felkeltése, amit a fejezetek végén megadott ajánlott szakirodalom áttanulmányozásával lehet mélyebben kielégíteni. A távoktatási tankönyv dr. Kerekes Sándor, Kobjakov Zsuzsanna és Medvéné dr. Szabad Katalin: A környezetgazdaságtan alapjai c. főiskolai jegyzetének (Bp., 1993. F-383) átdolgozott, bővített, javított, korszerűsített változata, melyből mindent megőriztünk, amely az azóta eltelt három év alatt időtállónak bizonyult.
A szerzők örömmel fogadják azok észrevételeit, akik segíteni akarnak abban, hogy egy következő változat eredményesebben szolgálja a magyar gazdaságnak a fenntartható fejlődés követelményeit szem előtt tartó fejlesztésének az ügyét, amit e jegyzet megjelentetésével szeretnénk magunk is előmozdítani.
Budapest, 1996. június hó
Vissza