Előszó
A KÖZLEKEDÉS SZÜKSÉGSZERŰSÉG, MELY VESZÉLYEKKEL JÁR
Valamikor 2000 évvel ezelőtt Pompeius Szicíliában a gabonaszállító hajók tengerészeinek mondta, amikor a vihar miatt nem akartak hajóra...
Tovább
Előszó
A KÖZLEKEDÉS SZÜKSÉGSZERŰSÉG, MELY VESZÉLYEKKEL JÁR
Valamikor 2000 évvel ezelőtt Pompeius Szicíliában a gabonaszállító hajók tengerészeinek mondta, amikor a vihar miatt nem akartak hajóra szállni, hogy a gabonát az éhező rómaiaknak elszállítsák. „Navigare necesse est, vivere nonas necesse" azaz „Hajózni kell, élni nem szükséges." A kötelező államférfiúi gondosság mondatta vele ezeket a szavakat. Ezt a mondást azóta sokan idézik főleg közlekedési szakemberek és többnyire csak az első felét. „Navigare necesse est", vagy „Transportare necesse est", azaz szállítani szükséges. Valóban igaz szállítani pedig kell. Az emberi létszükséglet primer részét, az élelmiszert, tüzelőanyagot, ruházati cikkeket, szekunder felét az ipari nyersanyagokat el kell juttatni. A tercier szállítás sem lebecsülendő, a kirándulás, turisztika, szórakozás, sport.
Meg szoktunk feledkezni azonban a mondás második feléről a „vivere nonestes" kérdésről, pedig ez a mostani szállítás is ugyan olyan vészekkel terhes foglalkozás, mint amilyen kétezer évvel ezelőtt a hajózás volt a viharos tengeren. Miért? Azért, mert a közlekedési balesetek megállíthatatlanul nőnek. Nem minden országban, nem egyenletesen, de
abszolút számban az egész világon mindenképpen. A környezet szennyezés is fokozódik. Addig amíg Benz a maga másfél lóerős kocsiját megalkotta, nem volt túlságosan veszélyes közlekedni. Jó száz esztendővel később napjainkban nem ez a helyzet. Több mint 600 millió gépjármű üzemel a világon. Ha hozzá számítjuk a vasúti járműveket, a repülőgépeket és a hajókat, akkor közel 700 millió járműről beszélhetünk. Ennek zömét belsőégésű motor hajtja. A forgalom hallatlan sűrűséggel koncentrálódik a nagyvárosokra, autópályákra forgalmi gócpontokra. A járművek száma évente kb. 40 millióval gyarapszik, 2010-re becslésem szerint el fogjuk érni az egymilliárdot. Ez még korántsem jelenti azt a telítettséget, ami jelenleg az Egyesült Államokban, vagy a Nyugat-európai országokban van. Durván ezer lakosra ötszáz jármű jut. Nálunk ez a szám 250-300 körüli, a fejlődő országokban valamennyivel kevesebb. Ha ezt a telítettségi állapotot vesszük alapul, akkor 5-6 milliárd földlakóhoz végső telítettségben 2,5-3 milliárd jármű fog tartozni. Ezeknek pálya, üzemanyag kell, fogyasztják az energiát, termelik a széndioxidot. Az utóbbi néhány évtizedben sokat tettek a környezet megvédése érdekében. Az autóipar a háromkomponensesre ható katalizátor bevezetésével és az égési folyamat javításával több eredményt ért el az utolsó tíz esztendőben ezen a területen, mint az előző kilencven évben. A széndioxid kibocsátást azonban nem tudta csökkenteni, ami továbbra is veszélyezteti környezetünket.
Vissza