Múlt és emlékezés | 7 |
Modell és tükrözés | |
Pompeji pusztulása és feltámadása | 13 |
A modell | 13 |
A színtér | 15 |
Pompeji az antik történetírásban | 18 |
Plinius Tacitushoz | 22 |
Még egyszer a történetírás | 32 |
A történelmen kívül - a föld alatt | 34 |
Pompeji feltámadása | 37 |
A papíruszok | 39 |
Winckelmann Nápolyban | 40 |
Zarándoklatok Pompejibe | 43 |
Egy megíratlan regény | 44 |
A képzelt világok. Pompeji végnapjai | 50 |
Regény Pompeji pusztulásáról | 50 |
Történeti regény - antik téma | 53 |
Tárgy - hősök - cselekmény | 55 |
A történeti regény technikája | 58 |
A dokumentumok megformálása | 62 |
Hatás, érték, maradandóság | 67 |
Áhítat és gúnyolódás | 71 |
Olaszországi utazás - franciaországi hadjárat - igazság és költészet | 74 |
Benyomások Pompejiről | 75 |
A Vezúv több nézetben | 78 |
Első találkozás. Útban Nápoly felé | 79 |
A Vezúv ködben | 80 |
A Vezúv ostroma | 81 |
A művész szemével | 83 |
Goethe Itáliában | 84 |
A braunschweigi herceg seregében | 87 |
Beaurepaire vagy a republikánus erény | 88 |
A valmyi ágyúszó | 90 |
Reflexiók | 94 |
Búcsú a fegyverektől, bensőséges élet, művészet, tudomány | 95 |
Valóság, mű, emlékezés | 96 |
Egy vallomás töredékei. Önarckép és önéletrajz | 97 |
Goethe a dokumentáris irodalomról | 100 |
"A világ így megyen". Harcban az igazságért és az emberségért | 103 |
A multani emberáldozás. Korolenko | 103 |
"J'accuse!" - Zola | 110 |
A fehér rabszolgakereskedelem. Albert Londres | 114 |
A feladat: megváltoztatni! | 119 |
1789. július 14. Tankönyv | 120 |
Tudományos összefoglalás | 121 |
Művészi felidézés - A múlt feltámasztása | 125 |
1917. november 7. Tanú és harcos | 133 |
Ez forradalom! Ez költemény! | 138 |
Irodalom és történelem | |
Az ember nyomai | 149 |
A valóság | 149 |
Az ember nyomai - A történelem kezdetei | 151 |
Jelrendszer, írás | 152 |
Írás - szöveg - irodalom | 154 |
Szöveg - mű - könyv | 156 |
Szellem, technika, gazdaság | 163 |
Esemény, történet, történelem | 167 |
Epika és történetírás | 167 |
Szó, kép, ábrázolás | 176 |
A kép: jelenet, szemléletes ábrázolás | 177 |
Az irodalmi "kép" - áttételes ábrázolás | 179 |
Ábrázolás, stílus, írói egység | 184 |
A történelem változásai | 188 |
A történet és igazságtartalom | 188 |
Megbízható "tanú"-e a történettudomány? | 191 |
"História" és történetírás | 193 |
"Hogyan kell történetet írni?" | 199 |
A történetírás művészete | 201 |
Szakítás a szépirodalommal | 205 |
A modern történetírás: technika és forma | 208 |
Kulcs a történetírás értelmezéséhez | 210 |
A "Világtörténet" | 214 |
Reneszánsz és felvilágosodás | 215 |
Metafizika és dialektika | 221 |
Forradalom, romantika, történetírás | 222 |
Az irodalom változásai | 225 |
Az irodalom létformái: Irodalomszociológia | 227 |
A "modern" olvasó irodaforgalma | 230 |
Antik hagyaték - antik hagyomány | 232 |
A három stíluselem | 236 |
Az újkor "régi" irodalmai | 239 |
Az "új irodalmak" felé | 248 |
Az "új irodalmak" | 252 |
Dokumentum és irodalom | |
A dokumentáris irodalom lényege | 257 |
Fikció és dokumentum | 257 |
Dokumentum, irodalom, történelem | 263 |
Élet, írás, irodalom | 278 |
Modell, prototípus, típus | 282 |
Találkozások: Csehov, Gorkij, Tolsztoj | 291 |
Tény, élmény, dokumentáris ábrázolás | 296 |
A dokumentáris irodalom formái | 302 |
Idő, újság, folyóirat - zsurnalisztika, publicisztika, riport | 305 |
A riport klasszikus - klasszikus riportok | 314 |
A publicisztikától a modern riportig | 321 |
"A munkásosztály helyzete Angliában" | 322 |
"Szahalin szigete" | 326 |
"A nagy per" | 330 |
"Partraszállás Ausztráliában" | 335 |
Az "új riport" | 337 |
"A poesis első tárgya..." | 342 |
A portré | 345 |
A napló | 349 |
A memoár | 351 |
Életrajz: tudomány és művészet | 362 |
A történeti regény | 364 |
Végszó és kitekintés | 372 |
Jegyzetek | 373 |
Az idézett szerzők, nevek és művek mutatója | 425 |