Bevezetés | 5 |
Kazinczy oldalán | |
A pályakezdet | 15 |
A tanulás évei | 15 |
Pesten | 16 |
Visszavonulási kísérlet | 16 |
"Auctori életet kedzék" | 17 |
Az Andalgások | 18 |
Álmosd: a lélekvesztő szentimentalizmus kialakulása és az "olímpusi" háza | 20 |
A Genius száll... s az átdolgozott Csokonai | 21 |
A végletek közti hányódás költészete | 24 |
Az olimpuszi ideálban rejtett haza és szabadság | 27 |
A pálya értelmének keresése | 32 |
Eltompulás és újra tettvágy | 34 |
Élet | 35 |
A péceli fordulat | 36 |
Szemérénél, a nyelvújítási harc légkörében | 36 |
Előkészületek a Felelethez | 37 |
A Felelet a Mondolatra | 38 |
A nyilvánosság előtt | 40 |
A péceli versek | 41 |
A Rákos nimfájához | 43 |
A románcok | 47 |
A "kritikázás" kezdetei | 49 |
A Csokonai-kritika | 51 |
Csekén | 55 |
A földhöz kötött ember és a "20 milliomos kapitalista Londonban" | 56 |
"Hiszem, hogy a progresszió véghetetlen..." | 56 |
A mély válság felé | 58 |
Az új nemzetfogalom | |
Az elszakadás Kazinczytól | 61 |
A világpolgárság megtagadása | 61 |
A nyelvújítás és az eredeti nemzeti irodalom | 63 |
A Berzsenyi-kritika | 66 |
A nemzeti költő kibontakozásának útja | 69 |
A Rákóczi hajh... | 72 |
Kölcsey elhallgat | 74 |
A népi ihlet | 76 |
Az utolsó, 1815-i románc előremutatása | 76 |
A népdalírás technikája | 77 |
A népköltészeti fordulat jelentősége | 78 |
A nép művészetét tanuló műköltő | 79 |
A hervadsz... és a Csolnakon | 82 |
A Himnusz költője s a valóság filozófusa | 85 |
Az 1820-as évek elején | 85 |
A Rákos | 90 |
A Himnusz (1823) | 90 |
A történeti balladák | 93 |
Az első plágiumper s írói törekvések | 94 |
"A való mindenek felett van" | 94 |
"Célom: lámpást gyújtani a valónak a vallás tárgyában" | 99 |
"Nem szüksége démonokhoz folyamodnunk" | 103 |
Görög materialisták | 105 |
Kölcsey pesszimizmusa | 107 |
A szabadságharc és a társadalmi igazság eszménye | 111 |
A nemzet új fogalma s a világpolgárság bírálata | 115 |
Élet és Literatúra | 115 |
A világpolgárság elutasítása s a nép hazája | 117 |
A Nemzeti hagyományok s a népi örökség | 121 |
A dráma körül: a tett felé, "a poézis minden nemei közt a közönséges életkörrel legegyenesebb összefüggésben" | 130 |
"Gondolkozni, jó az, jó! de cselekdni: ez a legfőbb! | 142 |
Harc a polgári nemzetért | |
Közéleti pályán | 144 |
Ádám halála | 144 |
Közéleti ember s boldogságvágy | 145 |
1827-28 | 146 |
A közpályára lépás | 147 |
A megyei aljegyző | 148 |
Az országos politikai élet | 149 |
Az országos kérdések az aljegyző életében | 151 |
Vereség és győzelem | 154 |
A megyei szónok | 157 |
A beszédek | 157 |
Az adózó népről | 158 |
A sorsvonás tárgyában | 162 |
Az utolsó költői korszak s a Kritika | 166 |
Önvallomások | 166 |
A lírai dialógus | 167 |
A Huszt s a Zrínyi dala | 169 |
Az országgyűlésen | 174 |
Kölcsey programja | 175 |
Az országgyűlési tárgyalások rendje | 179 |
Az országgyűlés tárgysorozata | 180 |
Az ellenzék s alakjai. Az érdekegyesítés | 188 |
Tettvágy és szónoklat. Kossuth Kölcsey szaváról | 193 |
A nyelv ügyében | 194 |
Az örökös megváltásról | 200 |
Kölcsey, a szónok | 221 |
"Rengj, dörögj, mennykövezz, vagy amit akarsz; de azt nem teheted, hogy én ne legyek én!" | |
A Parainesis írója | 227 |
1835-36 | 227 |
A Parainesis | 230 |
Emlékbeszéd Berzsenyi Dániel felett | 243 |
Az elbeszélések | 245 |
Az utolsó évek | 253 |
1837-38 | 253 |
A Zrínyi második éneke s a Rebellis vers | 256 |
"Magamban állni... körülményeimmel dacolni..." | 257 |
Az utolsó napok. Halála | 259 |
Jegyzetek | 261 |