1.067.073

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A magyar politika hősei

Szerző
Róla szól
Budapest
Kiadó: Franklin-Társulat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Félvászon
Oldalszám: 460 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 28 cm x 21 cm
ISBN:
Megjegyzés: Második kiadás. 12 táblán a történelmi személyiségekről készült egészoldalas fekete-fehér képekkel, és Kiss István Magyar Phylosophya c. műve kéziratának első lapjáról készült nyomattal. Franklin-Társulat nyomdája nyomása.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Részlet a könyvből:

AZ ORSZÁGÉPÍTÉS HŐSE: SZENT ISTVÁN.
A magyarságnak európai történeti hivatását a saját kora, egyben minden idők számára a leghelyesebben és a leghatározottabban Szent István... Tovább

Előszó

Részlet a könyvből:

AZ ORSZÁGÉPÍTÉS HŐSE: SZENT ISTVÁN.
A magyarságnak európai történeti hivatását a saját kora, egyben minden idők számára a leghelyesebben és a leghatározottabban Szent István fogalmazta meg. E hivatás teljesítésében bámulatos emberi nagysága, apostoli buzgalma, politikai bölcsesége, társadalomszervező és nemzetépítő ereje s hadvezéri tehetsége mindmáig a legalapvetőbb és legmaradandóbb történeti munkára képesítette. Az ő lángelméje és szilárd akarata indította el népét új szellemi és társadalmi, hadi és jogi életformáival, országló művészetének friss intézményeivel történeti útjára, hogy betöltse a tőle kitűzött feladatot a Duna-Tisza térségein, ahol azidáig annyi népnek a végleges letelepülés helyett az elmúlás volt a sorsa. Megadta az örök mintát, milyen elvek szerint élhet itt állandó, független és mély történelmierkölcsi tartalmú életet a magyar nemzet. Szent István ezeknek az elveknek kitűzésével és gyakorlásával a valóságot néző és nem álmokat kergető, teremtő magyar reformpolitikának első s mindmáig legnagyobb sorsdöntő képviselője. A nemzeti létnek, a magyarság megmaradásának és az államalapításnak nagy kérdéseit a kilencszáz évet immár meghaladó jelenig érvényes módon oldotta meg. Milyen eszközökkel? Először is azzal, hogy őszintén, szívvel-lélekkel a nyugati keresztény kultúrához csatolta népét s így megakadályozta, hogy a magyarság is a többi Keletről ideáramló hún, avar, besenyő, kún, tatár népeknek sorsára jusson, visszamenjen Ázsiába, vagy szétfoszoljék és felszívódjék. Másodszor: országa politikai függetlenségét, ha kitárta is Nyugat felé kapuit, a pápával s a császárral szemben megőrizte, országát nem engedte hűbértartománnyá alacsonyodni, aminek messzekiható jelentősége volt a magyarság későbbi történetére. Harmadszor: erős központi hatalmat szervezett népének addigi törzsszerkezetével, törzshadnagyi oligarchiájával szemben, megteremtette a keresztény nemzeti királysággal a magyarság politikai egységét, erős kézzel egybefogta a nemzet széthúzásra hajlamos belső erőit. Vissza

Tartalom

Az országépítés hőse: Szent István
Nemzetét a nyugati keresztény művelődés közösségébe bekapcsolja7
A magyar nemzet történeti életében mindmáig a leggyökeresebb reformokat életbe léptető király
Intelmeinek nemzetnevelő ereje
Politikai szervező és nevelő munkája: az egységes magyar nemzeti állam lelki alapjait lerakja s jogi szrekezetét megszabja8
Történeti küldetésének világos tudata
Politikai nevelő elvei: az emberi méltóság megbecsülése úrban és szolgában; az országra hasznos idegenek megbecsülése; az országos tanács jelentősége, ebben az öregek és fiatalok szerepe; a nemzeti hagyományok kötelező ereje, a magyar történeti tudat hatalma; a magyarság történeti feladata nem a környező népek támadása, hanem az ország megvédése
Apsotoli szervező és nevelő munkája: papnevelés, templomépítés, egyházszervezés13
A nyugati gazdasági formák bevezetése
A kolostorok, mint mintagazdaságok a nomádságot abbahagyó s állandóan letelepülő magyar nép számára
A nemzet hálája: A Szent István-kultusz14
Történeti szimboluma a Szent Korona, a nemzet összetartó ereje a múltban s a jelenben
A magyar humanizmus hőse: Mátyás király
Antik világ és kerszténység16
A középkori műveltség ókori elemei
Új életérzés és értéktudat: az antik világ egyéni fogása
Humanizmus és nacionalizmus
Humanizmus és kozmopolitizmus
A magyar humanizmus nemzeti elemei
Mátyás humanisztikus nevelése: lovagi és tudományos művletség
Mátyás történeti kultúrája és az individualizmus
A magyar renaissance-király uomo universale
A római imperatorok uralkodói tudata él benne: Mathias Augustus
Nemzeti elődje a hun király: Mátyás is secundus Attila
Humanizmus és magyar hősének
Mohács népének humanizmusa
A XVIII. századi neohumanizmus magyar visszhangja28
Neohumanizmus és historizmus
A világháború után a humanizmus művelődési eszménye politikai jelleget ölt29
A római imperium eszméje, mint a nemzeti nagyságnak Porta triumphalisa az olasz, a francia s az angol élekben
A humanizmusnak az individualizmushoz és a liberalizmushoz való viszonya
A »harmadik humanizmus« a harmadik német birodalomban: az antik nemzeti szocializmus
A humanizmus különböző értékeiben tükröződik az egyes korok lelkében35
Időtlen értéket képvisel: örökkétartó újjászületés
Mátyás humanizmusa és a szellem történeti méltósága a magyarság múltjában
A magyar vallásos és tudományos kultúra hőse: Pázmány Péter
Egyéniség és személyiség37
Pázmány katolikus értéktudása38
Eszejárása
A tudomány logikai érdeke s a vallás gyakorlati érdeke
Homo contemplativus és homo activus
A barokk-kor szervező hatalmi emebere
Eszköze: lélekformálás műveltség útján
Kultúrpolitikájának koronája az egyetem, mely szent és szükséges alkotás
Pázmány magyar nemzeti értéktudata45
A katolicizmus és a magyarság összhangja
Egyetemét a katolikus és a magyar műveltség (Cultura Ungariae) fejlesztésére alapítja
Fajszeretete
Magyarság és nemzetiség
Csehszlovák történethamisítás, mintha Pázmány nem magyar, hanem szláv jellegű egyetemet akart volna alapítani
Magyar nemesi önérzete
Célja: öntudatos katolikus magyar intelligencia teremtése
Pázmány magyar politikája a török és német malomkő között53
Végső cél: a török kiűzése
Alkotó szelleme békéért sóvárog, mert a háború fogyasztja a kevés magyart
A protestáns Erdély önállóságát védelmezi
Pázmány az európai nagypolitikában62
Politikai képzelete
Népszövetségi terve és az örök béke
Indítéka a magyarság érdeke
Politika és machiavellizmus
Pázmány emberismerete és emberszeretete67
A barokk kor állameszméje és uralkodói eszménye Pázmány fogalmazásában
Politikájának és egyházkormányzatának népbarát szelleme: látja a jobbágyság nemzetfenntartó szerepét
Jogtörténeti tudása és közjogi érzéke
Nemzetének nagy lélekbúvára
Őszintesége és egyénisége a politikában72
Fokozott önérzete és méltóságtudata
Összeütközései az egyházban és a politikában
Becsvágya
Jogtudata: jogait megvédi a pápával, királlyal, nádorral szemben
Nemcsak a szellemi, hanem a gazdasági javak iránt is van érzéke
Természetszeretete
Pázmány mint az akarat hőse78
Bátorsága, koncentráltsága és szívóssága
Szervező talentuma
Vulkanikus magyar lelki alkata és önuralma
Pázmány életbölcsessége: történeti érzéke és konzervativizmusa; előrelátása és tudatos jövőformálása; óvatossága és tervszerűsége81
Politikai pszichológiája
Fölényes magasságból nézi az emberi gyarlóságokat
Az életkorok tipikus lelki szerkezetét jól ismeri: a fiatalság barátja s az öregek oltalmazója
Humora
Pázmány és Richelieu: egyetem és akadémia86
Pázmány és Bossuet
Pázmány történeti személyisége és jelentősége
A magyar szabadság hőse: II. Rákóczi Ferenc
Rákóczi történeti hivatása
A négyszáz éves nemezeti tragikum: a szabadságért vívott örökös harc89
Rákóczy ennek eszményi főhőse
Hivatástudata
Vox populil és vox ducis nála egy
Idegenben való neveltetése ellenére fellángolt benne ősei szabadságvágya
Rákóczi fölkelésének egységes magyar népi-nemzeti jellege
Népbarát politikája
Rákóczi önfeláldozása93
A magyar történet legönzetlenebb jelleme
Sugalmazó ereje
szervezőképessége
A misztikáig mély vallásossága
Történeti hivatásához való hűsége98
Akarata szívós, de hiányzik ütőereje
A szemlélődő és töprengő típushoz tartozik
Érzékeny és mély felelősségérzése
Alkotmányos érzülete
A szeretet politikai alapelve
Sorsa a nemzetre nézve termékeny tragikus
Rodostói filozófia
A szenvedés tisztító ereje101
A Confessio Pecatoris
Az emlékezés alkonyati hangulata Rodostóban
A rodostói kis akadémia
Kiss István Magyar Philosophiája103
Francia minták
Józan magyar politikai életbölcsesség
A fejedelem hivatása105
Miért van szükség fejedelemre?
