kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát
Kiadó: | Tankönyvkiadó Vállalat |
---|---|
Kiadás helye: | Budapest |
Kiadás éve: | |
Kötés típusa: | Ragasztott papírkötés |
Oldalszám: | 287 oldal |
Sorozatcím: | Tanárképző főiskolai tankönyvek |
Kötetszám: | |
Nyelv: | Magyar |
Méret: | 24 cm x 17 cm |
ISBN: | 963-18-0523-9 |
Megjegyzés: | Tankönyvi száma: 47151/I. |
Előszó | 5 |
Általános pedagógia (Dr. Bernáth József és Dr. Komlósi Sándor) | |
Bevezetés. Az általános pedagógia fogalma (Dr. Bernáth József) | 9 |
Az iskola és a társadalom (Dr. Bernáth József) | 10 |
Az iskola és a társadalom viszonya | 10 |
Amit magunkkal hoztunk és amit változtattunk | 11 |
A szocialista iskola növekvő szerepe a társadalomépítésben | 16 |
A társadalom felelőssége az ifjúság nevelésében. Ifjúságpolitikánk lényege, céljai, problémái | 19 |
Kiegészítő hazai irodalom | 22 |
Feladatok | 22 |
Eszmény, cél és feladat a szocialista nevelésben (Dr. Bernáth József) | 23 |
A célkitűzés funkciója | 23 |
A nevelési cél eredete | 24 |
Eszmény, cél, valóság | 25 |
Nevelésünk kívánatos és lehetséges célja | 27 |
A nevelés feladatrendszere | 28 |
Kiegészítő hazai irodalom | 31 |
Feladatunk | 32 |
A nevelés szükségessége és lehetősége (Dr. Bernáth József) | 33 |
Néhány alapfogalom és összefüggés | 33 |
Néhány fontos kérdésfeltevés az ember alakíthatósága témakörben | 35 |
Az öröklés problémái | 37 |
A környezet szerepe | 41 |
A nevelés lehetőségei | 42 |
Kiegészítő hazai irodalom | 43 |
Feladatok | 44 |
A pedagógus szerepe korunkban és társadalmunkban (Dr. Bernáth József) | 45 |
A pedagógushivatás mai tartalma | 45 |
A pedagógusok helyzete és munkája hazánkban | 46 |
A pedagógusszerep változó elemei és követelményei | 49 |
A pedagógusmunka érvényesülésének néhány tényezője | 51 |
Kiegészítő hazai irodalom | 53 |
Feladatok | 53 |
A nevelés fogalma, tartalmi jegyei (Dr. Bernáth József) | 55 |
A fogalmak tisztázásának jelentőségei | 55 |
Nézetek a nevelés lényegéről | 56 |
Kiegészítő hazai irodalom | 59 |
Feladatok | 59 |
A neveléstudomány tárgya, feladatai, felosztása és tudományközi kapcsolatai (Dr. Komlósi Sándor) | 60 |
A neveléstudomány tárgya | 60 |
Az elmélet és a gyakorlat kapcsolata | 62 |
Rendszerszemlélet | 63 |
Tudományközi kapcsolatok | 65 |
Kiegészítő hazai irodalom | 66 |
A pedagógiai jelenségek vizsgálata (Dr. Komlósi Sándor) | 67 |
A vizsgálódás stratégiája: a meteorológiai alapok | 67 |
A vizsgálódás menete | 69 |
Elméleti módszerek | 71 |
Az anyaggyűjtés, feltárás módszerei | 72 |
A feldolgozás módszerei | 78 |
Kiegészítő hazai irodalom | 79 |
Feladatok | 80 |
Didaktika (Dr. Szántó Károly) | |
A didaktika tárgya, tudományközi kapcsolatai | 83 |
A didaktika tárgya | 83 |
A didaktika tudományközi kapcsolatai | 86 |
A didaktika, a metodika, a tantárgypedagógia | 89 |
Kiegészítő hazai irodalom | 90 |
Feladat | 90 |
A didaktika alapfogalmai | 91 |
A tanulás és a tanítás. Az oktatás fogalma | 91 |
Az ismeret, a tudás és a tudásszint | 94 |
A jártasság és a készség | 96 |
A képesség. A kreativitás (alkotóképesség) | 98 |
A képzés fogalma, feladatai | 101 |
A materiális képzés és a formális képzés problémája | 107 |
Az oktatás és a képzés mint a nevelés alá rendelt s vele egységben működú tevékenységek | 108 |
Kiegészítő hazai irodalom | 111 |
Feladatok | 111 |
Főbb didaktikai alapelvek | 112 |
A didaktikai alapelv fogalma | 112 |
A tanítás nevelésközpontúságának elve | 113 |
Az iskola és az élet kapcsolatának elve | 114 |
A tudományosság elve | 115 |
A rendszeresség elve | 118 |
A szemléletesség elve | 118 |
A tanulók tudatosságának és aktivitásának elve | 119 |
A tanulás motivációjának elve | 121 |
A koncentráció elve | 122 |
A tanulók fejlettségéhez való igazodás és a fokozatosság elve | 124 |
A tudás tartósságának (szilárdságának) elve | 125 |
A didaktikai alapelvek tanulságainak összefoglalása | 126 |
Kiegészítő hazai irodalom | 127 |
Feladatok | 127 |
A tanítás tartalma. Tantervelméleti kérdések | 128 |
A tantervelmélet problémái. A tanterv fogalma, típusai | 128 |
A társadalmi igényekből való kiindulás a tantervkészítésben. Az általános iskola célja és feladatai | 130 |
A tanítás anyag kiválasztása, a tantervi anyag kijelölése. Általános és alapműveltség | 133 |
A tanítás anyag elrendezése. A tudomány és a tantárgy. A koncentráció, az integráció, a tantárgyblokkosítás kérdései | 136 |
A tantervek pszichológiai megalapozottsága | 141 |
A tananyag optimál terjedelme. Információelméleti kérdések | 142 |
Az új általános iskolai tanterv legfőbb elvi kérdései | 144 |
A tankönyvek mint a tanítás-tanulás informatív hordozói | 147 |
Tantervi korszerűsítési tendenciák. Komplexitás, integráció, differenciáció | 150 |
Kiegészítő hazai irodalom | 152 |
Feladatok | 152 |
A tanítási-tanulási folyamat | 153 |
A tanítási-tanulási folyamat fogalma | 153 |
A tanítási-tanulási folyamat filozófiai (ismeretelméleti) alapjai | 154 |
Az iskolai-gyermeki ismeretszerzés jellemzői | 156 |
A tanítási-tanulási folyamat elemzése. A folyamat fázisa és alkotóelemei (mozzanatai) | 158 |
Speciális sajátosságok egyes általános iskolai tárgyak tanítási-tanulási folyamatában | 167 |
A tanítási-tanulási folyamat korszerűsítési tendenciái | 169 |
Kiegészítő hazai irodalom | 173 |
Feladatok | 173 |
A tanítási-tanulási folyamat programozása | 174 |
A tanítási-tanulási folyamat programozásának előzményei | 174 |
A kibernetika hatása a didaktikára | 175 |
A programok és algoritmusok fogalma. A programok fő típusai | 178 |
A tanítási-tanulási folyamat mint a tanulás programozott "vezérlésének" folyamata | 182 |
Kiegészítő hazai irodalom | 184 |
Feladatok | 185 |
A tanítás-tanulás megszervezése. Szervezeti formák és munkaformák | 186 |
Szervezeti formák | 187 |
Munkaformák | 200 |
A szervezeti formák és munkaformák korszerűsítési tendenciái | 205 |
Kiegészítő hazai irodalom | 206 |
Feladatok | 206 |
A tanítási órák felépítése | 207 |
A tanítási órák főbb változatai (típusai, modelljei) | 207 |
A tanítási órák felépítésének korszerűsítési tendenciái | 216 |
Kiegészítő hazai irodalom | 218 |
Feladatok | 218 |
A tanítás-tanulás eszközei. Oktatástechnológiai alapkérdések | 219 |
Az oktatástechnológia fogalma, fő kérdései | 219 |
A tanítás-tanulási eszközök fogalma, jelentősége, osztályozása | 222 |
Az oktatástechnológia szerepe a tanítási-tanulási folyamat korszerűsítésében. Fejlődési tendenciák a pedagógiai technológia felé | 229 |
Kiegészítő hazai irodalom | 231 |
Feladatok | 232 |
A tanítás-tanulás módszerei | 233 |
A módszerek fogalma, osztályozása, megválasztásának szempontjai | 233 |
A nevelő munkáján alapuló módszerek | 236 |
A nevelő és a tanulók közös munkáján alapuló módszerek | 239 |
A tanulók önálló munkáján alapuló módszerek | 251 |
A módszerek korszerűsítésére irányuló tendenciák | 256 |
Kiegészítő hazai irodalom | 258 |
Feladatok | 260 |
A nevelő felkészülése a tanításra. A tanítási órák elemzése | 261 |
A nevelő állandó, általános felkészülése | 261 |
Felkészülés a tanév elején. A tanmenet és az órarend | 262 |
A nevelő közvetlen felkészülése a tanításra. Az óravázlat | 264 |
A tanítási órák elemzésének általános szempontjai | 265 |
Speciális didaktikai kérdések az általános iskolában | 268 |
Az iskolaérettség megállapítása és a korrekciós első osztályok szervezési, pedagógiai feladatai | 268 |
A gyenge tanulás, a tanulmányi lemaradás, az osztályismétlés didaktikai kérdései | 270 |
A hátrányos helyzetű tanulókkal való foglalkozás | 273 |
Az egyes tagozatokból való átmenet didaktikai kérdései | 275 |
A tanulók túlterhelésének elhárítása | 277 |
Kiegészítő hazai irodalom | 280 |
Feladatok | 281 |
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.