Előszó
BEVEZETÉS.
Az újabb építkezések feladatai és szerkezetei.
A XX. század elején fellépett új feladatok megoldása, mint pl. hatalmas gyárépületek, hangárok, garázsok, áruházak, pályaudvarok,...
Tovább
Előszó
BEVEZETÉS.
Az újabb építkezések feladatai és szerkezetei.
A XX. század elején fellépett új feladatok megoldása, mint pl. hatalmas gyárépületek, hangárok, garázsok, áruházak, pályaudvarok, korszérű bérházak építése szükségessé tette a tér és anyagok minél gazdaságosabb kihasználását, a munka egyszerűsítését és gyorsítását. Ezen célok elérése végett új építési szerkezetek jöttek alkalmazásba, melyek lehetővé tették az ú. n. vázas rendszer kialakulását, melynél a szerkezeti, vagyis a teherviselő részeket (függőleges oszlopokat, vízszintes hevedereket), tehát az épület vázát vasból vagy vasbetonból építették, míg a váz közeit csak térhatároló - és nem szerkezeti fallal töltötték ki.
A vázas építkezések legősibb termékei a favázas épületek, melyeknél a függőleges oszlopok, vízszintes süveggerendák és a ferde merevítő dúcok alkotják a vázat, mely a terhet viseli, a váz közeit pedig térhatárolás végett fával, téglával, agyaggal stb. töltötték ki. A mai vázrendszer teherviselő fő részei, az oszlop és mestergerenda merevítéseikkel együtt vagy vasból, vagy vasbetonból készülnek, mely szerkezetek szilárdságtanilag pontosan kiszámíthatók, a vázrendszer többi részét képező kitöltő falak, födémek, tetőszerkezet terén pedig már jelenleg is számos bevált szerkezet van alkalmazásban, másrészt pedig azoknak tökéletesítésére állandóan folynak a kísérletek.
A vázas rendszer alkalmazásánál figyelemmel kell lennünk még az időjárás viszontagságaira és gondoskodnunk kell megfelelő hőszigetelésről, hangszigetelésről, tűzbiztonságról, továbbá védekeznünk kell a vasrészek rozsdásodása ellen is.
A vázas rendszernek számos előnye van. A falak minden emeleten egyenlő vastagok lehetnek, ez körülbelül 10-12%-os térnyereséget jelent. Tekintélyes az anyagmegtakarítás mennyisége is, mert pl. rendes téglaépítkezésnél egy 10 emeletes épületnél a földszinti fal vastagsága nagyon megnövekedne. A helyszínére való fuvarozás mennyisége is kb. 40%-kal csökken. Az alapozási munka is kevesebb, inkább csak az oszlopoknál van szükség arra.
Vissza