Előszó
A rendszerváltás óta eltelt tíz év alatt hazánkban az egyik leglátványosabb fejlődésen a kisvállalati, vállalkozási szektor ment keresztül. A kilencvenes évtized elő felében megháromszorozódott a vállalkozások száma, és a regisztrált vállalkozások átlépték az egy milliós küszöböt. 2000-re a működő vállalkozások száma meghaladta a nyolcszázezret, aminek szám szerint csupán néhány tizedszázalékát teszik ki a nagyvállalatok.
A hazai egyetemi szintű közgazdász és menedzserképzési programokon, kurzusokon azonban szinte kizárólag a nagyvállalatok szerepelnek a középpontban, és kevés szó esik a kisvállalatok gazdaságban betöltött helyéről, szerepéről, a kisvállalatok speciális vonásairól, és a kisvállalatok menedzsmentjének sajátosságairól. Ugyanakkor ebben az időszakban számos olyan kisvállalatokkal foglalkozó könyv, jegyzet jelent meg, amelyek a vállalkozóknak kívánnak gyakorlati tanácsokkal szolgálni, vagy a felsőoktatás alap-, főiskolai szintű igényeinek kívánnak megfelelni.
Mindeddig hiányzott a hazai könyvkiadás palettájáról egy olyan kiadvány, ami a kisvállalatok, vállalkozások témaköréből az egyetemi szintű képzés követelményeinek megfelelt volna. Ez a jegyzet ezt a hiányosságot igyekszik pótolni, és elsősorban a PTE Közgazdaságtudományi Karán, a Kisvállalati-, pénzügyi- és számviteli specializáció keretében oktatott Kisvállalati gazdaságtan tantárgyhoz készült, negyed és ötödéves közgazdász hallgatók számára.
A jegyzetet jól hasznosíthatják azok a hallgatók is, akik a kisvállalatok témaköréből szándékoznak szakdolgozatot írni. Ugyanakkor szándékaim szerint a jegyzet más kisvállalati, MBA, és MSc kurzusokon is hasznosítható. A kisvállalatok iránt érdeklődő szakmai közönség és gyakorló vállalkozók is biztosan megtalálják az őket érdeklő részeket. Megjegyezésre érdemes, hogy a könyv elsősorban azoknak szól, akik már valamilyen tudásanyaggal már rendelkeznek a közgazdaságtan és a menedzsment témaköreiből. így alapvető mikroökonómiai, marketing, humán erőforrás menedzsment, vállalati pénzügy, szervezés, stratégiai menedzsment, üzleti gazdaságtani ismeretek szükségesek ahhoz, hogy valaki haszonnal forgassa a jegyzetet.
Említést kell tenni arról is, hogy a jegyzet nem vállalkozók részére írt gyakorlati útmutató, hogy mit kell tenni egy saját vállalkozás alapításához, létrehozásához, milyen engedélyek szükségesek, milyen hatóságokhoz forduljunk stb., de gyakorló vállalkozók is jól hasznosíthatják a vállalkozói tulajdonságok, az alapítói döntéshozatal, a vállalati növekedés menedzselése vagy a kisvállalati politikáról és a hálózatokról írott fejezetrészeket.
Vissza