1.067.168

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Fékrendszerek

Szerző
Budapest
Kiadó: Maróti Könyvkereskedés és Könyvkiadó Kft.
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött kemény papírkötés
Oldalszám: 544 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 25 cm x 17 cm
ISBN: 963-9005-63-0
Megjegyzés: Fekete-fehér fotókkal, ábrákkal. CD-melléklet nélkül.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Immár a második, bővített kiadást tartja kezében az Olvasó, mely az alapos elméleti ismereteken túl hasznos gyakorlati tudnivalókkal is szolgál a személygépkocsik és haszonjárművek fékrendszereivel... Tovább

Előszó

Immár a második, bővített kiadást tartja kezében az Olvasó, mely az alapos elméleti ismereteken túl hasznos gyakorlati tudnivalókkal is szolgál a személygépkocsik és haszonjárművek fékrendszereivel foglalkozó szakembereknek.
A sikeres első kiadás megjelenése óta eltelt hét esztendő gyökeres, bizonyos területeken forradalminak is nevezhető változásokat hozott a fékrendszerek fejlődésében. Az elmúlt évtizedben Magyarországon gyárat létesítő, nemzetközi tekintélynek örvendő járműipari cégek száma egyre nő, melyek kutató-fejlesztő intézetei jelentős lendületet adnak az iparág hazai tudományos életének. A fejlesztési irányok között kulcsfontosságú szerepet tölt be a biztonság, melynek kiemelt területe a járművek fékrendszere.
Éppen huszonöt évvel ezelőtt kezdődött el a blokkolásgátló rendszerek sorozatgyártása, mely hódító útjára indította a korlátlan lehetőségeket kínáló elektronika alkalmazását a féktechnikában. A változások a digitális, majd a hibrid áramköri elemek bevezetésével gyorsultak fel. Bár a gépjárműveket jelenleg is súrlódással működő kerékfékszerkezetek állítják meg, az alkalmazott anyagok és a konstrukciós kialakítások jelentős mértékben fejlődtek az utóbbi néhány évben. A haszonjárművek lassításának feladatában ugyanakkor egyre gyakrabban tehermentesíti a súrlódó féket kopásmentes elektromos vagy hidraulikus szerkezet. Elektromos forgógépként működő fékberendezés alkalmazása esetén lehetőség van a tetemes fékezési energia visszanyerésére is. Vissza

Tartalom

Előszó 9
Bevezetés 10
1. A fékezés elmélete 28
1.1A fékezett gépjármű mozgásegyenlete 28
1.2 A fékezés folyamata 29
1.3 Tapadás kihasználás, fékerőfelosztás 31
1.3.1 A gumiabroncs tapadása 31
1.3.2 Fékerőfelosztás 33
1.3.3 Ideális és effektív fajlagos fékerő-elosztás 35
1.3.3.1 Az ideális fajlagos fékerő-elosztás 35
1.3.3.2 A gépjármű fékberendezése által biztosított effektív fajlagos fékerők 36
1.3.3.3 Az ideális és effektív fajlagos fékerőkarakterisztikák illesztése 38
2. A fékrendszerek elvi felépítése, követelmények, előírások 40
2.1 Fékrendszerek általános felépítése 40
2.2 Előírások és követelmények 41
3. Kerékfékszerkezetek 49
3.1 Dobfékes kerékfékszerkezetek 49
3.1.1 Dobfékes kerékfékszerkezetek felépítése 49
3.1.2 A dobfékek előnyei és hátrányai 49
3.1.3 A dobfékek szerkezeti részei 49
3.1.3.1 Féktartó lemez 49
3.1.3.2 Fékdob 51
3.1.3.3 Fékpofák 52
3.1.3.4 A fékbetétek 54
3.1.3.5 Visszahúzó rugók 55
3.1.4 A fékpofák szétfeszítése 55
3.1.4.1 Kényszer szétfeszítés 55
3.1.4. Úszó szétfeszítés 56
3.1.5 A dobfék működése 56
3.1.6 A dobfékek típusai 56
3.1.6.1 Szimplex dobfékek 56
3.1.6.2 Duplex fék 58
3.1.6.3 Duo-duplex fék 58
3.1.6.4 Szervofék 59
3.1.6.5 Duo-szervo fék 59
3.1.7 A hidraulikus működésű dobfékek fékpofáinak utánállítása 60
3.1.7.1 Kézi utánállítás 60
3.1.7.2 Automatikus utánállítók 61
3.1.7.2.1 Fék munkahengeren kívüli automatikus utánállítók 61
3.1.7.2.2 Munkahengeren belüli automatikus utánállító 63
3.1.8 Rögzítőfék hidraulikus működésű kerékfékszerkezethez 63
3.1.9 A hidraulikus működtetésű dobfékek karbantartása 63
3.1.9.1 Kopás és állapotellenőrzés 63
3.1.9.2 Féktisztítás 65
3.1.10 Mechanikus dobfék-működtetés 65
3.1.10.1 Fékkulcsos légfék-működtetés 65
3.1.10.1.1 Wabco rendszerű automatikus utánállítóval ellátott fékkar 66
3.1.10.1.2 A Haldex rendszerű automatikus utánállítóval ellátott fékkar 66
3.1.10.1.3 A legújabb generáció a Haldex S-ABA fékkar 69
3.1.10.2 Ékes fékpofa szétfeszítés 70
3.1.10.2.1 Ékes szimplex fék 70
3.1.10.2.2 Az ékes feszítőszerkezet utánállítója 72
3.1.10.2.3 Ékes duo-duplex fék 73
3.1.11 Dobfékjavítás profi módon 73
3.1.11.1 A fékdob leszerelése 73
3.1.11.2 A fékdob felszabályozása 73
3.1.11.3 A fékpofák leszerelése és felújítása 74
3.1.11.4 összeszerelés 74
3.1.12 A fékfelújítás célgépei 75
3.1.12.1 Kisebb méretű féktárcsák, fékdobok felújítása 75
3.1.12.2 Megmunkálás leszerelés nélkül 75
3.1.12.3 Univerzális mobil, illetve asztali gép 76
3.1.12.4 Nagyobb célgépek 77
3.1.12.5 Nagyteljesítményű célgépek 77
3.1.12.6 Fékpofák, fékbetétek 77
3.1.12.7 Haszonjármű fékdobok, féktárcsák és fékpofák felújítása 78
3.1.12.8 Vízszintes főorsójú fékdob-eszterga 78
3.1.12.9 Karusszel gép 79
3.1.12.10 Féktárcsaeszterga gép kerékagybolygóműves futóműhöz 80
3.1.12.11 Fékpofa felszabályozó gép 80
3.1.12.12 Hidropneumatikus fékbetét-szegecselő célgép 80
3.1.12.13 Szalagcsiszoló gép 81
3.2. Tárcsafék 83
3.2.1 A tárcsafékekről általában 83
3.2.2 A féknyereggel szemben támasztott követelmények 83
3.2.3 Tárcsafék típusváltozatok áttekintése 84
3.2.4 Fixnyerges fékszerkezet 84
3.2.4.1 Kétdugattyús fixnyerges fékszerkezet 84
3.2.4.2 Háromdugattyús fixnyerges fékszerkezet 87
3.2.4.3 Négydugattyús fixnyerges fékszerkezet 87
3.2.4.4 Monoblokk féknyergek nagy sebességű autókhoz 88
3.2.5 Úszónyerges fékszerkezet 88
3.2.5.1 Keretes úszónyerges tárcsafék 90
3.2.5.2 Úszó ökölnyerges tárcsafék 92
3.2.6 Néhány fékgyártó és konstrukciós jellegzetességek 96
3.2.7 A féknyereg elhelyezésének hatása a kerékcsapágy terhelésére 99
3.2.8 Törekvések az egyenletes fékbetétkopásra 100
3.2.8.1 A dugattyúközéppont eltolása a fékbetét középpontjához képest 101
3.2.8.2 A dugattyú felfekvő felületébe mart lépcső 102
3.2.8.3 Kalapácsfejű fékpofa 102
3.2.8.4 Két különböző átmérőjű dugattyú 102
3.2.9 Tárcsafék érdekességek 103
3.2.9.1 Kifordított tárcsafék 103
3.2.9.2 Keretes úszónyereg négy fékbetéttel 103
3.2.9.3 Az ököl és keretes nyereg kombinációja 104
3.2.10 A féktárcsa 104
3.2.11 Különleges féktárcsák 107
3.2.11.1 Ate Power Disc 107
3.2.11.2 Brembo MAX 108
3.2.11.3 Kétrészes féktárcsa 108
3.2.11.4 Teljesen sík féktárcsa személygépkocsikhoz 109
3.2.11.5 BMW M3 compound fék 109
3.2.11.6 Új féktárcsaanyagok 110
3.2.12 Fékbetétek 113
3.2.12.1 A fékbetét minőségét befolyásoló tényezők 114
3.2.12.2 A súrlódó anyagok legfontosabb jellemzői 114
3.2.12.3 Követelmények és igénybevételek 115
3.2.12.4 Tartós fékezés és fading 116
3.2.12.5 A fékbetét súrlódási viszonyai 116
3.2.12.6 További fontos elvárások 117
3.2.12.7 A fékbetét mechanikai belső szilárdsága 117
3.2.12.8 Komfort követelmények 117
3.2.12.9 A fékbetét jellemző méretei és igénybevétele 117
3.2.12.10 A fékbetét anyagösszetétele 118
3.2.12.11 A fékbetétek anyagainak összetevői 118
3.2.12.12 A fékbetétgyártás fontosabb szempontjai 119
3.2.12.13 Zajmentes fékezés 119
3.2.12.14 Fékbetét és az ECE-R 90 előírás 121
3.2.13 Tárcsafék szakszerű javítása gyári alkatrésszel 121
3.2.13.1 A tárcsafék hibára utak jelenségei 121
3.2.13.2 A tárcsaféknél előforduló hibajelenségek és okai 123
3.2.13.2.1 Nem egyenletes, illetve fokozottabb fékbetét kopás 123
3.2.13.2.2 Ferdére kopott fékbetét 123
3.2.13.2.3 Megszorult fékbetét 123
3.2.13.2.4 Fékoldáskor a fékbetét nem mozdul vissza, a fék melegszik 124
3.2.13.2.5 Eltérő fékerők 124
3.2.13.2.6 Fékezéskor csikorgás vagy rezgés 124
3.2.13.2.7 Túl nagy a fékpedál-holtjáték 124
3.2.13.2.8 A dugattyú nehezen mozog a munkahengerben 124
3.2.13.2.9 Nincs fékhatás 124
3 2.13.2.10 Változó pedálellenállás 124
3.2.13.2.11 Vizes úton nem megfelelő fékhatás 124
3.2.13.3 Üzemeltetési sajátosságok és hibaelhárítás - 125
3.2.13.3.1 A szokásosnál nagyobb, illetve nem egyenletes fékbetétkopás 125
3.2.13.3.2 Ha megszorult a fékbetét vagy a dugattyú 125
3.2.13.3.3 Kedvezőtlen üzemviszonyok között használt fék 125
3.2.13.3.4 A fékbetét nem távolodik el a féktárcsáról 125
3.2.13.3.5 A belső fékpofák hamarabb elhasználódnak 125
3.2.13.3.6 Berágódott, korrodált féktárcsa, 125
3.2.13.3.7 Elhanyagolt hátsó dobfék utánállítás 125
3.2.13.3.8 Deformálódott közbetét-lemez 125
3.2.13.3.9 Pulzáló fékpedál 126
3.2.13.3.10 Fading 126
3.2.13.3.11 Fékezés közben a gépkocsi félrehúz 126
3.2.13.3.12 A szokásosnál kisebb fékerő 126
3.2.13.3.13 Rezgés fékezés közben 127
3.2.13.3.14 A fék csikorgása 127
3.2.13.3.15 A fékbetét vállas kopása 127
3.2.13.3.16 A féknyereg felszerelése 127
3.2.13.3.17 A féknyereg rögzítése 127
3.2.13.3.18 A féktárcsa oldalirányú ütése 127
3.2.13.3.19 A féktárcsa kopása 127
3.2.13.3.20 Tárcsafékbetétek cseréje 128
3.2.3 Sűrített levegős működtetésű tárcsafékek 132
3.2.3.1 Haldex tárcsafék 133
3.2.3.2 Knorr sűrített levegős tárcsafék 134
3.2.3.3 Wabco Perrot 1000 V-G /1600 V - G12000
V-G tárcsafékek 139
3.2.4 Kerékfékszerkezetek vizsgálata 144
4. Hidraulikus Fékrendszerek 150
4.1 Főfékhenger 150
4.1.1A főfékhenger feladata 151
4.1.2 Főfékhenger változatok 151
4.1.3 Szerkezeti kialakítások 153
4.1.4 A kétkörös tandem főfékhenger működése 157
4.1.5 A főfékhenger kiegészítő szerelvényei 158
4.1.6 Fiat-rendszerű főfékhenger 159
4.1.7 Különleges főfékhengerek 160
4.2 A fékkörök kialakítása 162
4.3 A fékfolyadék 164
4.3.1 A fékfolyadékokra vonatkozó előírások 164
4.3.2 A fékfolyadékok anyagai és a fejlesztési törekvések 164
4.3.3 Fékfolyadék szabványok 165
4.3.4 Fékfolyadék ellenőrző műszerek 167
4.3.5 Fékfolyadék-csere 169
4.4 Hidraulikus munkahengerek 170
4.5 Fékcsövek 172
4.5.1 Fém fékcsövek 172
4.5.2 Féktömlők 173
4.6 Fékerő-módosítók 174
4.6.1 A fékerő-módosítók csoportosítása 176
4.6.2 Fix nyomásfüggő átkapcsolás! pontú fékerő-módosító 177
4.6.3 Tengelyterhelés függő nyomásarány-tartó fékerő-módosítók 178
4.6.4 Nyomásfüggő nyomásaránytartó fékerő-módosítók |§ 184
4.6.5 Lassulásfüggő nyomásaránytartó fékerő-módosítók 187
4.6.6 Kombinált fékerő-módosítók 189
4.6.7 Elektronikus fékerőfelosztás EBV 191
4.7 A hidraulikus fékrendszerek karbantartása és javítása 192
4.7.1 Fékfolyadék csere légtelenítő készülékkel 192
4.7.2 A fékrendszer légtelenítése 193
4.7.3 A hidraulikus fék javítása és a célszerszámok használata 195
5. Fékrásegítők és idegen erővel működtetett hidraulikus fék 197
5.1 Vákuumos fékrásegítők 197
5.1.1 A vákuumos fékrásegítő működése 198
5.1.2 Két kamrás tandem vákuumos fékrásegítő 201
5.1.3 Vákuumos fékrásegítők működésének ellenőrzése 202
5.1.4 Vákuumos fékrásegítővel ellátott hidraulikus fék működtető elemeinek kiválasztása 203
5.1.5 Aktív vákuumos fékrásegítő (fékasszisztens) 204
5.1.5.1 Lucas EAS 204
5.1.5.2 Continental Teves elektronikus fékasszisztens 205
5.1.5.3 Continental Teves mechanikus fékasszisztens 206
5.1.5.4 Bosch mechanikus fékasszisztens 207
5.2 Vákuumszivattyúk 207
5.2.1 Dugattyús vákuumszivattyú 208
5.2.2 Forgólapátos vákuumszivattyú 208
5.3 Hidraulikus fékrásegítők 209
5.4 Külső hidraulikus energiával működő fékrendszer 215
5.5 Sűrített levegős fékrásegítők 219
5.5.1 A Pal rendszerű sűrített levegős rásegítő 219
