A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Vasútépítéstan II/1.

Második kötet: A vasuti felépítmény/I. füzet: A vágány

Szerző
Budapest
Kiadó: Magyar Mérnök- és Építész-Egylet
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Könyvkötői kötés
Oldalszám: 269 oldal
Sorozatcím: A Magyar Mérnök- és Építész-Egylet Könyvkiadó Vállalata
Kötetszám: 4
Nyelv: Magyar  
Méret: 25 cm x 18 cm
ISBN:
Megjegyzés: Írta: Kisfaludi Lipthay Sándor, a vasútépítéstan nyilv. rendes tanára a M. K. József-Műegyetemen. Az 1885. évi illetmény fejében a Könyvkiadó Vállalat aláírói számára. A szöveg közé nyomott 457 ábrával.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Részlet a könyvből:

III. RÉSZ.
A VASÚTI felépítmény.
I. SZAKASZ.
A vágány.
1. FEJEZET.
Általános rész.
1. A vágány alkotó részei. A vasúti vágány a következő fő alkotó részekből áll:... Tovább

Előszó

Részlet a könyvből:

III. RÉSZ.
A VASÚTI felépítmény.
I. SZAKASZ.
A vágány.
1. FEJEZET.
Általános rész.
1. A vágány alkotó részei. A vasúti vágány a következő fő alkotó részekből áll:
1. A sínszálak és aljak képezte szorosabb értelemben vett vágányból, mely a járó művek közvetetten alátámasztására és vezetésére szolgál és 2. az ágyazásból melynek az a rendeltetése, hogy a vágányra ható nyomást a vasút alépítményét képező földműnek nagyobb felületére osztván el, a vágánynak ebbe való besüppedését megakadályozza. Az ágyazás egyúttal az esővíznek az aljaktól való gyors elvezetését is eszközli.
2. A sínszálakat egyes sínek képezik, melyek az aljakkal különböző kapcsoló szerek segítségével szoros összeköttetésben vannak.
Az egyes sínek a légkör hőmérsékletének változásai közben bizonyos hosszváltozásokat szenvednek; a sínek és aljak közötti kapcsolást ennélfogva oly módon kell eszközölni, hogy e hosszváltozások akadályba ne ütközzenek, mert ellenkező esetben a sínek eltorzítását idéznék elő. Ez okból a sínszálakat képező egyes sínek végeit nem lehet szorosan egymáshoz illeszteni, hanem oly nagy hézagot kell köztük hagyni, mely a sínek előfordulható legnagyobb terjeszkedésének megfelel.
Emez u. n. terjeszkedő hézag méretének kiszámítása azon az alapon történik, hogy a hőmérsékleti hosszváltozások egyenes arányban állanak úgy a sínek hosszával, mint a hőmérséklet változásainak mértékével. Vissza

Tartalom

III. rész. A vasúti felépítmény.
I. szakasz. A vágány.
I. Fejezet. Általános rész.
1. A vágány alkotó részei. 1
2. A sínszálak, A terjeszkedő hézag. - A sínvégek összeeresztése. - A hevederkötés. - Felváltott és szemközti illesztés a két sinszálban ____________ 1
3. Az aljak. Keresztaljak. - Hosszaljak. - Magánaljak. - A talpas illesztés. -
A szabad illesztés. - Az excentrikus illesztés. ___________ ... 4
4. A kapcsoló szerek. Oldalerők. - Hosszanti erők. - A kapcsoló szerek rendeltetése -5
5. A sinek anyaga. A kovács-vas sinek hámlása. - Aczélfejű sínek. - Az ingotaczél sínek. - Ezek egyenletes kopása _______________________________ 6
6. Az aczélsinek koptatásának mértéke. Az aczél helyes keménységi fokának
kérdése. - A német vasutak egyesülete által gyűjtött adatok. - Franczia adatok _9
7. A sinek beszerzése. Sinek szállítására vonatkozó feltételek. - A) A gyártásra vonatkozó feltételek; - B) A sínpróbák: Hajlító kísérletek, ütő
kísérletek, szakító kísérletek. - A vasutak egyesületének salzburgi megállapodásai. A minőségi szám. Anyagpróbák. - C) A jótállás. - A m. kir.
államvasutak ide vonatkozó feltétfüzete_________________________________ 14
8. Az aljak anyaga. I. A talpfák. Tölgy-, bükk- és fenyőtalpfák. A talpfák vetődése. Tartósságukra vonatkozó tapasztalatok. - II. A vastalpak. Előnyeik a talpfákkal szemben. - III. A kőaljak ______ _______________ 24
9. A talpfák tartósságának fokozása. I. A fa-lé eltávolítása: 1. Téli döntés. -
2. Kilúgozás. - 3. Gőzöltetés. -II. A fa-lé megóvása. - 1. Aszalás (Fréret).
- 2. Bemázolás. - 3. Pörkölés. - 4. Itatás. Áztatás útján (Kyan).
Alacsony nyomás alatt (Boucherie). Magas nyomás alatt (Burnett.
Bethell). - A telítésre használt anyagok. Kéneső sublimat (Rütgers).
Rézgálicz. Czinkchlorid. Kátrányolaj. Utóbbiak keveréke. Kátránygőzzel
való telítés (Faradis, Blythe). - Az itatás gazdasági jelentősége. Az itatás
költsége. A tartósság fokozása. Összefoglalás.. ---------------------- 28
10. Az ágyazás anyaga. Szükséges tulajdonságai. - A homok. - A kavics.
A tört kavics. Egyéb anyagok. Az anyagok közötti választás--------- 35
II. Fejezet. A sínszálak.
11. A sinek keresztszelvényéről. A lapos sinek. - A nyeregsín. - A gombasín. - A kettősfejű sín. - A szélestalpú sín. - A keresztszelvények összehasonlítása_______ 38
12. A sinek hosszúsága. A vassínek hosszúsága. - A hosszúság növekedése az
ingot-aczél sinek alkalmazása óta. - A hosszú sinek alkalmazásának előnye. - Túlságos sínhosszúságok hátrányai. - A sínhosszúság választása.
13. Szélestalpú sinek. A részarányos szelvény megokolása. - A sínméretek
empyrikus fejlődése -Az u. n. szabványos sinszelvény kérdése I. A sínfej
alakja és átlagos méretei. - II. A síntörzs alakja és méretei. III. A síntalp
alakja és méretei. - IV. A szélestalpú sinek súlya. - Közelítő képletek
a súly kiszámítására. - Jegyzet..-------------------- -------42
14. Kettősfejű sinek vagy sarusinek. A részarányos szelvény és annak viszonyszámai - A Bullheaded szelvény és viszonyszámai. - Közelítő súlyképletek a sarusinek részére. - A sínsaruk alakja. - Az ék alkalmazása.- A saruk súlya 58
15. Adott hatásszenvedésnek ellenálló sínszelvények megszerkesztése. A
számítás általános menete és a választott közelítő módszer megokolása.-
A számítás alapjául szolgáló feszültség választása. - Új szelvények szerkesztésénél inkább szilárdságtani alapon történő közbesítést végzünk. -
I. A legnagyobb nyomaték meghatározása kereszt- és magánaljak esetében.
A szélső aljközük választása a talpas és a szabad illesztés esetében. -
II. A legnagyobb nyomaték meghatározása hosszaljak esetében. - E nyomaték megoszlása a vágányszálak különböző alkotó részeire. - III. A
tehetetlenségi nyomaték meghatározása. - Közelítő képletek. - IV. A
sínszelvény meghatározása kereszt- vagy magánaljak esetében. - Közelítő
képletek a megfelelő sínmagasságra. - Az egyenletes kopás figyelembevétele aczélsineknél. - A közelítő sínszelvény ellenőrző számítása. -
V. A hosszaljakon nyugvó felépítményben keletkező feszültségek kiszámítása____66
16. A hevederkötés. I. A hevederkötésről általában. - Átlagos méretei a talpas
illesztésnél. - A sín és a hevederek keresztmetszeti modulusai közötti
helyes arány, szabad illesztés esetében. - II. A hevederszelvény megszerkesztése. - Keréktámasztó hevederek. Példa. - III. A hevederkötés összekapcsolása. - IV. A hevederkötés felhasználása a sinek rögzítésére. -
V. A csavarok részletei. - VI. A csavarházak lazulása és ennek meggátlása- 104
17. Különleges hevederkötések. A Fisher-féle hevederkötés. - Dering hevederjei
18. Összetett sinek 105
III. Fejezet. A keresztaljakon nyugvó vágány.
19. A keresztaljak méreteiről általában. Hosszúságuk. - Alátömködésük
módja. - A keresztaljakra ható hajlító nyomaték nagysága. - A kavicságyra gyakorolt fajlagos nyomás nagysága. - Az aljak alsó és felső
szélességére, valamint a magasságukra befolyó körülmények. - Példa ... 107
20. A keresztaljak egymástól való távolságáról. Az elméletileg legczélszerűbb távolság.-Tényleg választott talpfaközök. - A sínhosszúság visszahatása a talpfaközök pontos megállapítására. - Az alátömködés lehetősége. - Példák 110
21. A talpfákról. Keresztszelvényük és. méreteik. - A kapacsolás kézi erővel
és munkagépekkel________________________________116
22. A sinek megerősítése a talpfákra. I. szegezés. - A szegek alakjának részletei.-Az előfúrás czélszerűségének kérdése. - Különleges szegalakok.-
A szegek száma és elhelyezése a talpfákon. - A sinek hosszanti eltolásának meggátlása a szegek segítségével. - II. A szegezés hatásszenvedése.-
A szegek eltolására és kihúzására ható erők. - A szegek erőbírása. -
A szegezésnek csekély biztonsága. - III. A csavarok alkalmazása -
A síncsavarok. - Ezek előnyei. - Kiterjedésük. - IV. A vágány biztosi-
tása. - Desbriéres-féle gyűrűk. - Cochran lemezei. - A párnalemezek.-
Fa- vagy vasbütykök. - A Speidl-féle sinkapocs. - Vasaljak bevonása. -
V. A sarusineknek a talpfákra való megerősítése. - Faszegek. - Vasszögek. - Vassal bélelt faszegek. - Csavarok _________________________ 118
23. A szélestalpú- és a sarusinek összehasonlítása. A szélestalpú rendszer előnyei. - Építő költségek. - A fentartás költségei. - A sarusines rendszer előnyei. - A vágány biztonsága. - A talpfák mechanikai behatások elleni megvédése. - A sínkiváltás gyorsasága. - Összefoglalás _________138
24. A vastalpakról. I. A vastalpak keresztszelvénye. - Ezek összehasonlítása a
szilárdság szempontjából. - Az ágyazáson való kedvező megfekvés. -
Összefoglalás. - II. A vastalpak hosszmetszete. - Hosszúságuk és alakjuk.
- A végek lezárása. - III. A vastalpak súlya és utóbbinak fokozása. 140
25. A sinek megerősítése a vastalpakra . - 1. Csavarkötés fa-alátétek közvetítésével. - 2. Közönséges csavarkötés fedő lemezkék segítségével. -
3. Csavarkötés excentrikus fedő lemezkékkel. - 4. Csavarkötés excentrikus
oldallemezkékkel. - 5. Csavarkötés fogazott fedő lemezkékkel. - 6. Csavarkötés ékalakú szorító lemezekkel. - 7. Csavarkötés egyetlen csavarral.
- 8. Csavarkötés párnalemezek alkalmazásával. - 9. Csavarkötés párnalemezek és egyoldalú csavarokkal. - 10. Csavarkötés kampók közvetítésével. - 11. Csavarkötés rugalmas fedő lemezkékkel. - 12. Csavarkapcsolás rugalmas szorító lemezekkel. - 13, Kampók és ékekkel való megerősítés. - 14. Megerősítés kampók és rugalmas szegek segítségével. - 16. Megerősítés kampók és rugalmas villákkal. - A legjobb kapcsolás
kérdése ______ ___________________________ ___________________________ 150
26. Vastalpak ócska sínekből. - Oesterreicher szerkezete - Osztr. államvasutak
szerkezete - Wagner javaslata __________________________________ 168
27. A fa- és vaskeresztaljak összehasonlítása a költségek szempontjából . 171
28. A keresztaljak ágyazása. A német ágyazás. - Az angol ágyazás. - Utóbbinak víztől mentesítése. - A padka czélja. - Támaszfalak alkalmazása.
- A megmagasbítás megadása a körívekben. - Az ágyazás felszíne. -
Az ágyazásnak méretei. - A padka méretei. - A földművek képzelt
koronaszélessége -- ------ ------- 175
29. A kereszttalpfákon nyugvó vágány fektetése. Kitűzés. - A vágány lerakása az esetben, ha a kavics a pálya közelében szerezhető be. - Szükséges szerszámok és eszközök. - A terjeszkedő hézag bősége. - A szegezés. - A pályaszín szabályozása. - Az irány szabályozása. - A borító
kavics beszállítása. - A felépítmény fektetése az esetben, ha a kavicsot
távolról kell a helyszínre szállítani _________ ------------ ----184
30. A vágány fektetése kanyarulatokban. A szabványos sínhosszúságon kívül
szükséges rövid sinek mérete. - A belső sínszálba fektetendő rövid
sinek számának meghatározása. - A sínek görbítése. - A görbítendő
sinek ívmagasságának kiszámítása. - Hajlító gépek. - A kanyarulati
vágány bővítése és magasbítása. - Ezek mérésére szolgáló eszközök 190
IV. Fejezet. A hossz- és magánaljak.
31. A hossztalpfák. Kivételes alkalmazásuk. - Ferde hidaknál. - Kövezett útburkolatokban. - Részletek. - Erdei pályák ---------- ------ 201
33. A vasból képzett hosszaljakról általában. A különböző szerkezetek
miként való csoportosítása-------- - 202
33. Az egyrészű rendszer. - Barlow szerkezete. - Hartwich felépítménye. -
Soignie szerkezete. - A Felda-vasút felépítménye . .. 203
34. A kétrészű rendszer szélestalpú sinekkel. A Hilf-felépítmény kezdetleges
alakja. - Különböző módosításai az illesztések elhelyezése dolgában -
Szerkezeti részletek. - A hossztalpak hevederszerű összeköttetésének szük-
ségessége. - A Vautherin szelvényű hosszaljak. - Speidl B. szerkezete.
- A Hagemeister és Wagner-féle keretrendszer. - Hohenegger felépít-
ménye. - A Haarmann-vágány. - Jebens hevederkötése 207
35. A kétrészű rendszer, eltérő alakú sínszelvényekkel. Heusinger szerkezete.
Speidl B. szerkezete. - Pfannkuche szerkezete. - Winkler javaslata. -
Szerző javaslata. - Sohwarczkopff tervezete. - Haarmann legújabb szerkezete 221
36. A háromrészű rendszer. Köstlin-Battig felépítménye. - Scheffler szerkezete.
- A De Serres-Battig-féle felépítmény. - Speidl B. tervezete -------227
37. A hosszaljakon nyugvó vágány ágyazása és fektetése - - - 231
38. Összehasonlítások. I. A hosszaljakkal szerkesztett rendszerek egymás közötti
összehasonlítása. - 1. Építési költségek dolgában. - 2. Fentartási költségek dolgában. - 3. Az ágyazáson való kedvező megfekvést illetőleg. -
4. A hevederkötés tökéletessége. - II. Összehasonlítás a keresztaljakkal.
- A hossztalpak előnyei. - A kereszttalpak előnyei. - A hossz- és
keresztaljak kérdése a gyakorlat mezején ---------------------------233
39. A kő magánaljak. A kőkoczkákról. - A szegezés. A koczkák merőleges
vagy átlós állása. - A vágányszélesség biztosítása. - Magánaljak mesterséges kövekből 238
40. Vas magánaljak. Lapalakú aljak. - Harangaljak. - A Livesey-féle harangok.
- Magánaljak hegesztett vasból __________________ _______________... 239
V. Fejezet. Különleges vágányok.
41. Útátjárók vágánya. - A nyomkarima részére szükséges hézag. - Védő
sinek vagy védő gerendák_________________ ... _________________________241
43. A hidakon fekvő vágány. A külső sínszál miként való megmagasbítás kereszttalpfák és hossztalpak esetében. - Védő sinek és védő gerendák a kizökkenések
meggátlására. - Vashidak hőmérsékleti hosszváltozásai. - Terjeszkedő
készülékek a hídvágány és a folyó pálya között..______________________243
43. A közúti vasutak vágányai. A közönséges rendszer. - A perambulator
rendszer. - Utóbbinak hátrányai. - I. A hossztalpfákon nyugvó közúti
vágány. - A Philadelphia-sín. - A félhold-sín. - A csatorna-sinek. -
II. A vas-hosszaljakon nyugvó közúti vágány. - A Hartwich-sín. -
Féral felépítménye. - Wimby és Levick szerkezete. - Haarmann közúti
felépítmény szerkezetei. - A Demerbe-sín. - Rimbach rendszere. -
Heusinger von Waldegg szerkezete. - III. A sarukon nyugvó közúti
vágány. - Broca rendszere. - Albred és Spielmaim felépítménye. -
Böttcher szerkezete. - IV. Záró észrevételek. - A vágányszélesség választása. - A méretek kiszámítása. - A keresztszelvény előnyös alakja.-
A hevederkötés. - A kövezéshez való jó csatlakozás. - Az ágyazás. -
Körivek fektetése _________ _____________________________250
44. Gyorsan átrakható vágányok. Ezek jelentősége a versenyreképes termelés
szempontjából. - A helytmaradó vágányoktól eltérő rendeltetésük - Feltételek, a melyeknek megfelelniök kell. - Decauville vágánya - A
Fowler-féle jármok. - A Legrand-jármok. - Bernúth-Sasse szerkezete.-
Dietrich szerkezete. - Orenstein és Koppel szerkezete. -Haarmann szer-
kezete - Faaljakkal képzett vágányok. - A Spalding-jármok. - Egyéb -
szerkezetek. - A Junker és Gaertner-féle vágány. ... ... _________ ______ 262

Kisfaludi Lipthay Sándor

Kisfaludi Lipthay Sándor műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Kisfaludi Lipthay Sándor könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem