1.059.326

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Könyvtárhasználati ismeretek

Tanárképző Főiskolák/Kézirat

Szerző
Lektor
Budapest
Kiadó: Tankönyvkiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 184 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: Kézirat. Tankönyvi száma: J 11-732.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Ez a jegyzet a tanárképző főiskolák pedagógiaszakos hallgatói számára készült. Első kísérlet arra, hogy pedagógusjelölteknek összefoglalja a legelemibb olvasáspedagógiai és könyvtárhasználati... Tovább

Előszó

Ez a jegyzet a tanárképző főiskolák pedagógiaszakos hallgatói számára készült. Első kísérlet arra, hogy pedagógusjelölteknek összefoglalja a legelemibb olvasáspedagógiai és könyvtárhasználati ismereteket. A szerzők szükségesnek érzik, hogy elöljáróban a következőkre hívják föl a hallgatók figyelmét.
1. A jegyzet nem megtanulandó szöveget, hanem egyrészt elméleti, másrészt gyakorlati tudnivalókat tartalmaz. Az előbbiek bővebb kifejtésének az előadásokon, illetve a szemináriumokon, az utóbbiak alkalmazásának a könyvtári gyakorlatokon kell sorra kerülniük.
2. Kívánatos, hogy a hallgatók - egyéni érdeklődésük szerint - a jegyzetben közölt oktatási-nevelési problémák, ismeretek egyik vagy másik részével behatóbban is foglalkozzanak. Ehhez a jegyzet szövege azonban csak vezérfonalul szolgálhat; a kérdéseket bővebben tárgyaló tanulmányokat maguknak a hallgatóknak kell felkutatniok. Tanulmányozandó irodalmat ezért nem jelöltünk meg. Ezt sugallta az a meggondolás, hogy egyrészt újabb és újabb, a témával összefüggő művek jelennek meg, másrészt a hallgatók ezzel is gyakorolják, hogyan kell a tankönyvet használni és hogyan kell korszerűen tanulni.
3. Helyenként történeti mozzanatokra is utaltunk, de csupán annak jelzésére, hogy bizonyos pedagógiai elgondolások, vélemények, módszerek nem is egészen újkeletűek. Annak, akit a kérdések története jobban érdekel, szintén magának kell a részleteknek utánanéznie.
4. Mivel a könyvtárhasználati ismeretek sok szállal fűződnek az egyéb studiumokhoz, ezekre csak annyira tértünk ki, amennyire - a terjedelem nyújtotta lehetőségeken belül - a logikus gondolatmenet ezt megkívánta. A nem vagy csak futólag említett összefüggéseket tanulmányaik során maguknak a hallgatóknak kell feltárniok. Ez elsősorban a tantárgypedagógiai és a nevelési célok megvalósításával kapcsolatos kérdésekre vonatkozik. Vissza

Tartalom

Előszó
Az iskolai könyvtár az oktató-nevelő munkában
A könyv, a könyvtár szerepe az oktatásban3
Az oktatás korszerűsítése7
Olvasás és tanulás10
Didaktikai elvek12
A könyv mint munkaeszköz15
A könyvtárhasználat alapvető módszerei18
Könyvek használata az órán19
Könyvek használata az órán kívül21
Mindkét formában követendő alapelvek23
A korszerűsített oktatási folyamat24
A túlterhelés ellen26
A tanulók olvasásának és értékelésének összefüggése27
A könyvtár a nevelési célok megvalósításának szolgálatában30
Személyiségfejlesztés30
Érdeklődés és olvasás30
Az olvasás mint az önismeret egyik tényezője34
Permanens művelődésre nevelés35
Olvasás és pályaválasztás36
A hátrányos helyzetű tanulók segítése a könyvtárhasználat útján36
A szépirodalom szerepe38
A tanuló saját könyvtára40
A könyveket felhasználó pedagógiai munka feltételei42
A helyes pedagógiai szemlélet kialakítása42
A korszerű iskolai könyvtár45
Egységes könyvtár az iskolában47
Kihelyezett állományrészek47
Az iskolai könyvtár állománya49
Az iskolai könyvtár elhelyezése56
Az iskolai könyvtár az órán kívüli pedagógiai munkában62
A napköziotthon62
Az ifjúsági mozgalom és az olvasás64
Közéleti nevelés64
Rendezvények65
A szakkörök71
Tanulmányi versenyek, pályázatok72
A tanulmányi kirándulások73
A bentlakásos oktatási intézmények könyvtárairól75
A bentlakásos oktatási intézmények könyvtárainak jellegzetességei75
Az önálló tanulásra nevelés80
Szabad foglalkozások82
A könyvtárhasználat a felnőttoktatásban86
Szakirodalmi tájékozódás91
Az írásos dokumentumok93
A dokumentumok fajtái93
A könyv96
A könyvek részei101
Az időszaki kiadványok105
Tájékozódás a könyvtárban107
Szabadpolc107
Katalógusok107
A katalóguscédula108
Címleírás109
Raktári jelzet116
A katalógusok fajtái118
Betűrendes katalógus119
Szakkatalógus120
A könyvtári osztályozás121
Tárgyszókatalógus128
Egyéb katalógusfajták129
A kutatómunka fázisai131
A kutatási téma pontos meghatározása131
Előzetes irodalomkutatás131
Források132
Segédkönyvek132
Bibliográfiák132
Repertóriumok134
Az információs források tanulmányozása135
Anyaggyűjtés136
Az anyag rendezése137
A pedagógusok és a tanulók könyvtári ellátásának rendszere139
A magyar könyvtárak országos rendszere141
A pedagógiai információs rendszer146
Az OPKM információs kiadványai150
Együttműködés az iskolai és egyéb könyvtárak között153
Bibliográfiai jegyzetek156
Függelék159
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem