1.067.073

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Pedagógia I.

Szerző
Szerkesztő
Lektor
Budapest
Kiadó: Tankönyvkiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 287 oldal
Sorozatcím: Tanárképző főiskolai tankönyvek
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-18-0523-9
Megjegyzés: Tankönyvi száma: 47151/I.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Pedagógia-tankönyv első ízben 1971-ben került a pedagógusképző intézmények hallgatóinak kezébe. Azóta megjelent az új általános iskolai tanterv új elnevezéssel: „Az általános iskolai nevelés és... Tovább

Előszó

Pedagógia-tankönyv első ízben 1971-ben került a pedagógusképző intézmények hallgatóinak kezébe. Azóta megjelent az új általános iskolai tanterv új elnevezéssel: „Az általános iskolai nevelés és oktatás terve." (Bp. 1978) Ez az elnevezés egyúttal új koncepciót is jelent a pedagógusok számára. Az eltelt idő óta a pedagógiatudomány is új eredményekkel gazdagodott. Indokoltnak látszott tehát, hogy az általános iskolai nevelés-oktatás fejlődését, valamint a pedagógiatudomány gazdagodását ebben az új tankönyvben bemutassuk. A tankönyv az érvényben levő főiskolai tantervek alapján készült. Emellett a hallgatók még segédjegyzeteket és szakirodalmat is felhasználnak. Ezek együttes alkalmazása tekinthető a főiskolai szintű tanulás alapvető formájának.
Tankönyvünk két kötetben jelenik meg, a főiskolai tanulmányok sorrendje szerint. Az I. kötet az „Általános pedagógia" és a „Didaktika" c. részt, a II. kötet pedig a „Neveléselmélet" c. részt foglalja magában.
A szerzők a tankönyvben nem tértek ki az általános iskolai tantárgyi nevelési-oktatási vonatkozásokra. Ügy véljük, hogy ezek elemzése a tantárgypedagógiák feladata. Tantárgyi példák helyett inkább általános szemléletet igyekeztünk kialakítani. A nevelőnek mindenkor a pedagógia elvei alapján kell mérlegelnie az egyes eseteket, és a legcélravezetőbb eljárásokat, módszereket alkalmaznia.
Javasoljuk a hallgatóknak, hogy a kiegészítő hazai irodalmat is tanulmányozzák. A tankönyv csak bevezetést indíthat a nevelés-oktatás gyakorlatába, az új szakirodalmat pedig állandóan tanulmányozni kell. Az egyes fejezetek végén adott feladatok a hallgatók felkészültségét teszik próbára.
Reméljük, hogy tankönyvünkkel segítséget nyújthatunk a pedagógusjelölteknek az eddigieknél jobb felkészülésükhöz.
Köszönet illeti az Oktatási Minisztérium Pedagógusképző Osztályát a tankönyv kiadatásáért, a Tankönyvkiadó munkatársait, a lektorokat a hathatós segítségnyújtásért. Kérjük a főiskolák pedagógiát tanító oktatóit, hogy segítsenek bennünket észrevételeikkel a pedagógusképzés minél sikeresebbé tételében.
A szerkesztő Vissza

Tartalom

Előszó5
Általános pedagógia (Dr. Bernáth József és Dr. Komlósi Sándor)
Bevezetés. Az általános pedagógia fogalma (Dr. Bernáth József)9
Az iskola és a társadalom (Dr. Bernáth József)10
Az iskola és a társadalom viszonya10
Amit magunkkal hoztunk és amit változtattunk11
A szocialista iskola növekvő szerepe a társadalomépítésben16
A társadalom felelőssége az ifjúság nevelésében. Ifjúságpolitikánk lényege, céljai, problémái19
Kiegészítő hazai irodalom22
Feladatok22
Eszmény, cél és feladat a szocialista nevelésben (Dr. Bernáth József)23
A célkitűzés funkciója23
A nevelési cél eredete24
Eszmény, cél, valóság25
Nevelésünk kívánatos és lehetséges célja27
A nevelés feladatrendszere28
Kiegészítő hazai irodalom31
Feladatunk32
A nevelés szükségessége és lehetősége (Dr. Bernáth József)33
Néhány alapfogalom és összefüggés33
Néhány fontos kérdésfeltevés az ember alakíthatósága témakörben35
Az öröklés problémái37
A környezet szerepe41
A nevelés lehetőségei42
Kiegészítő hazai irodalom43
Feladatok44
A pedagógus szerepe korunkban és társadalmunkban (Dr. Bernáth József)45
A pedagógushivatás mai tartalma45
A pedagógusok helyzete és munkája hazánkban46
A pedagógusszerep változó elemei és követelményei49
A pedagógusmunka érvényesülésének néhány tényezője51
Kiegészítő hazai irodalom53
Feladatok53
A nevelés fogalma, tartalmi jegyei (Dr. Bernáth József)55
A fogalmak tisztázásának jelentőségei55
Nézetek a nevelés lényegéről56
Kiegészítő hazai irodalom59
Feladatok59
A neveléstudomány tárgya, feladatai, felosztása és tudományközi kapcsolatai (Dr. Komlósi Sándor)60
A neveléstudomány tárgya60
Az elmélet és a gyakorlat kapcsolata62
Rendszerszemlélet63
Tudományközi kapcsolatok65
Kiegészítő hazai irodalom66
A pedagógiai jelenségek vizsgálata (Dr. Komlósi Sándor)67
A vizsgálódás stratégiája: a meteorológiai alapok67
A vizsgálódás menete69
Elméleti módszerek71
Az anyaggyűjtés, feltárás módszerei72
A feldolgozás módszerei78
Kiegészítő hazai irodalom79
Feladatok80
Didaktika (Dr. Szántó Károly)
A didaktika tárgya, tudományközi kapcsolatai83
A didaktika tárgya83
A didaktika tudományközi kapcsolatai86
A didaktika, a metodika, a tantárgypedagógia89
Kiegészítő hazai irodalom90
Feladat90
A didaktika alapfogalmai91
A tanulás és a tanítás. Az oktatás fogalma91
Az ismeret, a tudás és a tudásszint94
A jártasság és a készség96
A képesség. A kreativitás (alkotóképesség)98
A képzés fogalma, feladatai101
A materiális képzés és a formális képzés problémája107
Az oktatás és a képzés mint a nevelés alá rendelt s vele egységben működú tevékenységek108
Kiegészítő hazai irodalom111
Feladatok111
Főbb didaktikai alapelvek112
A didaktikai alapelv fogalma112
A tanítás nevelésközpontúságának elve113
Az iskola és az élet kapcsolatának elve114
A tudományosság elve115
A rendszeresség elve118
A szemléletesség elve118
A tanulók tudatosságának és aktivitásának elve119
A tanulás motivációjának elve121
A koncentráció elve122
A tanulók fejlettségéhez való igazodás és a fokozatosság elve124
A tudás tartósságának (szilárdságának) elve125
A didaktikai alapelvek tanulságainak összefoglalása126
Kiegészítő hazai irodalom127
Feladatok127
A tanítás tartalma. Tantervelméleti kérdések128
A tantervelmélet problémái. A tanterv fogalma, típusai128
A társadalmi igényekből való kiindulás a tantervkészítésben. Az általános iskola célja és feladatai130
A tanítás anyag kiválasztása, a tantervi anyag kijelölése. Általános és alapműveltség133
A tanítás anyag elrendezése. A tudomány és a tantárgy. A koncentráció, az integráció, a tantárgyblokkosítás kérdései136
A tantervek pszichológiai megalapozottsága141
A tananyag optimál terjedelme. Információelméleti kérdések142
Az új általános iskolai tanterv legfőbb elvi kérdései144
A tankönyvek mint a tanítás-tanulás informatív hordozói147
Tantervi korszerűsítési tendenciák. Komplexitás, integráció, differenciáció150
Kiegészítő hazai irodalom152
Feladatok152
A tanítási-tanulási folyamat153
A tanítási-tanulási folyamat fogalma153
A tanítási-tanulási folyamat filozófiai (ismeretelméleti) alapjai154
Az iskolai-gyermeki ismeretszerzés jellemzői156
A tanítási-tanulási folyamat elemzése. A folyamat fázisa és alkotóelemei (mozzanatai)158
Speciális sajátosságok egyes általános iskolai tárgyak tanítási-tanulási folyamatában167
A tanítási-tanulási folyamat korszerűsítési tendenciái169
Kiegészítő hazai irodalom173
Feladatok173
A tanítási-tanulási folyamat programozása174
A tanítási-tanulási folyamat programozásának előzményei174
A kibernetika hatása a didaktikára175
A programok és algoritmusok fogalma. A programok fő típusai178
A tanítási-tanulási folyamat mint a tanulás programozott "vezérlésének" folyamata182
Kiegészítő hazai irodalom184
Feladatok185
A tanítás-tanulás megszervezése. Szervezeti formák és munkaformák186
Szervezeti formák187
Munkaformák200
A szervezeti formák és munkaformák korszerűsítési tendenciái205
Kiegészítő hazai irodalom206
Feladatok206
A tanítási órák felépítése207
A tanítási órák főbb változatai (típusai, modelljei)207
A tanítási órák felépítésének korszerűsítési tendenciái216
Kiegészítő hazai irodalom218
Feladatok218
A tanítás-tanulás eszközei. Oktatástechnológiai alapkérdések219
Az oktatástechnológia fogalma, fő kérdései219
A tanítás-tanulási eszközök fogalma, jelentősége, osztályozása222
Az oktatástechnológia szerepe a tanítási-tanulási folyamat korszerűsítésében. Fejlődési tendenciák a pedagógiai technológia felé229
Kiegészítő hazai irodalom231
Feladatok232
A tanítás-tanulás módszerei233
A módszerek fogalma, osztályozása, megválasztásának szempontjai233
A nevelő munkáján alapuló módszerek236
A nevelő és a tanulók közös munkáján alapuló módszerek239
A tanulók önálló munkáján alapuló módszerek251
A módszerek korszerűsítésére irányuló tendenciák256
Kiegészítő hazai irodalom258
Feladatok260
A nevelő felkészülése a tanításra. A tanítási órák elemzése261
A nevelő állandó, általános felkészülése261
Felkészülés a tanév elején. A tanmenet és az órarend262
A nevelő közvetlen felkészülése a tanításra. Az óravázlat264
A tanítási órák elemzésének általános szempontjai265
Speciális didaktikai kérdések az általános iskolában268
Az iskolaérettség megállapítása és a korrekciós első osztályok szervezési, pedagógiai feladatai268
A gyenge tanulás, a tanulmányi lemaradás, az osztályismétlés didaktikai kérdései270
A hátrányos helyzetű tanulókkal való foglalkozás273
Az egyes tagozatokból való átmenet didaktikai kérdései275
A tanulók túlterhelésének elhárítása277
Kiegészítő hazai irodalom280
Feladatok281
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem