Előszó
A cím az egyik legszebb magyar versből való, Vörösmarty Mihály „A vén cigány"-ából. Gyönyörű szókapcsolat. Feszültséggel teli. A vakmerő kemény szó, a remény puha. A remény mérsékelt, a vakmerő radikális. A vakmerő remény valami olyan vágyakozást fejez ki, ami túl merész, szinte már nem is reális. Vörösmarty a szabadságharc bukása után - immár öt évvel - joggal érezhette, vakmerőség reménykedni abban, hogy lesz még egyszer ünnep a világon. Hogy egyszer majd csak elfárad a vész haragja, s a viszály elvérzik a csatákon. Ebben hinni vakmerőség volt, valóban. A vész haragja, úgy látszik, fáradhatatlan, s a viszály máig sem vérzett el. A viszály nem vérzik. A viszály uralkodik.
Vajon vakmerő remény-e hinni a magyar cigányság kollektív fölemelkedésében? Vakmerőség volt-e az itt megszólaló tizenöt cigány származású értelmiségi gyerekkori álma, reménye abban, hogy van kiút, hogy van esély kiszakadni az előítéletek, a szegénység világából, önmagukat megtalálni és megvalósítani? Nem renegátként, hanem cigányként. Magyar cigányként. A vakmerőség, ha sikerre jut, bátorsággá válik - visszamenőlegesen is. A vakon mérés nemcsak azt jelenti, hogy nem látom a tetteim várható végeredményét, hanem azt is, hogy hiszek magamban. Ez az a szilárd pont, amiről - áttételesen - Arkhimédész beszél. Ekképpen mindegy, hogy a cél látása az a szilárd pont, vagy a magamban bízás: bármelyikkel kifordíthatom sarkaiból a világot. Arkhimédész az általa föltalált emelőgép „reklámszlogenjében" fogalmazta meg volt a büszke mondatot: „Adj nekem egy szilárd pontot, és egy emelővel az egész világot kifordítom a sarkából."
De hol van az az emelő, mely egy ország, egy népcsoport fölemeléséhez kell? Már senki sem akarja holnapra megforgatni a világot, eléggé ki fordult az önmagából, éppen hogy a szilárd pontok hiányoznak: a gazdaságiak, a törvényiek, az erkölcsiek. És persze a történelmiek.
Nem tudjuk pontosan, honnan jöttek ide a cigányok, én azoknak hiszek, akik szerint eredendően Indiából, bár a nyomukat ott egyelőre nem leli senki. Elfogadom, hogy egy nép öntudatra eszméléséhez, identitásához kell őshaza, bár pontosan nem tudom, miért kell. Minden népnek kell, nekünk, magyaroknak is kellett, s az se áll sokkal biztosabb lábakon, mint a cigány őshaza. Káma vidéke? Turulmadár, csodaszarvas?
Vissza