A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A győri Wilhelm Pieck Vagon- és Gépgyár története

1896-1956/Kézirat gyanánt

Szerző
Szerkesztő
Grafikus
Fotózta
Győr
Kiadó: Wilhelm Pieck Vagon- és Gépgyár
Kiadás helye: Győr
Kiadás éve:
Kötés típusa: Vászon
Oldalszám: 231 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: Fekete-fehér fotókkal illusztrálva. A címlapot Dubay József tervezte. Készült 350 számozott példányban. A Győr-Sopronmegyei Nyomda Vállalat nyomása, Győr. Kézirat gyanánt.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A hatvan évet megelőző öt évezred

A mai Wilhelm Pieck Vagon- és Gépgyár azon az egykori dombon helyezkedik el, amelyet évezredekkel ezelőtt is észak felől a mosoni-Duna állandóan víz alatt lévő... Tovább

Előszó

A hatvan évet megelőző öt évezred

A mai Wilhelm Pieck Vagon- és Gépgyár azon az egykori dombon helyezkedik el, amelyet évezredekkel ezelőtt is észak felől a mosoni-Duna állandóan víz alatt lévő árterülete, dél felől pedig szintén vizenyős helyek szegélyeztek. Még a mai Belváros felé eső oldala is mocsaras helyekkel végződött. Ezen a dombon épültek a vagongyárral szomszédos üzemek is. Ez a felszini forma azonban idővel nemcsak ellaposodott, hanem a lejtőit is feltöltötték és így ma a domb már egyik oldalán sem érzékelhető.
Ötezer évvel ezelőtt az újabb-kőkorban már itt élt a csiszolt kőszerszámokat készítő ember. Még az előző évszázadban több kőeszközt találtak, amelyek közül egy csiszolt kőbuzogány a legjelentősebb lelet. Ebben az időben fekteti le az ember az európai civilizáció alapjait. Ekkor ismerkedik meg az állattenyésztéssel sé a földművelés sok tapasztalatot megkövetelő mesterségével... Vissza

Tartalom

A hatvan évet megelőző öt évezred3
I. rész (1896-1919)5
Győr a milléneumkor7
Gyár születik (1896)11
Az első év (1897-1898)17
Az első sztrájk18
Az első szállítmány21
Az első haszon23
A tiszta nyereség mindenáron való növeléséért (1898-1901)24
Szocialisták nyilvántartási lapja a győri rendőrkapitányságon25
Fokozódnak a balesetek27
"Egyetértés" és még sincs egyetértés (1902)31
A háromhetes nagy sztrájk34
Vasas ne hagyd magad! (1903-1904)37
Tisza István fogadtatása39
Autó gőzgéppel39
Akik nem akarnak többé sakkfigurák lenni (1905-1907)41
Kovácsműhely-kovács sztrájk47
A finánctőke előbújik, a kartell létrejön (1907-1912)48
Miért nem költözik a gyár Tatabányára?49
Amikor egészben utazik a vashíd50
Török-, román-, argentin szállítások52
Háború vagy béke? (1912-1917)54
Vér és arany55
Rohanunk a forradalomba (1917-1918)57
A Nagy Októberi Szocialista Forradalom hatása58
Az érem másik oldala60
Vasasok a polgári forradalomban (1918)61
Hatalommal és fegyverrel a kézben (1919)64
Az eszme hősei és a komáromi provokáció65
Vörös zászló66
Batyuzásért kofa-felvonulás68
A Tanácsköztársaság az ellenforradalom szemüvegével69
II. rész (1919-1934)71
Levert forradalom után (1919 ősz-1920)73
Tőkés rendszabályok a gyárban75
Román megszállók Győrött76
Pótolhatatlanok-e a veszteségek76
Az 1920-as év gazdasági eredménye80
Az infláció fokozódik (1921-1922)83
Harc a jobb megélhetésért86
Folytatódnak a sztrájkok (1922-1923)95
Kommentár nélkül100
Ahogy az igazgatóság látja101
Lanyha a piac - nincs munkásmozgalom (1924-1926)103
Sztrájkolnak a hidászok (1927)110
A nagy gazdasági válság előtt (1928-1929)119
A csőd szélén (1930-1934)125
III. rész (1935-1945)129
Ismét háborús készülődés (1935-1937)131
A Rima átveszi a gyárat131
Tőkés célok131
Megindul a termelés133
Szociális helyzet136
Háborús program (1938-1941)140
Repülőgépgyártás141
Hadikonjunktúra142
Hadiüzem147
Aki szelet vet, vihart arat (1941-1944)149
Termelés... termelés... termelés...152
Az építkezések155
Gyári tüzek157
Megélhetés... lakáshiány... jutalmazás157
A német csizma (1944-1945)161
Légitámadás162
Kitelepítés167
"Arbeitsgemeinschaft"168
Újabb "telepítés"169
A József Attila kör172
Csak értetek173
Németország175
Reményt ébreszt a közelgő ágyúszó178
IV. rész (1945-1956)179
Megindult a munka a felszabadult gyárban (1945-1946)181
Arccal a vasút felé182
Az 1946-os tanulságok188
A hároméves terv (1947-1949)191
A hároméves terv eredményei194
A sztahanovista mozgalom magyarországi bölcsője198
Az első ötéves terv (1950-1954)201
Győzedelmes esztendő204
Az első ötéves terv néhány tanulsága212
A második ötéves terv215
A Wilhelm Pieck Vagon- és Gépgyár térjavaslata216
A második ötéves terv jelentősége219
Függelék221
A vagonosztály export tevékenysége223
A híd gyáregység nagyobb munkái225
Források229
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem