A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Vasútépítéstan I.

Általános rész

Szerző
Budapest
Kiadó: Magyar Mérnök- és Építész-Egylet
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Könyvkötői kötés
Oldalszám: 324 oldal
Sorozatcím: A Magyar Mérnök- és Épitész-egylet Közlönye
Kötetszám: 4
Nyelv: Magyar  
Méret: 26 cm x 18 cm
ISBN:
Megjegyzés: 258 fekete-fehér ábrával illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Midőn vasútépítéstanom első kötetével a nyilvánosság elé lépek, nem tagadhatom, hogy az elvállalt felelősség súlyával küzködöm: mert tudom, hogy irodalmi viszonyaink között munkám a vasutépités... Tovább

Előszó

Midőn vasútépítéstanom első kötetével a nyilvánosság elé lépek, nem tagadhatom, hogy az elvállalt felelősség súlyával küzködöm: mert tudom, hogy irodalmi viszonyaink között munkám a vasutépités terén huzamos ideig egyedül álló lesz és hogy - mint ilyen - vasuti mérnökeink leendő kiképzésére mélyreható befolyást fog gyakorolni.
E felelősség érzete folyton kisért művem megirásánál, de egyúttal ösztönül szolgált arra is, hogy munkaerőmet szivvel-lélekkel kitűzött feladatomnak szenteljem. Tiz éves tanári működésem alatt egyébként bő alkalmam volt a hazai viszonyokkal alaposan megismerkedni, és tapasztalatokat szerezni a szükségletek és a követendő módszerek iránt, melyek kétségtelenül biztató támogatásomra voltak. Csak azt óhajtanám, vajha sikerült legyen munkámban ama buzgóságnak és szeretetnek legalább egy kis részét kifejezésre juttatni, mely annak megirását oly kedve4s foglalkozásommá tette!
Több kötetre tervezett munkám beosztását illetőleg felemlítem, hogy a most közzétett első kötet azon általános kérdésekkel foglalkozik, melyek a későbbi - szorosan az épitésre vonatkozó - részek alapját vetik meg. Vissza

Tartalom

Bevezetés
Történelmi bevezetés1
A vasútak műszaki története2
A lokomotivok keletkezése6
A vasutak térfoglalása13
A vasutak hatása17
A vasutak katonai jelentősége20
Hazai vasúthálózatunk fejlődésének vázlata21
A vágányszélesség30
A vasutak osztályozása34
Műszaki megállapodások36
A belsőség szabványos szelvénye39
Irodalmi tájékoztatás40
A vasúti járó-művek
A kocsik
A kocsik leírása
Bevezetés43
A kocsi-szekrény43
A kocsi-aljról általában48
A kocsi-keret49
A csapágy-villák50
A felfüggesztés50
A kerekek51
A tengelyek és csapágy-tokok53
A kocsik kapcsolása56
A kocsik fékezése58
A közuti kocsiktól eltérő szerkezet megokolása61
Műszaki megállapodások65
A vasúti kocsiknak egyenes pályában való közlekedése
Az ellenállásokról általában66
A csapsurlódás66
Agördülő surlódás67
A kerekek körfogatán keletkező egyéb munkaveszteségek68
A nyugvó levegő ellenállása70
A szél hatása71
Összefoglalás73
A fajlagos ellenállás75
Gyakorlati képletek77
Emelkedő pályarészekben keletkező ellenállás77
A vasuti járó-műveknek a kanyarulatokban való járása
A szabados gördülésről79
A kerékpárok mozgásánál keletkező ellenállások81
A kerékpár sugár irányú nyomása és ferdítő nyomatéka87
Négykerekű merev járó-művek mozgása90
A kocsi helyzete a vágányban94
A külső érintkezés esete96
A kanyarulati ellenállások100
A nyomkarima surlódásából keletkező ellenállás102
Példa103
Gyakorlati képletek105
A kanyarulatokban való közlekedést könnyítő berendezések
Általános rész107
A csapágy-tokok játéka107
Izült tengelyek111
Három tengelyü járó-művek izült tengelyekkel113
Amerikai kocsik114
Szabadon forgó kerekek115
A nyomkarima fölfutása116
Kettős sínszálak118
A lokomotivok
A lokomotivokról általában
Bevezetés120
A lokomotív gőzkazánja120
A lokomotív mozgató műve124
A kormány-mű126
A lokomotív járó-művének szerkezete134
A lokomotív fékezése136
A szerkocsik137
Szerkocsis lokomotivok138
A lokomotiv vontató erejének meghatározása
Az átlagos vontató erőről139
A lokomotivok saját ellenállásai142
Az alkalmazható legnagyobb töltés144
Az adhaesió146
Példa148
A lokomotivok különböző nemei
Általános rész150
A lokomotivok sebességének befolyása150
A vontató erő befolyása152
Az egycsatlós lokomotivok153
A kétcsatlós lokomotivok154
A háromcsatlós lokomotivok159
A négycsatlós lokomotivok160
A szerkocsi súlyának adhaesióra való felhasználása161
Forgó-aljú szerkocsis lokomotivok166
A szállított tehernek adhaesióra való felhasználása167
Az adhaesió fokozásáról és pótlásáról
Bevezetés168
Ékhornyos kerekek168
Mágneses kerekek169
Larmanjat rendszerre170
A Köstlin-féle Superficial-vasút171
Fell vasútja172
Wetli rendszere172
A fogaskerekű vasutakról általában174
A fogaskerekű vasutak pályájának ismertetése176
A tisztán fogaskerekű rendszerű lokomotivok179
A vegyes rendszerű fogaskerekű lokomotivok185
Kikapcsolható fogaskerekű lokomotivok188
Lejtések és kanyarulatok
A pálya lejtései
Az emelkedésekről
A vontatásról általában193
A mértékadó pályarész195
A pálya mértékadó emelkedésének megválasztása196
Fogaskerekű vasutak mértékadó emelkedésének megválasztása200
A térszín befolyása a mértékadó emelkedés válsztására206
Adhaesiós és fogaskerekű pályák összetartozó emelkedései209
Az emelkedések célszerű határa209
A vonat-kapcsolások erőségének befolyása az emelkedések szélső határának megállapításánál210
A rohamos emelkedésről211
A vontatásról
A vonat-terhelés kiszámítása218
A vonatok fékezése222
A vontatás alkalmával fogyasztott gőzmennyiség225
A víz- és szén-állomások távolsága232
A pályaszínről
A pályaszín megválasztásáról235
A lejtések sorrendje236
A lejtőknek körívekkel való közvetítése239
A pályaszín magasságának kitűzése240
A pálya kanyarulatairól
A kanyarulatok részletei
Bevezetés243
A külső sínszál magasbítása244
Átmeneti görbék248
A nyom bővítése a kanyarulatokban251
A kanyarulatok sugarának határértékeiről255
A kanyarulatok befolyásáról a szállítás költségeire261
A kanyarulatok kitűzéséről
A kitűzésről általában263
Előkészítő műveletek265
A körív közbeeső pontjainak az érintőről való kitűzése272
A köríveknek a húrról való kitűzése274
A köríveknek körforgati szögek segítségével való kitűzése275
A szögtükör segítségével való kitűzés279
A meghosszabbított húrról való kitűzés280
Körív-pontok közbeiktatása284
Kanyarulatok kitűzése, ha a kiindulás a körívek egyes pontjaiból történik285
Érintőleges körívek kitűzése290
Az átmeneti görbék kitűzéséről általában296
Feladat: Két adott egyenes közé a körívet átmeneti görbék közvetítésével kitűzni304
Két ellenkező irányú kanyarulatot és azok közös érintőjét már korábban kitűztük. Feladat: Az átmeneti görbéket beiktatni309
Ki van tűzve két egyirányú kanyarulat és ezek közös érintője. Feladat: az átmeneti görbéket beiktatni315
Ki van tűzve két egyirányú kanyarulat, melyek - közbeiktatott egyenes rész nélkül - közvetlenül, de érintőlegesen csatlakoznak egymáshoz. A kanyarulatok között szükséges átmeneti görbék kitűzendők316
Feladat: Valamely adott egyenes és körív közé beiktatni az átmeneti görbét, ha sem az egyenest, sem a körívet nem lehet helyeikből elmozdítani, úgy hogy a beiktatáshoz szükséges távolság hiányzik320

Kisfaludi Lipthay Sándor

Kisfaludi Lipthay Sándor műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Kisfaludi Lipthay Sándor könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem