1.059.645

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Kommunikációelméleti alapismeretek

Témakörök a kommunikáció elméletéből és gyakorlatából

Szerző
Szerkesztő
Budapest
Kiadó: Kereskedelmi és Idegenforgalmi Továbbképző Kft.
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 124 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 978-963-637-323-8
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A l ommunil ációtan mint a társadalmi köztérben zajló kommunikációs esemé-
nyeket, jelenségeket, ismérveket tanulmányozó diszciplína nem hagyományos, ál-
i.il.mosan elfogadott megnevezése e... Tovább

Előszó

A l ommunil ációtan mint a társadalmi köztérben zajló kommunikációs esemé-
nyeket, jelenségeket, ismérveket tanulmányozó diszciplína nem hagyományos, ál-
i.il.mosan elfogadott megnevezése e tudományterületnek. L könyv kísérletet tesz
arra, hogy rávilágítson .1 kommunikáció heterogén jellegére, amelynek vizsgálata
interdiszciplináris kutatási módszereket igényel, valamint hogy elfogadtassa a hu-
mán. társadalom- es természettudományokban elterjedt -tan utótagú diszciplí-
nák analógiájára a kommunikációtan összefoglaló elnevezést. Felmerül azonban
.1 kommunikációtan tudományági besorolásának kérdésé, mennyiben tekinthető
humán, illetve társadalomtudománynak. Ami a mai tudásunk birtokában bizto-
.in kijelenthető, .1/ a következő: a kommunikációtan a humán, illetve társada-
lomtudományok határterületén elhelyezkedő interdiszciplína.
E tankönyv szerzője a teljesség igénye nélkül arra vállalkozott, hogy a tudo-
mányterület egyes fejezeteibe nyújtson betekintést. A könyv négy fejezete közül
j/ első h.irom egyrészt az angolszász kommunikáciotani szakirodalom megálla-
pításait foglalja össze magyar nyelven, mindig utalva a pontos forrásra, másrészt
a szerző saját meglátásait, értelmezéseit összegzi, különös hangsúlyt fektetve a fo-
galmi tisztázásra, a szakterminológia egyértelmű használatára. A negyedik feje-
zet a szerző önálló kutatásának az eredménye. A tankönyv egyes fejezetei - a szer-
ző többéves oktatói tapasztalata alapján - alkalmasak a kommunikációelmélet,
.1 médiatörténet, a társadalmi és politikai kommunikáció bizonyos témaköreinek
tanítására.
A könyv a didaktikai célok megvalósítása mellett fel kivánja hívni a figyelmet
a társadalmi kommunikációsgyakorlat sokrét űségéreésa kommunikációs szakem-
berek felelősségére. A kommunikációnak mindig nagy szerepe volt az emberi társas
kapcsolatok alakításában, de hatalmi tényezővé, pozitív és negatív manipulációra
alkalmas eszközzé az információs társadalom korában vált. A médiaszakemberek
a társadalom javára, de ellenében is felhasználhatják a tömegkommunikációs esz-
közök nyújtotta lehetőségeket. A tömegmédia minden kétséget kizáróan alkalmas
a nyelvi, esztétikai, viselkedési kultúra, kulturáltság őrzésére, fejlesztésére. A média
nyelvrontó hatása azonban sajnos közismert. Elszaporodott a durva szóhasználat
a nyomtatott és elektronikus sajtóban, de tapasztalhatjuk a szlengkifejezések el-
burjánzását, a pongyola megfogalmazás, a nyelvhelyességi, stiláris hibák elterje-
dését, a szinonim kifejezések visszaszorulását. Szimptomatikus jelenséggé vált
a társalgási stílus monologikus jellegének erősödése a dialogikus jelleg rovására,
arai a média kiváltotta passzivitás, passzív befogadás egyenes következménye.
A tömegkommunikáció a médiatartalmak (erőszak, agresszivitás, gátlástalanság,
anyagiasság stb.) révén a szocializáció, a társadalmi szerepviszonyok, értékhierar-
chia alakításának is fontos tényezőjévé vált, nem is beszélve a politikai folyamatok
módosításában, befolyásolásában betöltött meghatározó funkciójáról. S hiába sza-
porodnak hazánkban is gombamód a főiskolai, egyetemi szintű kommunikáció-,
" - - Vissza

Tartalom

ELŐSZÓ.......................................................................................................5
BEVEZETÉS: A KOMMUNIKÁCIÓTAN
INTERDISZCIPLINÁRIS JELLEGE..........................................................7
I. A KOMMUNIKÁCIÓ MINT FOLYAMATKATEGÓRIA....................9
1. MIT ÉRTÜNK KOMMUNIKÁCIÓN?..........................................................................11
2. KOMMUNIKÁCIÓKUTATÁSI TRENDEK.................................................................19
2.1. A kommunikációkutatás két fő irányzata......................................................19
2.2. A kommunikációs elméletek hét tradíciója...................................................21
3. A KOMMUNIKÁCIÓ ÁLTALÁNOS ÉS SPECIFIKUS MODELLJEI.......................27
3.1. Shannon és Weaver modellje (1949, telekommunikációs modell)...............27
3.2. A koncentrikuskör-modell (1974, tömegkommunikációs modell).............37
3.3. A spirálmodell (1967, társadalmi kommunikációs modell).........................38
3.4. Lasswell modellje (1948, tömegkommunikációs modell).............................39
3.5. Newcomb modellje (1953, társadalmi kommunikációs modell).................40
3.6. Westley és MacLean modellje (1957, tömegkommunikációs modell).........41
3.7. Jakobson modellje (1960, verbális kommunikációs modell)........................42
3.8. Gerbner modellje (1956, társadalmi kommunikációs modell)....................43
3.9. A kommunikáció konstitutív modellje mint metamodell............................48
4. A KOMMUNIKÁCIÓ TÍPUSAI, VÁLFAJAI. FUNKCIÓI.........................................51
4.1. A kommunikáció típusai..................................................................................51
4.2. A kommunikáció válfajai.................................................................................51
4.3. A közönség részvétele.......................................................................................52
4.4. A tömegmédia funkciói....................................................................................53
II. A KOMMUNIKÁCIÓ SZINTJEI........................................................59
I. A VERBÁLIS SZINT.................................................................................61
1.1. A verbális viselkedés vizsgálati módszerei.....................................................62
1.1.1. A pszichológiai, pszicholingvisztikai módszer.......................................62
1.1.2. A szociológiai, szociolingvisztikai módszer...........................................63
1.1.3. A kulturális antropológia mint módszer................................................63
1.2. A verbális viselkedés elméletei, elméleti megközelítései ............... 64
1.2.1. A verbális csatorna Buda Béla értelmezésében ................................64
1.2.2. A verbális tervezés elmélete....................................................65
1.2.3. A kommunikációs alkalmazkodási elmélet................................66
1.2.4. A beszédaktus-elmélet...............................66
1.2.5. A társalgás- és diszkurzuselemzés..............................................67
1.2.6. A kommunikáció szemantikája.........-......................................69
1.2.7. Hymes elmélete a kommunikatív kompetenciáról .................71
1.2.8. A kommunikációelmélet mint metadiskurzus.........73
2. A NEM VERBÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ KÓDJAI....................................75
2.1. A szóbeli kommunikáció.......................................................................75
2.1.1. A kinezika...................................................................................78
2.1.2. A proxemika...................................................................................81
2.1.3. A taktilika...............................................................................82
2.1.1. A kronemika...................................................................................83
2.1.5. Az ikonika..........................................................................84
2.1.6. Az olfaktika..............................................................84
2.1.7. A fizikai megjelenés és az öltözék...................................................85
2.1.8. A paranyelv.....................................................................................85
2.2. Az írásbeli kommunikáció.........................................................................87
2.2.1. A szövegelrendezés....................................................87
2.2.2. A szövegtervezés.......................................................................88
2.2.3. A nem verbális és a vizuális szövegtípusok fogalomköre és eszköztartománya...................96
3. A VIZUÁLIS MANIPULÁCIÓ SZEREPE AZ IMÁZSTEREMTÉSBEN...............109
3.1. A vizuális manipuláció fogalomköre...................................................109
3.2. Manipulációi technikák..............................................................109
3.2.1. A néző relatív helyzete...................................................................110
3.2.2. A proximitás................................................110
3.2.3 A néző pozicionálása..................................................................111
3.2. Az imázsos interakció.................................................................111
3.3. Az imázsos mellérendelés.................................................................113
3.3.1. Általánosítás a risztetek tokozása vagy erősítése révén...................114
3.3.2. A közelség használata a kauzalitás kifejezésére.............................115
3.3.3. A mellérendelés alkalmazása a mentáin asszociációk kiváltására..... 115
3.3.4. A vizuális metafora-.....................................................................116
3.4. Összegzés........................................................................................ 119
FELHASZNÁLT IRODALOM............................121

Dr. Róka Jolán

Dr. Róka Jolán műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Dr. Róka Jolán könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
Kuponos kedvezmény ezen könyv esetében nem vehető igénybe.