Konzervatív politika
Rákóczi a patriarchális fejedelem eszménye
A politikus önzetlensége107
Az udvari ember nem szabad: tyúkketrecben él
A sokarcú politikus
A politikusok álnoksága és gáncsgyúrása
A protekció lélektana
A középszer politikai bölcsessége
A fiatalság reformláza
A politikai szerencsefi
A kellő időpont üstökönragadása
A politika nem elvont tudomány, hanem lélekalakító művészet
A politikai bölcsesség életszabályai112
A lázas gyorsaság veszedelme, a megfontolás haszna
A szeszélyes lángelmének reformvágya az ország romlása
Érzékiség és önmérséklet
Az igazi nemesség nem a születés előjoga, hanem a személyesen kimunkált erkölcs
A szerencse forgandósága
A rodostói filozófus és Zrínyi Miklós politikai szelleme115
Mikes és Faludi
A magyar reformkor hőse: gróf Széchenyi István
A fiatal Széchenyi
Széchenyi Naplójának lélektani jelentősége117
Bölcselkedő hajlama
A Napló mint lelkiismeretvizsgálat
A kötelességtudatnak, de a tragikus önvádaskodásnak is kútfeje
Ez alól való menekülés Széchenyi fokozott tettvágya
Ideológia és alkotóvágy egyesülése Széchenyi lelkében
A nemzet hibáinak a hátramaradottságnak nyomasztó tudata
A cselekvés mit önmagán kivívott diadal
Romantika és reformvágy
A XIX. század eleji romantikus historizmus131
Ennek bírálatában Széchenyi félszázaddal megelőzi Nietschét
Félti nemzete jövőjét a fényes régmúltba való »visszaszomorkodástól«
A Hitel jövőbe feszülő nemzeti munkaterve
A gazdaságpolitika és a művelődéspolitika ikertestvérek135
A nemzeti szellem: Hegel és Széchenyi
Új gyakorlati nevelési módszer
A magyar politikai bölcsesség hőse: Kölcsey Ferenc
Kölcsey filozófus
Kölcsey világnézetének fejlődése140
Világnézetének érzelgőssége és pesszimizmusa143
Kölcsey és a neohumanizmus: világnézetének esztétikai jellee148
Világnézete és a nemzeti hagyomány149
Világnézete és a romantika történeti iránya: nacionalilzmus és hisztorizmus151
A történeti filozófiája: a történettudomány ismeretelmélete155
A történet metafizikája: a vallás a történetben160
A filozófia története171
Életbölcsessége174
Kölcsey a politikus
Kölcsey politikai hivatástudata és értékrendszere179
Szabadság és alkotmány182
Szólásszabadság, sajtószabadság és vallásszabadság184
Hisztorizmus és politikai relativizmus186
Gondolatszabadság189
Liberalizmus192
Korszellem és reformszellem193
Demokratizmus196
Kölcsey az első rendszeres falukutató200
Nacionalizmus és nemezti nyelv204
A politikai lélek ismerete206
Politikai pesszimizmus211
Kölcsey a nemzetnevelő
Kölcsey mint a nemzet esztétikai és politikai nevelője214
Esztétikai művelődési eszmény215
A cselekvő magyar művelődési eszménye220
A művelődés tartalmi és formai oldala225
A reformkorszak társadalomnevelő szelleme226
A nemzet hálája229
A magyar építő józanság hőse: Fáy András
Fáy András mint nemzetnevelő 232
Józan életbölcsessége meséiben
Meséi az önmegismerés hatékony eszközei
Széchenyi önelszánásának indítékai
Az első magyar regény, mint Széchenyi nemzeti munkatervének népszerűsítése
Fáy politikai reformgondolatai
»Józanul fontolgató« politikája és Kossuth
Művelődéspolitikája
A magyarságnak takarékosságra nevelése
A magyar Franklin Benjámin
A magyar népnevelés hőse: báró Eötvös József
Eötvös államfilozófiája a szabadságharc leveretése után240
A kor uralkodó eszmeáramlata s Európa rothadása
A szabadság, egyenlőség és nemzetiség eszméinek ellenmondásas
Eötvös felismeri a kommunista államok történeti hatóerejét
Ellenszere: a népnevelés, mint állampolgári nevelés
A magyar reformkorszak s a népnevelés nemzetfenntartó politikai jelentősége243
Rousseau hatása s a magyar művelődéspolitikai romanatika
Eötvös szerint csakis a művelődési demokrácia a politikai demokrácia alapja
Eötvös 1848. és 1868. évi népoktatási javaslata
Az állampolgári nevelés elvei: a nemzeti közösséghez való tartozás tudata, állampolgári érzület és akarat, a munka, a felelősségérzés
Eötvösnek a nemzet halhatatlanságába vetett hite
A magyar politikai világnézet hőse: gróf Apponyi Albert
Apponyi világnézetének filozófiai jellege150
Apponyi a világkultúrában
Személyiségének erkölcsi nagysága és esztétikája
Alakja háromnegyed századnak koncentrált története
Apponyi világnézete tudatos, egyetemességre törekvő és kritikai
Világnézetének fejlődése
Apponyi idealizmusa: filozófus és államférfi254
Apponyi platonizmusa
Az eszmények jelentősége a politikában és a nemzeti élet biológiai törvényszerűsége
Apponyi csak az alkotmány idea-ját nézi s nem reális erőhálózatot
A nemzetiségi kérdés az ő optimista szemében csak a politikai pszichotechnika ügye
Idealizmusának erkölcsi követelményei a kormányzattal szemben
A pártalakulások eszmei tartalma
Eszményei és a valóság között tátongó szakadék: biodicaeájában tragikum lappang
Maga vallja, hgoy egyedül a tiszta igazságot kutató tudósnak kellett volan lennie
De logikajio idealizmusánál erősebb volt erkölcsi idealizmusa
Az »úr« az »arisztokrata« lényegét a köz iránt való áldozatos szolgálatban érzi
Monumentális személyisége és a magyar jellem
Önismerete és önbírálata
Az esztétika és a politika, a művész és az államférfi hasonlóságának gyökerét az erkölcsi idealizmusban keresi
Világnézetének vallásos-metafizikai háttere263
Idealizmusának szilárd alapja mély vallásos hite
Ebből folyik politikai metafizikája
A hatalom mint kozmikus rendező elv
A hatalomnak az isteni Logoshoz és Eróshoz való viszonya
A hatalom mint normatív és ténybeli kötöttség
Wotan nem tűri a kötöttséget
Parsifal a hatalmat a szolgálatban érzi
Apponyi és Fichte
Poszthumus metafizikai műve: Weltanschauung und Politik
Az immanens és a transzcendens és a transzcendens világnézet
A helyes politika alapja csakis a transzcendens, mégpedig keresztény világnézet lehet
Az összerződés államkeletkezési elmélyetének etnográfiai és prehisztóriai cáfolata
Erkölcsi tudat nélkül az állam létrejötte nem magyarázható
Az én-tudat átvezet a másnak, aztán Istennek tudatára, akinek minden ember képmása
A népek politikai fejlődése az Isten-fogalmat tükrözi
A modern állam és a keresztény világnézet
Apponyi világfelfogásának két gyújtópontja van: a vallás és a nemzet
A kettő egyensúlya
Ezt az egyházpolitikai küzdelmek megindításával Apponyi liberális irányban megzavarja
Tettét örekorában fájlalja
Nacionalizmusa278
Apponyi történeti küldetésének érzi a nemzeti élet teljességének kivívását
A 67-es és a 48-as nemzeti ideológia
Vérbeli nacionalista s a hadsereg fejleszétését a nemzeti követelmények teljesítéséhez köti
De ezzel gátolja a monarchia véderejének feltétlenül szükséges fejlesztését
A Tisza Istvántól hangoztatott külpolitikai veszléyeket nem látja
Alkotmányjogi hallucináció: a közjogi formai észjárás egyeduralma a magyar politikában s ennek súlyos társadalmi következményei
Apponyi a nemzet sóvárgásának irányvonalában: a nemzet ösztöneit nem fékezi, de fokozza
Élte fogytán Ferenc József királynak ad igazat
Apponyi s a Habsburg-dinasztia Trianon után: a nemzetnek mennyiségi veszteségét minőséggel kell pótolnia
Erkölcsi erőkoncentráció
Törhetetetlenül hisz a Szent Korona nemzeti metafizikájában
