Fülszöveg
Nincs olyan tantárgy még, amely a tanulóknak annyi nehézséget és kudarcot
okozna mint a matematika, A beiskolázáskor e téren sorozatos kudarcot
szenvedőkkel egy életre szólóan megutáltatják e tantárgyat. Ez nagyrészt a
módszer miatt van. Az a pedagógus,
aki nem veszi figyelembe a tanuló értelmi fejlettségi szintjét és kész ismeretként közli a számtani feladatmegoldási módokat, a matematikai műveleteket és képleteket, egyoldalúan az
emlékezetet terheli, és hamar megtapasztalhatja, hogy tanítványa tudja
ugyan a műveletet, de nem tudja, hogy mikor és hogyan kell azt alkalmazni.
Piaget - a XX-ik század legnagyobb gyermekpszichológusa, az
"École active" (^cselekvő iskola) módszerének elméleti megalapozója -
azt javasolja, hogy a gyermekeknek lehetőséget kell biztosítani, hogy
maguk vizsgálhassák az adott tárgyakat, jelenségeket, maguk ismerjék
fel a problémákat és találják ki a feladat-megoldási módokat. Ehhez a
pedagógusok csupán az alkalmakat, lehetőségeket biztosítsák,...
Tovább
Fülszöveg
Nincs olyan tantárgy még, amely a tanulóknak annyi nehézséget és kudarcot
okozna mint a matematika, A beiskolázáskor e téren sorozatos kudarcot
szenvedőkkel egy életre szólóan megutáltatják e tantárgyat. Ez nagyrészt a
módszer miatt van. Az a pedagógus,
aki nem veszi figyelembe a tanuló értelmi fejlettségi szintjét és kész ismeretként közli a számtani feladatmegoldási módokat, a matematikai műveleteket és képleteket, egyoldalúan az
emlékezetet terheli, és hamar megtapasztalhatja, hogy tanítványa tudja
ugyan a műveletet, de nem tudja, hogy mikor és hogyan kell azt alkalmazni.
Piaget - a XX-ik század legnagyobb gyermekpszichológusa, az
"École active" (^cselekvő iskola) módszerének elméleti megalapozója -
azt javasolja, hogy a gyermekeknek lehetőséget kell biztosítani, hogy
maguk vizsgálhassák az adott tárgyakat, jelenségeket, maguk ismerjék
fel a problémákat és találják ki a feladat-megoldási módokat. Ehhez a
pedagógusok csupán az alkalmakat, lehetőségeket biztosítsák, szükség
esetén a kellő irányba tereljék tanítványaik gondolatait. Piaget írta:
"Valahányszor megtanítasz valamit egy gyermeknek, mindannyiszor
megfosztod őt attól a lehetőségtől, hogy azt a maga számára fölfedezze."
A szerző - aki Piaget-rúk a genfi egyetemen 1940-4l-ben kutató
asszisztense volt - elsajátította a növendékeket aktivizáló módszert, és
évtizedek óta sikerrel alkalmazta főleg természettudományi tárgyak
oktatása metodikájában a tanítóképző főiskola gyakorló iskolájában. Az
elmúlt években Budapesten és Debrecenben Piaget kísérleti óvodás
csoportokban kidolgozta a matematikai oktatás pszichológiai megalapozottságú leghatékonyabb metodikáját és e könyvben közreadja. A visszajelzések szerint az óvodában e módszerrel felkészültek sikerrel és élvezettel oldják meg a beiskolázást követően e téren rájuk váró feladatokat.
Szülőknek, óvodapedagógusoknak és tanítóknak javasoljuk e könyv
hasznosítását. A Farkas Gyuláné óvónő által összeállított matematikai
játékokat és eszközöket a gyermekek minden bizonnyal örömmel használják.
Vissza