A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Konfliktus és kommunikáció

Át a konfliktuskezelés labirintusán

Szerző
Szerkesztő
Grafikus
Budapest
Kiadó: Egészségvirág Egyesület
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 254 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: Fekete-fehér illusztrációkkal.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A mindenütt jelenlévő veszélyek közül, melyekkel napjainkban az emberiség szembenéz, csak egy fenyeget az emberi faj kihalásával: a modern háború. A nukleáris, vegyi és biológiai fegyverek... Tovább

Előszó

A mindenütt jelenlévő veszélyek közül, melyekkel napjainkban az emberiség szembenéz, csak egy fenyeget az emberi faj kihalásával: a modern háború. A nukleáris, vegyi és biológiai fegyverek megjelenéséig az ismétlődő konfliktusok összeegyeztethetők voltak a túléléssel, és valóban előmozdították a tudományos és technológiai áttöréseket, melyek hatalmas egészségügyi és jóléti fejlődést eredményeztek, bár ez aktuálisan rengeteg emberáldozatba és szenvedésbe került.
Mint azt a két utolsó világháború megmutatta, a háborúk csak addig fokozhatók, amíg a harcoló felek a rendelkezésükre álló legpusztítóbb fegyverekkel nem támadják meg egymást. Egészen napjainkig, ezen fegyverek legpusztítóbbika is csak helyi pusztulást idézett elő. A világméretű pusztításokra alkalmas fegyverek hirtelen megjelenésével a modern ipari nemzetek által viselt bármely háború veszélyeztetheti az emberiséget, sőt az élet minden formáját.
Azok, akik ezen soha nem látott fenyegetés ellen küzdenek, két, egymással kölcsönhatásban lévő, és egymást kölcsönösen előmozdító cél eléréséért munkálkodnak: ellenőrizhető és érvényesíthető egyetemes leszerelés és az erőszakos konfliktusmegoldó módszerek hatékony, erőszakmentes módszerekkel történő helyettesítése.
Bár időnként történnek előrehaladások, a leszerelésre irányuló kutatásokat még mindig gátolja a szembenálló felek azon, máig létező alapvető hiedelme, hogy a nemzetközi konfliktusokban a végső szó a pusztítóbb erőé. Mindazonáltal ez a felsőbbrendű pusztító erő olyan kimérává vált, amelyet az iparilag és tudományosan fejlett nemzetek tovább már nem tekinthetik céluknak.
Ez a helyzet arra késztette az emberi túléléssel foglalkozó szakembereket, hogy hatékony, erőszakmentes csoportkonfliktus-megoldó eszközöket fejlesszenek ki. Az e cél elérése előtt álló legfőbb akadály a felsőbbrendű erőszakba vetett bizalom. Azaz, az emberek, mint csoportos lények a csoport - mint legfőbb istenség -, és nem az egyedi csoporttagok túlélését tekintik elsőrangúnak. Ezt igazolja azon hősök világméretű postumus felmagasztosítása, aki csatában áldozták fel életüket bajtársaikért vagy hazájukért.
A csoport pszichológiai fölényének egyik aspektusa az etnocentrizmus. Az egyes csoportok tagjai általában a csoport értékeit, szokásait és eredményeit magasabbrendűnek tekintik az összes többi csoporténál. Mikor két csoport terület, táplálék, egyéb korlátozott erőforrás, vagy bármi más okból konfliktusba kerül egymással, a szembenálló felek az egyetlen törvényes, dicséretre érdemes célnak és magatartásformának a sajátjukat tekintik. Mindkét fél lealjasítja és kigúnyolja a szembenállót, aki így „ellenséggé" válik. Vissza

Tartalom

KÖSZÖNETNYILVÁNÍTÁSOK 7
TARTALOMJEGYZÉK 8
ELŐSZÓ 11
BEVEZETÉS 15
A bevezetés rávilágít a képzési terv átfogó szándékára, a konfliktuskezelés
oktatásának fontosságára, és a tanterv filozófiájára.
ELSŐ FEJEZET: ÉN 23
E fejezet gyakorlatainak célja önmagunk megismerése. A diákok feltárják
személyes értékeiket és hiedelmeiket; azt, hogy ezek hogyan alakulnak, és
hogyan kapcsolódnak a konfliktushoz. Megismerik azt is, hogy saját
önértékelésük és énképük hogyan viszonyul a konfliktushoz.
MÁSODIK FEJEZET: TE 59
Kapcsolatainkban időnként helytelen percepciók és félreértések történnek,
melyek befolyásolják magát a kapcsolatot. E fejezet mások különbözőségének
és egyediségének elismerésének fontosságát hangsúlyozza.
HARMADIK FEJEZET: TE MEG ÉN 101
A fejezet középpontjában a kommunikáció áll: Hogyan léphetünk egymással
hatékony interakcióba, ha konfliktushelyzetben vagyunk? Hogyan lehetünk
figyelmesebb hallgatók? Hogyan fejezhetjük ki magunkat egyértelműen?
E fejezetben hallgatási stratégiákkal, hatékony társalgási technikákkal,
testbeszéddel és bizalommal kapcsolatos gyakorlatok szerepelnek.
NEGYEDIK FEJEZET: ÉN, VELED SZEMBEN 133
E fejezet lehetővé teszi, hogy a tanulók megvizsgálják a konfliktus gyökereit
és következményeit. Olyan fontos kérdések kerülnek megvitatásra, mint
például az, hogy miért alkalmaznak erőszakot az emberek konfliktusaik során.
ÖTÖDIK FEJEZET: VELED 159
A fejezet speciális, öt-lépéses konfliktuskezelési stratégiát mutat be.
Számos gyakorlat azt a gondolatot emeli ki, hogy az emberek közötti
konfliktusban mindkét fél „nyerhet".
HATODIK FEJEZET: MI 201
A fejezet olyan gyakorlatokat tartalmaz, melyeknek célja, hogy a tanulók
felfedezzék az alapvető emberi jogokat és azok kapcsolatát a konfliktussal.
Ezen kívül azzal kapcsolatos gyakorlatokat és ötleteket is tartalmaz, melyek
megmutatják, hogy a diákok hogyan indíthatnak el változást egy rendszeren
belül, ha úgy vélik, hogy az megszegi alapvető emberi jogaikat.
FÜGGELÉKEK
I. STRESSZOLDÓ GYAKORLATOK 227
Ha az ülések érzelemtelivé vagy feszültté válnak, ezekkel a gyakorlatokkal csökkenthető a stressz. Ez nekünk, tanárok, és diákjaink számára egyaránt hasznos.
II. BEMELEGÍTŐ GYAKORLATOK 233
Ez a függelék olyan rövid gyakorlatokat tartalmaz, melyek segítségével
magunk és a résztvevők számára meleg, elfogadó, kényelmes légkört
teremthetünk.
III. A KONFLIKTUSKEZELÉS 237
INTERDISZCIPLINÁRIS MEGKÖZELÍTÉSEI
E fejezet az iskola, a család és a kortársak konfliktuskezelésben betöltött
szerepét írja le. Tartalmaz néhány példát, melyek rávilágítanak arra, hogy a
konfliktuskezelés hogyan építhető be különböző tantárgyakba és helyzetekbe.
IV. ALKOSSUNK CSOPORTOKAT! 241
Ez a rész bemutatja, hogyan oszthatjuk tanulóinkat véletlenszerű csoportokra.
V. AJÁNLOTT IRODALOM 243
VI. AJÁNLOTT FILMEK JEGYZÉKE 245
VII. FOGALOMJEGYZÉK 247
VIII. GYAKORLATOK TÁRGYMUTATÓJA 249
IX. KULCSFOGALMAK TÁRGYMUTATÓJA 251
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem