Előszó | 9 |
Bevezetés | 13 |
Játék és nevelés | 27 |
A játék egy darab áttekinthető élet | 27 |
A játékból sokat lehet tanulni | 30 |
A nevelési célzatú játék | 31 |
A legfontosabb tanulási törvények | 35 |
Szociális jutalmazás | 36 |
Nevelni nem kivételes esetekben kell, hanem állandóan | 37 |
Mi a szociális jutalmazás? | 39 |
Az odafordulás elismerést jelent, értékelést, csodálatot... | 40 |
Tanuljuk meg, hogy ne jutalmazzuk a negatívat! | 43 |
Tanuljuk meg észrevenni a pozitívat | 43 |
A kis előrehaladás is teljesítmény | 45 |
Tetszés szerint változtatható-e a magatartás? | 46 |
Jutalmazással nem kényszeríthetjük ki a teljesítményt | 48 |
Összefoglalás | 50 |
Anyagi jutalmazás | 51 |
Milyen esetekben alkalmazzuk az anyagi jutalmazást? | 53 |
Jutalmazással lehet hibát is elkövetni | 55 |
Azzal jutalmazzunk, amire a gyermek vágyik | 59 |
A jutalmazás mértéke és célja | 60 |
Nevelés és jutalmazás | 62 |
Összefoglalás | 64 |
Büntetés a nevelésben | 65 |
Büntessünk-e vagy sem? | 66 |
Büntetések, amelyeket meg lehet akadályozni | 70 |
A büntetés félelmet okoz | 71 |
A büntetésre harag a válasz | 73 |
A büntetés következménye a büntetést elkerülő viselkedés | 75 |
A vihar egyaránt ér jót és rosszat | 79 |
A büntetés a nevelésben zsákutcába vezet | 82 |
A büntetés formái | 85 |
A túlzott követelmény egyike a legkeményebb büntetéseknek | 86 |
Összefoglalás | 90 |
Viselkedéskioltás | 91 |
Büntetés helyett mellőzés | 92 |
A korholás és szidás védekezésre indít | 98 |
Összefoglalás | 100 |
Tanulás lépésenként | 101 |
A lépésenkénti tanulás akadályai | 102 |
A tanulási lépések túl nagyok | 103 |
Lépésenkénti tanulás az érzelmek terén | 104 |
A manuális segítség mint támasz | 105 |
Megtanulni a játékban veszíteni | 108 |
Az önállóság gyakorlásának kérdése | 111 |
A kívánt magatartás lassú megközelítése viselkedésalakítás útján | 116 |
A segítség visszavonása | 118 |
Összefoglalás | 119 |
A magatartási szabályok jelentősége a nevelésben | 121 |
A tekintélyelvet kerülő neveléssel kapcsolatos tapasztalatok | 122 |
A magatartási szabályok a társadalmi élet jelzései | 124 |
Nehezen nevelhető gyerekekkel szerzett tapasztalatok | 124 |
Az együttélést szokások alakítják | 128 |
A magatartási szabályokat közös elhatározás alapján kell felállítani | 129 |
A példa utánzásra késztet | 131 |
Egyet nem értő szülők | 132 |
Az iskola és szülői ház elvárásai közötti ellentmondások | 134 |
A szülői ház és a gyermekcsoport közötti ellentmondások | 136 |
Előrelátó segítséggel elkerülhető a súlyos következmény | 138 |
A következetlenség következményei | 140 |
Rugalmas következetesség | 141 |
Félreértések, mert nem fejeztük ki magunkat világosan | 144 |
Összefoglalás | 147 |
Utánzó tanulás | 148 |
A félelem gyakran tanulható meg megfigyelés útján | 149 |
A félelem megfigyelés útján kioltható | 150 |
Értékek beépülése | 152 |
Kölcsönhatások a magatartásban | 154 |
Pozitív és negatív viselkedéskörök | 155 |
Válsághelyzetben az egyiknek engednie kell | 157 |
Magatartás-szerződés | 159 |
A folyamatosság és stabilitás a család támasza | 161 |
A megfigyelés művészete | 162 |
A megfigyelés néha csal | 162 |
Szisztematika megfigyelés a családban | 164 |
Feljegyzések a "házifeladat-helyzet"-ről | 167 |
Összefoglalás | 170 |
Zárszó | 175 |