kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát
Kiadó: | JPTE Felnőttképzési és Emberi Erőforrás Fejlesztési Intézete |
---|---|
Kiadás helye: | Pécs |
Kiadás éve: | |
Kötés típusa: | Ragasztott papírkötés |
Oldalszám: | 866 oldal |
Sorozatcím: | Humán szervező (munkaügyi) menedzser |
Kötetszám: | |
Nyelv: | Magyar |
Méret: | 23 cm x 15 cm |
ISBN: | 963-641-598-6 |
Megjegyzés: | Fekete-fehér illusztrációkkal. |
I. kötet | |
Előszó | 19 |
Bevezetés: a munkapszichológia tárgya, feladata és története | 25 |
A munkalélektan - pszichológia | 30 |
A munkalélektan a pszichológia rendszerében | 30 |
A munkalélektan a munkatudományok rendszerében | 34 |
A munkapszichológia feladataink meghatározója: a társadalmi és technikai fejlődés | 35 |
A munkapszichológia célja | 38 |
Hatákonyság és elégedettség | 38 |
A munkapszichológus hatékonysága és elégedettsége | 39 |
A munkapszichológia feladatai | 40 |
A munkapszichológiai tevékenység helye - az üzem ( Munkapszichológia - üzemi pszichológia) | 43 |
A vállalat mint rendszer | 44 |
A rendszer tanulmányozásának fontos eszköze - a modell | 47 |
A munkapszichológiai tevékenység megindítója - az üzemi probléma | 49 |
A munkapszichológiai tevékenység és a kutatás | 52 |
Kik a munkapszichológusok? | 54 |
Milyenek legyenek a munkapszichológusok? | 55 |
Személyügy és munkapszichológia | 57 |
A munkapszichológia története | 61 |
Előzmények I. Tudományos munkaszervezés (Taylor 1854-1915) | 63 |
Előzmények II. A vezetés tudományos megalapozása (Fayol 1841-1925) | 68 |
Kezdetek (1879-1915) | 70 |
Pszichotechnika (1915-1930) | 71 |
Human relations (1930-1950) | 73 |
Ergonómia (1943-) | 78 |
A magyar munkapszichológia története | 81 |
Összefoglaló | 86 |
Kérdések | 87 |
Jegyzetek | 88 |
A munkapszichológia módszerei | 91 |
Bevezetés | 97 |
Témaválasztás. A probléma megfogalmazása | 100 |
A kutatási téma megválasztása - a kutatás eredményességnek kulcsa | 100 |
A kutatási probléma megfogalmazása; a kutatási javaslat kidolgozása és elfogadása | 103 |
A hipotézisek felállítása | 105 |
Adatforrások, adatgyűjtési módszerek | 107 |
A dokumentumok elemzése | 107 |
Az irodalom tanulmányozása | 109 |
A megfigyelés | 110 |
Kérdezés | 117 |
A kísérlet | 126 |
Modellek és szimuláció | 131 |
A matematikai módszerek alkalmazása a munkalélektanban | 133 |
Orvosi és fiziológiai módszerek a munkalélektanban | 138 |
Tesztek | 152 |
Grafológia | 187 |
Műszerek | 189 |
Az adatgyűjtés és az adatok feldolgozásának, kiértékelésének megtervezése | 203 |
Az adatok felvétele | 204 |
Az adatok kiértékelése | 205 |
Az eredmények értelmezése, általánosítása, hasznosítása | 208 |
Az eredmények értelmezése | 208 |
Az eredmények általánosítása | 209 |
Az eredmények hasznosítása | 210 |
Összefoglaló | 213 |
Kérdések | 214 |
Jegyzetek | 216 |
Munkaelemzés | 223 |
Munkakör-elemzés | 228 |
Emberi tényezők a munkaelemzésben | 232 |
A munkaelemzés szakaszai | 234 |
A probléma meghatározása, a vizsgálandó munka kiválasztása | 234 |
Az adatok összegyűjtésének módszerei | 235 |
WPS- az SHL Munkakör-Elemző rendszer | 253 |
Mi a munkakör elemző rendszer? | 253 |
Munkakör elemzés a WPS segítségével | 254 |
A munkaköri leírás | 259 |
Kritárium-meghatározás | 260 |
Munkakör-tervezés | 261 |
Munkakör-értékelés | 263 |
Teljesítmény-értékelés | 266 |
Összefoglaló | 274 |
Kérdések | 275 |
Jegyzetek | 276 |
Kiválasztás | 277 |
Toborzás | 282 |
A toborzás forrásai | 282 |
Néhány szó frissen végzett diplomásokról | 284 |
A toborzás módszerei | 288 |
Alkalmasságvizsgálat | 291 |
Az alkalmaságvizsgálat célja és hasznossága | 291 |
Egyéni alkalmasság és csapatépítés | 294 |
Az alkalmasságvizsgálatok modellje | 297 |
Leépítés | 304 |
Alkalmasságvizsgálat és kiválasztás az SHL módszereivel | 307 |
Strukturált interjú | 309 |
Személyiségtesztek | 311 |
Kompetencia-teszek | 315 |
Motiváció teszt | 317 |
Képességtesztek | 318 |
Intelligencia-tesztek | 327 |
Érdeklődést vizsgáló kérdőívek | 328 |
HURMIS | 329 |
Értékelő/Fejlesztő Központ | 329 |
Összefoglaló | 333 |
Kérdések | 334 |
Jegyzetek | 335 |
Képzés | 337 |
A dolgozók képzésének jelentősége | 341 |
A képzési szükségletek felmérése | 345 |
A képzési program kidolgozása | 349 |
A tanulást elősegítő és gátló pszichológiai tényezők | 353 |
Vezetőképzés | 366 |
A vezetőképzés módszerei és eszközei | 366 |
Karriertervezés és életpálya-menedzselés | 375 |
A vállalati képzés hatásvizsgálata | 377 |
Összefoglalás | 380 |
Kérdések | 381 |
Jegyzetek | 382 |
A fizikai munkakörnyezet | 385 |
Vizuális környezet | 391 |
A megvilágítás | 391 |
A munkahelyi világítás kialakítása | 406 |
A színek szerepe | 407 |
Akusztikai környezet | 419 |
Hangtani alapfogalmak | 420 |
Az akusztikai környezet hatása a dolgozókra | 427 |
A zajártalom elleni védekezés | 434 |
A rezgések | 437 |
A rezgések fizikai tulajdonságai | 438 |
A rezgések hatása a dolgozókra | 440 |
A rezgések elleni védekezés | 447 |
Klímaviszonyok | 448 |
A munkahelyi klímát meghatározó tényezők | 449 |
A munkahelyi klíma fiziológiai hatásai | 449 |
Klímakialakítás - a munkahelyi klíma káros hatásai elleni védekezés | 456 |
A légszennyeződés problémája | 457 |
Meteorológiai tényezők | 461 |
A dolgozókra ható meteorológiai tényezők | 462 |
A meteorológiai tényezők hatása a dolgozókra | 463 |
A munkahely és környezete | 469 |
Összefoglalás | 471 |
Kérdések | 472 |
Jegyzetek | 474 |
II. kötet | |
Fáradtság | 495 |
Mit nevezünk fáradtságnak? | 499 |
Definíció | 499 |
Objektív elfáradás és szubjektív fáradtságérzés | 501 |
Terhelés és igénybevétel | 502 |
A fáradtságvizsgálatok célja, a megoldás lehetőségei | 507 |
Terhelés és igénybevétel fajtái | 507 |
A fáradtsághoz hasonló jelenségek: monotónia, éberségi szint, telítődés | 509 |
A monotónia | 509 |
Az éberségi szint csökkenése | 511 |
Telítődés | 512 |
A fizikai munka okozta fáradtság | 515 |
A szervezet anyag- és energiaforgalma. A megterhelés | 516 |
A szervezet igénybevétele | 533 |
A fizikai munkák jelentősége napjainkban | 538 |
A szellemi munka okozta fáradtság | 539 |
A pszichikus igénybevétel vizsgálatának módszerei | 540 |
Példa a dolgozók elfáradásának vizsgálatára | 550 |
A munka- és a pihenési rendszer | 553 |
Több műszakos munka és az emberi szervezet munkaképességének alakulása a nap 24 órájában | 554 |
Munkaközi szünetek | 560 |
A munkaidő hosszúsága | 564 |
A fáradtságvizsgálatok szükségessége és lehetősége | 566 |
Összefoglaló | 567 |
Kérdések | 568 |
Jegyzetek | 570 |
A munkabiztonság pszichológiai tényezői (Izsó Lajos) | 577 |
A téma aktualitása | 581 |
Az emberi információfeldolgozás törvényszerűségei | 583 |
Az emberi információfeldogozó rendszer általános modellje | 583 |
Rasmussen modellje | 591 |
Az emberi hibázás Reaason-féle alapmodellje | 595 |
A biztonságot meghatározó pszichológiai tényezők | 602 |
A biztonság viselkedés-központú megközelítésének modellje | 609 |
A munkabiztonság szervezési és vezetési kérdései | 612 |
A biztonsági kultúra | 612 |
Emberi hibázásokról történő adat-gyűjtés és feldolgozás mint a biztonságmövelés eszköze | 613 |
Összefoglaló | 617 |
Kérdések | 619 |
Függelék: Néhány - jelentős részben emberi tényezőkre visszavezethető - baleset rövid leírása és elemzése | 620 |
Jegyzetek | 642 |
Az információs technológiák alkalmazásának pszichológiai kérdései (Izsó Lajos) | 647 |
A téma aktualitása | 651 |
A felhasználó és az intelligens termékek interakciója | 652 |
Menüválasztásos rendszerekről általában | 661 |
Példa a menüválasztásos rendszerekre | 662 |
Példa a kérdés-válasz alapú interakcióra | 664 |
Példa a több adatbeviteli eszközök alapuló interakcióra | 666 |
Példa a beszédhang-alapú interakcióra | 666 |
Példa a grafikus közvetlen manipulációs interakcióra | 669 |
Példa a formakitöltéses interakcióra | 671 |
Példa a parancsnyelvű interakcióra | 674 |
Példa a szöveg-alapú természetes nyelvű interakcióra | 676 |
Az ember-számítógép interakció pszichológiai modellezése: GOMS-modell | 678 |
Intelligens termékek felhasználói szempontú tesztelése és minősítése | 688 |
Emberi tényezők az információs társadalomban | 693 |
Összefoglaló | 695 |
Kérdések | 696 |
Jegyzetek | 697 |
Ergonómia (Antalovits Miklós) | 699 |
Az ergonómia fogalma. Az ergonómiai szemlélet alapjai | 703 |
Az ergonómia tudományának és gyakorlatának fejlődése. Az ergonómia alkalmazásának története | 709 |
Az ergonómia alkalmazásának előzményei, kezdetei | 709 |
Ergonómia alkalmazása a piacgazdaság keretei között. Termékergonómia (Egy esettanulmány bemutatása) | 721 |
A termék és a felhasználó kapcsolata | 722 |
Az ergonómiai szemlélet érvényesítése a termékfejlesztés során. A termék ergonómiai minősége: biztonság, hatákonyság, komfort. Elemzési és tervezési módszerek | 725 |
Összefoglaló | 741 |
Kérdések | 743 |
Jegyzetek | 744 |
Függelék - az adatok feldolgozása (Hajtman Béla) | 745 |
Bevezetés | 749 |
Adatfajták | 750 |
Az adatok eloszlása | 752 |
Az adatok transzformációja | 754 |
A középérték | 755 |
A szórás | 757 |
Minta és populáció | 759 |
A változók eloszlása | 761 |
Egy válozónak a másikra gyakorolt hatása | 764 |
A korrelációs együttható | 769 |
A különféle transzformációk haszna | 773 |
A statisztikai következtetés | 776 |
A statisztikai jellemzők eloszlása | 778 |
A megbízhatósági intervallum | 784 |
A hipotézis vizsgálat | 787 |
A variancia komponensei segítségével végezhető statisztikai próbák | 792 |
Rangsorolható adatok elemzése | 800 |
Megállapítható adatok elemzése | 801 |
Többváltozós módszerek | 810 |
Hogyan tovább? - utószó helyett | 815 |
Irodalom | 833 |
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.