5.5.2 AIV3-F típusú sűrített levegős fékrásegítő 220
5.6 Sűrített levegővel működtetett hidraulikus fékrendszer 222
6. Elektronikus menetdinamikai szabályozórendszerek 223
6.1 Hidraulikus blokkolásgátlók 223
6.1.1 A blokkolásgátló részegységei 223
6.1.2 ABS szabályozási módok - 223
6.1.3 Nemzetközi előírások, és követelmények 224
6.1.4 Az ABS szabályozás energia igénye 225
6.1.5 Nyitott és zárt blokkolásgátlók 226
6.1.6 Az ABS-rendszer hidraulikus biztonsága 226
6.1.7 A gépkocsi hajtáslánc befolyása a blokkolásgátlóra 226
6.1.8 Az ABS érzékelők és a jelfeldolgozás elmélete 227
6.1.9 ABS szabályzási filozófiák 231
6.1.10 ABS elektronika 232
6.1.11 Az ABS-rendszerek áttekintése 233
6.1.12 Bosch blokkolásgátlók 233
6.1.12.1 Bosch ABS 2S 233
6.1.12.2 Bosch ABS 2E 237
6.1.12.3 BOSCH ABS 2 EH 237
6.1.12.4 BOSCH ABS 5 238
6.1.13 Continental Teves blokkolásgátlók 241
6.1.13.1 AteMK II ABS 241
6.1.13.2 Ate MKIV ABS 246
6.113.3 Ate MK 20 247
&2 ESP-rendszerek 249
6.2.1 Bosch ESP-rendszer 249
6.2.2 Ate MK 20 ESP-rendszer 253
6.Z3 Continental Teves MK 60 ESP-rendszer 254
6.3 Intelligens menetsebesség-szabályozó (ICC) 254
6.4 Elektromechanikus és elektrohidraulikus fékműködtetések 255
6.4.1 Sektromechanikus rögzítőfék (EPB) 255
6.4.2 Aktív rögzítőfék (APB) 255
6.4.3 Elektromos működtetésű üzemi fék 255
6.4.4 Bosch elektrohidraulikus fékrendszer (EHB) 257
6.4.5 Elektromechanikus fékrendszer (EMB) 259
7. Légfékrendszerek 263
7.1 Energiaellátás és -tárolás 264
7.1.1 A kompresszor 264
7.1.2 A kompresszorok fontosabb műszaki jellemzői 265
7.1.3 A kompresszor üresjárati teljesítményfelvételének csökkentése 266
7.1.4 A kompresszor helyének megválasztása, felszerelése a motorra 268
7.1.5 Kondenzviz és olaj a sűrített levegőben 271
7.2. Olaj- és vízleválasztó szerelvények 272
7.2.1 Knorr LA4203 .SICCOMAT típusú kondenzációs vízkiválasztó 272
7.2.2 Haídex kondenzátum-leválasztó 273
7.3 Nyomásszabályozó 274
7.3.1 Veszteséges nyomásszabályzó 275
7.3.2 A veszteségmentes nyomásszabályozó 276
7.3.3 A nyomásszabályozók kiegészítő működése 277
7.4 Fagymentesitő szerelvények 277
7.4.1 Kézi működtetésű fagymentesítő szivattyú 277
7.4.2 Automatikus működtetésű dugattyús fagymentesítő szivattyú 277
7.4.3 Automatikus működtetésű, elpárologtatós fagymentesítő 278
7.5 Légszárítók 278
7.5.1 Egykamrás, nyomásszabályozó nélküli légszárító 281
7.5.2 A nyomásszabályozóval egybeépített légszárító 281
7.5.3 Légszárítók regenerációs létartály nélkül 284
7.5.4 összetett sűrített levegő előkészítő egység 285
7.5.5 Elektronikus szabályozású légszárító 285
7.5.6 Wabco Air Processing Unit (APU) 286
7.6 Védőszelepek 287
7.6.1 Kétkörös, dugattyús védőszelep 287
7.6 2 Négykörös, dugattyús védőszelep 288
7.6.3 Membrános védőszelepek 288
