Előszó
Feladatgyűjteményünk, amelyet most a kezükben tartanak, azzal a céllal készült, hogy a gyermekek önmegismerését, a magukban, magukról alkotott kép minél teljesebb fölépítését segítse, hogy a hamarosan iskolába kerülő gyermek, mielőtt a körülötte lévő világról szerzett ismereteit rendszerbe foglalná, a lehető legalaposabban megismerje önmagát. Testének, külső kinézetének megfelelő ismerete nélkül nehezen, hiányosan alakulnak ki azok a készségei, amelyek lehetővé teszik számára az olvasás-írás-számolás problémamentes elsajátítását. A most közreadott fejlesztési program középpontjában ezért két kisgyerek, Kati és Peti figurája áll, akivel a feladatokat végző gyermek azonosulva, játékos önmegfigyelési gyakorlatokkal szerez benyomásokat önmagáról, alakítja ki pozitív önértékelését (én-képét), s így fejlődik ki lépésről lépésre a testképe.
A könyvünkben közreadott feladatok alkalmasak rá, hogy általuk megtanítsuk a gyermekeket a téri helyzetek, viszonylatok észlelésére, a bal-jobb irányok megkülönböztetésére, fejlesszük lateralitásukat. Azzal, hogy saját maguk megfigyelésére késztetjük őket, pontosabbá tesszük vizuális megfigyelő és elemző készségüket, képi emlékezetüket, alakfelismerő képességüket. Eközben bővítjük a testükről szerzett intellektuális ismereteiket, így biztosabbá tesszük a testfogalmukat.
A megfigyelést fejlesztő feladatokon kívül vannak olyan gyakorlatok is, amelyekben az egész test aktívn részt vesz. Ezekkel a különböző mozdulatokat, mozgásokat leképező feladatokkal fejlesztjük a gyerekek egyensúlyérzékelését, mozgásutánzó képességét, koordinált mozgását, így alakítjuk ki fokról fokra testsémájukat.
A gyakorlatok nagyobb részét a feladatgyűjteményben található rajzos ábrák felhasználásával, ceruza vagy olló, esetleg ragasztó segítségével kell elvégezni. Mielőtt azonban a "tényleges munkához" fognánk, szükséges volna minden esetben a térben, tükör előtt végzett játékos ismeretszerzés, mert ezzel a gyerekek feloldják esetleges gátlásaikat, és magabiztosabban, sikeresebben végzik el a feladatot a papírlapon.
Hogy segítséget nyújtsunk Önöknek, kedves pedagógusok és kedves szülők a feladatgyűjtemény minél hatékonyabb alkalmazásához, munkánkhoz útmutatót csatoltunk. Ez tartalmazza azokat a játékos gyakorlatokat, amelyek jó ha megelőzik a feladatok elvégzését, hogy a gyerekek könnyebben és eredményesebben munkálkodhassanak. Így feladatgyűjteményünk betölti azt a célt, amelynek reményében elkészítettük: az óvodáskorú gyermekeknél előkészíti a sikeres iskolakezdést, a tanulási nehézségekkel küzdő kisiskolásoknál pedig segít pótolni a hiányzó készségeket és ismereteket.
Vissza