Egyetemes humanizmus285
Apponyi a világpolitikában nemcsak a magyar nemzet, hanem az egyetemes emberiség képviselője
Univerzális műveltsége
A nemzetek politikai olimpiáján ő viszi el a babért
A Nemzetek Szövetségének eszményi formájára vonatkozó hite
Az erkölcsi törvény az emberiség fejlődésében
Konzervativizmusa290
Apponyi politikája konzervatív is, progresszív is, statikus is, dinamikus is
A történeti jogok tiszteletét egybekapcsolja az új eszmékre való törekvéssel
Történeti tudatát fokozza családi hagyománya
Ez a forrása a közélet erkölcsi alapjaihoz s a politikai önzetlenséghez való ragaszkodásának
A 67-es ideológiát akarja fejleszteni, de a pragmatika szankció alapján
A Sennyey-pártban csak »kegyeletből konzervatív«
Liberalizmus294
A liberalizmus tipikus képviselője, mint az egyéni és politikai szabadságjogok harcosa
Liberalizmusának közjogi forrása
Jogemancipáló szellemnek korlátja az állam egysége
A jogállam eszménye
Monatlembert katolikus liberalizmusának hatása
Katolikus autonómia és egyházpolitika
Liberalizmusának világnézeti és gyakorlati fékjei
Kultúrpolitikája és a liberalizmus
Demokratizmusa301
Liberalizmusból folyik demokratizmusa
Az arisztokráciát bírálja, de megvédi
Fél, hogy a demokrácia ürügye alatt megfordított arisztokrácia támad
A demokratikus haladásnak nem feltétele a nemzeti múlt megvédése
Fiatal korában végzett beható társadalompolitikai tanulmányai: Bismarck »szociális olajcseppjei«
Agrár szocializmus
A választójog kiterjesztésének jelentőségére csak a Fejérváry-kormány idején ébred
Ezentúl életfogytáig az általános és titkos választójog híve
A hagyomány tisztelete és a fejlődés akarása
A diktatúráról való elmélete
Mussolini személyes hatalmának egyéniségéből való igazolása
Társadalom- és gazdaságfilozófia307
Közgazdásznak és társadalompolitikusnak indul
Roscher hatása
Apponyi először a korlátlan gazdasági szabadság elméletének híve
Hamar kiábrándul belőle
Marx bírálata
Kettleer püspök keresztény-szocialista eszmekörének befolyása
Közgazdasági programmja a 80-as években: víziutak szabályozásas, a vasutak államosítása, vidéki hitelszervezet, szövetkezeti ügy, talajjavítás, ipartörvény reformja, állattenyésztés fejlesztésse, mezőgazdasági oktatás, vámtarifa, kisipar, tanoncklérdés, munkásvédelem, az uzsorának és a kartellek monopoliumának letörése, a kisember védelme a kapitalizmus túlhajtásaival szemben
A szocialista tanokban rejlő egészséges eszméket hirdeti: »fekete szocialista«
Társadalompolitikai törekvései miatt sok híve elhagyja
A gazdasági világválságok okát a kilencvenes években mai érvénnyel állapítja meg
A szövetkezeti eszmét gr. Károlyi Sándorban ő ébreszti fel
Sohasem űzött osztálypolitikát
Apponyi és a fejlődés elve314
Fejlett érzéke a lét időbeli mozzanatai iránt
Az örökkévalóság pátoszát egybeköti az evilági dolgok fejlődésének gondolatával
A nemzet fejlődését more bioligico fogja fel
Az élet folytonos fejlődése
Haláláig tartó csodálatos fejlődésképességnek lelki forrása idealizmusa
Az életkorok finom pszichológiáját szerkeszti meg
Az öreg és a böcls, a gerón és sophos benne valóban egy
A művészet Apponyi világnézetében319
A szépség kategóriájának helye Apponyi világnézetében
A politika esztétikája: itt is a platonizmus híve
A művész a létezőn át jut az igazhoz: az államférfi az igazon át a létezőhöz
A retorikának született művésze
Szónoki eszménye nem a hagyományos magyar politikai szónoklat nyomán Cicero, hanem Demosthenes
A művészet és a vallásos érték metafizikája
A zene metafiizikuma Apponyi világképében327
A klasszikus zenéből a világ és az élet kozmikus erői sugárzanak Apponyi lelkébe
Képzőművészet és zeneművészet
A zenét a művészetek között arra a helyre állítja, ahol a metafizika van a tudományok között
A zene misztikáját a fogalmi filozófia fölé helyezi
A zene döntő szerep Apponyi egyéniségének és világnézetének kialakításában
Klasszikus és magyar nemzeti zene
Bach, MOzart, Beethoven, Liszt, Wagner kultusza
Legmélyebb Wagner élménye a Parsifal
Ennek világnézeti és esztétikai magyaráaztával a legkiválóbb Wagner-kutatók sorába lép
A Parsifal-misztérium szellemét teljes összhangban találja a kereszétny ideológiával
Zenekritikai tanulmányai
Egész személyisége a lelki egyensúlyra és harmóniára való törekvés szimbóluma
Történetfilozófiája340
A történelem makroszkópiája
Az Urbs aeterna történetfilozófiája
Friss fogékonysága a körülötte zajlót röténeti alakulások új tartalma iránt: együttfejlődik velük
A párizsi béketárgyaláson a magyar tragédiát történetfilozófiai magaslatra emeli
A történettudománynak ismeretelméleti szerkezetét is vizsgálja
A történet érzelemszerű és irracionális háttere
Apponyi a magyar történelemben347
Politikájának iránya transzcendens: végső cél a Civitas Dei
Rákóczi, Széchenyi és Apponyi világnézetének központja: Isten
Idealizmusuk: nem a földi javak és hatalom, hanem a szellem és erkölcs uralma rendeltetésük
Széchenyi őseredeti alkotó lángelme: Apponyi elméleti géniusz, a meglevő gondolatáramlatok ékesszavú formulázója
Széchenyi reformtervei a lényeglátó ösztön vulkanikus kitörései: Apponyi politikai munkatervei bámulatos műveltségének doktrinér termékei
Széchenyi izzó élményekben, a tűzhányó lökélseiben, sistergő szenvedéllyel rapszodikusan gondolkodik: Apponyi mindig logikus, a tudós hideg rendszerességével elmélkedik
Rákóczinak is, Apponyinak is vannak Recrudescunt-kiáltványai a nemzethez, de igazában egyik sem lázadó természet
Rákóczi azonban a nemzeti szabadságharc tragikus hősévé keményedik, Apponyi a lelki nyugalom higgadt embere maradt
Mindketten lágy, hiszékeny idealisták: Rákóczi későbbi hivatása a bukás tűrő heroizmusa, Apponyi küldetése élte folytán a nemzet aktív védelme a nagyvilág előtt
Egyikük sem impreatív egyéniség: az akarat parancsoló lángja hiányzik belőlük
Kossuthot és Apopnyit összeköti a külső jogi formalizmussal való kielégülés és a liberalizmus optimistas világnézete; egyformán retorikai tömegbűvölők világszerte, de Kossuth érzelmi szónok, szenvedélyeket korbácsol fel, Apponyi hidegen érveket halmoz; Kossuth cselekszik is, apponyi bénult rétorrá finomodik
Tisza és Apponyi lelki akarata ellentétes: Tisza a rideg valóság és erőhálózat komor és cselekvésre ágaskodó szemlélője, Apponyi a közvélemény optimista népszerű tolmácsa; amaz légnyegrelátó reálpolitikus, emez a nemzetnek eszményeket kitűző filozófusa, Apponyi gótikus államférfi
A nagy tragédia után a magyar történet Parsifálja, a megváltó szenvedés hőse
A magyar politikai akarat hőse: Tisza István
Tisza a görög sorstragédiák hőséhez hasonló354
Rettenthetetlen akaratereje
Mélységes erkölcsi érzése
Korának nemzeti optimizmusával szemben sötét látomásai
A magyar történeti alkotmány híve és védelmezője
Tisza és a parlamenti rendszer
A választójog kérdése
Tiszának a nép iránt való szeretete
A földbirtokreform
Az ipari munkásréteg jogai
Tisza kritikája a liberalizmusról
A nemzetiségi politikában megértő magatartása
Tisza fajszeretete és reálpolitikája
A jövőt látó próféta
A magyar művelődéspolitika hőse: gróf Klebelsberg Kunó
Elméleti kultúrpesszimizmus és optimista kultúrpolitikai lendület366
Európában a világháború után
Klebelsberg idealizmusa: cselekvő hite s alkotó vágya
A műveltség politikai és gazdasági hatalma
A magyar tudománypolitika megteremtése
A külfölddel való kulturális kapcsolatok szervezése
Egységes kultúrpolitikai gondolatrendszer273
Tudás és cselekvés
A magyar élet embertípusai
A munka himnusza
Művelődéspolitika s gazdasági politika válhatatlan egység
A nemzet kényszerű katonai leszerelését nem követte kulturális leszerelés
Klebelsberg történeti tudata a jövő szolgálatában278
Sajátszerű magyar nemzeti jelleg a művelődésben
Népműveltség
Klebelsberg szellemi alkata382
Az alkotó ember akarata és munkabírása
Uomo universale: renaissance-egyéniség
Perikles művelődéspolitikája és emberi sorsa383
Politika és boldogság
A nemzet hálája
Az országgyűlés hőse: Horthy Miklós
A katonai politikai iskolája388
Társadalmi anarchia s a rendcsináló katonalélek a világtörténelemben
Horthy a tengerész
Konstantinápolyi politikai tapasztalatai
A hadsereg s a politika benső összefüggése
I. Ferenc József király politikai iskolája
A fővezér és a kormányzó országépítő munkája395
A monarchia hadseregének felbomlása
Nincs magyar katona, aki magához ragadná a hatalmat
Új Mohács
A kommunizmus fertője
Hrothy hadsereget szervez
Bátorsága és sugalmazó ereje
Pártok felett álló nemzeti politikája
A fővezér bevonul az ország fővárosába
Új politikai lélek
A fővezért a nemzetgyűlés kormányzóvá választja
Trianon
A király visszatérési kísérletei
A romok eltávolítása: a nemzet építőmunkája megindul
Országgyarapító munkája: Felvidék, Kárpátalja, Erdély
Az államférfi politikai elvei410
Horthynak, az államférfinak politikai elvei
Tősgyökeres magyar nemzeti jellege s alkotmányossága
A földmíves nép szeretete
Az ipari munkásság értékelése
Gazdaság- és társadalompolitikájának alapelve a munka
A gazdasági pályák megbecsülése
A honvédelem megszervezése
A magyar vér pazarlása a múltban, védelme a jövőben
Vitézi Rend
Külpolitikánk sikeres irányítása
Történetformáló személyisége
A magyarság mint a világtörténet hőse
Nemzet és emberiség426
A magyar honfoglalás
Mi a magyarság világtörténeti hivatása és hogyan tölti be?
Politikai érzéke, államalakító ereje
Nyugat védelme Kelet ellen
A magyarság államrendszerének és jogfejlődésének eredetisége430
Szabadságharcai
Keleti és nyugati műveltség432
Az aktív európai ember típusa
Szláv, német és olasz műveltségi réteg ellenére magyar műveltség
Magyarország a nyugati keresztény műveltség limese Kelet felé
Magyar ősi népköltés, ének és zene
Magyar motívumok a középkori művészetben
A középkori magyar kultúra a nyugatival azonos színvonalú
Magyarország az olasz humanizmusnak a németet, franciát és angolt megelőző szellemi talaja437
A magyar renaissance-műveltség
A magyaráság és a germán protestáns szellem439
A mohácsi tragédia s a nemzeti öntudat
A magyar néplélek melancholiája
A törökvész meggátolja a nyugati művelődéssel való lépéstartást
A nemzeti felébredés: újrabekapcsolódás az európai szellemi áramlatokba443
Felvilágosodás és romantika
Klasszikus magyar irodalom népi alapon
Tudományos és népi fejlődés
A finnugor népek történeti érdemessége448
Nem »kicsin nemzet« a magyar
Világtörténeti szerepét tudatosan tölti be
Tartalom450

Kornis Gyula

Kornis Gyula műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Kornis Gyula könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem