Bevezető | 7 |
A korai személyiségfejlődés pszichodinamikai elméletei | 13 |
Melanie Klein: A korai személyiségfejlődés történési és szakaszai Ogden tolmácsolásában, kísérleti pszichológiai és 'távoli' asszociációkkal | 15 |
Életrajzi vázlat | 15 |
A kleini koncepció kulcsfogalma: a fantázia | 16 |
Az életösztön és a halálösztön mint az élményszervezés belső tényezői és a gyermekkori temperamentum | 17 |
A csecsemő "saját lelkiállapota foglya" | 19 |
Kilépés a börtönből. A projektív identikfikáció | 20 |
A korai személyiségfejlődés két pozíciója: a paranoid-szkizoid és a depresszív pozíció | 23 |
A korai ösztönfejlődés és a felettes-én kettőssége: az Ödipusz-konfliktus és az inceszttilalom | 31 |
Margret Mahler: Az embergyerek pszichológiai születése. Mikor jelenik meg a pszichológiai én? | 35 |
Életrajzi vázlat | 35 |
Bevezető | 35 |
A szeparációs-individuációs folyamat előfutárai | 37 |
A szeparáció-individuáció első alfázisa: a differenciáció és a testkép alakulása (4-5-től 7-9 hónapos korig) | 44 |
Második alfázis: a gyakrolás (két szakasza: a 7-től 10-12 és a 10-12-től 16-18 hónapos korig) | 45 |
Harmadik alfázis: az újratöltekezés (két szakasza: 15-18, illetve 18-24 hónapos korig) | 54 |
Negyedik alfázis: az individualitás konszolidációja és az emocionális tárgykonstancia kezdetei (3. életév) | 55 |
Krenberg személyiségfejlődési elképzelése | 58 |
Bevezető | 58 |
A normál autizmus vagy differenciálatlan primer stádium | 60 |
A normál szimbiózis vagy a primer, differenciálatlan én-tárgy-képzet kialakulásának stádiuma | 60 |
3. stádium: az én-tárgy-képzetek differenciálódása | 61 |
4. stádium: az én- és tárgyképzetek integrációja és az érettebb intrapszichikus struktúrák kialakulása | 63 |
5. stádium: a felettes-én és az énintegráció konszolidációja | 66 |
A tárgykapcsolat-elméletek alapfeltevései | 67 |
Az elhárító mechanizmusok és a tudattalan nyelve | 71 |
Az elhárító mechanizmusok formái | 73 |
Primitív elhárítási formák | 73 |
Az elfojtás és a vele rokon elhárítási formák | 79 |
A tudattalan nyelve | 90 |
A tudattalan "előcsalogatása". Hermann Imre megfigyelései | 91 |
A 'végtelen' kogníció helye a modern személyiségteóriákban és a keleti filozófiákban | 98 |
A pszichoterápiára, a gyógyító kapcsolatokra és az alkotómunkára vonatkozó következtetések | 100 |
A tudattalan kérdése a kognitív pszichológiában | 101 |
Kísérletek a fejlődéslélektani és pszichodinamikus irányzatok integrálására | 105 |
A tárgykoncepció kialakuláslról szóló pszcihoanalitikus elképzelések és a kötődés (attachment)-elméletek Piaget kognitív fejlődéselméletének tükrében, I. G. Leon nyomán | 107 |
Akciótárgy és esemény mint a kongíció legkorábbi egységei | 107 |
Asszimiláció és akkomodáció | 108 |
A humán tárgykoncepció kialakulásának fázisai Leon szerint | 109 |
Daniel Stern: az énfejlődés kezdetei fejlődéslélektani megközelítésben | 120 |
Az énérzés egyes aspektusai Stern modelljében | 121 |
Az énérzés fejlődési szakaszai | 124 |
A perceptuális integráció csecsemőkori formái | 127 |
A perceptuális integráció mint 'amodális percepció'. Amodalitás, fiziognómiás észlelés és 'vitalitási affektusok' | 129 |
Összefoglalás | 137 |
A korai személyiségfejlődés biológiai vonatkozásai | 139 |
Bevezető | 141 |
A gyermekkori temperametum-kutatás | 146 |
A környezet, az érés és a temperamentum viszonya | 146 |
A szervezet-környezet interakció formái és temperamentum alakulása | 147 |
A gyermekkori temperamentum-kutatás főbb irányai | 153 |
Thomas és Chess | 153 |
Individuális különbségek újszülöttkorban: Brazelton. Az irritabilitás vonás és az anyai viselkedés | 156 |
Bischof renszerszemléletű modellje | 156 |
A csecsemőköri temperamentum és az anyai viselkedés interakciója | 157 |
A temperamentum mint affektus: Goldsmith | 159 |
Emocionalitás, aktivitás, szociabilitás: Buss és Plomin | 160 |
A temperamentum mint "viselkedésgátlás": Kagan | 167 |
A vágusztónus, a féltekei lateralizáció és a frontális funkciók fejlődésének individuális különbségei a csecsemőkori temperamentum függvényében: Nathan Fox | 176 |
Reaktivitás és önszabályozás: a Rothbart-csoport | 195 |
Módszertani próbálkozások: a csecsemőkori, gyermekkori és a felnőttkori temperamentum dinemziói a Rothbart-csoport elemzésében | 196 |
A gyermektemperamentum-kutatás néhány tanulsága a korai személyiségfejlődés szempontjából | 209 |
Játék és szabályozófunkciók | 211 |
Panksepp a játékról | 211 |
MacLean a játékról | 214 |
Grastyán a játékról | 216 |
A játék szabályozó szerepe a korai személyiségfejlődsében | 221 |
A percepció fejlődése: az interocepcitól az exterocepcióig | 225 |
A viszcerocepció ontogeneziséről | 225 |
Az exteroceptív és interoceptív ingerek differenciációjának elvi problémája és a legkorábban fejlődő érzékleti minőségek | 226 |
A taktilis érzékelés fejlődése, a fejlődés ortogenetikus elve és a hasítás biológiai értelmezése | 227 |
A fejlődés ortogenetikus elve, mezőfüggés-mezőfüggetlenség | 231 |
Interszenzoros jelenségek csecsemőkorban | 232 |
Protokritikus és epikritikus észlelés: kémiai homeosztátok és a 'lokális jel' | 234 |
Protokritikus érzékelés és a 'hasítás' mechanizmusa | |
A csecsemőkori memóriafejlődés idegélettani modellje: kettős memóriarendszerek, patológiás és pszichodimanikai összefüggések | 236 |
Állapotfüggő tanulás: a tanulás korai formája | 238 |
Emlékezeti funkciók stresszhelyzetekben: a fóbiák patogeneziséről | 241 |
Következtetések | 242 |
A memóriafejlődési koncepció a hippokampusz-kutatás újabb eredményeinek fényében | 243 |
Útban az önkontrollfunkcik kialakulása felé | 245 |
A propriorecepció fejlődése | 245 |
A vesztibuláris rendszer | 248 |
Az önkontroll (viselkedésszabályozás, akarati kontroll) ontogeneziséről | 263 |
A késleltetési képesség ontogenezisének agyi hátteréről | 263 |
A késleltetési képesség vizsgálata humán csecsemőknél | 364 |
Perszeváció és válaszalternálás csecsemőkorban, a nevelési feltételek függvényében | 266 |
A prediktív motoros programozás mechanizmusai és fejlődése | 267 |
A szupplementer motoros área lateralizációjáról | 270 |
A szociabilitás biológiai aspektusai | 272 |
A szociabilitás vonás a személyiségkutatásban | 272 |
A szociabilitás szerepe a személyiségfejlődésben, szociabilitás és endogén opiátaktivitás | 278 |
Személyiségfejlődés 'jó' én- és tárgyképek viszonylagos hiánya esetén | 286 |
Még egyszer a viselkedés önszabályozásának ontogeneziséről. Neurotremnaszmitter-rendszerek az önkontroll kialakulásában | 291 |
Az elválasztás szerepe a biológiai és a viselkedéses önkontroll alakulásában | 298 |
Függelék | 301 |
A táplálkozási (orális) aktivitás szerepe a viselkedésszervezésben | 301 |
A latencia- és serdülőkori személyiségalakulás mint a korai énfejlődési minta ismétlődése | 305 |
Bevezető | 307 |
A latencia- és serdülőkori személyiségalakulás mint a korai énfejlődési minta ismétlődése | 309 |
A 'gyakorlási' fázis ismétlődése latenciakorban | 309 |
A kisiskoláskor legfőbb kognitív és személyiségjellemzői | 311 |
A preadoleszcens kori viselkedéses aktivitásfokozódás. A dopaminerg rendszerek preadoleszcens kori fejlődéséről | 311 |
Az adoleszcens újraközeledési krízis | 315 |
A nárcisztikus személyiségzavar diagnosztikus kritériumai | 316 |
Az adoleszcenskor pszichoszociális kihívása: elkötelezettségek vállalása. Erikson koncepciója: az adoleszcens krízis | 317 |
Adoleszcens krízis, regresszió és kreativitás | 318 |
Adoleszcens krízis és a 20. századi ifjúsági mozgalmak | 320 |
Regresszió és deautomatizáció | 321 |
Struktúra és 'antistruktúra' társadalmi méretekben | 323 |
Összefoglalás | 324 |
A központi idegrendszer változásai latencia- és serdülőkorban | 325 |
A szinapszissűrűség adoleszcenskori változásai. A túlprodukció-elimináció elve az idegrendszer fejlődésében | 325 |
Az alvásmintázat adoleszcenskori változásai | 328 |
Az eseményfüggő potenciálok (event related potential: ERP) változásai adomleszcenskorban | 328 |
Az agyi metabolizmus (cerebral metabolic rate, CMR) adoleszcenskori változásai | 329 |
Neuroanatómia agyi pleszticitás és funkcionális 'erő' | 329 |
Szinaptikus sűrűség és deltahullám-amplitúdó | 330 |
Az adoleszcenskor központi idegrendszeri és pszichés történéseinek lehetséges összefüggései | 330 |
Énfunkciók és az én neurofiziológiája | 333 |
Bevezető | 335 |
Az 'énkiterjesztés' és szinonimái a személyiségelméletekben | 336 |
Énállapotok és alszemélyiségek | 342 |
Az énfejlődés felsőbb fokai. Wilber koncepciója | 345 |
Énérzés és egoautonómia | 347 |
Önindította mozgás és énérzés | 348 |
Énérzés és mozgásindítás összefüggése szkizofrén betegeknél | 349 |
A szupplementer motoros área lehetséges szerepe az énérzés szervezésében | 352 |
Féltekei lateralizáció, SMA-funkció és egoautonómia | 353 |
A következményes kisülés, efferenciakópia vagy belső feedback-funkció, a mozgástervek belső regisztrálása, az autopragmatikus és autobiografikus emlékezet | 354 |
Önreflexió, énkép és énazonosság | 357 |
Önreflexió és self-monitoring | 359 |
Zárszó | 361 |
Irodalom | 363 |
Névmutató | 401 |
Tárgymutató | 413 |