7.7 Légtartályok és víztelenítés 291
7.7.1 Kondenzátum-leengedő csavar 291
7.7.2 Kézi működtetésű víztelenítőszelep 291
7.7.3 Automatikus kondenzátum leengedőszelep 291
7.7.4 Wabco automatikus víztelenítőszelep 291
7.7.5 Knorr automatikus víztelenítőszelep 291
7.8 Áteresztőszelepek 293
7.8.1 Visszaáramlásos áteresztőszelep 294
7.8.2 Korlátozott visszaáramlású áteresztőszelep 294
7.8.3 Visszaáramlás nélküli áteresztőszelep 294
7.9 Visszacsapószelepek 294
7.10 Nyomáshatárolás 295
7.11 Nyomásmérők, nyomáskapcsolók, vizsgálócsatlakozók 295
7.12 Csövek és csőkötések 296
7.12.1 Acélcsövek alkalmazása a légfékrendszerekben 297
7.12.2 Műanyag csövek 298
8. Üzemi fékrendszer 303
8.1 Fő-fékszelep 303
8.1.1 Párhuzamos kialakítású kétkörös pedálszelep 305
8.1.2 Egymás alatti, soros kialakítású főfékszelep 305
8.2 Relé-szelep 309
8.3 Sűrített levegős fékerő-módosítók 310
8.3.1 Kézi állítású fékerő-módosító 314
8.3.2 Nyomásvisszatartó és nyomáshatároló szelepek alkalmazása fékerő-módosítóként 316
8.3.3 Statikus tengelyterhelés-függő mérlegkaros fékerő-módosítók 316
8.3.3.1 Mechanikus vezérlésű Knorr BR 42 fékerő-módosító - 316
8.3.3.2 Légrugó-nyomás vezérlésű Knorr BR 52 változatot 317
8.3.4 Differenciális membránnal működő fékerőmódosítók 318
8.3.4.1 Mechanikus rudazató, dinamikus tengelyterhelés-függő
Knorr BR 44.. típus 318
8.3.4.2 Statikus tengelyterhelés-függő Knorr BR 4370 fékerő-módosító 319
8.3.4.3 Légrugó-nyomás vezérlésű fékerőmódosító Knorr BR 56 319
8.3.5 Univerzális fékerő-módosítók 319
8.3.6 Differenciális membránfelületű, dinamikus tengelyterhelés-függő Wabco fékerő-módosító 320
8.3.6.1 Dinamikus tengelyterhelés-függő 320
475 701 ... típusú Wabco fékerő-módosító 321
8.3.6.2 Dinamikus tengelyterhelés-függő fékerőmódosító laprugós járművekhez Wabco 475 710... típus 323
8.3.6.3 A Wabco 475 711... dinamikus tengelyterhelés-függő fékerő-módosító
légrugós járművekhez 324
8.3.6.4 A Wabco mini fékerő-módosítók vontató járművekhez 325
8.3.7 Közvetett terhelésfüggő fékerő-módosítás üres/terhelt szeleppel 326
8.4 Fékerő-módosítók ellenőrzése 329
8.5 Munkahengerek, membrános fékkamrák 330
9. Pótkocsik fékezése 335
9.1 Ráfutófék 336
9.2. Átmenőfékek 336
9.2.1. Hidraulikus működésű átmenőfék 336
9.2.2 Sűrített levegős átmenőfék 337
9.3 Pótkocsi fékvezérlő rendszer a vontatón 338
9.3.1 Knorr AB 2840 típusú pótkocsifék-vezérlő szelep 340
9.3.2 Knorr AB 27... pótkocsifék vezérlő szelep 344
9.3.3 WABCO pótkocsifék vezérlő szelepek 344
9.4 Kapcsolófejek 346
9.5 Pótkocsi üzemi fékrendszer 347
9.5.1 Csőszűrő 347
9.5.2 Pótkocsi fékezőszelep 350
9.5.2.1 Knorr AS 3 pótkocsi fékezőszelep 350
9.5.2.2 Pótkocsi fékezőszelep Wabco 971 002 ... .0 típus 353
9.5.3. Kézi állítású fékerő-módosító 355
9.5.4 Pótkocsi fékoldó-szelepek 355
