1.063.101

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Koraszülött és időre született gyerekek értelmi fejlődésének longitudinális összehasonlító vizsgálata

Kandidátusi értekezés

,
Kiadó:
Kiadás helye:
Kiadás éve:
Kötés típusa: Könyvkötői kötés
Oldalszám: 167 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 30 cm x 22 cm
ISBN:

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Az intrauterin időszakban, a szülés folyamán és az extrauterin fejlődés korai szakaszában érvényesülő biológiai rizikófaktorok kihatása a gyermek értelmi fejlődésére az irodalmi adatok tükrében... Tovább

Előszó

Az intrauterin időszakban, a szülés folyamán és az extrauterin fejlődés korai szakaszában érvényesülő biológiai rizikófaktorok kihatása a gyermek értelmi fejlődésére az irodalmi adatok tükrében meglehetősen ellentmondásos. Egyes szerzők szerint szinte egyenes összefüggés tételezhető föl az ártó hatás orvosi paraméterekkel mérhető súlyossága és a fejlődési perspektíva beszűkülése, illetve zavarok megjelenése között ("continuum of reproductive casualty", Pasamanick és Knobloch, 1966). Az újabb kutatási eredmények ismeretében azonban mind többen hangoztatnak ezzel ellentétes nézetet, amely szerint a pre- és perinatális biológiai információk nem adnak elegendő alapot arra, hogy hosszabb távra megbízhatóan előre lehessen jelezni a gyermek értelmi képességeinek alakulását. Amint a hosszútávra tervezett követő vizsgálatok magasabb életkorokig jutottak, egyre több olyan adat vált hozzáférhetővé, amely szerint a biológiailag veszélyeztetettnek minősített újszülöttek (az ún. "rizikógyerekek") - mint csoport - iskoláskorban mért intelligenciaszintje már nem is különböztethető meg azon társaikétól, akiknek a korai fejlődése biológiai kockázati tényezőktől mentes volt. Ez utóbbi tapasztalatok meglehetősen megrendítették a bizalmat az "enyhe agykárosodás" vagy MCD (minimális cerebrális diszfunkció) könnyű magyarázó elvnek ígérkező fogalmában (Kopp és McCall, 1982; Rutter, 1982). Ugyanakkor tény, hogy teljesítményproblémával - kiváltképp iskolai tanulási nehézségekkel - küszködő gyerekeknél mégis az átlagosnál gyakrabban fordulnak elő az anamnézisben pre- vagy perinatális idegrendszeri ártalomra utaló tényezők. Éppen a kép ellentmondásossága volt az, ami számos elméleti fejlődéspszichológus figyelmét is ráirányította a problémára, amelyet hagyományosa a nevelés- és a gyermekklinikai pszichológia határterületére tartozó alkalmazott kutatási feladatnak tekintettek. Vissza

Tartalom

BEVEZETÉS 1
MÓDSZEREK 29
Vizsgált személyek 30
A longitudinális vizsgálat menete és az alkalmazott mutatók 33
Az adatok statisztikai elemzése 45
EREDMÉNYEK 48
A gyerekek otthoni környezetének minősége 49
Új Környezet: az iskola 56
Nemek szerinti összehasonlítás 57
A környezeti feltételek és a perinatális állapot összefüggései
a koraszülötteknél 58
Csecsemő- és kisgyermekkori fejlődés 59
IQ 3-8 éves kor közt 64
Az IQ változása az életkorral 71
Az intelligenciaszintet befolyásoló tényezők 74
A nevelési stílusok szerepe 83
MEGBESZÉLÉS 88
Fejlődés a csecsemő- és a kisgyermekkor folyamán 91
Az intelligencia alakulása 3 - 8 éves kor közt 95
A két csoport összehasonlítása az otthoni környezet
minőségének függvényében 95
Fejlődési tendenciák és a változások háttere
a csoport-átlagok tükrében 103
Az IQ alakulás egyéni változatai 113
Biológiai rizikó és az intellektuális fejlődés
5-7 éves kori fordulata 117
ÖSSZEFOGLALÁS ÉS KONKLÚZIÓK 122
IRODALOM 133
MELLÉKLET "A": Táblázatok 154
MELLÉKLET "B": Szempontsorozatok 162
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem