1.063.223

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

(Ön)kritikus állapot

Az előadáselemzés szemiotikai módszerének vizsgálata

Szerző
Lektor
Budapest-Veszprém
Kiadó: Orpheusz Kiadó-Veszprémi Egyetemi Kiadó
Kiadás helye: Budapest-Veszprém
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 257 oldal
Sorozatcím: Theatron könyvek
Kötetszám: 2
Nyelv: Magyar  
Méret: 21 cm x 15 cm
ISBN: 963-9101-97-4
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

Kötetünk annak az "állapotnak" az elemzésére vállalkozik, amelyben a modern színháztudomány egyik legmeghatározóbb diszciplínája, a színházszemiotika kényszerül "önkritikára". Középpontjában napjaink egyik legsokoldalúbb teatrológusának, Erika Fischer-Lichtének a munkássága áll. Az elmélet (re)konstrukciója során műveit a színháztudomány és a szociálantropológia szélesebb kontextusába helyezzük, s így arra a kérdésre is választ keresünk, hogy igaz-e a (színház)szemiotika oly sokat hangoztatott válságának ténye. A német kutató elemzési módszerének határait a kortárs európai színház posztdramatikus tendenciáinak ismeretében jelöljük ki, és a kilencvenes évek nagy vihart kavaró rendezéseinek (Alföldi Róbert, Novák Eszter, Szász János, Telihay Péter, Zsótér Sándor) elemzésén igazoljuk. A Szegedi Tudományegyetemen megvédett doktori disszertáció átdolgozott változata tehát nemcsak egy előadáselemzési módszer vizsgálatát ígéri, hanem a kortárs magyar rendezői színház európai horizontból... Tovább

Fülszöveg

Kötetünk annak az "állapotnak" az elemzésére vállalkozik, amelyben a modern színháztudomány egyik legmeghatározóbb diszciplínája, a színházszemiotika kényszerül "önkritikára". Középpontjában napjaink egyik legsokoldalúbb teatrológusának, Erika Fischer-Lichtének a munkássága áll. Az elmélet (re)konstrukciója során műveit a színháztudomány és a szociálantropológia szélesebb kontextusába helyezzük, s így arra a kérdésre is választ keresünk, hogy igaz-e a (színház)szemiotika oly sokat hangoztatott válságának ténye. A német kutató elemzési módszerének határait a kortárs európai színház posztdramatikus tendenciáinak ismeretében jelöljük ki, és a kilencvenes évek nagy vihart kavaró rendezéseinek (Alföldi Róbert, Novák Eszter, Szász János, Telihay Péter, Zsótér Sándor) elemzésén igazoljuk. A Szegedi Tudományegyetemen megvédett doktori disszertáció átdolgozott változata tehát nemcsak egy előadáselemzési módszer vizsgálatát ígéri, hanem a kortárs magyar rendezői színház európai horizontból történő megértését is segíti.
"Egy idegen elmélet rekonstrukciója (...) önmagában is lehetne tudományos tevékenység. Több tényező is jelzi azonban, hogy ez a munka korántsem »állványzat« és nem is csak önmagában értelmes rekonstrukció: Magyarországon a szemiotika persze ismert, de nem mint színházszemiotika. Különösen a színházi emberek körében ismeretlen, s így bizony ismertetni és értelmezni is kell ezt a tudományágat. Az Erika Fischer-Lichte különböző műveiben lefektetett színházszemiotikát Kiss Gabriella elméletté szervezi: a színházi előadás szemiotikai megértésének és egy egyetemen tanítható, tehát módszertanilag reflektált előadáselemzésnek az elméletévé. Amit tehát a fischer-lichte-i szemiotika rekonstrukciójának szerény fogalmán túl végez, igen jelentős lépés a hazai színháztudományban, mely lépést minden részletében pontos logikával teszi meg." Vissza

Tartalom

Bevezetés9
Egy színházszemiotikai ész önkritikája15
A vizsgálat szempontrendszerét meghatározó tényezők16
A fischer-lichtei szemiotikai hermeneutika vizsgálata27
A jelentésesség (bedeutend) kérdésköre28
A kód fischer-lichtei felfogása32
A művészi jelentésképzőpdés és -változás határai43
A fischer-lichtei színházszemiotikai elmélet rekonstrukciója48
A színház szemiotikája51
A színházszemiotikán "innen" - a teatralitás fogalma59
A színházszemiotikán "túl" - a szociálantropológiai "fordulat"77
Az előadáselemzés színházszemiotikai módszerének kritikája101
Az előadáselemzési módszer rekonstrukciója102
A módszer elméleti hátterének rekonstrukciója104
A drámaszöveg és az előadás közötti transzformációs viszony117
A nyolcvanas évek második felétől bekövetkező változások124
A fischer-lichtei módszer produktivitásának vizsgálata134
A produktivitás vizsgálatának színháztörténeti kerete134
A produktivitás vizsgálatának heurisztikai kerete143
A produktivitás fischer-lichtei kerete148
Az alapprobléma megoldása160
A produktivitás vizsgálata a kortárs magyar rendezői színház néhány példáján163
A produktivitás vizsgálata Zsótér sándor rendezéseinek tükrében166
A drámaszöveg(ek) színházi fordításának keretei169
A dramatikus szöveg szcenikai transzformációjának keretei182
A nézői befogadás kerete(i)189
A produktivitás vizsgálata a magyar másszínház példáján193
A produktivitás vizsgálata a lélektani realizmus két formációján204
Konklúzió (helyett), avagy mire (is) jó a színházszemiotika?217
Irodalomjegyzék227

Kiss Gabriella

Kiss Gabriella műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Kiss Gabriella könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem