1.067.308

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Tudományos diákkör az általános iskolákban - a diákkör létrehozása és működtetése

Szerző
Lektor
Zalabér
Kiadó: Zalabéri Általános Iskola, Alapfokú Művészetoktatási Intézmény, Óvoda
Kiadás helye: Zalabér
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 142 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 23 cm x 16 cm
ISBN: 978-963-06-8863-5
Megjegyzés: Fekete-fehér ábrákkal.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

A Tudományos diákkör az általános iskolákban - diákkör létrehozása, működtetése című kézikönyvet azoknak az alapfokú közoktatási intézményeknek ajánlom elsősorban, ahol olyan kreatív tehetséggondozó, a tudományra érzékeny tanítók és tanárok dolgoznak, akik az intézményükön belül vállalják és támogatják az általános iskolai tudományos konferenciák szervezését, lebonyolítását, akik attitűdjüknek és felkészültségüknek köszönhetően inspiráló hatással bírnak a tehetséges és a tehetségígéretes 10-14 éves korosztályra, eredményesen ösztönzik a gyermekeket a szubjektív tudományos alkotás létrehozására. A kézikönyv innovatív segítséget ad a tudományos diákkört ez ideig működtető általános iskoláknak, közoktatási intézményeknek a pedagógiai programjuk továbbfejlesztésében, az integrált tehetségfejlesztés megalapozásában és a tehetséges tanulók felkészítésében a gimnáziumi TUDOK tehetségsegítő programra. Emellett útmutatóul szolgál az oktatási intézményeknek az általános iskolai tudományos... Tovább

Fülszöveg

A Tudományos diákkör az általános iskolákban - diákkör létrehozása, működtetése című kézikönyvet azoknak az alapfokú közoktatási intézményeknek ajánlom elsősorban, ahol olyan kreatív tehetséggondozó, a tudományra érzékeny tanítók és tanárok dolgoznak, akik az intézményükön belül vállalják és támogatják az általános iskolai tudományos konferenciák szervezését, lebonyolítását, akik attitűdjüknek és felkészültségüknek köszönhetően inspiráló hatással bírnak a tehetséges és a tehetségígéretes 10-14 éves korosztályra, eredményesen ösztönzik a gyermekeket a szubjektív tudományos alkotás létrehozására. A kézikönyv innovatív segítséget ad a tudományos diákkört ez ideig működtető általános iskoláknak, közoktatási intézményeknek a pedagógiai programjuk továbbfejlesztésében, az integrált tehetségfejlesztés megalapozásában és a tehetséges tanulók felkészítésében a gimnáziumi TUDOK tehetségsegítő programra. Emellett útmutatóul szolgál az oktatási intézményeknek az általános iskolai tudományos diákkörök létrehozásában és működtetésében. Másrészről módszertant közvetít a tehetséggondozó pedagógusoknak a látens tehetségígéretekkel (szocializációs- és kommunikációs hátránnyal küzdő, de kreatív) és a tehetségekkel történő bánásmódra, a majdani tudásalapú társadalomban való kreatív helytállás és megfelelés előkészítésére, megalapozására. Ily módszertani ajánlása például az, hogy miként lehetséges a tanítványt felkészíteni a nyomtatott és digitális tudományos információk és források magabiztos használatára, hogyan fejleszthető a gyermek tudományos problémákra való érzékenysége, miképpen történhet a kutatói módszerek megismertetése és a szóban forgó korosztály képességeihez mért alkalmazása, a szubjektív alkotói képesség fejlesztése. Irányt nyújt a tudomány iránt affinitást mutató pedagógusoknak a 10-14 éves tehetséges tanulók mikrokutatásra késztetéséhez, valamint gondolatokat indukál a tudományos szubjektív alkottatás pedagógiai folyamataiban felmerülő problémák megoldásának további kutatásához. Vissza

Tartalom

Bevezetés 11
1. Az általános iskolai tudományos diákkör 13
1.1. Az általános iskolai tudományos diákkör pedagógiájának lényege 14
1.2. A tudományos diákkör létrehozásának céljai 16
1.3. A pedagógiájának kihívásai 16
2. A tudományos diákköri tevékenységek és a NAT kapcsolata 21
2.1. Tanulói tevékenységek a tudományos diákkörben 21
2.2 A diákköri tevékenységek hatása a NAT szerinti
kulcskompetenciákra 23
2.3. A NAT kiemelt fejlesztési feladatainak tárgyiasulása a
pályamunkákban 25
2.4. Van-e helye az általános iskolában a tudományos diákköri
munkának? 27
3. A tudományos diákkör létrehozása 29
3.1. Hogyan segíthetjük a szubjektív alkotást tanórán? 30
3.1.1. Az érdeklődés felkeltése tanórán 30
3.1.2. Életszerűség biztosítása 31
3.1.3. Az önművelés lehetőségének biztosítása 33
3.1.4. Szubjektív alkotásra késztetés 35
3.2. Hogyan hozzunk létre alkotói napokat? 38
3.2.1. Az alkotói napok szükségessége 38
3.2.2. Az alkotói napok 40
3.2.3. Az alkotói napok folytatása 43
3.3. Ajánljunk fel szerződést a tudományos diákköri munkához 44
3.4. Hogyan szervezzünk tudományos diákkört? 45
3.4.1. Pedagógusi team létrehozása 45
3.4.2. A tudományos diákkörök összetétele 46
3.4.3. A diákkör működésének rendszeressége 46
3.4.4. Mások bevonása a diákköri munkába 47
4. Tanulás az általános iskolai tudományos diákkörben 49
4.1. Hogyan keltsük fel a diákok érdeklődését a tudomány
problémái iránt? 50
4.1.1. Megoldásra váró tudományos problémák 50
4.1.2. A pedagógus aktív figyelme, problémaérzékenysége 51
4.1.3. A pedagógus tudományos érdeklődése 52
4.1.4. Az információs forrásközpontok használata 52
4.1.5. A közjó szolgálata 53
4.2. Hogyan segítsük a diákok témakörválasztását? 53
4.2.1 Az ismeretterjesztő irodalomtól a témakörválasztásig 54
4.2.2. A tudomány térképétől a témakörválasztásig 56
4.2.3. A választott témakör bemutatása, kiselőadás a diákkörben 57
4.3. Hogyan aktivizáljuk a diákok problémaérzékenységét? 58
4.3.1. A „kérdések órája" 58
4.3.2. A kérdés elemzése 60
4.3.3. Feljegyzés az aktivitásról 60
4.4. Hogyan gyűjtessünk ismereteket a választott tudományos témához? 61
4.4.1. Elméleti ismeretek gyűjtése 61
4.4.2. Tapasztalati megismerés, megfigyelés, mérés 63
4.5. Hogyan segítsük a vizsgált tudományos téma bemutatását? 65
4.5.1. A gyűjtött ismeretek rendszerezése 65
4.5.2. Szövegalkotás az ismeretrendszeréről 66
4.5.3. A vizsgált téma bemutatása, iskolai tudományos diákköri
konferencia 69
4.5.4. Konzultáció és döntés 76
5. Ismeretterjesztő alkotás tanulása az általános iskolai tudományos
diákkörben 81
5.1. Mit tekintünk ismeretterjesztő alkotásnak? 82
5.2. Mikor ösztönözzük diákjainkat ismeretterjesztő alkotások
létrehozására? 82
5.2.1. A tudományos téma mélysége 82
5.2.2. A tanítványunk képességei és motiváltsága 83
5.2.3. Az ismeretterjesztő alkotás feltételei 83
5.3. Milyen elvárásokat támasszunk az ismeretterjesztő
alkotásokkal szemben? 84
5.3.1. A téma szűkítése és értelmezése 84
5.3.2. Az ismeretterjesztő alkotások formai és tartalmi követelményei 85
6. A kutatásmódszertan elemeinek tanulása az általános iskolai
tudományos diákkörben 87
6.1. Mit értünk a kutatásmódszertan elemei alatt? 87
6.2. Hogyan tanítsuk a kutatásmódszertan elemeit? 87
7. A mikrokutatás elemeinek tanulása az általános iskolai tudományos
diákkörben 89
7.1. Mit vélünk mikrokutatásnak általános iskolai szinten? 89
7.2. Mikor ösztönözzük diákjainkat mikrokutatás elemeinek tanulására? 91
7.2.1. A téma megismerésének mélysége 91
7.2.2. A diákunk képességei 91
7.2.3. A diákunk motiválhatósága 92
7.2.4. Adekvát feltételrendszerek 92
7.3. Hogyan irányítsuk a mikrokutatás elemeinek tanulási folyamatát? 92
7.3.1. Etikusság a mikrokutatásban 92
7.3.2. A mikrokutatás kiindulópontja 94
7.3.3. A tudományos probléma értelmezése a saját környezetben 95
7.3.4. Rivális hipotézisek 98
7.3.5. Szakirodalom feltárása, könyvtári munka 100
7.3.6. Mikrokutatás a könyvtárban 101
7.3.7. Mikrokutatás terepen 104
7.4. Mivel segítsük a mikrokutatási beszámoló, pályamunka készítését? 107
7.4.1. Kövessük a mikrokutatás logikai láncát 107
7.4.2. Használjuk fel a mikrokutatás céduláit jegyzeteit 108
7.4.3. Alkalmazzuk az idézeteket, hivatkozásokat 108
7.4.4. Építsünk a megfigyeléseinkre, méréseinkre
adatfeldolgozásainkra 108
7.4.5. Végezzünk számítógépes szövegalkotást, fejtsük ki
a mikrokutatást 109
7.4.6. Készítsünk illusztrációt (képek, ábrák, táblázatok, diagramok) 110
7.4.7. Mutassuk be a mikrokutatás folyamatát 110
7.4.8. Készítsünk tartalomjegyzéket 110
7.4.9. Foglaljuk keretbe a mikrokutatást bevezetéssel és összegzéssel 111
7.4.10. Adjunk címet a mikrokutatásnak 111
7.4.11. Mutassuk be a felhasznált irodalmat 111
7.4.12. Készítsünk címlapot 112
7.4.13. Végezzünk befejező ellenőrzést 112
7.4.14. Fűzzük le a mikrokutatási beszámolót, pályázatot 112
7.5. Milyen technikákkal segíthetjük az előadásra készülést? 113
7.5.1. Az iskolai forduló PowerPointos bemutatásának
továbbfejlesztése 113
7.5.2. Az iskolai forduló előadásának továbbfejlesztése 115
7.5.3. Reflexiós helyzetgyakorlatok 116
8. A kutató gyerekek tudományos konferenciájának (KGYTK)
felmenő rendszerű komplex tanulmányi versenye 119
8.1. Megyei forduló 120
8.2. Regionális forduló 129
8.3. Országos döntő 134
9. A tudományos diákköri munka önelemzése az általános iskolában 137
9.1. A pályamunkák elemzése 138
9.2. Kérdőíves felmérés a diákköri munkát vállaló tanulók körében 138
Tartalomjegyzék
9.3. Kérdőíves felmérés a felkészítő pedagógusok körében 138
9.4. Kérdőíves felmérés a zsűritagok körében 138
9.5. Mi a hozadéka a tudományos diákköri munkánknak? 139
Felhasznált irodalom 140

Kiss Albert

Kiss Albert műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Kiss Albert könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem