A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Magyar Kórus 1948. május

Hangjegyes egyházzenei folyóirat az Országos Magyar Cecilia Egyesület hivatalos lapja/72. szám, XVIII. év, második füzet

Szerző
Budapest
Kiadó: Magyar Kórus
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Tűzött kötés
Oldalszám: 45 oldal
Sorozatcím: Magyar Kórus
Kötetszám: 72
Nyelv: Magyar  
Méret: 25 cm x 18 cm
ISBN:
Megjegyzés: Fekete-fehér fotókkal illusztrálva. Kottamelléklettel.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Problémáink

Az énekkari muzsikálás után az egyik legfontosabb zenei eszköz a hangszerek királynője, az orgona. Ott van minden kis falusi templom kórusán, a legegyszerűbb formában, mint kis... Tovább

Előszó

Problémáink

Az énekkari muzsikálás után az egyik legfontosabb zenei eszköz a hangszerek királynője, az orgona. Ott van minden kis falusi templom kórusán, a legegyszerűbb formában, mint kis egymanuálos orgona; s ott van a székesegyházak kórusán, mint nagyszerű, többmanuálos, művészi kivitelű, sokezer sípot megszólaltató, hatalmas hangszer.
Az orgona a hangszerek között kiváltságos helyzetet foglal el. Nemcsak azért, mert a legszentebb hely hangszere, hanem azért is vezető hely illeti meg, mert akár mint szóló-hangszer, vagy akár mint énekvezető, szintén nagy tömegek zenei ízlésére hat. Tehát bátran állíthatjuk, hogy az orgona népnevelő és népénekvezető eszköz. E fontos minőségében vizsgáljuk meg azokat a problémákat, amelyek vele kapcsolatban adódnak.
Kezdjük az orgona-építészettel.
Örvendetes jelenség az utóbbi években épülő sok új orgona. Az egyházközségek vezetői, kántorai sokszor dicsekednek: nekünk kétmanuálos orgonánk van. Tehát büszkék arra, ha jólsikerült hangszerük van. Felmerül tehát a kérdés, milyen orgonát építtessünk? Ha jó hangszert akarunk, akkor azt előbb jól meg kell tervezni. Régebben az orgonaépítők egyszerű, sablonos gyári orgonákat gyártottak, melyek ma már nem felelnek meg a templomi gyakorlatnak. Ma már a legkisebb falusi orgonát is művészi elvek szerint kell megépíteni, azaz két manuállal és egy pedállal rendelkezzék; a diszpozíciója, azaz színpalettája pedig minél színesebb és keveredő-képesebb legyen. Ezeket a művészi föltételeket csak szakképzett, gyakorlott szakértő tudja biztosítani. Azért új hangszer építésekor - legelsősorban, ha van, az egyházmegyei, ha nincs, akkor más - szakértővel terveztessük meg.
A diszpozíció döntő fontosságú. Hiszen ez mondja meg, milyen lesz az új orgona hangja. Orgonáink javarészének már a diszpozíciója rossz. Tehát a hangja sem lehet kielégítő. Régebben telerakták az orgonákat 8'-as sípsorokkal, a többi játék rovására. Az ilyen hangszer hangja vastag, polifon játékra alkalmatlan. Újabban a másik véglet jelentkezett, amikor kevés 8'-as sípsorral rendelkezik a diszpozíció. Ezek az orgonák, mivel kevés bennük az alaphang, vérszegények, visítok, a népének vezetésére alkalmatlanok. Ugyanilyen panaszunk van az aliquot-játékok irányában. Baj van ezek keveredőképességével. Mint tudjuk, az aliquot-játékoknak a nekik megfelelő alaphanggal össze kellene olvadniok egy szintézisben. Azaz pl. egy L'-as fuvola és egy 22/s kvint együtteséből egy új harmadik színnek kellene keletkeznie. A mi orgonáinkban nem így van, mert nem keverednek az alaphanggal, hanem külön hangzanak. Ugyanilyen észrevételünk van a kevert játékokkal. Tehát az orgona diszponálásakor nem szabad pusztán az elméleti szabályokhoz ragaszkodni, hanem a helyes gyakorlati megfigyelésekkel alátámasztott arányt és tapasztalatokat szeretnők látni. Az orgonaépítőket pedig kérjük, fordítsanak nagyobb figyelmet a keveredőképesebb intonálásra, talán a menzurákra is. Továbbá az orgonaépítőktől több pontosságot kérünk. Sok bosszúságot okoz a művészorgonásnak a pontatlanul működő hangszer, mely a művészi játékot lerontja. Tehát becsületes, megbízható, pontos munkát kérünk. Fontos volna az egészséges konkurrencia. Keljenek az orgonaépítők nemes versenyre egymással, mert ez csak az ügynek használ... Vissza

Tartalom

Az orgona (Fr. Schiller verse Boros Rezső fordításában) .. .. 1421
Problémáink (Kopeczky Alajos) 1422
Zavarszűrés (Geyer József) .. 1423
Az orgonareformok és magyar eredmények (Gergely Ferenc) .. 1424
1848 eseményei a templomban 1426
A Hammond-orgona (Geyer József) .. .. 1427
Egy s más az orgonáról (Várhelyi Antal) 1429
Megtörtént esetek (Geyer József) 1434
A XVIII. század német és olasz orgonáinak mixtúrái (Szigeti) 1435
Sípméret-számítás (Geyer József) .. .. 1437
Az orgonában előforduló hibák és ezek kijavítása (Szalag Lajos) 1439
Tolvaj ! .. Fogják meg ! (G. J.) .. 1443
A „Mediator Dei et hominum" c. apostoli körlevél a liturgiáról 1444
Zamatorgona - ??!! .. 1446
Főpásztori rendeletek (Eger, Győr, Pécs, Szatmár, Székesfehérvár, Szombathely, Vác, Veszprém) 1447
Rögtönzésekről (Faludi Béla piarista) .. .. 1450
A veszprémi székesegyház orgonájának átépítése (Horváth Cirill) 1451
OMCE 1452
Hírek 1453
Hadifogoly-ének! 1457
Külföld .. .. .. 1459
Orgona (kisebb hírek rovata) 1460
Figyelő (SPV) .. 1461
Rádió (Rossa Ernő) .. .. .. .. .. 1462
Folyóiratok (Rossa Ernő, Szigeti Kilián OSB.) 1463
Az orgona jelzi az ének ismétlését (Benkő Károly) 1465
Új művek 1466
Kérdések, üzenetek .. 1468
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem