1.056.262

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Kompetenciamenedzsment

Szerző
Szerkesztő
Lektor

Kiadó: Perfekt Gazdasági Tanácsadó Oktató és Kiadó Zrt.
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 315 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 16 cm
ISBN: 978-963-394-710-4
Megjegyzés: Fekete-fehér ábrákkal illusztrált.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A Menedzsment és Emberi Erőforrások Intézet alkotóműhelyéből kikerülő könyv megjelenése több szempontból is jelentős esemény.
Egyrészt példa mindez arra, hogy lehetséges eredményes együttműködés a... Tovább

Előszó

A Menedzsment és Emberi Erőforrások Intézet alkotóműhelyéből kikerülő könyv megjelenése több szempontból is jelentős esemény.
Egyrészt példa mindez arra, hogy lehetséges eredményes együttműködés a piaci szereplők és egy felsőoktatási intézmény között. Kollégám, Henczi Lajos docens volt az, aki 2005-ben stratégiai együttműködést kezdeményezett a Budapesti Gazdasági Főiskola és a Nexon között. A 2005. november 23-án a Nexonnal aláírt stratégiai megállapodás keretében a főiskola vállalta, hogy elvégzi a „Kompetenciamenedzsment" című könyv tartalmi fejlesztését.
Másrészt fontos eseménynek tekintem a könyv megszületését abból a szempontból is, mert más megvilágításba, a gyakorlatban már elfogadott, korszerű alapokra helyezi az emberi erőforrás kezelését. A kompetenciamenedzsmentet tulajdonképpen kompetenciaalapú emberierőforrás-menedzsmentként definiálja, mely biztosítja a toborzás, a kiválasztás, a teljesítményértékelés, az ösztönzés, a karrier- és az utánpótlás-tervezés, a képzés, a munkakörrendszer kompetenciaalapú ellátását. Rámutat arra, hogy a kompetenciaalapú megközelítés nem csak a képzésben érvényesíthető, hanem kiterjeszthető az emberierőforrás-menedzsment (EEM) valamennyi klasszikus területére. Vissza

Tartalom

Előszó 11
Bevezető 13
I. A kompetencia és a kompetenciamenedzsment értelmezése 15
1. A kompetencia meghatározása 16
2. A kompetenciát alkotó főbb komponensek értelmezése 19
2.1. A kompetencia mint kétpólusú rendszer (kettős értékközpontúság - változó tudáskép) 19
2.2. Erőforrás 21
2.3. A kompetencia funkciói 21
2.4. A kompetencia mint képződmény 22
2.5. Tudás 27
2.6. Az előzetes tudás 28
2.7. A kompetencia mint együttes rendszer 28
2.8. Készség jártasság és képesség 30
2.9. Szabályozó komponensek 31
2.10. Konstruktív alkalmazás 31
2.11. A kompetencia-összetevők szintjei 32
3. Kompetenciadeficit 33
4. Kompetenciák fejlesztése 35
5. A szakképzettség és a kompetenciák viszonya 36
6. Kompetenciaprofil 37
7. Illeszkedés a kompetenciaprofilhoz 38
8. Kompetencia-szótár 40
9. Kompetenciamenedzsment 48
10. A kompetenciafejlesztést támogató humán informatikai rendszerek 50
11. Kompetenciamenedzsment az emberierőforrás-menedzsment tükrében 50
Összefoglalás 53
A fejezetben használt fontosabb kifejezések, kulcsfogalmak értelmezése 55
Felhasznált és ajánlott irodalom 59
II. A kompetenciafelfogások és a kompetenciamodellek fejlődése 61
1. Embermítosz 62
1.1. A biológiai ember 62
1.2. A lelki ember 63
1.3. A szocializált ember 64
1.4. Az emberkép egységessége 65
2. A kompetenciafelfogások változásának okai 66
3. Különböző kompetenciafelfogások 69
3.1. Első fázis: a gépies szakember 73
3.2. Második fázis: az intelligens szakember 74
3.3. Harmadik fázis: a személyiségvonással rendelkező szakember 74
3.4. Negyedik fázis: a motivált szakember 77
3.5. Ötödik fázis: a kompetens szakember 79
4. A kompetenciák meghatározásának klasszikus módszerei 81
5. A kompetenciamodellek kialakulása 81
5.1. A négyelemű kompetenciamodell 82
5.2. Vállalati kompetenciamodellek 84
5.3. A kompetenciák értékelésének vállalati gyakorlata 86
5.4. A kompetenciamenedzsmentben alkalmazható kompetenciamodell. 91
5.5. A kompetenciamodell alkalmazásának munkaadói és munkavállalói vetülete 93
6. Az iskolai, a tanulási környezet és az oktatói szerepek változása 94
Összefoglalás 95
A fejezetben használt fontosabb kifejezések, kulcsfogalmak értelmezése 98
Felhasznált és ajánlott irodalom 100
III. A kompetenciák értékelése és gyakorlati alkalmazási lehetőségei 103
1. Kiválasztás 105
1.1. A kiválasztás célja 105
1.2. A kiválasztás kritériumainak meghatározása 106
1.3. A kiválasztás szakaszainak meghatározása 108
2. A beválás értékelése 116
3. A teljesítmény értékelése 118
3.1. Az értékelés céljai 118
3.2. Az értékelés kommunikációja 119
3.3. Kompetencia alapú teljesítményértékelés 119
3.4. A teljesítményértékelés bevezetésének feltételei 120
3.5. A teljesítményértékelés módszerei 121
3.6. Az értékelés kritériumai 122
3.7. A teljesítmény összegzése 124
3.8. Az értékelés során megkötött megállapodások 125
3.9. Mi történjen értékelés után 126
3.10. A 360 fokos teljesítményértékelés 126
3.10.1. A 360 fokos értékelés működésének feltételei 127
3.10.2. A 360 fokos értékelés folyamata 129
4. A kompetencia értékelése képzés után 131
5. A kompetencia értékelése a karriertámogatás során 134
6. Kompetenciák értékelése szervezetfejlesztések során 136
7. A kompetencia értékelése az elbocsátás előtt 136
8. A kompetencia általános értékelése 137
9. A kompetenciamenedzsment-rendszer gyakorlati alkalmazásának előnyei és hátrányai 140
Összefoglalás 142
A fejezetben használt fontosabb kifejezések, kulcsfogalmak értelmezése 143
Felhasznált és ajánlott irodalom 145
IV. A kompetenciaalapú programfejlesztés és képzés 147
1. A kompetencia két arca 148
1.1. Competence (areas of competence) = Kompetenciakövetelmények 148
1.2. Competency = Kompetenciakészlet 149
2. Képzési célfelfogások 150
2.1. Hagyományos modell 151
2.2. Kompetenciaalapú modell 151
3. Kompetenciaalapú képzés 152
4. A különböző képzési modellek közös eleme 153
5. Képzési program 153
5.1. A képzési program felépítése 154
5.2. A képzési program hitelesítése 155
6. DACUM-módszer 157
6.1. A DACUM-módszer alapelve 158
6.2. A DACUM-módszer főbb jellemzői 158
6.3. A DACUM-módszer felhasználási területei 159
7. DACUM-alapelvek 159
8. A DACUM-módszer releváns elemei 160
9. A DACUM-módszer szereplői 161
10. DACUM-módszer alkalmazása 162
11. Szisztematikus tananyag- és oktatásfejlesztési módszer (Systematic Curriculum and Instructional Development [SCID]) 164
12. A SCID-módszer főbb összetevői 165
13. Szisztematikus megközelítésű képzési rendszer (Systematic Approach to Training [SAT]) 167
14. Szakmai profilok és sztenderdek 168
15. Kompetenciaportfólió 170
16. Kompetenciaportfólió a nyelvoktatás területén 171
17. Kompetenciaelv érvényesülése a pedagógusképzésben 173
17.1. Pedagógiai kompetenciák 173
17.2. Képzési és kimeneti követelmények 173
17.3. Pedagógusképzésben használatos standardok 174
18. Kompetenciaalapú képzésről kiadott bizonyítvány 176
18.1. Szakmaibizonyítvány-kiegészítő 176
18.2. Kompetenciabizonyítvány 179
19. A kompetenciafejlesztés hozamának mérése és hatékonyságának értékelése 180
19.1. A kompetenciafejlesztő képzések értékelésének szintjei 181
19.2. A hozammérés statikus modellje 183
19.3. A hozammérés dinamikus modellje 183
Összefoglalás 183
A fejezetben használt fontosabb kifejezések, kulcsfogalmak értelmezése 185
Felhasznált és ajánlott irodalom 189
V. Kompetenciaalapú karriermenedzsment 191
1. A karrier kompetenciaalapú értelmezése 192
2. Karriercélok és karriertervezés 192
2.1. Karriercél, ill. jövőkép 193
2.2. A karriercélok összetevői 193
2.3. Karriertendenciák 195
3. Életkori fázisokhoz kötődő karrierperiódusok 196
4. Karriermenedzsment 198
5. Karrierfejlesztés 200
5.1. A karrierfejlesztésben használatos eszközök, módszerek 200
5.2. A karrier-és utódlástervezés IT-alapú támogatása 200
Összefoglalás 201
A fejezetben használt fontosabb kifejezések, kulcsfogalmak értelmezése 202
Felhasznált és ajánlott irodalom 203
VI. A szakképzésben alkalmazott kompetenciamodell 205
1. Az Országos Képzési Jegyzék (OKJ) 206
2. Az OKJ kialakulása 206
3. Az OKJ megváltoztatásának főbb okai 207
4. A szakképesítések köre 208
4.1. Alap-szakképesítés 208
4.2. Részszakképesítés 208
4.3. Elágazásos szakképesítés 210
4.4. Ráépüléses szakképesítés 210
5. A 2006-ban kibocsátott OKJ alapelvei 210
5.1. Modularitás 211
5.2. Kompetenciaelv és kompetenciaprofil 217
6. A tulajdonságkompetencia-profil szerkezete 220
6.1. Szakmai kompetenciák 220
6.2. Személyes kompetenciák 222
6.3. Társas kompetenciák 223
6.4. Módszerkompetenciák 225
Összefoglalás 227
A fejezetben használt fontosabb kifejezések, kulcsfogalmak értelmezése 228
Felhasznált és ajánlott irodalom 232
VII. Kompetenciafelfogások az Európai Unióban 233
1. A kompetenciaértelmezések európai kontextusai 234
1.1. A kompetencia értelmezése 235
2. A kompetenciafelfogás kettős irányultsága 236
2.1. Szakmai kompetenciák 237
2.2. Szociális kompetenciák 237
3. A kompetenciafejlesztés egész életre szóló programja 241
3.1. Egész életen át tartó tanulás folyamata 241
3.2. Az élet teljes körére kiterjedő tanulás 245
3.3. Előzetes tudás 246
3.4. Az előzetes tudás megállapítása 247
3.5. Az egész életen át tartó tanulás nehézségei 247
4. Az esélyesítést szolgáló alapkompetenciák 249
5. Kulcskompetenciák 250
5.1. Kulcskompetenciák típusai 252
5.2. A kulcskompetenciák kategorizálása 254
5.3. A kulcskompetenciák felértékelődése 255
5.4. A kulcskompetenciák eltérő értelmezése 256
6. A felnőttképzés kompetenciaalapú megközelítése 257
6.1. A felnőttképzés mint másodlagos szocializáció 258
7. Az egész életen át tartó tanulást szolgáló Európai Képesítési Keretrendszer (EKKR) 258
7.1. Tanulási eredmények, ill. kimenetek 260
7.2. Kompetenciák az EKKR értelmezésében 260
7.3. Országos Képesítési Keretrendszer (OKKR) 261
Összefoglalás 262
A fejezetben használt fontosabb kifejezések, kulcsfogalmak értelmezése 263
Felhasznált és ajánlott irodalom 266
VIII. Kompetenciák humáninformatikai támogatása (Nexon, Oracle, SAP) 269
I.NEXON 270
1. Általános céginformáció 270
2. NEXON - Humáninformatikai megoldások 271
3. Kompetenciamenedzsment a Nexon rendszereiben 275
3.1. Kompetenciakezelés a Nexon humánerőforrás-gazdálkodási rendszerében 276
3.2. Kompetenciaalapú toborzás-kiválasztás 277
3.3. Teljesítménymenedzsment modul 281
3.4. A kompetenciaalapú képzés-fejlesztés 283
II. ORACLE 285
1. Általános céginformáció 285
2. ORACLE-Humáninformatikai megoldások 287
3. Kompetenciamenedzsment az Oracle Emberi erő forrás-Gazdálkodási Rendszerben 290
III. SAP 297
1. Általános céginformáció 297
2. SAP - Humáninformatikai megoldások 299
3. Kompetenciamenedzsment a SAP-ban 393
Összefoglalás 303
A fejezetben használt fontosabb kifejezések, kulcsfogalmak értelmezése 312
Felhasznált és ajánlott irodalom 312
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem