1.061.942

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Tizenkét tétel az Értékközvetítő és képességfejlesztő program innovációjáról

Szerző
Szerkesztő
Lektor
Pápa
Kiadó: Veszprémi Egyetem Tanárképző Kar Pedagógiai Kutatóintézete
Kiadás helye: Pápa
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 195 oldal
Sorozatcím: Értékközvetítő és készségfejlesztő program története
Kötetszám: 1
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-9220-89-2
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Húsz éves az Értékközvetítő és képességfejlesztő program iskolai gyakorlata. Jó ok arra, hogy megálljunk, és legalább megkezdjük a számvetést. Ez a kis könyv - remélhetőleg - első tagja egy... Tovább

Előszó

Húsz éves az Értékközvetítő és képességfejlesztő program iskolai gyakorlata. Jó ok arra, hogy megálljunk, és legalább megkezdjük a számvetést. Ez a kis könyv - remélhetőleg - első tagja egy sorozatnak. Annak a könyvsorozatnak, amely az Értékközvetítő és képességfejlesztő program történetét tárja majd fel. Magam legalább még egy kiadványra vállalkozom ezen kívül. Azonban bármit írok is le az ÉKP-ról, azt mindig távolságtartással fogadja majd a szakma - érthető okból. Hiszen az ÉKP születésének pillanatától a mai napig valamilyen módon aktív közreműködője vagyok a programnak. Tagja voltam annak a kutatócsoportnak, amely megkezdte a kidolgozását. Máig koordinálom kiadványainak előállítását. Részt vettem az innovációs folyamatokban, s ma is munkatársa vagyok az ÉKP Országos Központjának. Természetes, hogy nem tudom függetleníteni magam a programtól, kialakulásának folyamatától. Hiszen bennelévőként éltem meg a kezdeti sikeres szakaszt, a följelentések miatt gyártott igazoló jelentések készítését, a száznál több követő iskola pedagógusainak továbbképzését, adaptáló munkájuk szervezését. Ma is mindenek előtt való életemben az ÉKP. E kézirattal párhuzamosan is a húsz éves ÉKP jubileumi konferenciájának szervezésén dolgozom. Nem mondhatom hát, hogy nem vagyok elkötelezettje a programnak! Ebben a könyvben mégis tárgyilagosságra törekszem. Leginkább dokumentumokat, följegyzéseket, irattári anyagokat dolgoztam fel benne, de nem kerülhetem ki a dokumentumokban feltárt adatok, tények kiválasztását, csoportosítását, az összefüggések interpretációs környezetbe való helyezését. S néha hozzátehetem azt a kis többletet, amit csak a bennelévők, a megélők tehetnek eseménytörténetekhez. Talán a gyanakvókat is meggyőzi a sok dokumentum arról, hogy nem egyszerűen szubjektív visszaemlékezést, nosztalgiázó szöveget tart a kezében. S talán magunkat, a régi és mai ÉKP-sokat is megtisztelhetem e kis könyv néhány komolyan vehető gondolatával. Vissza

Tartalom

Előszó 9
Történeti bevezető 11
A feladat 13
Az Értékközvetítő és képességfejlesztő program születésének előzményei 15
1. Néhány pedagógiai-pszichobiográfiai adat és motívum a Zsolnai-programok létrejöttéről 15
2. Az 1970-es évek pedagógiai válságszindrómái 17
3. A Nyelvi, irodalmi és kommunikációs nevelési kísérlet mint az EKP inspirálója 18
4. Az EKP kutatási előzményei 19
4.1. A képesség- és tehetségfejlesztés magyarországi helyzetét és lehetőségeit feltáró pedagógiai akciókutatás (1980-1985) 20
4.2. Az értékközvetítő és képességfejlesztő iskola modelljének kimunkálása - Törökbálint (1985-1993) 22
Az ÉKP innoválhatóságának feltételei 26
1. Projektfinanszírozás és stratégiai tervezés 26
2. Az intézményi feltételek megteremtődése 28
3. Az EKP tantárgyi rendszere - válaszok az aktuális oktatáspolitikai kihívásokra 29
4. Az ÉKP mint az ezredforduló válságszindrómáira választ adó pedagógiai praxis főbb jellemzői 32
5. Oktatáspolitikai, jogszabályi feltételek az EKP innoválásához 35
Az EKP innovációjának innovációtani hátteréről 37
Időrend és korszakok az EKP innovációjának történetében 42
Az EKP magyarországi terjedésének topokronológiája 46
1. A NYIK sikerének hatása az ÉKP-mozgalom terjedésére 47
2. A rendszerváltást megelőző oktatáspolitika innovációt gerjesztő szerepe az ÉKP-mozgalom kiszélesedésében 48
3. A rendszerváltással járó érték- és ideológiaváltás elbizonytalanító hatása az EKP innovációjára 48
4. A kerettanterv szabályozó szerepének hatása 52
Az oktatásügyi és a közigazgatási törvénykezés serkentő és fékező hatása az EKP innovációjára 55
1. Önkormányzati törvény, egyházi ingatlanok visszaadása 55
2. A '93-as közoktatási törvény adta lehetőségek és korlátozások 57
2.1. Rögzített óraszámok 57
2.2. Kiépült az ÉKP középiskolai szakasza 58
2.3. Törökbálint átmenekítése 59
3. A felsőoktatási törvény és az ÉKP 59
Az EKP (és a NYIK) innovációja során terjesztett pedagógiai tudás 61
1. Az ÉKP-kutatások során kidolgozott pedagógiai tudástipológia és annak pedagógiai transzformációja a tanítási programokban 61
2. Az alternativitás végletekig való kiszélesítésének fékező hatása az ÉKP-ban született pedagógiai tudás terjedésére 62
A pedagógiai menedzsment serkentő és fékező szerepe az ÉKP innovációjában 65
1. Az ÉKP-s igazgatók rendszeres továbbképzése 66
2. Az innovációt segítő régióközpontok létesülése a sikeres pedagógiai menedzsmenttel rendelkező iskolák kezdeményezésére 67
A minőség-elv következetes érvényesítése az EKP innovációjában 68
1. Pedagógia és Minőség 68
2. A magyar közoktatás minőségi megújításának szakmai programja és az EKP viszonya a pedagógiai innovációban 69
3. Az EKP-s iskolák önminősítő munkája, szerepük a minőségbiztosítási kultúra meghonosításában 71
4. A kiválóság programjának érvényesülése az ÉKP-s iskolahálózatban 72
Az EKP innovációjának gyenge pontjai a tankönyvpiac és a program piac által gerjesztett versenyhelyzetben 74
1. Az ÉKP-s tankönyvkiadás útja 74
2. Az ÉKP-s tankönyvkiadás finanszírozása 75
3. Tankönyvpiac - üzlet - szabályozás 76
4. ÉKP-s pedagógiai kultúra - szerzők és szerkesztők hiánya 77
5. Az ÉKP pedagógiai marketingje 78
Az ÉKP akkreditált továbbképzési programjai és azok előzményei 80
1. Továbbképzés-történet 80
2. Akkreditált továbbképzési programok, tanfolyamok 81
Nyitott kérdés: az ÉKP pedagógiájának térnyerése a hazai pedagógusképzésben 82
1. Az ÉKP és a pedagógusképzés 83
2. Az ÉKP a gyakorlóiskolákban 84
Utószó és összegzés 86
Irodalom 87
Függelékek 91-195

Kiss Éva

Kiss Éva műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Kiss Éva könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem