A szerző előszava | 7 |
Bevezető gondolatok a magyar kiadás elé | 9 |
Néhány alapvető megjegyzés a témához | 11 |
Könyvművészet vagy könyvtervezés? | 11 |
Mi a szép könyv? | 11 |
Mi a modern könyvtervezés? | 12 |
A könyvtervezés törvényei, szabályai és tapasztalati értékei | 13 |
A tartalom és a könyvforma | 13 |
Könyvkultúra és könyvtervezés | 14 |
A könyvtervezés története | 15 |
A könyvtervezés fejlődésének feltételei | 15 |
A könyv elődei | 15 |
Kézírásos könyvek | 16 |
A könyvnyomtatás kezdete Kínában és Koreában | 21 |
Gutenberg és a könyvnyomtatás irányelvei | 22 |
A reneszánsz könyvkultúrája | 28 |
A barokk könyvkultúrája | 33 |
A klasszicizmus könyvkultúrája | 35 |
William Morris, a könyvművészet megújítója | 41 |
Sajtólevonatok és a használati könyv | 43 |
A szocialista könyvkulktúra | 53 |
A legfontosabbask a papírról | 55 |
Történelmi összefüggések | 55 |
Nyersanyag és előállítás | 56 |
Vízjelek | 58 |
Anyagi és esztétikai minőség | 60 |
Minden műfajhoz a megfelelő papírt | 61 |
A könyv betűje | 63 |
A betű olvashatósága, szhépsége és kifejezőereje | 63 |
A nyomdabetűk osztályozása | 65 |
Reneszánsz antikva | 66 |
Barokk antikva | 67 |
Klasszicista antikva | 68 |
Lineáris antikva hangsúlyozott talpacskákkal | 68 |
Talpacska nélküli lineáris antikva | 69 |
Írott betűk | 69 |
Varia | 69 |
A megtört betűk | 70 |
Betűminták és tipográfiai mértékek | 71 |
Pillantás előre | 72 |
A szövegrész tipográfiája | 77 |
Könyvformátum | 77 |
Szedéstükör | 81 |
Betűfokozat és térköz | 84 |
A kizárás | 86 |
Elválasztások | 86 |
Kiemelések a szövegben | 86 |
A behúzás | 87 |
Az oldalszám | 87 |
Az élőfej | 91 |
A szélszedések | 92 |
Lábjegyzetek | 94 |
A kezdőbetű | 95 |
A cím | 96 |
A norma | 97 |
Képaláírások | 97 |
Versszedés | 98 |
Színművek szedése | 99 |
Tudományos könyvek szedése | 101 |
A tördelés | 102 |
"A könyv két erényéről" | 104 |
Az illusztráció | 105 |
Az illusztráció lényege és feladatai | 105 |
A képesalbum és fényképillusztráció sajátosságai | 108 |
A műszaki és tudományos rajz sajátosságai | 111 |
Az illusztráció állítása az oldalpáron | 114 |
Kezdetben volt a könyvfestészet | 121 |
A fametszet | 124 |
A rézmetszet | 129 |
A litográfia | 134 |
A fotomechanikus reprodukciós eljárások | 136 |
Változatok egy témára | 138 |
A címlap és függelék | 151 |
A címlap keletkezése, értelme és célja | 151 |
A címoldal | 153 |
Betűverés és színes kiemelés | 162 |
A szennycím | 163 |
Az ajánlás | 164 |
Az előszó | 165 |
A tartalomjegyzék | 167 |
A mutató | 167 |
A kolofon (impresszum) | 168 |
A nyomás | 169 |
A magasnyomás | 169 |
A mélynyomás | 172 |
A legfontosabb síknyomó eljárás: az ofszetnyomás | 174 |
A kottametszés és a kottanyomás | 175 |
A fénynyomás | 176 |
A szitanyomás | 176 |
Új nyomási eljárások | 177 |
A kötés | 179 |
A kötés célja és feladata | 179 |
Az előkészítés és a fűzés | 180 |
Brosúrák | 181 |
A könyvkötés műszaki folyamatai | 186 |
Borítóanyagok | 193 |
A könyvksötés tervezése | 196 |
Az egyedi kötés tervezéséről | 203 |
Stílusvizsgálatok a könyvksötés történetéhez | 210 |
A védőborító | 219 |
Célja és története | 219 |
Irányzatok | 221 |
Tervezési eszközök | 227 |
A védőborító részei és különleges formái | 232 |
Műszaki sajátosságok | 236 |
Védőborító és az irodalmi műfaj | 236 |
Ami még a könyvtervezéshez tartozik | 237 |
Nyomdászjelek (szignettek) és kiadói emblémák | 237 |
Az ex libris | 240 |
Könyv és hanglemez | 244 |
A nemzetek könyvművészete | 249 |
Anglia | 249 |
Csehszlovákia | 255 |
Franciaország | 259 |
Hollandia | 265 |
Kína | 272 |
Lengyelország | 276 |
Magyarország | 283 |
Németország | 335 |
Olaszország | 347 |
Skandinávia | 352 |
Svájc | 357 |
Szovjetunió | 364 |
USA | 370 |
Záró megjegyzés | 376 |