1.067.053

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Korai személyiségfejlődés és énfunkciók

Kézirat/Az Eötvös Loránd Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kara részére

Szerző
Szerkesztő
Budapest
Kiadó: Tankönyvkiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 272 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: Kézirat. 1580 példányban jelent meg. Tankönyvi száma: J2-1643.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Az alábbiakban a korai énfejlődés folyamatát Mahler, Pine és Bergman (1975) elemzéséből kiindulva fogjuk tárgyalni. Mahler és munkatársai a modern pszichoanalízis elméleti talaján, de szigorú... Tovább

Előszó

Az alábbiakban a korai énfejlődés folyamatát Mahler, Pine és Bergman (1975) elemzéséből kiindulva fogjuk tárgyalni. Mahler és munkatársai a modern pszichoanalízis elméleti talaján, de szigorú empírikus megfigyelések alapján elemzik 'az embergyerek pszichológiai születését'. Először bemutatjuk Mahler alapgondolatait, azután megismerkedünk a Mahler által javasolt személyiség-fejlődési szakaszokkal, majd a Mahler csoport elméleti elemzését további pszichoanalitikus (tárgykapcsolat-elméleti) feltevésekkel, így Kernberg modelljével is összefüggésbe hozzuk. Leon, valamint Stern nagyigényű munkáit azért idézzük fel, mert e szerzők kísérletet tettek a pszichoanalitikus, a Piaget-féle és az etológiai megközelítések integrálására és a modern fejlődéslélektani kutatás eredményeivel való ütköztetésére.
Külön fejezetben, mintegy az elemzés fővonulatának elágazásaképpen térünk ki a korai életszakaszra jellemzőnek tekintett 'énvédő', 'elhárító' kognitív mechanizmusok bemutatására, és ezt a fejezetet a komplex elhárító-mechanizmusokkal foglalkozó rövid ismertetéssel is kiegészítjük. E kitérő része lesz a 'tudattalan nyelvével' foglalkozó elméleti elemzés. Vissza

Tartalom

Bevezetés9
A korai személyiségfejlődés pszichodinamikai elméletei11
Mahler: Az embergyerek pszichológiai születése. Mikor jelenik meg a pszichológiai én?13
A szeparációs-individuációs folyamat előfutárai15
A normál autisztikus fázis15
A szimbiotikus fázis kezdete16
A normál szimbiotikus szakasz19
A "tartó viselkedés" mintái20
A szeparáció-individuáció első alfázisa: differenciáció és a testkép alakulása (4/5-7/9 hónapos korig)21
Késleltetett és korai "kikelés"22
Második alfázis: A gyakorlás (két szakasza 7-10/12 és 10/12-16/18 hónapos korig)23
A 'nárcisztikus ellátás' fogalma más pszichoanalitikus elméletekben26
Harmadik alfázis: újraközeledés (két szakasza 15-18, illetve 18-24 hónapos korig)27
Követési és elkerülési minták27
Veszély jelek az újraközeledési alfázisban30
Az újraközeledési krízis lecsengése31
Nemek közötti különbségek. A nemi identifikáció kezdetei32
Negyedik alfázis: az individualitás konszolidációja és az emocionális tárgykonstancia kezdetei (a harmadik életév)33
Kernberg személyiségfejlődési elképzelése36
A normál autizmus vagy differenciálatlan primer stádium38
A normális szimbiózis, vagy a primer, differenciálatlan én-tárgyképzet kialakulásának stádiuma38
A self- és tárgyképzetek differenciálódása40
A selfképzetek és tárgyképzetek integrációja és az érettebb intrapszichikus struktúrák kialakulása42
A felettes-én és az én-integráció konszolidációja44
Irodalom46
Az elhárítómechanizmusok és a tudattalan nyelve49
Az elhárítómechanizmusok formái52
Primitív elhárítási formák52
Hasítás53
Primitív idealizáció54
Projektív identifikáció, primitív projekció54
Tagadás55
Omnipotencia és devalválás56
Az elfojtás és a vele rokon elhárítási formák57
Az elfojtás58
Meg nem történtté tevés59
Reakcióképzés60
Racionalizáció62
Intellektualizáció64
Izoláció67
A tudattalan nyelve68
A tudattalan "előcsalogatása". Hermann Imre megfigyelései69
Időtlenség69
Újdonság70
Következtetések Hermann nyomán. Újdonság és hajtóerők. Szenzoros élménykeresés. Pozitív visszacsatolás. A tudattalan és az ellentmondás elve70
A rész tartalmazza az egészet71
Szimbólumok71
A közlési vágy71
Egészség és őszinteség72
Szimmetrikus és aszimmetrikus gondolkodás73
A szimmetrikus gondolkodás és a végtelen élmény74
A végtelen élmény és a primitív elhárítási formák74
Rész-egész reláció és a végtelen74
Sűrítés és áttolás75
A szimmetrikus gondolkodás és az érzelmek75
A 'végtelen' kogníció helye a modern személyiségkategóriákban és a keleti filozófiákban76
Zen buddhizmus77
A pszichoterpiára, a gyógyító kapcsolatokra és az alkotó munkára vonatkozó következtetések78
A tudattalan kérdése a kognitív pszichológiában79
Irodalom82
Kísérletek a fejlődéslélektani és pszichodinamikus irányzatok integrálására85
A tárgypercepció kialakulásáról szóló pszichoanalitikus elképzelések és a kötődés (attachment) elméletek Piaget kognitív fejlődéselméletének tükrében (I. G. Leon nyomán)87
Akciótárgy és esemény mint a kogníció legkorábbi egységei88
Akciótárgy és esemény-kogníció, differenciáció és integráció88
Az esemény és akciótárgy fogalom analógjai a pszichoanalitikus fejlődéselméletekben89
Asszimiláció és akkomodáció89
A humán tárgykoncepció kialakulásának fázisai Leon szerint90
I. Fixált akció-minták szinkronizálása (az első hónap)90
II. A humán tárgy tanult diszkriminációja (2-4 hónap)91
A taktilis 'cönesztéziás' érzékelés túlsúlya a korai fejlődésben91
Taktilis differenciáció és emocionális preferencia92
Elsődleges cirkulációs reakció és a 'részleges ego' kialakulása93
III. A humán tárgy elaborált diszkriminációja, a Mahler-féle szimbiotikus fázis megfelelője (4-6 hónapos kor)96
IV. A self és a másik korai differenciációja az akcióban. Reciprok asszimiláció és a válaszgátlás kialakulása98
Irodalom101
Daniel Stern: Az énfejlődés kezdetei fejlődéslélektani megközelítésben103
Az én-érzés egyes aspektusai Stern modelljében104
A hatóerő érzése106
Az én-érzés fejlődési szakaszai108
A bontakozó self érzése (0-2. hónap)109
A perceptuális integráció csecsemőkori formái111
Perceptuális integráció mint 'amodális percepció'. Amodalitás, fiziognómiás észlelés és 'vitalitási affektusok'114
A szubjektív én érzése117
A verbális én érzése119
Összefoglalás122
Irodalom123
A korai személyiségfejlődés biológiai alapjai127
Állatkísérleti adatok felhasználhatósága a személyiség-kutatásban134
A percepció fejlődése134
A viszcerocepció ontogenezisérő135
Az exteroceptív és interoceptív ingerek differenciációjának elvi problémája és a legkorábban fejlődő érzékleti minőségek136
A taktilis érzékelés fejlődése136
A taktilis funkciók prenatális fejlődése141
Posztnatális kor142
Állapot142
Test-terület142
A propriocepció fejlődése143
Prenatális fejlődés143
Állapot144
Kondicionálás144
Propriocepció és ügyességi mozgások144
Vizuális propriocepció és én-élmény145
Vesztibuláris rendszer146
A vesztibuláris rendszer fejlődése151
Prenatális fejlődés152
Vesztibuláris öningerlés gyermekkorban153
A vesztibuláris funkciók zavarai különböző viselkedéses szindrómákban155
A vesztibuláris ingerlés hatásai csecsemőkorban156
A vesztibuláris válaszok kondicionálhatósága157
Vesztibuláris terápiák158
Az önkontroll (viselkedésszabályozás, akarati kontroll) ontogeneziséről160
A szociabilitás biológiai aspektusai165
A szociabilitás vonás a személyiségkutatásban165
A szociabilitás szerepe a személyiségfejlődésben, szociabilitás és endogén opiát aktivitás167
Az opiát rendszerek szociális szabályozása és az opiát autoreguláció (önszabályozás) viszonya. Hipotézis169
Az endogén opiát aktivitás lehetséges szerepe a kognitív funkciók alakulásában: opiátok, a 'jó' tárgykép és az 'ideális tárgy'170
Alterált tudatállapotok, endogén opiátok és az identitásélmény171
A transz átélésére hajlamosító tényezők173
Személyiségfejlődés 'jó' én és tárgyképek viszonylagos hiánya esetén176
Harris tranzakcionális analitikus modellje176
Autizmus és opiát funkciók176
Pszichopátia és opiátok. Hipotézis177
Opiát szabályozása és szenvedélybetegségek178
Depresszió és az opiátszabályozás ontogenezise.179
Még egyszer a viselkedés önszabályozásának ontogeneziséről
Neurotranszmitter-rendszerek az önkontroll kialakulásában181
A viselkedéses aktivitásban és a viselkedésgátlásban szerepet játszó agyi mechanizmusok és neurotranszmitterek ontogeneziséről181
A szociálisan indukált EOP aktivitás lehetséges szerepe az aktivitás korai szabályozásában185
Biokémiai mechanizmusok az önszabályozás (viselkedésgátlás) szolgálatában185
Az elválasztás szerepe a biológiai és a viselkedéses önkontroll alakulásában187
Szerotonin és elválasztás188
A táplálkozásszabályozás eltérő elvei elválasztás előtt és után189
Függelék. A táplálkozási aktivitás szerepe a viselkedésszervezésben190
Irodalom194
A latencia- és adoleszcenskori személyiségalakulás pszichológiai és központi idegrendszeri tényezői. A személyiségfejlődés későbbi szakaszai209
A latencia- és serdülőkori személyiségalakulás mint a korai énfejlődési minta ismétlődése213
A 'gyakorlási' fázis ismétlődése latenciakorban. Idegrendszeri alapok213
A preadoleszcenskori viselkedéses aktivitásfokozódás. A dopaminerg rendszerek preadoleszcens kori fejlődéséről214
Az adoleszcens újraközeledési krízis218
A nárcisztikus személyiségzavar diagnosztikus kritériumai219
Az adoleszcens kor pszichoszociális kihívása: elkötelezettségek vállalása. Erikson koncepciója az adoleszcens krízis220
Adoleszcens krízis, regresszió és kreativitás220
Adoleszcens krízis és a XX. századi ifjúsági mozgalmak223
Regresszió és deautomatizáció224
Struktúra és 'antistruktúra' társadalmi méretekben226
Összefoglaló227
A központi idegrendszer változásai latencia és adoleszcens korban228
Az alvásmintázat adoleszcens-kori változásai228
Az eseményfüggő potenciálok (event related potentia)229
Az agyi metabolizmus (cerebral metabolic rate, CMR) adoleszcenskori változásai229
Neuroanatómiai agyi plaszticitás és funkcionális 'erő'230
A szinapszis-sűrűség adoleszcens-kori változásai. A túlprodukció-elimináció elve az idegrendszer fejlődésében230
Szinaptikus sűrűség és delta-hullám amplitudó234
Az adoleszcenskor központi idegrendszeri és pszichés történéseinek lehetséges összefüggései234
Személyiségfejlődés az adoleszcens kor után235
Irodalom236
Énfunkciók és az én neurofiziológiája241
Az 'én-kiterjesztés' és szinonímái a személyiségelméletekben244
Énkiterjesztés és kontextuális észlelés246
A kontextus-észlelés agyi mechanizmusairól247
Kontextus-észlelés és tárgykészítés248
Én-állapotok és alszemélyiségek249
Az énfejlődés felsőbb okai. Wilber koncepciója253
Én-érzés és ego-autonómia254
Önindította mozgás és én-érzés255
Én-érzés és mozgásindítás összefüggése szkizofrén betegeknél256
Mozgásindítás és a mozgással összekapcsolt inger észlelése258
A mozgásindítás és az ego-autonómia agyi mechanizmusai258
A szupplementer motoros área lehetséges szerepe az én-érzés szervezésében259
Féltekei lateralizáció, SMA funkció és ego-autonómia260
A következményes kisülés, efferencia kópia vagy belső feedback funkció és a mozgástervek belső regisztrálása261
Mozgásindításhoz kötött önreflexió és a hibakorrekció mint az önreflexió elemi formája. Az önreflexiós funkció zavara szkizofrén betegeknél263
Ön-reflexió, énkép és én-azonosság264
A személyes múltra való emlékezés zavarai265
Önreflexió és self-monitoring266
Irodalom267

Kulcsár Zsuzsanna

Kulcsár Zsuzsanna műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Kulcsár Zsuzsanna könyvek, művek
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Korai személyiségfejlődés és énfunkciók Korai személyiségfejlődés és énfunkciók Korai személyiségfejlődés és énfunkciók Korai személyiségfejlődés és énfunkciók

A borító elszíneződött, rajta és a címlapon tulajdonosi bejegyzés, néhány oldalon aláhúzás, jelölés és bejegyzés látható.

Állapot:
7.400 ,-Ft
37 pont kapható
Kosárba