Bevezetés | 5 |
A költészet fogalma | 9 |
A szó eredete | 12 |
A költészet: a szépirodalom | 14 |
A költészet: a művészi vers | 15 |
A vers | 17 |
A vers: sorokra tördelt szöveg | 17 |
A vers: hangtani ritmus | 20 |
A próza: hangtani ritmus | 24 |
A szabadvers | 30 |
Összegezés | 39 |
A költészet: a líra | 47 |
A líra | 48 |
A líra sajátossága: tematikai sajátosság | 50 |
A líra: tiszta szubjektivitás | 54 |
A líra: tiszta érzelem | 59 |
Az érzelmek | 61 |
Érzelmek a lírában | 66 |
A líra: az én világa | 72 |
A helyzetdal | 76 |
Az "objektív líra" | 80 |
A prózaköltemény | 85 |
Összegezés | 88 |
A költészet: emelkedett stílus | 95 |
A költészet: képes beszéd | 100 |
Az áttételesség | 102 |
Az irracionalitás | 104 |
A költészet: interzitás | 107 |
Intenzitás az intenzitásért | 108 |
Az intenzív tartalomkifejezés | 110 |
A költői képek intenzitása | 111 |
A hangtani formák intenzitása | 112 |
A nem képi és nem zenei stíluseszközök intenzitása | 115 |
Az íráskép intenzitása | 118 |
Összegezés | 119 |
Intenzitás és rövid forma | 122 |
A költői formák fejlődése | 130 |
Intenzitás és az avantgardista nagyformák | 137 |
A líra és a költői intenzitás | 138 |
Költészet és érték | 141 |
Költészet és nem-irodalmi esztétikum | 145 |
Költészet és műfaji rendszerezés | 147 |
Összegezés | 149 |
A költői tartalom | 152 |
Érzelemátadás és -levezetés | 157 |
Szépség | 160 |
Valóságtükrözés | 166 |
Valóságtükrözés és katarzis | 177 |
Irodalmiság és élményszerűség | 180 |
A Laokoón-álprobléma | 181 |
A láthatatlan szavak álproblémája | 184 |
A szavak és az érzékek | 185 |
A belső érzékelés | 188 |
Az irodalmi mű objektivitása | 193 |
Jelelméleti megközelítés | 196 |
A különösség | 201 |
Szubjektivitás, emberközpontúság | 206 |
Irodalmiság és igazság | 209 |
Nembeliség, objektivitás | 210 |
Totalitás | 213 |
Igazság és fiktivitás | 225 |
Tipikusság, realizmus | 232 |
Irányzatosság, pártosság | 232 |
Hasznosság | 234 |
A költői tartalom sajátos jegyei | 239 |
A költői totalitás típusai | 240 |
A társadalmi valóság szerkezetének és a mű motívumszerkezetének modellszerű megfelelése | 240 |
A valóság és a mű esztétikai minőségeinek modellszerű megfelelése | 242 |
A haladó társadalmi rétegek életérzése és a mű alaphangulata közötti megfelelés | 246 |
A magánéleti költészet totalitása | 252 |
A költői totalitás sajátosságai | 260 |
A költői tipizálás sajátosságai | 263 |
A költői beszédhelyzet | 271 |
Beszédhelyzet a lírai költészetben | 275 |
Igazság, őszinteség és fiktivitás a lírában | 273 |
Beszédhelyzet a tájleíró költészetben | 280 |
A költészet funkciója | 282 |
Gyors információ, aktualitás | 285 |
Összegezés | 287 |
A költői forma | 290 |
A költői kép | 290 |
Az epikus kép | 290 |
Ábrázolás kontra leírás | 290 |
Az emlékszerűség | 294 |
A hasonlat | 297 |
A lírai kép | 302 |
A lírai pillanatkép | 304 |
A belső monológ | 305 |
A lelkiállapot kivetítése | 306 |
Az antropomorfizmus | 313 |
A megszemélyesítés és elszemélytelenítés | 314 |
A nem lírai költői kép | 315 |
A költői kép esztétikai lényege | 316 |
A kettős visszatükrözés | 317 |
A "nem mimetikus" tükrözés | 318 |
A költői kép, mint kettős, "nem mimetikus" tükrözés | 319 |
A hangtani formák | 320 |
A vers mint kifejezőeszköz | 321 |
Az elvont ritmus mozgásfelidéző holdudvara | 324 |
A nagyformák és rövid formák verselésének különbségei | 331 |
Az elvont ritmus történeti holdudvara | 335 |
A nem ritmikus hangtani formák | 339 |
A hangtani formák esztétikai lényege | 343 |
Egyéb formaeszközök | 346 |
Összegezés | 348 |
A költészet jövője | 350 |
Jegyzetek | 353 |
Tárgymutató | 379 |