kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát
Kiadó: | Kriterion Könyvkiadó |
---|---|
Kiadás helye: | Bukarest |
Kiadás éve: | |
Kötés típusa: | Varrott keménykötés |
Oldalszám: | 127 oldal |
Sorozatcím: | |
Kötetszám: | |
Nyelv: | Magyar |
Méret: | 24 cm x 17 cm |
ISBN: | |
Megjegyzés: | Kottamelléklettel. |
Közelítés | 5 |
Liszt a sorsutazás előtt | 5 |
A helyszín. Szerzői célkitűzés | 5 |
Az életrajzi háttér: útkeresés a múlt Marie d'Agoult-ja és a jövő Weimarja között | 6 |
Közvetlen előzmények | 6 |
Tervezett operák, készülő rapszódiák | 7 |
Visszatekintés a rapszódiákra a szekszárdi "19" felől | 7 |
Diadalút a Bánságban | 10 |
Október 29-31, Banloc | 10 |
November 1-7, Timosoara | 10 |
November 7-11, Arad | 11 |
"Harmadfél" (?) nap Lugojon | 12 |
November 17, búcsúhangverseny Timisoarán | 12 |
A temesvári levél | 12 |
Mit látott Liszt Bánságban? | 14 |
A "Hermannstädter" titka | 16 |
Alapismeretek Sibiuról és a szászokról | 16 |
Örömhír Sibiunak, féltékenység Clujon | 17 |
November 20, különös egy hangversenyre készül | 17 |
A történések | 18 |
Az első sajtóvisszhangok | 18 |
A sajtó botránya | 19 |
Két higgadt hang | 19 |
Miben egyetlen a Hermannstädter? | 20 |
Zenei ismertetés | 20 |
Értelmezések: Beu, Alexandrescu, Gárdonyi | 21 |
Kiegészítések az értelmezésekhez | 21 |
Tűnődő búcsúvétel Sibiutól és a Hermannstädtertől | 22 |
... és Sophie Bohrertől | 22 |
Cluji lszüret: a "Koltói" | 24 |
Meghívatás, ünnepeltetés útközben, megérkezés november 24-én | 24 |
Társasági események, hangversenyek | 24 |
Milyen zeneváros volt Cluj 1846-ban? | 26 |
Ami másutt nem történt meg | 26 |
A "Koltói" | 26 |
Találkozás Telekivel, találkozás Pócsival | 27 |
A dallam két arca: Liszt zongoráján, Telekiék ajkán | 27 |
Népzenei közismeret, népzenetudományos kitekintés | 27 |
A "Koltói" Liszt vázlatkönyvében | 28 |
Mennyiben koltói? | 28 |
Korabeli nyomtatott változatok | 28 |
A kiadatlan 21-ben és a végleges XIV-ben | 29 |
Egy korábbi változat: a "bucuresti-i Liszt-kézirat" | 29 |
A d-moll folytatás | 30 |
Pongrácz-dallamok a rapszódiákban? | 31 |
A Vöröstoronytól délre | 33 |
Ismerkedés a hellyel, a műveltséggel, személyiségekkel | 33 |
Utazás, megérkezés | 34 |
December 21/9: az első hangverseny Momolo színházában | 35 |
Mit kell tudni a másik két hangversenyről? | 37 |
December 31/19: estély az uralkodónál | 38 |
Kivel érintkezett még Liszt? Értelmiségiek, két zenész és a lautárok | 38 |
Mit dolgozott Liszt Bucuresti-ben? | 40 |
Focsani-tól északra | 41 |
Az utazás | 41 |
Iasi mint művelődési központ és zeneváros | 41 |
1847. január 17/5: az első hangverseny | 43 |
Január 20/8: a második hangverseny | 43 |
Az Új Színház, Liszt és a román nemzeti zenealkotás közös megmutatkozása: a január 23/11-i hangverseny | 44 |
Zenészek, akikkel Liszt érintkezett | 45 |
Találkozás Barbu Lautaruval | 45 |
Egy ajánlás és egy dicsérő jellemzés | 46 |
Konzuli jelentés Lisztről | 47 |
Ugyanott, északabbról jövet | 48 |
Röviden a sorsutazás életrajz-határozó fordulatáról | 48 |
1847. május 19-26: egy hét Csernovicban | 48 |
A rejtélyes második tartózkodás Iasi-ban | 49 |
Az isztambuli román változatok | 50 |
A román zenei preromantika - és a Liszt Ferenc-i | 52 |
A szóhasználathoz | 52 |
Az egyházzene | 52 |
A keleti műzene | 52 |
A lautárzene | 53 |
A korszak reprezentatív műfaja: a népies zongoraminiatűr | 55 |
Mennyiben romantikus és mennyiben "pre"? | 57 |
Hasonszőrű miniatűrök Liszt vázlatkönyvében | 58 |
Ami csak vázlat, de itt íródhatott | 60 |
A "20" I. Az első félidő | 61 |
Alapismeretek | 61 |
A mű jelentősége, föltételezett kelte | 61 |
Első forrása: a kézirat | 61 |
Második forrása: a tisztázat | 62 |
A bevezetés balkéz-figurációja | 62 |
Szerepe a mű egészében | 62 |
A Liszt korabeli román források tükrében | 62 |
A koboztechnika tanúságtétele | 62 |
"Lassú" | 63 |
A Cserebogár-nóta | 63 |
A Liszt-téma összevetése a Cserebogár-nótával | 64 |
Hol szedte föl Liszt? | 65 |
A román változat: Roza din Crajova | 65 |
Liszt földolgozása: téma két változattal | 67 |
A bevezetés | 68 |
Az első szakasz dallama | 68 |
Aurelia Cionca föltételezése az eredet kérdésében | 69 |
A motívum levezetése a "Lassú" témájából | 69 |
A bevezetés második szakasza | 70 |
Összegző megjegyzések | 70 |
A Hermannstädter újabb megközelítésben | 70 |
A kíséret a korabeli román műzene tükrében | 70 |
A nagyformába való beilleszkedés | 71 |
A "20" II. A Walachische Melodie | 72 |
Bevezetés | 72 |
Az első periódus | 72 |
Liszt művében | 72 |
Egy máramarosi román furulyadallamban | 73 |
Pipos táncdallam-földolgozásában | 74 |
Egy Porumbescu-dalban | 74 |
Egy gyergyói magyar népdalrokon | 74 |
Egy bihari román táncdallam | 75 |
Egy kaluser-táncban | 75 |
Egy máramarosi román siratódallam | 76 |
Egy dél-romániai népi táncdallam | 76 |
Összegzés | 77 |
Ami nem azonossági jegy: az f-é-g-f melizma | 78 |
A második periódus | 78 |
Liszt művében | 78 |
Pipos földolgozásban | 78 |
A többi idézett dallampéldában | 78 |
Más példákban | 79 |
Összegzés és egybevetés egy Wachmann-dallammal | 79 |
A harmadik periódus | 80 |
Liszt művében | 80 |
Egy olténiai táncdallamban | 81 |
A Walachische Melodie fantomdallama | 81 |
A népi téma beillesztése a rapszódiába | 82 |
Az "expozíció" | 82 |
A "visszatérés" | 85 |
A kóda | 87 |
A Walachische Melodie a forma egészének összefüggésében | 87 |
A "20" III. A "Friss" többi témája. Összegzés | 88 |
Vivace spiritoso assai | 88 |
A vázlatkönyv tanúsága | 88 |
A figurakitartás | 88 |
A négylépcsős periódus | 89 |
A formarész összegző áttekintése | 91 |
Sempre vivace spiritoso | 91 |
A csoport első témája | 91 |
A csoport második témája | 91 |
A két első téma kísérete. A második téma bővítménye | 92 |
A két első téma összecsengetése | 93 |
A harmadik téma | 93 |
A témacsoport visszatérése | 93 |
A "Friss": szonátaforma | 93 |
Az egész mű áttekintése | 94 |
Néhány összefoglaló megjegyzés a megelőző fejezetekben tárgyalt nyelvi és formai jelenségekkel kapcsolatban | 95 |
Hangsorok, dallamfordulatok | 95 |
Összhangosítás | 96 |
Polifónia | 97 |
Formaképzés | 97 |
Más román témák Liszt rapszódiáiban. Mi tehát a Liszt Ferenc-i magyar rapszódia? | 99 |
A II. témáinak rendkívüli származása | 99 |
A III. románcos középrésze | 101 |
Mi tehát a Liszt Ferenc-i magyar rapszódia? | 102 |
A "cigány-könyv" román fejezete | 103 |
Egy rapszódia sorstörténete - dióhéjban | 105 |
A két forrás | 105 |
1930: Gárdonyi Zoltán tanulmánya | 105 |
Bartók levele | 106 |
1931: Octavian Beu fölfedezése | 107 |
Aurelia Cionca, a mű korszakos előadója | 107 |
Az első kiadás története | 109 |
Bartók bucuresti-i találkozása Liszt művébel | 109 |
A kézirat felfedezése | 110 |
A Beu 1936-os kiadása hagyományt teremtett | 111 |
Ultima verba | 112 |
Liszt akarata és az utókoráé | 112 |
A szerző indoka | 112 |
Köszönetnyilvánítás | 113 |
Függelék. 32 zenemű, 21 hangverseny | 115 |
A 21 hangversenyen elhangzott művek jegyzéke | 115 |
A Liszt-hangversenyek helye, időpontja és műsora | 116 |
Bibliográfia | 118 |
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.