Fülszöveg
A mű "csontváz-technikája" a lektort is tömörségre buzdítja. Egyik nagy értékének éppen ezt a módszert tartom: korunk szóáradatában gyakran éppen a szavak valóságos tartalma sikkad el; a hallgatói-olvasói tudat a szóártalmak ellen védekezve hajlamossá válik arra, hogy szinte csak mágikus jelként fogadjon be egy-egy szót (humanizmus, demokrácia, vállalkozás), anélkül, hogy tartalmának kibontásán fáradoznék. A szerző együttgondolkodásra, továbbgondolásra készteti az olvasót, ám nem kényszeríti, világnézetét egyedül-lehetségesnek állítva.
Legnagyobb értékének az etikai és gazdasági értékek és szempontok összekapcsolását tartom, éppen napjaink terjedő etikai relativizmusának, a teljes egészében nem-etikusnak felfogott gazdaság primátusának ismeretében; azaz a harmonikus személyiség és társadalom olyan modelljét, amelyben egymást támogatja a minőség és az érdek. A második konstrukció szubjektív axiómáit, "a szerző hittételeit" magam inkább meggyőződésnek nevezném: nem kevesebb, ám...
Tovább
Fülszöveg
A mű "csontváz-technikája" a lektort is tömörségre buzdítja. Egyik nagy értékének éppen ezt a módszert tartom: korunk szóáradatában gyakran éppen a szavak valóságos tartalma sikkad el; a hallgatói-olvasói tudat a szóártalmak ellen védekezve hajlamossá válik arra, hogy szinte csak mágikus jelként fogadjon be egy-egy szót (humanizmus, demokrácia, vállalkozás), anélkül, hogy tartalmának kibontásán fáradoznék. A szerző együttgondolkodásra, továbbgondolásra készteti az olvasót, ám nem kényszeríti, világnézetét egyedül-lehetségesnek állítva.
Legnagyobb értékének az etikai és gazdasági értékek és szempontok összekapcsolását tartom, éppen napjaink terjedő etikai relativizmusának, a teljes egészében nem-etikusnak felfogott gazdaság primátusának ismeretében; azaz a harmonikus személyiség és társadalom olyan modelljét, amelyben egymást támogatja a minőség és az érdek. A második konstrukció szubjektív axiómáit, "a szerző hittételeit" magam inkább meggyőződésnek nevezném: nem kevesebb, ám kevésbé érzelmi és szubjektívebb. Ez azonban magánvélemény és részletkérdés, s semmiképpen nem érinti a mű egészét. A munkát feltétlenül kiadásra javaslom, mégpedig olyan példányszámban, amely az olvasóközönség szélesebb rétegeihez is eljuttathatja a gondolkodásra serkentő gondolatokat. Budapest, 1985. október 7. (Beke Kata)
Amikor a világban technológiai és tudományos forradalom van, amikor annak monopóliuma más népek anyagi és szellemi leigázásának is eszköze lehet, amikor gazdasági-kulturális alapunk-felépítményünk reformját szeretnénk nem spontán sürgetőbbnek tartjuk az átfogó reform-szemlélet megjelenését, amikor az extenzív Siklaky István Konstrukciók egy világnézetről című munkájának, amely ránézetre, rátekintésre épp oly egyszerűnek tűnik, mint a megoldásvariációiban gazdag Rubik-kocka. Ez a Konstrukció valóban "forgatásra" való. Arra való, hogy eljusson mindazokhoz, akik ebben a "kiforgatott" vagy szerintük "még nem kiforgatott" állapotában akarnak rajta forgatni. Továbbgondolni, rendezni. Hogy hasonlatrendszerben maradjak: Siklaky István konstrukciójának színoldalai sokszínűséggel együtt egységesek. Alapszíneiben kifejezők minden humánus, szociális történelmi törekvés térben és időben. Esetleges tévedései is inkább egy neoutópisztikus szocialista motiváltságban kereshetők és találhatók, mintsem olyasmiben, ami azt indokolhatná, hogy a szerző ne adhassa ki, ne bocsájthassa vitára, megítélésre színvonalas munkáját. Kiadásának engedélyezését javaslom: Mezei András. Budapest 1985. október 25.
Ui.: Siklaky Konstrukció-jának kimagasló érdeme a gazdasági és etikai szemlélet egysége, az író-közgazdász hite, mely szerint ami nem erkölcsös, az jó sem lehet.
Vissza