1.063.223

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Klavír és koboz

Tények, értelmezések és föltevések Liszt Ferenc 1846-47-es hangversenyútjával kapcsolatban

Szerző
Bukarest
Kiadó: Kriterion Könyvkiadó
Kiadás helye: Bukarest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Varrott keménykötés
Oldalszám: 127 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: Kottamelléklettel.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

1846 őszén "mintha Liszt egyszerűen nyomtalanul eltűnt volna Európa térképéről" - írta nemrég a csaknem két esztendőnyi, utolsó hangversenykörútról Liszt amerikai önéletrajzírója. Rálátás kérdése! Mi most éppenséggel olyan térképen kutatjuk nyomait, melyen - ha híre megelőzte is - személyesen épp ekkor, Konstantinápoly felé utaztában tűnt föl: a Bánságban, Erdélyben, Havaselvén, Moldvában és Bukovinában. Sorsutazásának idevágó tanúságaiból a mi sorunk egy-egy vonása is kiolvasható. Nem elfogulatlanul kutatjuk tehát a rá vonatkozó forrásokat, hanem pártos, magunkkereső szenvedéllyel. A legégetőbb kérdés, melynek megvilágítására e könyv hivatott: milyen zenei benyomások érték Lisztet erre jártában és miképpen tükröződnek azok művében.

Tartalom

Közelítés5
Liszt a sorsutazás előtt5
A helyszín. Szerzői célkitűzés5
Az életrajzi háttér: útkeresés a múlt Marie d'Agoult-ja és a jövő Weimarja között6
Közvetlen előzmények6
Tervezett operák, készülő rapszódiák7
Visszatekintés a rapszódiákra a szekszárdi "19" felől7
Diadalút a Bánságban10
Október 29-31, Banloc10
November 1-7, Timosoara10
November 7-11, Arad11
"Harmadfél" (?) nap Lugojon12
November 17, búcsúhangverseny Timisoarán12
A temesvári levél12
Mit látott Liszt Bánságban?14
A "Hermannstädter" titka16
Alapismeretek Sibiuról és a szászokról16
Örömhír Sibiunak, féltékenység Clujon17
November 20, különös egy hangversenyre készül17
A történések18
Az első sajtóvisszhangok18
A sajtó botránya19
Két higgadt hang19
Miben egyetlen a Hermannstädter?20
Zenei ismertetés20
Értelmezések: Beu, Alexandrescu, Gárdonyi21
Kiegészítések az értelmezésekhez21
Tűnődő búcsúvétel Sibiutól és a Hermannstädtertől22
... és Sophie Bohrertől22
Cluji lszüret: a "Koltói"24
Meghívatás, ünnepeltetés útközben, megérkezés november 24-én24
Társasági események, hangversenyek24
Milyen zeneváros volt Cluj 1846-ban?26
Ami másutt nem történt meg26
A "Koltói"26
Találkozás Telekivel, találkozás Pócsival27
A dallam két arca: Liszt zongoráján, Telekiék ajkán27
Népzenei közismeret, népzenetudományos kitekintés27
A "Koltói" Liszt vázlatkönyvében28
Mennyiben koltói?28
Korabeli nyomtatott változatok28
A kiadatlan 21-ben és a végleges XIV-ben29
Egy korábbi változat: a "bucuresti-i Liszt-kézirat"29
A d-moll folytatás30
Pongrácz-dallamok a rapszódiákban?31
A Vöröstoronytól délre33
Ismerkedés a hellyel, a műveltséggel, személyiségekkel33
Utazás, megérkezés34
December 21/9: az első hangverseny Momolo színházában35
Mit kell tudni a másik két hangversenyről?37
December 31/19: estély az uralkodónál38
Kivel érintkezett még Liszt? Értelmiségiek, két zenész és a lautárok38
Mit dolgozott Liszt Bucuresti-ben?40
Focsani-tól északra41
Az utazás41
Iasi mint művelődési központ és zeneváros41
1847. január 17/5: az első hangverseny43
Január 20/8: a második hangverseny43
Az Új Színház, Liszt és a román nemzeti zenealkotás közös megmutatkozása: a január 23/11-i hangverseny44
Zenészek, akikkel Liszt érintkezett45
Találkozás Barbu Lautaruval45
Egy ajánlás és egy dicsérő jellemzés46
Konzuli jelentés Lisztről47
Ugyanott, északabbról jövet48
Röviden a sorsutazás életrajz-határozó fordulatáról48
1847. május 19-26: egy hét Csernovicban48
A rejtélyes második tartózkodás Iasi-ban49
Az isztambuli román változatok50
A román zenei preromantika - és a Liszt Ferenc-i52
A szóhasználathoz52
Az egyházzene52
A keleti műzene52
A lautárzene53
A korszak reprezentatív műfaja: a népies zongoraminiatűr55
Mennyiben romantikus és mennyiben "pre"?57
Hasonszőrű miniatűrök Liszt vázlatkönyvében58
Ami csak vázlat, de itt íródhatott60
A "20" I. Az első félidő61
Alapismeretek61
A mű jelentősége, föltételezett kelte61
Első forrása: a kézirat61
Második forrása: a tisztázat62
A bevezetés balkéz-figurációja62
Szerepe a mű egészében62
A Liszt korabeli román források tükrében62
A koboztechnika tanúságtétele62
"Lassú"63
A Cserebogár-nóta63
A Liszt-téma összevetése a Cserebogár-nótával64
Hol szedte föl Liszt?65
A román változat: Roza din Crajova65
Liszt földolgozása: téma két változattal67
A bevezetés68
Az első szakasz dallama68
Aurelia Cionca föltételezése az eredet kérdésében69
A motívum levezetése a "Lassú" témájából69
A bevezetés második szakasza70
Összegző megjegyzések70
A Hermannstädter újabb megközelítésben70
A kíséret a korabeli román műzene tükrében70
A nagyformába való beilleszkedés71
A "20" II. A Walachische Melodie72
Bevezetés72
Az első periódus72
Liszt művében72
Egy máramarosi román furulyadallamban73
Pipos táncdallam-földolgozásában74
Egy Porumbescu-dalban74
Egy gyergyói magyar népdalrokon74
Egy bihari román táncdallam75
Egy kaluser-táncban75
Egy máramarosi román siratódallam76
Egy dél-romániai népi táncdallam76
Összegzés77
Ami nem azonossági jegy: az f-é-g-f melizma78
A második periódus78
Liszt művében78
Pipos földolgozásban78
A többi idézett dallampéldában78
Más példákban79
Összegzés és egybevetés egy Wachmann-dallammal79
A harmadik periódus80
Liszt művében80
Egy olténiai táncdallamban81
A Walachische Melodie fantomdallama81
A népi téma beillesztése a rapszódiába82
Az "expozíció"82
A "visszatérés"85
A kóda87
A Walachische Melodie a forma egészének összefüggésében87
A "20" III. A "Friss" többi témája. Összegzés88
Vivace spiritoso assai88
A vázlatkönyv tanúsága88
A figurakitartás88
A négylépcsős periódus89
A formarész összegző áttekintése91
Sempre vivace spiritoso91
A csoport első témája91
A csoport második témája91
A két első téma kísérete. A második téma bővítménye92
A két első téma összecsengetése93
A harmadik téma93
A témacsoport visszatérése93
A "Friss": szonátaforma93
Az egész mű áttekintése94
Néhány összefoglaló megjegyzés a megelőző fejezetekben tárgyalt nyelvi és formai jelenségekkel kapcsolatban95
Hangsorok, dallamfordulatok95
Összhangosítás96
Polifónia97
Formaképzés97
Más román témák Liszt rapszódiáiban. Mi tehát a Liszt Ferenc-i magyar rapszódia?99
A II. témáinak rendkívüli származása99
A III. románcos középrésze101
Mi tehát a Liszt Ferenc-i magyar rapszódia?102
A "cigány-könyv" román fejezete103
Egy rapszódia sorstörténete - dióhéjban105
A két forrás105
1930: Gárdonyi Zoltán tanulmánya105
Bartók levele106
1931: Octavian Beu fölfedezése107
Aurelia Cionca, a mű korszakos előadója107
Az első kiadás története109
Bartók bucuresti-i találkozása Liszt művébel109
A kézirat felfedezése110
A Beu 1936-os kiadása hagyományt teremtett111
Ultima verba112
Liszt akarata és az utókoráé112
A szerző indoka112
Köszönetnyilvánítás113
Függelék. 32 zenemű, 21 hangverseny115
A 21 hangversenyen elhangzott művek jegyzéke115
A Liszt-hangversenyek helye, időpontja és műsora116
Bibliográfia118

László Ferenc

László Ferenc műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: László Ferenc könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem