Előszó
Részlet:
Kedves Szülők!
Bizonyára emlékeznek még arra az öt oldalnál is hosszabb levélre, amelyet gyermekük 1. osztályba íratásakor adtak át önöknek az iskola képviselői. Talán még arra is emlékeznek, hogy ez az öt oldalnál is hosszabb levél az értékközvetítő és képességfejlesztő iskola célkitűzéseit, programját ismerteti Önökkel, s azt is tartalmazza, mit vár el ez az iskola a szülőktől. A levél azzal záródik, hogy gyermekük érdekében szíveskedjenek végiggondolni az iskola programját, s legyenek a pedagógusok partnerei ebben a munkában. Csak köszönni tudjuk, hogy Önök e kérést meghallgatták, s készek együttműködni a pedagógusokkal. Ezt az együttműködést feltételezhetően azért vállalják, mert saját maguk is meggyőződhettek róla, hogy az értékközvetítő és képességfejlesztő pedagógia a gyerekükért van. S bizonyára többen azt is sejtik, hogy e pedagógia sikere hozzájárulhat ahhoz, hogy hazánkban a kisiskolások egyre nagyobb tömegei részesülhessenek igényes, fejlesztő tanításban és emberi bánásmódban.
E füzet címzettjei Önök, Kedves Szülők, s bízunk abban, hogy a sikeres családi nevelés érdekében tett javaslataink megfontolása, végiggondolása után nemcsak címzettek lesznek, hanem a pedagógusok igazi szakértő partnerei is. Tudniuk kell, hogy az értékközvetítő és képességfejlesztő pedagógia a pedagógusoktól újfajta szaktudást, újfajta nevelési stílust kíván, amelyet sok-sok tanulással, továbbképzéssel sajátítunk el. E program tehát új iskolai, pedagógiai kultúrát igényel ahhoz, hogy a program szerint tanuló gyerekek fejlődése zavartalan lehessen a későbbi években. Ezért úgy véljük, Önöknek is újra kellene gondolniuk családi nevelésük gyakorlatát, példát és irányt mutatva e tettükkel többezer magyar családnak. Ennek érdekében foglaltuk össze a legkorszerűbb magyar nyelvű családpedagógiai és családpszichológiai irodalom - elsősorban Ranschburg Jenő munkái - alapján azt a sok-sok pedagógiai teendőt, amelyet csak a családban lehet megoldani. Ebben a füzetben olyan tanácsokat, amelyek az önök családjában élő csecsemő vagy óvodás, illetve serdülő vagy idjú nevelésére egy az egyben érvényes lenne, nem adhatunk. Kizárólag a kisiskolás gyerekükre irányítjuk a figyelmet: ahogyan a családban és az osztályban tevékenykedik-fejlődik, fél vagy örül, szorong vagy boldog. Összeállításunk nem receptgyűjtemény, inkább pedagógiai problématár. Ezt juttattuk kifejezésre a kérdőmondatos címekkel is, például: "Milyen a kisiskolás?", "Milyen bánásmódot kívánna a kisiskolás?" stb. Ha Önök megtisztelnek bennünket azzal, hogy könyvünket végigolvassák (természetesen mindkét szülőre gondolunk, nemcsak az anyára), olvasás közben jó, ha tudják a következőket. Az itt közreadott tanácsok, megállapítások hitelesek. Többezer hazai és európai család eredményes nevelési gyakorlatának a tapasztaláról van szó. Ez ugyanakkor nem jelenti azt, hogy az itt közreadott törekvések, megfontolások egyike vagy másika azonnal sikerre vezet. A nevelés csak akkor hatásos, ha nevelési gondolásaik véghezvitelében következetesek és türelmesek.
Vissza