Előszó | 3 |
Neveléselmélet (Dr. Bernáth József, dr. Komlósi Sándor, dr. Kovács Sándor, dr. Várnagy Elemér, dr. Vastagh Zoltán) | |
Főbb nevelési alapelvek (Dr. Komlósi Sándor) | 7 |
A szocialista eszmeiség és a szocialista össztársadalmi gyakorlatban való tevékenység egységének elve | 8 |
A közösségi nevelés és az egyéni sajátosságok együttes figyelembevételének elve | 9 |
A követelés és a tisztelet egységének elve | 10 |
A pozitívunokra támaszkodás elve | 11 |
A pedagógusok vezető szerepe és a tanulók önállósága egységének elve | 12 |
A pedagógusok és a tanulók tudatoságának elve | 13 |
A nevelési ráhatások egységessége biztosításának elve | 15 |
Kiegészítő irodalom | 16 |
Feladatok | 17 |
A nevelés folyamata (Dr. Komlósi Sándor) | 19 |
A társadalmi jelleg | 19 |
A szocializáció és a nevelés | 20 |
Az ellentmondásos jelleg: folyamatosság és megszakítottság | |
A közösségi, átfogó, dinamikus jelleg | 22 |
A társadalmi követelmény közvetítése: belsővé válás és külsővé válás | 23 |
A személyiségfejlesztés | 24 |
A tapasztalat - a tudati feldolgozás - a tevékenység | 25 |
A sztohasztikus jelleg | 27 |
A tervezés és irányítás | 27 |
A nevelési folyamatra vonatkozó feldolgozások | 28 |
A világnézet-alakítás: a nevelés átfogó funkciója (Dr. Komlósi Sándor) | 32 |
A világnézet és a világkép fogalma | 32 |
A világnézet-alakítás mint nevelési funkció | 35 |
A közösség átfogó pedagógiai hatásrendszere (Dr. Vastagh Zoltán) | 43 |
A közösségi nevelés fogalma, jelentősége és ismérvei | 43 |
A közösség lényeges jegyeire vonatkozó újabb kutatás | 56 |
A közösség és az egyén | 57 |
A tevékenység kiemelt szerepe | 59 |
A közösség fejlődéstörvényei | 61 |
Önkormányzat és pedagógiai irányítás. A nevelőközösség | 65 |
Az elsődleges közösség pedagógiai funkciói | 68 |
Az iskola nevelési rendszere | 72 |
A nevelés fő feladatai | 77 |
Az értelmi nevelés (Dr. Bernáth József) | 77 |
Az erkölcsi nevelés (Dr. Komlósi Sándor) | 84 |
A testi nevelés (Dr. Komlósi Sándor) | 115 |
Az esztétikai nevelés (Dr. Vastagh Zoltán) | 125 |
A politechnikai nevelés (Dr. Komlósi Sándor) | 139 |
A nevelésmódszertan alapjai (Dr. Vastagh Zoltán) | 148 |
A nevelési módszer fogalma | 148 |
A nevelési módszerek hagyományos osztályozása | 149 |
Az összes ráhatás tudományos megszervezése | 155 |
A nevelő a szociális kapcsolatok hálózatában (szociális technikák) | 159 |
A nevelés főbb színterei | 165 |
Az iskola és a környezet (Dr. Kovács Sándor) | 165 |
A napközi otthon és az iskolaotthon (Dr. Vastagh Zoltán) | 173 |
A bentlakásos intézmények (Dr. Bernáth József) | 182 |
Az úttörőszervezet (Dr. Kovács Sándor) | 188 |
A család (Dr. Komlósi Sándor) | 200 |
A gyermekek speciális nevelési problémái (Dr. Várnagy Elemér) | 218 |
Az organikusan sérült gyermekek | 219 |
A hátrányos helyzetű gyermekek | 222 |
A nehezen nevelhető gyermekek | 226 |
A hátrányos helyzetű cigány gyermekek nevelése | 229 |
A nevelőmunka tervezése, a koordináció és az eredményvizsgálat (Dr. Vastagh Zoltán) | 236 |
A tervezés kérdései | 236 |
A nevelőhatások koordinálása | 240 |
Az osztályfőnök főbb feladatai | 241 |
A nevelési eredmény vizsgálata | 248 |