9.5.5 Pótkocsi fékezőszelep és fékerő-módosító kombinációja 355
9.6 A vontató és a pótkocsi fékrendszerének összehangolása 357
10. Rögzítő fékrendszer 360
10.1 Személygépkocsik rögzítő fékrendszerei 360
10.2. Haszonjárművek rögzítő fékrendszerei 361
10.2.1 Kézifék-szelepek 363
10.2.1.1 Knorr HB1.. kézifék-szelep 364
10.2.1.2 Kézifék-szelep szükségoldással és kontrol állással Knorr HB 1 364
10.2.1.3 Wabco 961 722 kézifék szelepcsalád 366
I 10.2.2 Visszacsapó szelep 371
10.2.3 Addíciógátlás 372
10.2.4 Rugóerő-tárolós munkahengerek 373
10.2.4.1 Knorr BY7 ...kombinált munkahenger 373
10.2.4.2 Wabco Tristop® munkahengercsalád 375
I 10.3 ABA-S (Air Break Analyser System) 377
Il1. Haszonjárművek blokkolásgátló rendszerei 380
11.1 Az ABS/ASR rendszerek részegységei 382
11.1.1 Kerékfordulatszám érzékelő 382
11.1.2 ABS/ASR elektronika 384
11.1.3 Elektromágneses szelepek 387
11.1.3.1 ABS-szelep 387
11.1.3.2 ASR-fékezőszelep 390
11.1.3.3 ASR motornyomaték-szabályozó szelep 391
I 11.2 Az ABS működés paraméterei 393
11.3 Fékezés ABS beavatkozással 395
11.4 Negyedik generációs ABS-rendszerek 396
¦ 11.5 A diagnosztika lehetőségei 396
11.5.1 Hiba megállapítása figyelmeztető lámpa alapján 396
11.5.2 A villogókódok kiolvasása 398
115.3 Elektronikus diagnosztikai műszerek 401
11.6 A különböző gyártók ABS/ASR-rendszerei 404
11.6.1 Knorr Bremse KB 90 ABS/ASR 404
11.6.2 Knorr Bremse KB 92 ABS/ASR 404
11.6.3 Knorr Bremse ABS KB3 405
11.6.4 Új fejlesztések a Knormál 408
11.6.7 A Wabco első három ABS-generációja 408
11.6.8 Wabco negyedik generációs D változat 409
11.6.9 Wabco E és F ABS-generáció 410
11.7 Vontató központi elektronika 410
11.8 Pótkocsik blokkolásgátló rendszerei 410
11.8.1 Pótkocsi ABS-rendszerek áramellátása 412
11.8.2 Pótkocsik ABS-rendszer konfigurációk, szabályozási módok 413
11.8.3 VARIO rendszerű pótkocsi ABS-ek 413
11.8.4 Kompakt pótkocsi ABS-ek 416
11.8.5 Knorr KB3-TA pótkocsi ABS 416
11.9 Pótkocsi központi elektronika 417
12. Haszonjárművek elektronikus fékrendszerei 419
12.1 Az EBS kiegészítő működései 421
12.2 Knorr EBS 422
12.3 Haldex EBS 430
12.4 Wabco EBS 431
12.5 ESC (Electronic Stability Control) elektronikus stabilitásszabályozó rendszer
haszonjárművekhez 442
12.6 Pótkocsi EBS 444
12.6.1 Knorr pótkocsi EBS 444
12.6.2 Haldex EPV 447
12.6.3 Wabco pótkocsi EBS 448
13. Tartós lassítófék 454
13.1 Tartós lassítófék szükségessége 454
13.2 Motorfékek 454
13.3 Növelt hatású motorfék 457
13.4 Retarderek 463
13.4.1 Hidrodinamikus retarderek 465
13.4.2 örvényáramú retarderek 473
14. A gépjárműközlekedés biztonsága, különös tekintettel a haszongép-járművekre 480
Mellékletek
1.sz. melléklet 480
2. sz. melléklet K 508
3. sz. melléklet 529
4. sz melléklet 534
Irodalomjegyzék 536
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem