Előszó | 7 |
Bevezetés | 9 |
A járművezetőképzés feladatai | 9 |
Alapképzésnél | 9 |
Továbbképzésnél | 11 |
A járművezetőképzés perspektívája | 11 |
A vezetéselméleti ismeretek a hazai járművezetőképzés történetében | 12 |
A vezetéselméleti ismeretek tanításának feladatai a jűrművezetőképzésben | 19 |
Vezetéselméleti ismeretek összefoglalása | 21 |
A pedagógiai, módszertani ismeretek, rövid összefoglalás | 23 |
A közlekedési pedagógus tevékenységének külső megközelítése | 23 |
A közlekedési pedagógus tevékenységének belső megközelítése | 25 |
Érzelmi tulajdonságok | 26 |
A cselekvés indítékei ösztönös, tudati, érzelmi | 28 |
Az elfojtott érzelmek nem múlnak el nyomtalanul | 30 |
Következtetések és hasznos tanácsok | 33 |
Nevelés | 38 |
Oktatás | 42 |
A tanítás-tanulás módszereiről | 46 |
Felkészülés a tanításra | 46 |
Felkészülés egy tanfolyam megtartására | 47 |
Felkészülés egy tantárgy tanítására | 47 |
Felkészülés egy téma tanítására | 48 |
A felkészülés forrásai | 48 |
Az összevont oktatási dokumentum a felkészülés szolgálatában | 49 |
A tanítás-tanulás során alkalmazott módszerek | 50 |
A tanítás-tanulás általános menete | 50 |
A tanítás-tanulás alapformái | 50 |
Tanári ismeretközlés | 54 |
A szóbeli ismeretközlés módszerei (előadás, magyarázat, a passzivitás okai, beszédtechnikai tanácsok) | 54 |
A bemutatás és szemléltetés módszerei | 57 |
Alapelvek, követelmények, lehetőségek | 57 |
A tanár és a tanulók közös tevékenysége | 61 |
Aktivizáló eljárások | 62 |
Kérdés-felelet módszer (a kérdés történeti típusai, feladat-kérdés-probléma, a kérdések csoportosítása, a kérdezésre vonatkozó fontosabb tudnivalók, hibalehetőségek) | 62 |
Az egyéni tanulás módszerei (otthon ismétlés, tankönyv, tesztkérdések, konzultáció, egyéni továbbképzés) | 68 |
A tanítás-tanulás mint kommunikáció | 71 |
A tanulók | 78 |
A tanár | 79 |
Hiteles pozitív személyiség | 80 |
Tudatos személyiségfejlesztés | 82 |
Önismeret | 82 |
Emberismeret | 84 |
A pedagógiai és módszertani tudás | 85 |
A pedagógiai és módszertani tudás fejlesztése | 85 |
Mikrotanítás | 85 |
A szaktárgy tudása | 86 |
A szaktárgyi tudás fejlesztése | 86 |
Gyakorlati tanácsok a tanár magatartásához | 88 |
A közlekedő emberrel kapcsolatos ismeretek tanítása | 89 |
Az emberre vonatkozó ismeretek tanítása | 89 |
A didaktikai alapelvek érvényre juttatása | 90 |
Tanácsok a didaktikai feladatok megoldásához | 92 |
Az emberi magatartás tanítása | 95 |
A közlekedési karakter és kialakítása | 95 |
A helyes hozzáállás kialakítása | 96 |
A gondolkodás fejlesztése | 99 |
Hogy a rendőr ne legyen mumus | 113 |
Alkohol, kábítószer, gyógyszer | 116 |
A gépjárművek mozgási törvényeinek tanítása | 121 |
A didaktikai alapelvek érvényre juttatása | 124 |
A didaktikai feladatok megoldása | 127 |
A gépjármű vezetésének tanítása | 129 |
A didaktikai alapelvek érvényre juttatása | 130 |
Tanácsok a didaktikai feladatok megoldásához | 132 |
A gépjárművel való közlekedés tanítása | 135 |
Tanácsok a didaktikai alapelvek érvényre juttatásához | 136 |
Tanácsok a didaktikai feladatok megoldásához | 139 |
Veszélyhelyzetek | 141 |
A veszélyhelyzetekről általában | 141 |
A veszélyhelyzet fogalma és okai | 142 |
Szabályszegés-veszélyhelyzet-baleset | 143 |
Balesetek csoportosítása kimenetel szerint | 146 |
A veszélytan alapjai | 146 |
A veszély felismerése | 147 |
Mérlegelés-döntés | 159 |
A veszély elhárítása | 161 |
A veszélyhelyzetek tanítása | 165 |
Tanácsok a didaktikai alapelvek érvényre juttatásához | 167 |
Tanácsok a didaktikai feladatok megoldásához | 169 |
A gépjárművezetők továbbképzésének módszertani kérdései | 171 |
A továbbképzésekről | 171 |
Az üzemanyagtakarékos vezetés tanítása | 175 |
Tanácsok a didaktikai alapelvek érvényre juttatásához | 176 |
Tanácsok a didaktikai feladatok megoldásához | 177 |
A tanulók felkészítése az elméleti vizsgára | 179 |
Irodalomjegyzék | 185 |
Függelék | 187 |