Előszó
A kommunikációs ismeretek és készségfejlesztés tantárgy célja: a tanulók kommunikációs készségének fejlesztése, a kommunikációs viselkedés tudatosítása, valamint mások kommunikációs megnyilvánulásai pontos értelmezésének fejlesztése. A kommunikáció az egész képzés szempontjából kulcsszerepet tölt be, és ez indokolja külön, tantárgy formájában történő kiemelését.
Az oktató-nevelő munka eredményessége nagymértékben függ a kommunikáció hatékonyságától. Az iskolai munka elképzelhetetlen állandó kommunikáció nélkül, mind a pedagógusok, mind a diákok szempontjából nézve.
A segédkönyv összeállításánál a Török Iván pszichológus által kidolgozott kísérleti tantervet vettem alapul, négy év kísérleti oktatás tapasztalatait figyelembe véve. A segédkönyv harmadik kiadása után szükségesnek találtuk a tankönyv kibővítését újabb elméleti és gyakorlati részekkel, a legújabb irodalmak alapján. A tananyag eredeti tagolása szerint féléves, csak később alakult ki az egyéves tantárgyfelosztás. Ez több lehetőséget nyújtott a megfigyelések eredményeinek megbeszélésére, pszichodramatikus játékok, filmek elemzésére, szimulációs gyakorlatokra és az ismeretek ellenőrzésére. Több időt fordíthattunk a legfontosabb rész - a segítő beszélgetés - elemeinek elsajátítására és gyakorlására.
Megteremtve az említett feltételeket, jobban segítettük az átmenetet a csoportdinamikai foglalkozásokhoz és a „csoportlélektan-műhely" tantárgyhoz. A segítőpályára készülés folyamatában a kommunikációs ismeretek tantárgy megalapozza a lexikális ismereteket, a műveleti-gyakorlati készségeket, és felkészíti a tanulókat a saját élményre épülő szakmai kommunikáció elsajátítására.
A segédkönyvet a tanárok és a diákok egyaránt használhatják. Mivel a kísérleti tantervben megjelölt szakirodalom nehezen szerezhető be, e segédanyag kiküszöböli a nehezen hozzáférhető, korlátozott példányszámú szakirodalom sokszorosítási vagy beszerzési gondjait, és a tanulók könnyebben juthatnak a szükséges információkhoz. A könyv olyan értelemben is segíti a tanulók munkáját, hogy kevesebbet kell jegyzeteljenek az órákon, és így több idő jut a problémák megbeszélésére és szimulációs gyakorlatokra.
A pedagógusok számára a könyv tájékoztató jellegű, amely követi az eredeti tanterv tagolását. Bár a tematika kötött, a csoportvezetőknek lehetőségük van a módszerek megválasztásában, preferálásában, képzettségüknek és érdeklődésüknek megfelelően.
Vissza