1.062.212

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Kis könyv a felelősségről

Adalékok az iskolai agresszió természetrajzához

Szerző
Lektor
Budapest
Kiadó: Mérei Ferenc Pedagógiai és Pályaválasztási Tanácsadó Intézet
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 129 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 978-963-06-7561-1
Megjegyzés: Fekete-fehér fotókkal és színes ábrákkal illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

2008 kora tavaszán a budapesti Blaha Lujza téren heteken keresztül egy tízévesforma kisgyerek zaklatta a járókelőket. Többnyire pénzt kért tőlük, és ha nem kapott, jobb esetben trágár szavakkal... Tovább

Előszó

2008 kora tavaszán a budapesti Blaha Lujza téren heteken keresztül egy tízévesforma kisgyerek zaklatta a járókelőket. Többnyire pénzt kért tőlük, és ha nem kapott, jobb esetben trágár szavakkal illette őket, rosszabb esetben leköpte őket, vagy éppen beléjük rúgott. A rendőrség naponta elvitte ezt a gyereket, de minden alkalommal kiengedték a kerületi rendőrőrsről, mert fogva tartására, „letartóztatásra" nem álltak rendelkezésre jogszabályok. Néhány hét múlva számos, e tárgyban érintett szervezet összefogásának eredményeképpen - s a közvélemény nem csekély mértékű felháborodásától övezve - a fiatalkorú „agresszort" a hatóságok szabályos átvételi elismervény mellett átadták a román hatóságoknak, akik végül egy Romániában található gyermekotthonba szállították. Később ebből az intézményből is megszökött. Az egyik televíziós csatorna felkutatta és bemutatta e gyermek családját. Az ott látott körülmények részben sokkolták a nézőket, részben érthetővé tették - utólag is - az eseményeket. Az elmondottak kapcsán nem lehet figyelmen kívül hagyni azt sem, hogy 2006 őszétől Budapesten több alkalommal kormányellenes tüntetések zajlottak, amelyek sokszor brutális utcai harcokba torkollottak a tüntetők és a rendőrség között. A TV-székház ostroma éjjelén az „Egyenes beszéd" műsorvezetője kérdezte, hogy az ostromban részt vevő gyerekek „iskolába fognak menni holnap?" Az eseményről a kereskedelmi csatornák folyamatosan tájékoztatták a nézőket. Nem sokkal később egy diákok által telefonos kamerával rögzített felvétel került fel az internetre, és a kereskedelmi csatornák közvetítésével széles körben vált ismertté. Egy budapesti szakiskola egyik osztályában a tanórán egy lány a padon táncolt, a többiek hangzavarától kísérve. A pedagógus az asztalnál ülve figyelte az eseményeket. Amikor a rendbontást megelégelte, felállt, és elindult az ajtó felé. Megfogta a kilincset, hogy kimenjen a tanteremből, de ezt nem tudta megtenni. Egy diák odalépett hozzá, megfogta a kezét, és azt mondta: „Neked még nem járt le a a munkaidőd, úgyhogy ülj vissza a helyedre!" És a pedagógus visszaült. Egy másik - szintén diákok által készített telefonos felvételen - egy fizika szakteremben alakult ki konfliktus az órát tartó pedagógus és az egyik diák között. A tanuló a fizika szaktanteremben található, a kísérletekhez nélkülözhetetlen csapból a csaptelepet kitépve inzultálta a pedagógust. Az osztályból senki sem sietett a pedagógus védelmére, illetve senki sem állt fel azzal a szándékkal, hogy csillapítsa a formálódó, fizikailag is jól érzékelhető konfliktust. Egy budapesti szakközépiskolából hazatérőben a tanítást követően két diák összeszólalkozott. A szópárbajt ütésváltás követte. Az egyik diák - Csehovval szólva - fogta magát, hazament és meghalt. Az esemény pontos részleteit, sem az előzményeket, sem az otthon történeteket már nem lehetett a média híradásaiból nyomon követni. Az év minden bizonnyal legmegrázóbb eseményére nem Budapesten került sor. Kaposvárott két középiskolás diák egy társukat a város szélére, egy elhagyatott helyre hívta, ahol a nyilvánosság számára tisztázatlan módon megölték. A diák holttestét bedobták a tóba. Amikor arról kérdezték őket, hogy ezt miért tették, körülbelül azt válaszolták, hogy "korábban jó kapcsolatuk, sőt baráti viszonyuk volt ezzel a fiúval, ám ez a kapcsolat megromlott. Ezt pedig nem bírták elviselni". Vissza

Tartalom

Bevezetés 9
Sohasem volt aranykor 11
Mediatizált agresszió 19
Agresszió/agresszivitás az általános iskolákban 35
Ahogy az intézményvezetők látják 37
Akik a válaszokat adták 37
Az iskolák és környezetük 39
A konfliktusok forrásai és összetevői 49
Miről is beszélünk? 55
Ahogy a tanulók látják 67
Tanulók az iskolában és a tanórákon 75
Agresszió az óvodában? 89
Életkori sajátosságok 89
Család- és értékválság 91
Játék- és mesevilág 93
Összegzés 95
Agresszió az általános iskolában (A fókuszcsoportos beszélgetések tanulságai) 97
Bevezetés 97
A szülők felelőssége 97
A diákok közötti agresszivitás 101
Vannak megoldások? 107
Befejezés 109
Javaslatok 110
Mellékletek 115
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem