A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Korai személyiségfejlődés és énfunkciók

Pszichoanalitikus elméletek biopszichológiai elemzésben

Szerző
Szerkesztő
Budapest
Kiadó: Akadémiai Kiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött kemény papírkötés
Oldalszám: 435 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 25 cm x 17 cm
ISBN: 963-05-6991-4
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

"...Aki forgatja majd a könyvet, kétfajta hatást és egy sajátos törekvést fog felismerni, vagy arra ismer rá a munkámban. Az egyik pszichoanalízisé, amely klasszikusaival és modern irányzataival áthatja gondolkodásomat, ahogyan áthatja a magyar pszichológiát és - talán túlzás nélkül állítható - a magyar kultúrát. A pszichoanalízis fejlődik és változik, »Freud műve nem statikus szöveg, hanem folytonosan módosuló gondolatok készlete, amely egy mindenkori dialógus kontextusában alakul«. Az új pszichoanalízis nem érthető meg a klasszikus nélkül és viszont, a régi sem az új nélkül. Nézetem szerint azonban a klasszikus és modern pszichoanalízis nem érthető meg a pszichológia és környéke, a határtudományok új ismeretei nélkül sem. Ez a könyv akkor éri el a célját, ah e gondolat belátásához segíti az olvasót. Az az ismeretanyag, amelyet a pszichoanalízissel ütköztetni fogok, a modern idegélettan, nevezetesen a fejlődésnurofiziológia, konkrétan annak néhány, általam relevánsnak talált... Tovább

Fülszöveg

"...Aki forgatja majd a könyvet, kétfajta hatást és egy sajátos törekvést fog felismerni, vagy arra ismer rá a munkámban. Az egyik pszichoanalízisé, amely klasszikusaival és modern irányzataival áthatja gondolkodásomat, ahogyan áthatja a magyar pszichológiát és - talán túlzás nélkül állítható - a magyar kultúrát. A pszichoanalízis fejlődik és változik, »Freud műve nem statikus szöveg, hanem folytonosan módosuló gondolatok készlete, amely egy mindenkori dialógus kontextusában alakul«. Az új pszichoanalízis nem érthető meg a klasszikus nélkül és viszont, a régi sem az új nélkül. Nézetem szerint azonban a klasszikus és modern pszichoanalízis nem érthető meg a pszichológia és környéke, a határtudományok új ismeretei nélkül sem. Ez a könyv akkor éri el a célját, ah e gondolat belátásához segíti az olvasót. Az az ismeretanyag, amelyet a pszichoanalízissel ütköztetni fogok, a modern idegélettan, nevezetesen a fejlődésnurofiziológia, konkrétan annak néhány, általam relevánsnak talált eredménye és elképzelése a percepció, a memória, a szociabilitás és az önkontroll fejlődésével kapcsolatban. Megközelítésem nemzetközi összehasonlításban meglehetősen szabálytalan. Ha áttekintjük a kurrens fejlődés- és gyermeklélektani kézikönyveket, a pszichoanalitikus fejlődéselméletekre többnyire utalást sem találunk, és ez a lehangoló helyzet a pszichoanalízis belső ellentmondásaival lehet kapcsolatban. A pszichoanalízisen belül csak az utóbbi években találkozunk olyan próbálkozásokkal, amelyek a lazán használt fogalmak tisztázását célozzák, vagy az egyes iskolák mondanivalóit integrálni próbálják. Minden kritikai szempont ellenére meggyőződésem, hogy a pszichoanalízis fejlődéskoncepcióját fel fogja fedezni a megfigyelések útján kialakított kulcsfogalmai jól illeszkednek a fejlődésneurofiziológia korábbi és legújabb felfedezéseihez. A pszichoanalízis és az élettudományok dialógusához szeretnék kapcsolódni, amelyben mindkettő gazdagodik. Ez a meggyőződésem vezetett a könyv megírásában." Vissza

Tartalom

Bevezető7
A korai személyiségfejlődés pszichodinamikai elméletei13
Melanie Klein: A korai személyiségfejlődés történési és szakaszai Ogden tolmácsolásában, kísérleti pszichológiai és 'távoli' asszociációkkal15
Életrajzi vázlat15
A kleini koncepció kulcsfogalma: a fantázia16
Az életösztön és a halálösztön mint az élményszervezés belső tényezői és a gyermekkori temperamentum17
A csecsemő "saját lelkiállapota foglya"19
Kilépés a börtönből. A projektív identikfikáció20
A korai személyiségfejlődés két pozíciója: a paranoid-szkizoid és a depresszív pozíció23
A korai ösztönfejlődés és a felettes-én kettőssége: az Ödipusz-konfliktus és az inceszttilalom31
Margret Mahler: Az embergyerek pszichológiai születése. Mikor jelenik meg a pszichológiai én?35
Életrajzi vázlat35
Bevezető35
A szeparációs-individuációs folyamat előfutárai37
A szeparáció-individuáció első alfázisa: a differenciáció és a testkép alakulása (4-5-től 7-9 hónapos korig)44
Második alfázis: a gyakrolás (két szakasza: a 7-től 10-12 és a 10-12-től 16-18 hónapos korig)45
Harmadik alfázis: az újratöltekezés (két szakasza: 15-18, illetve 18-24 hónapos korig)54
Negyedik alfázis: az individualitás konszolidációja és az emocionális tárgykonstancia kezdetei (3. életév)55
Krenberg személyiségfejlődési elképzelése58
Bevezető58
A normál autizmus vagy differenciálatlan primer stádium60
A normál szimbiózis vagy a primer, differenciálatlan én-tárgy-képzet kialakulásának stádiuma60
3. stádium: az én-tárgy-képzetek differenciálódása61
4. stádium: az én- és tárgyképzetek integrációja és az érettebb intrapszichikus struktúrák kialakulása63
5. stádium: a felettes-én és az énintegráció konszolidációja66
A tárgykapcsolat-elméletek alapfeltevései67
Az elhárító mechanizmusok és a tudattalan nyelve71
Az elhárító mechanizmusok formái73
Primitív elhárítási formák73
Az elfojtás és a vele rokon elhárítási formák79
A tudattalan nyelve90
A tudattalan "előcsalogatása". Hermann Imre megfigyelései91
A 'végtelen' kogníció helye a modern személyiségteóriákban és a keleti filozófiákban98
A pszichoterápiára, a gyógyító kapcsolatokra és az alkotómunkára vonatkozó következtetések100
A tudattalan kérdése a kognitív pszichológiában101
Kísérletek a fejlődéslélektani és pszichodinamikus irányzatok integrálására105
A tárgykoncepció kialakuláslról szóló pszcihoanalitikus elképzelések és a kötődés (attachment)-elméletek Piaget kognitív fejlődéselméletének tükrében, I. G. Leon nyomán107
Akciótárgy és esemény mint a kongíció legkorábbi egységei107
Asszimiláció és akkomodáció108
A humán tárgykoncepció kialakulásának fázisai Leon szerint109
Daniel Stern: az énfejlődés kezdetei fejlődéslélektani megközelítésben120
Az énérzés egyes aspektusai Stern modelljében121
Az énérzés fejlődési szakaszai124
A perceptuális integráció csecsemőkori formái127
A perceptuális integráció mint 'amodális percepció'. Amodalitás, fiziognómiás észlelés és 'vitalitási affektusok'129
Összefoglalás137
A korai személyiségfejlődés biológiai vonatkozásai139
Bevezető141
A gyermekkori temperametum-kutatás146
A környezet, az érés és a temperamentum viszonya146
A szervezet-környezet interakció formái és temperamentum alakulása147
A gyermekkori temperamentum-kutatás főbb irányai153
Thomas és Chess153
Individuális különbségek újszülöttkorban: Brazelton. Az irritabilitás vonás és az anyai viselkedés156
Bischof renszerszemléletű modellje156
A csecsemőköri temperamentum és az anyai viselkedés interakciója157
A temperamentum mint affektus: Goldsmith159
Emocionalitás, aktivitás, szociabilitás: Buss és Plomin160
A temperamentum mint "viselkedésgátlás": Kagan167
A vágusztónus, a féltekei lateralizáció és a frontális funkciók fejlődésének individuális különbségei a csecsemőkori temperamentum függvényében: Nathan Fox176
Reaktivitás és önszabályozás: a Rothbart-csoport195
Módszertani próbálkozások: a csecsemőkori, gyermekkori és a felnőttkori temperamentum dinemziói a Rothbart-csoport elemzésében196
A gyermektemperamentum-kutatás néhány tanulsága a korai személyiségfejlődés szempontjából209
Játék és szabályozófunkciók211
Panksepp a játékról211
MacLean a játékról214
Grastyán a játékról216
A játék szabályozó szerepe a korai személyiségfejlődsében221
A percepció fejlődése: az interocepcitól az exterocepcióig225
A viszcerocepció ontogeneziséről225
Az exteroceptív és interoceptív ingerek differenciációjának elvi problémája és a legkorábban fejlődő érzékleti minőségek226
A taktilis érzékelés fejlődése, a fejlődés ortogenetikus elve és a hasítás biológiai értelmezése227
A fejlődés ortogenetikus elve, mezőfüggés-mezőfüggetlenség231
Interszenzoros jelenségek csecsemőkorban232
Protokritikus és epikritikus észlelés: kémiai homeosztátok és a 'lokális jel'234
Protokritikus érzékelés és a 'hasítás' mechanizmusa
A csecsemőkori memóriafejlődés idegélettani modellje: kettős memóriarendszerek, patológiás és pszichodimanikai összefüggések236
Állapotfüggő tanulás: a tanulás korai formája238
Emlékezeti funkciók stresszhelyzetekben: a fóbiák patogeneziséről241
Következtetések242
A memóriafejlődési koncepció a hippokampusz-kutatás újabb eredményeinek fényében243
Útban az önkontrollfunkcik kialakulása felé245
A propriorecepció fejlődése245
A vesztibuláris rendszer248
Az önkontroll (viselkedésszabályozás, akarati kontroll) ontogeneziséről263
A késleltetési képesség ontogenezisének agyi hátteréről263
A késleltetési képesség vizsgálata humán csecsemőknél364
Perszeváció és válaszalternálás csecsemőkorban, a nevelési feltételek függvényében266
A prediktív motoros programozás mechanizmusai és fejlődése267
A szupplementer motoros área lateralizációjáról270
A szociabilitás biológiai aspektusai272
A szociabilitás vonás a személyiségkutatásban272
A szociabilitás szerepe a személyiségfejlődésben, szociabilitás és endogén opiátaktivitás278
Személyiségfejlődés 'jó' én- és tárgyképek viszonylagos hiánya esetén286
Még egyszer a viselkedés önszabályozásának ontogeneziséről. Neurotremnaszmitter-rendszerek az önkontroll kialakulásában291
Az elválasztás szerepe a biológiai és a viselkedéses önkontroll alakulásában298
Függelék301
A táplálkozási (orális) aktivitás szerepe a viselkedésszervezésben301
A latencia- és serdülőkori személyiségalakulás mint a korai énfejlődési minta ismétlődése305
Bevezető307
A latencia- és serdülőkori személyiségalakulás mint a korai énfejlődési minta ismétlődése309
A 'gyakorlási' fázis ismétlődése latenciakorban309
A kisiskoláskor legfőbb kognitív és személyiségjellemzői311
A preadoleszcens kori viselkedéses aktivitásfokozódás. A dopaminerg rendszerek preadoleszcens kori fejlődéséről311
Az adoleszcens újraközeledési krízis315
A nárcisztikus személyiségzavar diagnosztikus kritériumai316
Az adoleszcenskor pszichoszociális kihívása: elkötelezettségek vállalása. Erikson koncepciója: az adoleszcens krízis317
Adoleszcens krízis, regresszió és kreativitás318
Adoleszcens krízis és a 20. századi ifjúsági mozgalmak320
Regresszió és deautomatizáció321
Struktúra és 'antistruktúra' társadalmi méretekben323
Összefoglalás324
A központi idegrendszer változásai latencia- és serdülőkorban325
A szinapszissűrűség adoleszcenskori változásai. A túlprodukció-elimináció elve az idegrendszer fejlődésében325
Az alvásmintázat adoleszcenskori változásai328
Az eseményfüggő potenciálok (event related potential: ERP) változásai adomleszcenskorban328
Az agyi metabolizmus (cerebral metabolic rate, CMR) adoleszcenskori változásai329
Neuroanatómia agyi pleszticitás és funkcionális 'erő'329
Szinaptikus sűrűség és deltahullám-amplitúdó330
Az adoleszcenskor központi idegrendszeri és pszichés történéseinek lehetséges összefüggései330
Énfunkciók és az én neurofiziológiája333
Bevezető335
Az 'énkiterjesztés' és szinonimái a személyiségelméletekben336
Énállapotok és alszemélyiségek342
Az énfejlődés felsőbb fokai. Wilber koncepciója345
Énérzés és egoautonómia347
Önindította mozgás és énérzés348
Énérzés és mozgásindítás összefüggése szkizofrén betegeknél349
A szupplementer motoros área lehetséges szerepe az énérzés szervezésében352
Féltekei lateralizáció, SMA-funkció és egoautonómia353
A következményes kisülés, efferenciakópia vagy belső feedback-funkció, a mozgástervek belső regisztrálása, az autopragmatikus és autobiografikus emlékezet354
Önreflexió, énkép és énazonosság357
Önreflexió és self-monitoring359
Zárszó361
Irodalom363
Névmutató401
Tárgymutató413

Kulcsár Zsuzsanna

Kulcsár Zsuzsanna műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Kulcsár Zsuzsanna könyvek, művek
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Korai személyiségfejlődés és énfunkciók Korai személyiségfejlődés és énfunkciók

A lapélek foltosak.

Állapot:
8.280 ,-Ft
41 pont kapható
Kosárba