1.062.087

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Kommunikatív készségfejlesztés az anyanyelvi és idegen nyelvi oktatásban

Szerző
Szerkesztő
Lektor
Nyíregyháza
Kiadó: Stúdium
Kiadás helye: Nyíregyháza
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 157 oldal
Sorozatcím: A Magyar Tudományos Akadémia Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei Tudományos Testületének közleményei
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 14 cm
ISBN: 963-7988-37-8
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A nemzeti alaptanterv tervezetét elemző szakemberek jogos kritikával élnek, amikor úgy nyilatkoznak, hogy a kommunikatív készségek fejlesztése az anyanyelvi ismeretek nyelvtani és helyesírási... Tovább

Előszó

A nemzeti alaptanterv tervezetét elemző szakemberek jogos kritikával élnek, amikor úgy nyilatkoznak, hogy a kommunikatív készségek fejlesztése az anyanyelvi ismeretek nyelvtani és helyesírási szempontból fontos területeit "szorítják ki" a magyar nyelv oktatásából. Világosan el kell azonban különíteni a nyelvtani, helyesírási, mondattani, szövegtani tudnivalókat, amelyek egy kifejező eszközrendszer, a nyelv "karbantartására" szolgálnak, attól az ismeretkörtől, amelyet a kommunikatív kompetencia kialakítása érdekében az oktatás során fejleszteni akarunk. Ez ugyanis egy olyan interdiszciplináris ismerethalmaz, amelynek csak egyik eszköze a nyelv, s tárgya az irodalomtól kezdve a matematikáig, a filozófiától a technikáig bármilyen szakterület lehet: ez egy önálló tantárgy. A kommunikációfejlesztés nem az anyanyelv grammatikai, helyesírási és fogalmazási tudnivalóitól kell, hogy "elvegye a helyet", hanem az anyanyelvi és irodalmi tanulmányok segítségével kialakított minimális nyelvi és stílusbeli kompetenciára kell építkeznie. Azt feltételezve, hogy a tanulók rendelkeznek megfelelő alapszókinccsel, mondat- és szövegszerkesztési alapismerettel, stílus (beszédmód)-megkülönböztető készséggel, melyet az anyanyelvi kultúra természetes közegéből hoznak, önálló tantárgyat kell, hogy képezzen az adekvát önkifejezés eddig csak jobbára hivatásos szónokoknak vagy színészeknek tulajdonított ismereteinek az elsajátítására és fejlesztésére szolgáló tananyag. Véleményem szerint tehát tantárgypedagógiailag is szét kell választani az anyanyelv és az irodalom mellett, az előzőekhez kapcsolódó, de szaktudományként is önálló kommunikáció-fejlesztést, amely interdiszciplinaritását azáltal éri el, hogy hasznosítja az anyanyelvet oktathatósági szempontok szerint vizsgáló alkalmazott nyelvészet, az egyfajta elemzésre alkalmas nyelvi megjelenítést biztosító irodalomtanítás, a drámapedagógia és a viselkedéslélektan magatartásformákat és -mintákat elemző ismereteit. Vissza

Tartalom

Előszó
A kommunikációs képességek fejlesztésének tantárgypedagógiai helye és szerepe 3.
I. Elméleti, módszertani kérdések
1. Gondolatok a dialógus mint szövegtípus vizsgálata kapcsán 5.
2. A dialógus mint szövegtípus kommunikatív és szövegszerkezeti sajátosságai 13.
3. Módszertani megjegyzések a dialógusmodellek felhasználásához 32.
II. A tudatos kommunikatív viselkedés kialakítása
1. Az anyanyelvi kommunikációs készség fejlesztése és
az idegennyelvi kommunikáció 38.
2. Az idegennyelvi párbeszédtanítás alapozása a tudatos
kommunikatív viselkedés szellemében 44.
3. A beszédtónus, a mimika és a gesztusnyelv elemzési
lehetőségei a szépirodalom segítségével 58.
4. A szépirodalomban jelölt nem- verbális kommunikatív
eszközök szövegértelmező szerepe 70.
5. A gesztusok jelértékének magyar-német-orosz egybevetése 78
III. Szövegszerkezeti vizsgálatok a különböző kommunikatív szándékkal induló
dialógustípusokban
1. A kérdéssel induló dialógusok variációs lehetőségei
2. Az akaratnyilvánítással induló dialógusok kibontakozási irányai 92.
3. A közléssel induló dialógusok szerkezeti válfajai 102.
4. Dialógusmodellek a nyelvi kommunikáció fejlesztéséhez 117.
5. A válaszmegszólalások egy tipikus szövegmodellje: a hiányos megnyilatkozás 139.

Cs. Jónás Erzsébet

Cs. Jónás Erzsébet műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Cs. Jónás Erzsébet könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem